• HannahHorvath

    Npf - skolångest

    Nu börjar skolångesten hos oss. Är ni fler därute med barn som redan panikar inför skolstarten? Hur hanterar ni det? Får ni hjälp av skolan?

    Förra läsåret var bedrövligt och slutade med att jag i princip gick in i väggen. Så fort skolan slutar så släpper en tyngd och vi slappnar av allihop. (två barn på kö för npf-utredning)

    Nu börjar paniken igen och jag känner att jag dras med i det redan.. Vad ska man göra?

  • Svar på tråden Npf - skolångest
  • HannahHorvath

    Jag trodde i början av sommaren att det var en medicinjustering som gjorde att min kvävande konstanta ångest och stress i kroppen försvann. Var så glad och har mått prima i sommar. Men så fort det närmade sig skolstart och dottern började må dåligt så kom det tillbaka. Var så stressad inför samtal med elevhälsan att jag grinade en skvätt på toan. Det är ju helt orimligt och saknar proportioner totalt.

    Jag behöver nog samtalsstöd för egen del..

  • Anonym (Mor)
    HannahHorvath skrev 2020-08-16 11:21:52 följande:

    Jag trodde i början av sommaren att det var en medicinjustering som gjorde att min kvävande konstanta ångest och stress i kroppen försvann. Var så glad och har mått prima i sommar. Men så fort det närmade sig skolstart och dottern började må dåligt så kom det tillbaka. Var så stressad inför samtal med elevhälsan att jag grinade en skvätt på toan. Det är ju helt orimligt och saknar proportioner totalt.

    Jag behöver nog samtalsstöd för egen del..


    Ja, det låter det som. Finns det möjlighet till det vis dotterns vårdkontakter?

    Är du ensam förälder? Det är så klart mycket tyngre att bära sånt här själv än om man är två.
  • HannahHorvath
    Anonym (Mor) skrev 2020-08-16 11:59:44 följande:

    Ja, det låter det som. Finns det möjlighet till det vis dotterns vårdkontakter?

    Är du ensam förälder? Det är så klart mycket tyngre att bära sånt här själv än om man är två.


    Ja, jag är ensam förälder till tre. Det spelar såklart in mycket. Jag har förstått att familjer med två föräldrar blir utbrända av sånt här.

    Jag står på kö till föräldrastöd via BUP. Hoppas att det kan ge något, även att de kan vara med och stötta på möten. Och hoppas att jag kan få det snart.
  • riversnroads

    Jag har en son på 11 som har autism och adhd. Här är ångesten hos grabben hög. Vi har kommit överens med rektor och elevassistent att lägga starten 3 dagar senare eftersom det är lite lugnare då. Ham deltar inte i klass utan har ett eget rum med anpassade arbetsuppgifter. Vi har kontinuerlig samverkansmöten med rektor och elevhälsan för att stämma av att planeringen följs och går framåt. Jag har även en god dialog med min chef som har kännedom om situationen. Behöver jag arbeta hemifrån eller gå tidigare så går det att anpassa mitt arbete. Tyvärr har inte alla samma privilegium men dialog med chef är en förutsättning när en har barn med npf.

    Det kommer gå bra och lycka till.

  • Anonym (Mor)
    HannahHorvath skrev 2020-08-16 12:18:45 följande:

    Ja, jag är ensam förälder till tre. Det spelar såklart in mycket. Jag har förstått att familjer med två föräldrar blir utbrända av sånt här.

    Jag står på kö till föräldrastöd via BUP. Hoppas att det kan ge något, även att de kan vara med och stötta på möten. Och hoppas att jag kan få det snart.


    Ja, och skilsmässa är vanligare i familjer med barn med npf. Det är jobbigt och tärande.

    Hoppas att du kan få stöd där. Har du möjlighet till avlastning någonstans, någon släkting eller kompis som kan vara med barnen, eller ett par av dem, så att du får lite vila?
  • Anonym (Mini)
    HannahHorvath skrev 2020-08-16 11:21:52 följande:

    Jag trodde i början av sommaren att det var en medicinjustering som gjorde att min kvävande konstanta ångest och stress i kroppen försvann. Var så glad och har mått prima i sommar. Men så fort det närmade sig skolstart och dottern började må dåligt så kom det tillbaka. Var så stressad inför samtal med elevhälsan att jag grinade en skvätt på toan. Det är ju helt orimligt och saknar proportioner totalt.

    Jag behöver nog samtalsstöd för egen del..


    Ja, det behövs nog. Inget konstigt verkligen. Läst ditt svar på inlägg här uppe. Fruktansvärt med sådana möten när man sitter helt själv som förälder och de andra blir som motståndare. Har fått ta lugnande före möten med skolan tidigare. Inga hästdoser, utan bara så man kan gå dit och inte börja gråta så fort man ska börja formulera sig.

    Kan du hitta någon form av stödperson? Om barnet får en diagnos kan man få visst stöd tror jag via LSS. Ett problem är man blir så uttröttad att man orkar inte ens söka el hitta lösningar och information. Då är vi ändå 2 vuxna men jag är som en knappt halv pga egen annan sjukdom.

    Såg nu att du stod i kö till föräldrastöd. Hör med kommunen också.
  • Anonym (Malin)

    Idag började skolan för min dotter och hennes ångest var stor när vi klev in på skolgården. Fullt med barn och lärare & knappt någon hälsade. Puh, sitter och gråter och bara väntar tills hennes skoldag är slut så jag får hämta hem henne. Är FL just idag. Förstår inte hur hon/ jag ska orka en hel termin. Föräldrastöd vore kanske även här på sin Plats. Ville mest skriva av mig.

    Lycka till alla Föräldrar med barn med NPF!

    Styrkekramar

  • Nimzay
    Anonym (Malin) skrev 2020-08-17 11:11:54 följande:

    Idag började skolan för min dotter och hennes ångest var stor när vi klev in på skolgården. Fullt med barn och lärare & knappt någon hälsade. Puh, sitter och gråter och bara väntar tills hennes skoldag är slut så jag får hämta hem henne. Är FL just idag. Förstår inte hur hon/ jag ska orka en hel termin. Föräldrastöd vore kanske även här på sin Plats. Ville mest skriva av mig.

    Lycka till alla Föräldrar med barn med NPF!

    Styrkekramar


    Håller tummarna för att det går bra för din dotter! Har själv varit där hon är idag. Många kramar till dig och din dotter! <3
  • Nimzay

    Och önskar lycka till och kramar till er andra i tråden också, vet hur det är. Hoppas verkligen det löser sig för er och att det blir en hyfsat bra termin i höst! <3

  • Anonym (Malin)
    Nimzay skrev 2020-08-17 11:30:44 följande:

    Håller tummarna för att det går bra för din dotter! Har själv varit där hon är idag. Många kramar till dig och din dotter! <3


    Tack snälla! <3 Det behövdes extra just idag.

    Hoppas du också får en fin höst!
Svar på tråden Npf - skolångest