• Ölandstoka

    IVF hösten/vintern 2020

    Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

    Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

  • Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Sussna85
    Javelina skrev 2020-09-23 12:43:07 följande:

    Nej nej nej... måtte åtminstone ett av dem klara återföring!!!

    Bra ändå att du tänker framåt och har en backup-plan. Men jag hoppas att det ska gå vägen den här gången!!!!!!


    Tack vännen! Tillbaka en snabbis till din fråga över fragmenteringen,det jag har läst om är att det är vårt dna som inte funkar ihop,ingen vet egentligen varför detta uppkommer,men en teori är detta om att mannens och kvinnans dna inte alltid passar ihop. Jag börjar tro att det är de som har hänt vid våra naturliga försök,att de inte egentligen är stopp i mina äggledare. Utan att vi inte passar tillsammans i barntillverkningen heltenkelt...

    Tråkigt med negativt besked med nya testet. Men jag hoppas fortfarande och håller tummarna!
  • GlitterLina
    Thessan81 skrev 2020-09-23 14:22:59 följande:

    Hej jag gjorde ett återföra de oxå på ett tinat den 13/9 och jag är gravid :) så håller tummarna för er ????


    Åh grattis :) vilken vecka är du i då nu?

    Tack :)
  • Sussna85
    Onemore2018 skrev 2020-09-23 06:22:30 följande:

    Jag är så himla nervös för äggplocket och att det ska gå snett med missfall och kromosomavvikelse. Vi har väntat så länge på detta, i hela 3 år!! Nu hoppas jag att min mens inte hinner komma förrän mötet i morgon. Ni som tagit sprutorna, har ni känt av biverkningar? Gör de ont?


    Vid mina nu tre ivf har jag mått väldigt bra, inte någe större biverkningar. Körde långa protokollet nu sist och jag fick lite klimakteriebesvär av nässprayen man ska ta då. men inget som störde mig nämnvärtGlad

    Sprutorna gör inte heller speciellt ont, kan svida till lite,men man vänjer sig otroligt snabbt att ta dom.

    Äp har inte heller varit nått problem,tacka vet jag lite fina "droger" intranevöst. Efteråt molar det och värker lite,men släpper iallafall på mig efter några dagar.

    Hur gick mötet?
  • Sussna85
    Carro9194 skrev 2020-09-23 11:53:15 följande:

    Är det någon som vet hur det är med nagelförlängning vid ägguttag - är det okej eller måste man ta bort det innan?


    Nä det skulle jag inte tro, på kliniken jag går på (privat) så får man hoppa upp i gynstolen med sina egna kläder och allt. Naken nedtill dåråSkrattande
  • Javelina
    Carro9194 skrev 2020-09-23 11:53:15 följande:

    Är det någon som vet hur det är med nagelförlängning vid ägguttag - är det okej eller måste man ta bort det innan?


    Vet inte vad som gäller nagelförlängning men på min klinik får man inte ha nagellack för att de ska kunna se om nageln ändrar färg, tror det har med syresättningen att göra. Ring och fråga!
  • Javelina
    Tino skrev 2020-09-23 13:34:51 följande:

    Ja, det är en sorgeprocess som heter duga. En sak som alltid hjälper mig i kris, ofrivillig barnlöshet, sekundär ofrivillig barnlöshet, att få ett barn med sjukdom osv är att läsa om krisens olika faser. Det får mig att se att det finns något hanterbart bortom första chocken och reaktionsfasen. www.1177.se/liv--halsa/psykisk-halsa/att-hamna-i-kris/ . En annan sak är att skriva om, prata om det. Jag och andra finns här för dig. Man kan alltid omprioritera vilken väg man ska ta. Jag beklagar igen! <3


    Tack! Har en hel vecka till den officiella testdagen som förövrigt är löjligt väl tilltagen, hade räckt med en 10 dagar till td.. Men nu tänker jag tillåta mig att må skit den här veckan. Sova, göra det jag orkar med och inte pressa mig till nåt. Ska försöka acceptera att jag aldrig får hålla i en egen bebis mer. Men jag har fått ett barn och är så tacksam för det. All molvärk är borta, brösten ömmar mycket mindre och det finns inte en atom i mig som tror att jag är gravid. Kroppen börjar vänja sig vid progesteronet och tur väl det, har stor lust att sluta med dem men man ska ta dem till td ändå.
  • Javelina
    Sussna85 skrev 2020-09-23 14:54:03 följande:

    Tack vännen! Tillbaka en snabbis till din fråga över fragmenteringen,det jag har läst om är att det är vårt dna som inte funkar ihop,ingen vet egentligen varför detta uppkommer,men en teori är detta om att mannens och kvinnans dna inte alltid passar ihop. Jag börjar tro att det är de som har hänt vid våra naturliga försök,att de inte egentligen är stopp i mina äggledare. Utan att vi inte passar tillsammans i barntillverkningen heltenkelt...

    Tråkigt med negativt besked med nya testet. Men jag hoppas fortfarande och håller tummarna!


    Jag undrar om det inte är enklare att använda donerade spermier istället för ägg om det inte är dina ägg i sig det är fel på? Vid äd krävs ju mycket mer noggrann och avsevärt längre medicinering för att inte embryot ska stötas ut. Du har ju dessutom barn sedan tidigare.. Men självklart hoppas jag att ni slipper allt vad donation heter!!!

    Jag har aldrig känt mig så ickegravid som nu. Ledsen, bitter och svårt att acceptera. Invänta en mastodontblödning som jag brukar få efter ivf och ringa det sista tunga samtalet till kliniken.
  • Always choklad
    Javelina skrev 2020-09-22 12:25:14 följande:

    Håller även mina tummar att allt ser bra ut. Ska ni göra ett nytt försök direkt?


    Hej beror lite på vad UL imorrn visar och vad läkaren säger har telefontid om 2v.

    Tror det känner mig stark ändå på så sätt att jag återhämtat mig fysiskt i alla fall, inga blödningar och magen har sjunkit ihop igen..

    Då är det troligen efter nästa mens dags med ägglossningstester igen inför återförande. Beror på om cykeln kickar igång som den skall.

    Nån som läser detta någon som provat rosenrot?

    Hört det är ett husmorsknep innan grav som kan ha positiv inverkan men vet inte riktigt..
  • Carro9194
    Javelina skrev 2020-09-23 19:54:50 följande:

    Vet inte vad som gäller nagelförlängning men på min klinik får man inte ha nagellack för att de ska kunna se om nageln ändrar färg, tror det har med syresättningen att göra. Ring och fråga!


    Tack för svar, ska ringa och höra :)
  • AnneP
    JohannaZ skrev 2020-09-23 12:26:04 följande:

    Hej,

    Mannens spermier har en cykel på ca 4månader. Ni kan alltså ändra kosten och lägga till motion etc för att förbättra kvalitén. Jättesynd att du ska behöva gå igenom IVF om han inte försökt lägga om livsstilen. Men det kanske han redan har?


    Blir ärligt talat sårad över din kommentar.

    Min sambo har tränat aktivit sen han var ung och tror dom flesta som går igenom ivf har gjort jävligt mycket innan dom ens överväger att göra ivf.

    Han hade inte heller velat gå igenom den här processen om vi hade haft andra alternativ.

    Våran läkare sa att vår enda chans för att lyckas är via ivf.
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020