• Norrlänning86

    BIM september 2020

    Mensen kom idag så nu hoppar vi på ett tredje försök för att skaffa syskon till barnen.

    Så här kan vi samlas vi som har BIM i september.

    Lycka till allihopa. :)

  • Svar på tråden BIM september 2020
  • Amidina
    Lillaälta skrev 2020-08-13 00:03:43 följande:
    Vi bor i Sthlm. Ringde och fick tid 2v senare (16/7) via Södermalms läkarhus (landstinget). 2v senare hade jag och sambon tid (23/7). Vi har nu tagit prover, jag ska göra äggledarspolning 18/8 och sambon ska till onkolog. Efter gynmottagningen haft sommarstängt (v.36 tror jag) kommer de kalla in oss så att vi får veta provsvar och hur vi ska gå tillväga framåt.

    Så har gått väldigt fort tycker jag med tanke på landsting och covid-19.

    Ursäkta uttrycket men är ?skönt? att höra att någon annan än vi kämpar i över ett år utan ett plus. Vi är på försök 19.

    Hur menar du med heminsemination?

    Strax över 3 år utan ett plus eller nåt här. *vinkevink* Grymma är ni som också orkar kämpa, vet vilket rent ut sagt helvete det kan vara ibland!
    Fick gjort klart min utredning med spolning nu i juni, den har varit onödigt långdragen, och vi står inför insemination nu till hösten om det inte tar sig den här gången. :) Jag har endometrios, men annars kan de inte se att något skulle vara så illa att det hindrar en naturlig graviditet. tokfrustrerande. :P


    Hoppas ni får något konkret svar som kan hjälpa er på vägen, och att det är något lättlöst! Hjärta


    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • Lillaälta
    Link92 skrev 2020-08-13 09:05:08 följande:

    Okej! Vad skönt att höra att det gått så fort för er. Här har barnlöshetskliniken sommarstängt till måndag och det går inte anmäla sig innan det.

    Ja, visst är det skönt ändå? Förstår precis hur du menar! Man önskar ju ingen detta men samtidigt lugnande att höra att man inte är ensam.

    Eftersom att det ibland kan vara svårt att få till ligg på de rätta dagarna beslutade vi att köpa heminseminationskit från www.barnochfertilitetsbutiken.se/store/category/heminsemination-282252

    Vi har köpt burkar för spermier, sprutor och slang för att lättare kunna få upp simmarna mot tappen. Funkade hur bra som helst när vi bodde nära inpå mina föräldrar förra försöket. Nu tog det sig inte, men det minskade helt klart bådas vår stress inför att inte kunna få till ordentliga försök. Vi lär använda det denna månad igen de gånger vanligt sex känns ogenomförbart :)


    Åh va tråkigt att höra. Här kunde jag gå till vanlig gynekolog som inleder allt och sen kan de hänvisa oss vidare till ngn av de 5 som har hand om ivf i länet.

    Bra att du känner likadant! Man känner sig mindre ensam! :)

    Måste absolut kolla upp! Jag har extremt ont vid ägglossning nämligen, så att ha sex där är smärta tyvärr. Inte så man blir supersugen då... tack för tips!
  • Lillaälta
    Amidina skrev 2020-08-13 11:42:51 följande:

    Strax över 3 år utan ett plus eller nåt här. *vinkevink* Grymma är ni som också orkar kämpa, vet vilket rent ut sagt helvete det kan vara ibland!

    Fick gjort klart min utredning med spolning nu i juni, den har varit onödigt långdragen, och vi står inför insemination nu till hösten om det inte tar sig den här gången. :) Jag har endometrios, men annars kan de inte se att något skulle vara så illa att det hindrar en naturlig graviditet. tokfrustrerande. :P

    Hoppas ni får något konkret svar som kan hjälpa er på vägen, och att det är något lättlöst! 


    Styrkekram! Ni är inte ensamma!

    Gud va jobbigt med långdragen process, inte direkt så man vill ha det, utan man vill veta om något är fel eller inte och vad man kan göra åt saken. De misstänker endomentrios på mig med tyvärr så jag alltid haft ont från ägglossning till efter mensen som strålar ner i benen. Har även haft cysta som spruckit samt att de såg chokladcysta på första undersökningen och att den va borta andra undersökningen. Lite klassiskt endometriom där.

    Opererade för sprucken blindtarm när jag va 16. Tydligen kan det också haft inverkan. Suck :(
  • Miu1234

    Kissar på stickan tidigt denna månad då jag tror att min ägglossning sker lite tidigare än vad jag tidigare trott. Någon fler hör som börjat med ägglossningstesterna ännu?

  • saraama
    Miu1234 skrev 2020-08-13 19:26:27 följande:

    Kissar på stickan tidigt denna månad då jag tror att min ägglossning sker lite tidigare än vad jag tidigare trott. Någon fler hör som börjat med ägglossningstesterna ännu?


    Kommer börja ta ältest på söndag. Beräknad ÄL på onsdag men den kan lika gärna komma någon dag innan. Hoppas inte på det dock för det känns tidigt att få ÄL innan dag 13 i cykeln =/
  • Miu1234

    Jag förstår, men kul att du och jag ligger så nära varandra i datum! Då kan man verkligen följas åt! Min Mensapp säger att jag ska ha ägglossning på onsdag, men jag hade ont i tjejmagen igår redan så jag och min sambo körde en gång för att vara på den säkra sidan. Vi har varit oskyddade i snart ett år men har bara försökt två månader tidigare och det var i vintras innan Coronan

  • Amidina
    Lillaälta skrev 2020-08-13 12:21:20 följande:

    Styrkekram! Ni är inte ensamma!

    Gud va jobbigt med långdragen process, inte direkt så man vill ha det, utan man vill veta om något är fel eller inte och vad man kan göra åt saken. De misstänker endomentrios på mig med tyvärr så jag alltid haft ont från ägglossning till efter mensen som strålar ner i benen. Har även haft cysta som spruckit samt att de såg chokladcysta på första undersökningen och att den va borta andra undersökningen. Lite klassiskt endometriom där.

    Opererade för sprucken blindtarm när jag va 16. Tydligen kan det också haft inverkan. Suck :(


    Ja men precis, och gärna att det är något man kan påverka. Vi hade ju otur med gynekologerna vi träffade, så det tog ett tag att hitta rätt, men som sagt hittar de inget sådär uppenbart fel.. Finns en risk att jag har endovävnad som liksom ligger som ett lock över äggstockarna så ägget inte kommer dit det ska, men det går ju inte att se utan operation. Aja, vi får se var det slutar det här.

    Usch din stackare, vet precis hur jävlig smärtan kan vara. Min har blivit bättre med åldern och kosten, men vissa månader är ändå ett helvete. Har också varit med om en cysta som sprack, trodde jag höll på att dö på riktigt.

    Ni har inte hört nåt än om allt, eller har de fortfarande sommarstängt? Nog för att värmen kommit men tycker de flesta brukar ha hunnit öppna igen i augusti.
    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • Lillaälta
    Amidina skrev 2020-08-14 13:36:29 följande:

    Ja men precis, och gärna att det är något man kan påverka. Vi hade ju otur med gynekologerna vi träffade, så det tog ett tag att hitta rätt, men som sagt hittar de inget sådär uppenbart fel.. Finns en risk att jag har endovävnad som liksom ligger som ett lock över äggstockarna så ägget inte kommer dit det ska, men det går ju inte att se utan operation. Aja, vi får se var det slutar det här.

    Usch din stackare, vet precis hur jävlig smärtan kan vara. Min har blivit bättre med åldern och kosten, men vissa månader är ändå ett helvete. Har också varit med om en cysta som sprack, trodde jag höll på att dö på riktigt.

    Ni har inte hört nåt än om allt, eller har de fortfarande sommarstängt? Nog för att värmen kommit men tycker de flesta brukar ha hunnit öppna igen i augusti.


    Åh så knepigt med det, tycker hon jag är helt okej. Första besöket mindre bra men andra besöket desto bättre.

    Det är så? :) dragit ner på kaffe rejält och dricker 1 Max 2 koppar om dagen, knappt haft mensvärk alls denna cykel. Så bra!

    Håller helt med om känslan, sambon fick panik och ringde ambulans som inte kom pga massor av annat tydligen. Men hans mamma är usk, så han rådfrågade där, så bokade tid dagen efter på gynakut. Värsta jag varit med om var den cystan.

    Inte hört ngt tyvärr, de öppnar i slutet av augusti igen om jag förstod det rätt. Så hoppas att få tid där rätt snart :)
  • saraama
    Miu1234 skrev 2020-08-14 09:36:05 följande:

    Jag förstår, men kul att du och jag ligger så nära varandra i datum! Då kan man verkligen följas åt! Min Mensapp säger att jag ska ha ägglossning på onsdag, men jag hade ont i tjejmagen igår redan så jag och min sambo körde en gång för att vara på den säkra sidan. Vi har varit oskyddade i snart ett år men har bara försökt två månader tidigare och det var i vintras innan Coronan


    Ja jättekul att följas åt =) Vi har varit oskyddade och försökt pricka ägglossning sedan midsommar. Detta blir tredje försöket till syskon åt vår son. Jag har också haft molvärk sedan igår. Väldigt tydligt på vänstra sidan. Haft krämiga flytningar hittills så väntar på de genomskinliga rikliga nu
  • Amidina
    Lillaälta skrev 2020-08-14 13:50:29 följande:

    Åh så knepigt med det, tycker hon jag är helt okej. Första besöket mindre bra men andra besöket desto bättre.

    Det är så? :) dragit ner på kaffe rejält och dricker 1 Max 2 koppar om dagen, knappt haft mensvärk alls denna cykel. Så bra!

    Håller helt med om känslan, sambon fick panik och ringde ambulans som inte kom pga massor av annat tydligen. Men hans mamma är usk, så han rådfrågade där, så bokade tid dagen efter på gynakut. Värsta jag varit med om var den cystan.

    Inte hört ngt tyvärr, de öppnar i slutet av augusti igen om jag förstod det rätt. Så hoppas att få tid där rätt snart :)


    Vad skönt, hoppas det fortsätter bra då! Första vi var hos ifrågasatte att min man var med, hon tyckte det var helt onödigt. Första besöket! Andra var överläkare på gyn men jag kunde mer om kvinnlig fertilitet än honom, tror han var mest aktiv med sjukdomar.. Sen fick vi en som inte ville ge oss de undersökningar vi har rätt till, och tjatade bara om IVF trots att vi inte blivit kontrollerade helt. :P Man blir ju trött alltså.. men nu känns det bra med nuvarande iaf!

    Åh, så himla bra! Ibland önskar jag nästan att jag hade nån sån vana sen innan jag kunde sluta med, men har aldrig lärt mig dricka kaffe bara. :P För mig är socker och gluten jobbigast att lägga ner..

    Usch, ja som sagt.. jag fick ringt hem min man från sitt jobb, låg på golvet och kallsvettades. Ringde 1177 som sa till oss att åka in till akuten, väl där hade det lugnat sig såpass att de kollade sänkan och tempen på mig och skickade hem mig igen.. Har haft sådär tur med vården alltså, haha!

    Skönt ändå att ha vårdpersonal i släkten. ;)

    Åh, hoppas ni får komma in där snartsnart!
    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
Svar på tråden BIM september 2020