• Anonym (TS)

    Därför ska Sverige inte förbjuda burka

    Jag har sett här på FL att vissa skrivit att de vill att burka förbjuds i Sverige. Men här är ett exempel på varför Sverige inte borde förbjuda burka.

    amp.svt.se/nyheter/utrikes/tva-ar-efter-danska-burkaforbudet-muslimska-kvinnor-isolerar-sig

    "Den danska polisen har delat ut 60 böter sedan det omstridda förbudet mot burka och niqab trädde i kraft för exakt två år sedan. Men förbudet har lett till att allt fler muslimska kvinnor isolerar sig, menar en expert. ? Jag tror att lagen har haft motsatt effekt än vad den stora majoriteten politiker hade tänkt sig, säger religionssociologen Brian Arly Jacobsen till danska DR.

    Lagförslaget omgärdades av interna partipolitiska splittringar och fick hård kritik, men väl i det danska Folketinget klubbades lagen igenom av en klar majoritet sedan oppositionspartiet Socialdemokraterna svängt och gett grönt ljus.

    - För oss är det avgörande att burkaförbudet används för att upptäcka social kontroll och förtryck av kvinnor, som burkan är en symbol för, och att vi säkerställer hjälp till de kvinnor som lever i förtryck, sa Socialdemokraternas rättspolitiska talesperson Trine Bramsen då, enligt danska DR.

    Inte åkt kollektivt på två år

    Men så har det inte blivit. I stället har lagen fått motsatt effekt, menar Brian Arly Jacobsen, docent i religionssociologi vid Köpenhamns universitet.

    - Om avsikten var att kvinnor i burka och niqab skulle frigöras, så är åtminstone min erfarenhet utifrån de människor jag pratat med att de i högre grad isolerat sig i sina hem, säger Jacobsen till DR.

    En av dem som påverkats av förbudet är 32-åriga Sarah Ali, som burit niqab under nästan halva sitt liv.

    - Jag har inte åkt i kollektivtrafiken på två år och lagen har generellt begränsat min frihet att röra mig i offentliga rum, säger Ali.

    Lagen har bland annat fått henne att överge sina studier i skolan för att i stället läsa online.

    - Jag har gått från att vara en utåtgående och glad tjej till att föredra att vara hemma, jag isolerar mig mer."

  • Svar på tråden Därför ska Sverige inte förbjuda burka
  • Anonym (Fel)
    Anonym (o) skrev 2020-08-01 18:03:38 följande:
    Nej, om de nu får gå ut och det blir förbud mot dessa huvudbonader så är vi inte bättre med så värst mycket. Det ger inget framsteg för någon av parterna. Ingen blir hjälpt eller får ett bättre liv.
    Det låter som du försöker normalisera ett absurt krav från deras män/släkt.

    "Att tillåta förtryck för att hjälpa de förtryckta".
  • Anonym (Fel)

    Media pratar om Putins trollfabriker, men det känns mer som att någon annan trollfabrik är mer och mer här inne på FL.

  • Anonym (o)
    Anonym (Fel) skrev 2020-08-01 18:07:12 följande:
    Det låter som du försöker normalisera ett absurt krav från deras män/släkt.

    "Att tillåta förtryck för att hjälpa de förtryckta".

    Haha tro det det du, vem är troll...


    Inte för fem öre vill jag att någon ska tvingas bära slöja men jag tror inte att ett förbud mot detta fungerar.

  • Drottningen1970
    Anonym (Fel) skrev 2020-08-01 17:51:39 följande:

    Du tror väl ändå inte att någon kvinna innerst inne vill bära burka. En del kanske själva tror det pga rädsla, men fick de pröva en vecka utan burka och utan reprimander skulle de aldrig mer vilja bära den.


    Jag ser ingen som helst anledning att omyndigförklara alla dessa kvinnor som själva säger att de vill bära detta plagg. Vissa säger säkert att de vill för att det finns ett socialt tryck eller rent av hot från omgivningen. Andra är fria, högpresterande, och till och med svenskfödda som väljer plagget. Jag har inte sådan hybris eller nåt missionärskomplex att jag inbillar mig att jag behöver rädda fullt kompetenta kvinnor.
  • Drottningen1970
    Anonym (Fel) skrev 2020-08-01 18:01:49 följande:

    Det är inte vi som stänger in några kvinnor, det är deras män/släkt.

    Lägg skulden där den ska ligga!


    Det kanske inte handlar om att de inte får gå ut, utan om att de inte vill. Att de utan sin burka känner sig lika naken som du skulle göra om du gick topless på ica. Om man är van att täcka sig och kanske gjort det hela livet så är det inte särskilt svårt att föreställa sig att man skulle känna sig ganska naken. Jag skulle inte vara bekväm utan kläder även om jag skulle flytta till nån stam i regnskogen som sprang nakna hela dagarna och även om det var norm i min nya regnskogskontext.
  • Drottningen1970

    Skulle dessutom bli rätt sur om regnskogsmänniskorna skulle hävda att jag var förtryckt och ville förbjuda min T-shirt..

  • Anonym (Fel)
    Anonym (o) skrev 2020-08-01 18:14:51 följande:

    Haha tro det det du, vem är troll...


    Inte för fem öre vill jag att någon ska tvingas bära slöja men jag tror inte att ett förbud mot detta fungerar.


    Ett förbud vore en klar och tydlig markering på att vi inte tillåter kvinnoförtryck. Att tillåta detta förtryck är bara fegt, och en björntjänst.

    Som jag skrev tidigare, lägg skulden där den hör hemma, på de som kräver burka på sina kvinnor.
  • Anonym (Hell)

    Ett förbud mot alla religiösa samfund är endast ett tecken på intelligens, så sluta påstå något annat

  • Anonym (Fel)

    Nåde den man som bara släpper ut sin fru i kyskhetsbälte, vilket ramskri det skulle bli.

    "Men annars får hon ju inte gå ut alls" skulle nog få säga.

  • MRAKas

    Det ska självklart inte införas några förbud.

    Alla ska få klä sig precis hur de vill på offentlig plats, på privat fastighet/område så sätter ägaren reglerna.

    Ett exempel från min egen skoltid, läraren försökte tvinga en grabb i klassen att ta av sig kepsen på lektionen.... Samtidigt satt det en 2 tjejer med burka bak i klassrummet.
    Grabben hävdade sin rätt att bära precis de klädesplagg han önskade, han vägrade acceptera att särbehandlas. Sålänge de 2 tjejerna tilläts sitta där bak med sina burkor så tänkre han använda keps i klassrummet.
    Jag minns inte detaljerna riktigt, men det blev ett långdraget efterspel med rektor , föräldrar o en massa möten hit o dit.

    Den grabben har min högsta respekt än idag.
    För mig är det självklart att samma spelregler ska gälla alla, o fri vilja ska råda sålänge ditt beteende inte fysiskt skadar andra.

  • Anonym (Fel)
    MRAKas skrev 2020-08-02 16:14:22 följande:

    Det ska självklart inte införas några förbud.

    Alla ska få klä sig precis hur de vill på offentlig plats, på privat fastighet/område så sätter ägaren reglerna.

    Ett exempel från min egen skoltid, läraren försökte tvinga en grabb i klassen att ta av sig kepsen på lektionen.... Samtidigt satt det en 2 tjejer med burka bak i klassrummet.
    Grabben hävdade sin rätt att bära precis de klädesplagg han önskade, han vägrade acceptera att särbehandlas. Sålänge de 2 tjejerna tilläts sitta där bak med sina burkor så tänkre han använda keps i klassrummet.
    Jag minns inte detaljerna riktigt, men det blev ett långdraget efterspel med rektor , föräldrar o en massa möten hit o dit.

    Den grabben har min högsta respekt än idag.
    För mig är det självklart att samma spelregler ska gälla alla, o fri vilja ska råda sålänge ditt beteende inte fysiskt skadar andra.


    Var det hans föräldrar som tvingade honom bära keps mot hans vilja? Vem följde honom till skolan, för han fick väl inte lämna hemmet utan ledsagare?
  • MRAKas
    Anonym (Fel) skrev 2020-08-02 16:25:30 följande:
    Var det hans föräldrar som tvingade honom bära keps mot hans vilja? Vem följde honom till skolan, för han fick väl inte lämna hemmet utan ledsagare?
    Du vet ju lika väl som jag vad som är svaren på de frågorna.

    Men det är ju fullständigt irrelevant i sammanhanget, skolan har en regel kring detta. Den regeln gäller alla oavsett grupptillhörighet. Punkt.

    Vi kan inte ha ett samhälle där olika grupper har olika regler o lagar att rätta sig efter.

    Det här är i samma liga som det där tjafsandet att vägra skaka hand med folk.
  • Anonym (Fel)
    MRAKas skrev 2020-08-02 18:24:11 följande:
    Du vet ju lika väl som jag vad som är svaren på de frågorna.

    Men det är ju fullständigt irrelevant i sammanhanget, skolan har en regel kring detta. Den regeln gäller alla oavsett grupptillhörighet. Punkt.

    Vi kan inte ha ett samhälle där olika grupper har olika regler o lagar att rätta sig efter.

    Det här är i samma liga som det där tjafsandet att vägra skaka hand med folk.
    Det här handlar om att skydda kvinnor, inte någon keps i klassrummet. Liknelsen är usel.


  • MRAKas
    Anonym (Fel) skrev 2020-08-02 18:28:33 följande:
    Det här handlar om att skydda kvinnor, inte någon keps i klassrummet. Liknelsen är usel.
    Lägg då istället energin på att verkligen hjälpa de kvinnor som önskar slå sig fria ifrån förtryck i stil med burkan.

    Staten och samhället ska givetvis inte acceptera att medborgare tvingas bära kläder de inte vill ha, eller leva sina liv under hot och förtryck.
    Men det löses ju inte genom att staten går in och tar bort rättigheter för människor att själva bestämma vilka kläder de vill bära.
    Det funkar inte att peka ut en specifik religös symbol och införa ett förbud för just den.

    Lägg energin på att reformera lagstiftningen så att det går att klämma åt dessa svin till män som utövar detta förtryck istället. Sätt in stödinsatser för att hjälpa de kvinnor som kämpar för att ta sig ur det.
Svar på tråden Därför ska Sverige inte förbjuda burka