Apoteket vägrar ge ut medicin
Hej!
Apoteket vägrar expediera medicin.
Jag har 4 uttag på recept, ingen expeditionsintervall.
Tar ut en Nebido som medicinen heter samma dag på fysisk apotek och åker till klinik för min första injektion, beställer även en Nebido i god tid vilket jag fått rådet att göra av vårdenheten, beställer via apotekets app inför nästa gång (6 veckor senare).
Apoteket vägrar lämna ut, med anledning, tre månaders förbruk vid Corona. Efter att jag förklarat för farmaceut på telefon att det här är för mindre än 3 månaders förbruk så byter hon anledning till flera olika anledningar, ifrågasätter medicineringen, börjar läsa ur FASS, säger att jag måste informera dem om alla datum för alla framtida injektioner, att jag får ta ut medicinen samma dag som jag har injektion, sen är hon extremt otrevlig i telefon, personangrepp, jag fick inte prata med nån annan, lät mig inte riktigt förklara, hon slänger på luren efter att jag rättar felaktig information. Jag har aldrig varit med om nåt liknande. Jag ringer inte in mer utan jag skickar in ett mail till deras kundsupport och klagar.
Kontaktar Läkemedelsverket för information och de säger att jag haft rätt. Hon jag pratar med är helt chockad över vad Apoteket gjort och föreslår att jag beställer från ett annat apotek, jag beställer från Apotea istället och tänker aldrig mer Apoteket AB. Jag släpper det här tänker nu tänker jag.
Apotea expedierar inte heller nu helt plötsligt. De säger att anledningen är att Apoteket AB's chef (chefen för den första farmaceuten jag talat med och som nu har fått in mitt klagomålsbrev) kontaktat dem och bett dem sätta stopp.
Apoteket AB's chef har även kontaktat min läkare, säger nog inte sanningen till honom, eftersom han i ett meddelandet inte verkar veta vad som hänt och tror att jag försökt ta ut mer än vad som står på receptet eller nåt, han rekommenderar att jag bara ska ut en inför nästa injektion, förklarar för honom att det är precis det jag gjort, jag har bara beställt en via appen mitt apotek i god tid inför nästa injektion.
Apoteket Ab's chef ringer nu mig på telefon istället för mail där jag förväntade svar. Hon vill besvara klagomålet och förklarar att anledningen för stoppet är tre månaders regeln vid corona. Återigen förklarar jag hur detta är för mindre tid än så, hon förstår och håller med, men ändrar då anledningen till att det här enbart får tas ut när 2/3 av tiden har gått för att hålla sig inom förmånen. Sedan tillägger hon att i mitt fall gäller detta obligatoriskt även om jag vill ha medicinen utanför förmån (fel) eftersom det här är farliga "droger" (återigen fel) och att man inte kan ge ut hursomhelst till vemsomhelst osv.
Plötsligt säger hon att den första farmaceuten jag pratat med har sagt att jag var "obehaglig". Sedan så förklarar chefen att det är hon själv som ringt och stoppat min order från Apotea. Jag ber om att de lyssnar på samtalet mellan mig och farmaceuten, vilket jag även bad om i mailet, nej säger hon, för det finns inte inspelat. Tänker, varför ringer ni mig, varför inte bara svara tillbaka till mailet jag skickade in.
Jag kontaktar läkemedelsverkets insynsenhet, de säger att jag gjort rätt, Apoteket har fel, receptet har ingen expeditonsintervall, de särskilda reglerna för Nebido som Apoteket AB's chef tagit upp finns inte och funkar inte sådär. De säger att Nebido inte är narkotikaklassat och att även då ska inte Apotekets personal ha rätt att agera sådär. De anser att det här är väldigt märkligt beteende av Apoteket. Mest av allt reagerar de på att den här chefen ringt upp andra Apotek. De anser att Apoteket gjort fel och föreslår anmälan till dem och till IVO.
Har ni varit med om nåt liknande? Brukar det vara såhär för er som försöker ta ut denna medicin eller liknande medicin? Varför tror ni Apoteket beter sig såhär?
Vad tycker ni jag ska göra, ska jag bara släppa det, orkar inte med sånt här, eller är det viktigt att jag ska anmäla?
Tack!