• Anonym (Kvinna)

    Förbjuda slöja?

    Jag läser inte bara på familjeliv utan alla sociala medier, att det finns människor som hävdar att slöja borde förbjudas i Sverige. Vissa av dem anser bara att ett förbud i grundskolan är bra, medan andra vill förbjuda det helt.

    Poängen är att man då tydligen ska bekämpa hedersförtryck/kvinnoförtryck genom att förtrycka tillbaka.

    Jag förstår om människor som inte står för kvinnors rättigheter tycker det. Men det som förvånar mig är att det oftast är folk som påstår sig stå för kvinnors rättigheter som tycker att detta är en bra idé.

    Hur tänker ni? Varför vill ni ta ifrån många kvinnors rätt till att själva bestämma över sina kroppar, baserat på den religion de tror på, för att NI inte tycker det är bra?

    Speciellt det här med ingen slöja i grundskolan är rätt sjuk. En 15-åring ska alltså få ligga om hon så vill, men att bestämma sig för att sätta på sig slöjan är hon för ung för. Då måste hon börja gymnasiet först. För att ta på sig en slöja på huvudet är en så mycket större sak än att sära på benen som kan innebära många konsekvenser en 15-åring inte många gånger tänker på.

    Förstår ni inte att man på detta sätt faktiskt isolerar kvinnor och tvingar dem att stanna hemma istället för att de ska ha möjlighet till att utbilda sig och arbeta som alla andra?

  • Svar på tråden Förbjuda slöja?
  • Anonym (Kvinna)
    EnAnonumius skrev 2020-07-31 21:37:57 följande:

    Fint, att du slutar att använda det utrycket..

    Så kan du förklara för mig varför du skällde ut mig för att jag ville ge dig en andra chans.

    Här från inlägg #216 citat.(slut citat)

    Jag hade ingen aning om att du ansåg det vara fel att ge någon en en till chans.


    För att du skriver som om jag vore din bitch?

    Det är inte kul att diskutera med någon som skriver "Jag KRÄVER" upprepade gånger och "Jag ger dig en chans till!" på ett aggressivt sätt i en diskussion som om jag skulle få konsekvenser om jag inte gjorde som du sa. Det förstår du väl själv?
  • pyssel
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-07-31 21:29:24 följande:

    Muslimer? Precis som citaten i mitt inlägg kommer från rasister och SDare. Ingen nyhet.


    Rasisterna i SD får du allt ha för dig själv. De skyr feminister, inte mig emot, och bryr sig väldigt lite om ett barnrättsperspektiv och oss som arbetar mot kvinnoförtryck och med hbtq-personer i religiöst förtryck.

    Bland araber finns f.ö de värsta rasisterna man träffar på som blandat par, svart/vit. Men det är typiskt vissa rasister att själva försöka dra rasistkortet när social kontroll och barn-och kvinnoförtryck nagelfars i en kultur. Precis som att man förväntas ta att kallas både islamofob och antisemit när man vill förbjuda även manlig religiös könsstympning av barn.
    #inteensamaldrigglömd
  • EnAnonumius
    pyssel skrev 2020-07-31 21:03:05 följande:
    Fast lite uppfriskande var det allt att bli kallad för något helt nytt! Lite som motvikt till den repiga skivan om manshat då :) Och så rasist på det, fast tillhörande en minoritetsväljarbas, på en plats där SD vinner precis allt från skolvalet till uppåt i leden. Nu höll jag på att glömma islamofob ju! Jag ska fråga hur min exman, som är svart, tillika sekulär muslim, ställer sig till denna nya kunskap om mig.
    Sätt 112 på "speed dial", i fall din exman får ett extremt skrattanfall som riskera att han får kramp och problem med andningen.

    Bara ett hett tips i all välmening.  Flört
    pyssel skrev 2020-07-31 19:53:50 följande:
    Tackar!

    Det var så lite så..
    Det var så tydligt vad du ville ha fram där. Så det är märkligt att någon lyckades med att misstolka det.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • pyssel
    KlantSmurfen skrev 2020-07-31 21:41:31 följande:

    Från rabiat feminist (enligt sur man) till SD:are på ett par veckor


    Man kanske blir som man umgås..? Utan att märka det.. Fast ändå, coronatider och isolering..
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (Kvinna)
    pyssel skrev 2020-07-31 21:46:52 följande:

    Rasisterna i SD får du allt ha för dig själv. De skyr feminister, inte mig emot, och bryr sig väldigt lite om ett barnrättsperspektiv och oss som arbetar mot kvinnoförtryck och med hbtq-personer i religiöst förtryck.

    Bland araber finns f.ö de värsta rasisterna man träffar på som blandat par, svart/vit. Men det är typiskt vissa rasister att själva försöka dra rasistkortet när social kontroll och barn-och kvinnoförtryck nagelfars i en kultur. Precis som att man förväntas ta att kallas både islamofob och antisemit när man vill förbjuda även manlig religiös könsstympning av barn.


    Ja, jag håller med om att rasismen mot svarta bland araber är vidrig.

    Menar du att du är arab och inte SDare? Eller hur är det relevant?

    Sedan fattar jag att du inte är SDare, även om du är ganska lik dem i din islamofobi.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Io) skrev 2020-07-31 21:31:47 följande:

    Läs igenom vad jag skriver, reflektera en smula på vad jag faktiskt skriver, så kanske till och med du förstår.

    Specialinstruktion till EnAnonumius: TS lyfter frågan om slöjförbud för kvinnor (och flickor som är gamla nog att ha sex), det är den frågan vi diskuterar i tråden.


    Habibti vad jag älskar dig just nu. Tack för att du förstår och inte försöker misstolka med mening.
  • pyssel
    EnAnonumius skrev 2020-07-31 21:47:54 följande:

    Sätt 112 på "speed dial", i fall din exman får ett extremt skrattanfall som riskera att han får kramp och problem med andningen.

    Bara ett hett tips i all välmening.  Det var så lite så..


    Och då är det ändå min nuvarande som är sjuk och behöver vara under lupp (sic!) . Men jag ska nog skoja lite med min fd. Han behöver allt sluta röka
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-07-31 21:52:28 följande:

    Ja, jag håller med om att rasismen mot svarta bland araber är vidrig.

    Menar du att du är arab och inte SDare? Eller hur är det relevant?

    Sedan fattar jag att du inte är SDare, även om du är ganska lik dem i din islamofobi.


    Det är inte fobi att vara kritisk mot religiöst förtryck.

    Jag menar att med fd partner utsatt, och som par utsatt, för arabers rasism mot svarta är det bara dumt av dig och den andra att komma farande med rasism- och SD-kortet i en diskussion där jag har ståndpunkter om internaliserat förtryck och påtvingat förtryck, och du har ståndpunkten frivillighet. Meningsskiljaktigheter av den här sorten är inte främlingsfientlighet, det är inte ens något "främmande", som i främlingsfientlighet, för den som varit gift med en muslim, levt med en muslimsk släkt, har muslimska vänner, har och har haft muslimska chefer.
    #inteensamaldrigglömd
  • EnAnonumius
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-07-31 21:40:20 följande:
    Läs mina inlägg en gång till.

    Har skrivit att slöjan är obligatorisk på samma sätt som t.ex bönen är det (dock är det inte en av Islams fem pelare som bönen och bönen är betydligt viktigare, men båda är obligatoriska enligt alla de etablerade tolkningar inom Islam som finns). Dvs muslimer kan fortfarande, i ett icke-shariastyrt land, avgöra själva vad de vill följa.
    Du skriver att det är "obligatoriskt enligt alla etablerade tolkningar inom islam".

    Om nu något är obligatoriskt, så kan man inte välja bort något, och/eller välja vad man vill följa.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Kvinna)
    pyssel skrev 2020-07-31 22:05:59 följande:

    Det är inte fobi att vara kritisk mot religiöst förtryck.

    Jag menar att med fd partner utsatt, och som par utsatt, för arabers rasism mot svarta är det bara dumt av dig och den andra att komma farande med rasism- och SD-kortet i en diskussion där jag har ståndpunkter om internaliserat förtryck och påtvingat förtryck, och du har ståndpunkten frivillighet. Meningsskiljaktigheter av den här sorten är inte främlingsfientlighet, det är inte ens något "främmande", som i främlingsfientlighet, för den som varit gift med en muslim, levt med en muslimsk släkt, har muslimska vänner, har och har haft muslimska chefer.


    Jag har inte kallat dig för rasist eller främlingsfientlig, jag skrev att din kommentar om din svarta exman (i syfte att få lite extrapoäng) lät som något SDare och rasister kommer med i diskussioner.

    Din syn på muslimer, speciellt muslimska kvinnor, är islamofobisk.
Svar på tråden Förbjuda slöja?