• HannahHorvath

    Npf - skolångest

    Nu börjar skolångesten hos oss. Är ni fler därute med barn som redan panikar inför skolstarten? Hur hanterar ni det? Får ni hjälp av skolan?

    Förra läsåret var bedrövligt och slutade med att jag i princip gick in i väggen. Så fort skolan slutar så släpper en tyngd och vi slappnar av allihop. (två barn på kö för npf-utredning)

    Nu börjar paniken igen och jag känner att jag dras med i det redan.. Vad ska man göra?

  • Svar på tråden Npf - skolångest
  • HannahHorvath
    Anonym (Malin) skrev 2020-08-09 22:56:23 följande:

    Hej,

    Min dotter (och jag) har också skolångest så ni är inte alls ensamma. Bra idé med Elevhälsan! Är det någon som Vet vad de kan hjälpa till med rent praktiskt? Tack


    Elevhälsan kam göra väldigt mycket. På vår skola är det kuratorn som jag har pratat mest med. Hon är aktiv på skolmöten och min dotter går på samtal hos henne. Hon har haft några samtal med min son för att kartlägga i vilka situationer det låser sig för honom. Sedan finns ju skolläkare, sköterska och psykolog. De har vi dock inte haft så mycket kontakt med utöver ordinarie undersökningar.
  • HannahHorvath
    riversnroads skrev 2020-08-16 12:33:08 följande:

    Jag har en son på 11 som har autism och adhd. Här är ångesten hos grabben hög. Vi har kommit överens med rektor och elevassistent att lägga starten 3 dagar senare eftersom det är lite lugnare då. Ham deltar inte i klass utan har ett eget rum med anpassade arbetsuppgifter. Vi har kontinuerlig samverkansmöten med rektor och elevhälsan för att stämma av att planeringen följs och går framåt. Jag har även en god dialog med min chef som har kännedom om situationen. Behöver jag arbeta hemifrån eller gå tidigare så går det att anpassa mitt arbete. Tyvärr har inte alla samma privilegium men dialog med chef är en förutsättning när en har barn med npf.

    Det kommer gå bra och lycka till.


    Tack! Jag har som tur är också ett flexibelt arbete med förstående chef. Det är dock tärande att alltid kollapsa med jämna mellanrum och bli sjukskriven. Dåligt för självkänslan. Arbetet är ju den enda faktorn i mitt liv som går att ta bort när det blir för mycket.
  • HannahHorvath
    Anonym (Mor) skrev 2020-08-16 13:26:23 följande:

    Ja, och skilsmässa är vanligare i familjer med barn med npf. Det är jobbigt och tärande.

    Hoppas att du kan få stöd där. Har du möjlighet till avlastning någonstans, någon släkting eller kompis som kan vara med barnen, eller ett par av dem, så att du får lite vila?


    Vi jobbar på att få till kontaktfamilj, men det är också komplicerat ju. Mycket som ska klaffa.

    Tyvärr är jag dålig på att be om hjälp. Oftast gör jag det bara när det är akut. Mina föräldrar har mycket med egna sjukdomar och orkar inte passa barnen. Alla runtomkring har så mycket egna bekymmer känns det som.
  • HannahHorvath
    Anonym (Mini) skrev 2020-08-16 18:40:43 följande:

    Ja, det behövs nog. Inget konstigt verkligen. Läst ditt svar på inlägg här uppe. Fruktansvärt med sådana möten när man sitter helt själv som förälder och de andra blir som motståndare. Har fått ta lugnande före möten med skolan tidigare. Inga hästdoser, utan bara så man kan gå dit och inte börja gråta så fort man ska börja formulera sig.

    Kan du hitta någon form av stödperson? Om barnet får en diagnos kan man få visst stöd tror jag via LSS. Ett problem är man blir så uttröttad att man orkar inte ens söka el hitta lösningar och information. Då är vi ändå 2 vuxna men jag är som en knappt halv pga egen annan sjukdom.

    Såg nu att du stod i kö till föräldrastöd. Hör med kommunen också.


    Eller hur. De säger att mötet ska underlätta för vårdnadshavare för att man ska slippa sitta på flera möten med olika aktörer. Men det ända som händer är att skolan bollar till BUP som bollar till soc som bollar till mig.. Har aldrig i mitt liv känt mig så pressad och misslyckad som på dessa möten. Och då är ändå alla trevliga.

    Jag har faktiskt också tagit lugnande vid nåt tillfälle. Trodde jag var ensam om det.
  • HannahHorvath
    Anonym (Malin) skrev 2020-08-17 11:11:54 följande:

    Idag började skolan för min dotter och hennes ångest var stor när vi klev in på skolgården. Fullt med barn och lärare & knappt någon hälsade. Puh, sitter och gråter och bara väntar tills hennes skoldag är slut så jag får hämta hem henne. Är FL just idag. Förstår inte hur hon/ jag ska orka en hel termin. Föräldrastöd vore kanske även här på sin Plats. Ville mest skriva av mig.

    Lycka till alla Föräldrar med barn med NPF!

    Styrkekramar


    Usch vad ledsamt att höra. <3

    Det är så sjukt att vi är så många som mår så dåligt av det här. Hoppas dagen ändå blev ok för henne.
  • HannahHorvath

    Idag är sista lediga dagen för oss. Försöker förbereda så gott det går inför skolstarten i morgon. Men ångesten byggs upp här.. Ser inte fram emot kvällen.

  • HannahHorvath

    Alla kläder är fel (nya), håret är fel, allt jag säger är fel. Konstanta vredesutbrott. Tur att de två yngre iaf ser fram emot skolstarten.

  • Anonym (Malin)
    HannahHorvath skrev 2020-08-18 11:02:58 följande:

    Alla kläder är fel (nya), håret är fel, allt jag säger är fel. Konstanta vredesutbrott. Tur att de två yngre iaf ser fram emot skolstarten.


    Tack för din kommentar att du önskade att min dotters dag varit bra! Väldigt ofta känner jag mig så ensam med ett barn med NPF & blir så glad för lite förståelse.

    Jag förstår precis det du skriver med konstanta vredesutbrott, det är verkligen jobbigt! Här är det kläder som är fel, nästan all mat fel, att göra läxor helt omöjligt.

    Jag vill önska ditt barn & dig lycka till imorgon. Hoppas dagen blir bra! Berätta gärna hur det gick.
  • Anonym (J)

    Hoppas allt har gått bra för er första skolveckan! Här har det gått över förväntan, mycket beröm till mitt barn från skola och kurator. Hen har även fått en enskild plats i kapprummet för att få det lugnare kring sig. Är tacksam över den goda kontakt vi har med läraren, jag brukar smsa de mornar det har varit jobbigt att komma iväg hemifrån och fråga hur det är i skolan. Det kan jag varmt rekommendera! Man blir lugn med ens när man får höra att det är bra, och är det inte bra så vet man det iallafall då och inte på eftermiddagen när man gått och oroat sig hela dagen.

  • HannahHorvath
    Anonym (Malin) skrev 2020-08-18 20:37:48 följande:

    Tack för din kommentar att du önskade att min dotters dag varit bra! Väldigt ofta känner jag mig så ensam med ett barn med NPF & blir så glad för lite förståelse.

    Jag förstår precis det du skriver med konstanta vredesutbrott, det är verkligen jobbigt! Här är det kläder som är fel, nästan all mat fel, att göra läxor helt omöjligt.

    Jag vill önska ditt barn & dig lycka till imorgon. Hoppas dagen blir bra! Berätta gärna hur det gick.


    Tack själv! Det gick sådär. Mycket turbulens och dramatik med kompisrelationer. Hon är stressad över både skolarbete och det sociala. Jag försöker att hålla mina egna känslor i schack. Måste ringa BUP..
  • HannahHorvath
    Anonym (J) skrev 2020-08-21 01:21:30 följande:

    Hoppas allt har gått bra för er första skolveckan! Här har det gått över förväntan, mycket beröm till mitt barn från skola och kurator. Hen har även fått en enskild plats i kapprummet för att få det lugnare kring sig. Är tacksam över den goda kontakt vi har med läraren, jag brukar smsa de mornar det har varit jobbigt att komma iväg hemifrån och fråga hur det är i skolan. Det kan jag varmt rekommendera! Man blir lugn med ens när man får höra att det är bra, och är det inte bra så vet man det iallafall då och inte på eftermiddagen när man gått och oroat sig hela dagen.


    Vad härligt att höra!

    Jag har nära kontakt med sonens lärare och brukar förvarna om humöret inte är bra på morgonen. Läraren kontaktar mig ofta och berättar hur dagen har varit.

    Dotterns lärare har jag däremot dålig kontakt med. De har ingen insikt i hennes problematik, tror nog att jag överdriver. (eftersom att hon inte visar känslor i skolan) Hon skulle behöva en diagnos nu och inte om 2 år.
  • HannahHorvath

    Hur går det för er?

    Vi är redan igång med magont/migrän och frånvaro. Min stressnivå har stegrats rejält. Föräldrastödet från BUP kommer först nästa termin.. Skolmöten hägrar i september och jag känner redan att jag bara vill sätta mig på ett tåg till Sibirien typ. Hur ska man orka detta?

    Har era barn hög frånvaro? Och hur reagerar skolan isåfall på det?

  • Anonym (J)

    Hej! Det går bra här, men det är tufft att komma iväg på morgonen.

    Mitt barn har haft ganska hög frånvaro från skolan, och de nämnde det förra terminen. Men de gjorde ingen stor grej utav det. Vi satsar på noll frånvaro i år, även om det är orealistiskt!

    Svar på din fråga. Man orkar inte. Jag tycker du ska vara öppen och ärlig med ditt barns lärare, om hur mycket det påverkar dig att vara ständigt orolig. Kräv att de sätter sig ner med dig och kommer på lösningar. Ditt barn är en intelligent och fantastisk varelse som behöver stöttning i skolan. Vare sig det är socialt eller på andra vis.

    Var på ett möte en gång där de sa ?Vad som händer i skolan kan inte ni ta ansvar för, ni är ju inte där jämt?. Det stämmer så bra, i skolan SKA det finnas stöd för barnet.

    Man ska inte behöva gå hemma och oroa sig. Hemma är en annan sak, där har man mer kontroll på situationen och kan (ofta) hantera de konflikter som uppstår. I skolan är det personalens ansvar att se till att barnet och barnen runtomkring är trygga. Att arbeta hemma är ju en självklarhet, man kan inte göra så mycket mer än kämpa på med rutiner. Man orkar inte mer. Man är bara människa!

  • Anonym (J)

    Så skönt med jullov! Det behövdes. God jul på er!

  • HannahHorvath
    Anonym (J) skrev 2020-12-24 22:02:54 följande:

    Så skönt med jullov! Det behövdes. God jul på er!


    Verkligen välbehövligt! God Jul till dig med!
Svar på tråden Npf - skolångest