• Anonym (Anna-Maria)

    Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?

    Jag hade ett tag tankarna på en gift man med två söner, på jobbet. Jag skickade en vänförfrågan på Facebook, och vi blev vänner där. Då kunde jag se vad han hade skrivit på olika sidor, och hittade bland annat en betraktelse om hur han tänkte sig att resten av livet skulle bli.

    När yngsta pojken var tio år, skulle familjen ta time out i ett år och segla jorden runt. När pojkarna blev vuxna, hoppades han att någon av dem skulle vilja stanna i det lilla samhälle där de bor. I så fall skulle de kunna stycka av tomten, och så skulle mannen och sonen bygga ett hus åt sonen och hans familj där. Frun skulle få nära till barnbarnen, och kunna passa dem när ungdomarna ville ha lite barnfri tid. Han drömde även om att han och frun skulle köpa en ferievåning på Solkusten. 

    ...då skämdes jag! Vem var jag, liksom, att gå in och förstöra allt detta? Inte bara för mannen, utan för frun och sönerna - som var helt oskyldiga? Med vilken rätt? Sedan försökte jag inte lägga an på mannen mer, utan höll kontakten så kort som möjligt tills känslorna gick över. Vilket dom alltid gör, fast man inte tror det. 

    Ni som har agerat på era känslor, och faktiskt stulit en gift man, och förstört allt som han och hans fru och deras barn planerat livet ut. Mår ni bra..?

    Och snälla - säg ju inte att "man kan inte stjäla någon annan, det är alltid den andre som gör ett val". Det är ytterst sällan mannen, i sådana här fall, som både tar det första initiativet med en annan kvinna, sedan driver hela förhållandet, och tar initiativet till skilsmässa utan påtryckningar från den nya kvinnan.

  • Svar på tråden Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (WTF) skrev 2020-11-12 01:55:06 följande:

    Ja, det är väl den drabbades känslor som är mer relevanta än dina.

    Du vet mycket väl att okända älskarinnor/älskare sårat väldigt många människor med sina handlingar. Har flera vänner som verkligen inte vill veta av de som knullat deras partner. De är inte speciellt unika.

    Det är väldigt förenklat att lägga hela skulden på den otrogne partnern. Nästa steg är väl att den bedragne anklagar sig själv. Är man inte bättre i sängen kanske man förtjänar att bli bedragen? Vi är alla människor. Inte maskiner. Vem som helst kan trilla dit och vara otrogen om "rätt" omständigheter uppstår.

    Det är nåt tragiskt över dessa kvinnor som tror de är något för att de lyckas knulla någon annans man. Samtidigt kryllar forumet av inlägg från sexuellt utsvultna män. Inte så konstigt att en del av dessa trillar dit.


    I en diskussion om ansvar och moral?

    Vi diskuterar ju inte "vad de flesta " tycker utan vad vi tycker. Men naturligtvis har var pch en rätt till sina känslor,, sina upplevelser och sin egen moraliska kkmpass.

    Självklart spelar inte vad jag tycker någon roll för vare sig den som är otrogen, blir bedragen eller har en relation med någon bedragen. Men det är ju våra åsikter som vu diskuterar här.

    Kopplingen mellan att lägga hela akulden på att vara otrogen på den som faktiskt är otrogen och på en som blir bedragen har jag väldigt svårt att se. Det är ju juat att föraölver ansvret till nån annan än den som faktiskt "begår otroheten" som jag är emot.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (WTF) skrev 2020-11-12 01:58:18 följande:

    Du har ju fel. Om det är så fantastiskt att begå handlingen mot en okänd så borde det väl vara ännu bättre att begåva en vän med samma sak?

    Troligare är att du vet att det är taskigt att göra så. Du vill inte vara taskig mot en vän, men du bryr dig inte om en person du inte känner. Vem vet, den okända kanske skulle vara din bästa vän om du lärde känna henne.


    Vad är det för handling som ärså fantastisk att begå?

    Jag vill inte diskutera med någon som börjar hitta på och anklaga mig för det hen själv hittar på Jag har aldrig varit otrogen, haft en affär med en otrogen el,er gått bakom ryggen på en väninnna med hennes partner. Hitta inte på saker tack.
  • Anonym (WTF)
    Anonym (Sara) skrev 2020-11-12 05:41:09 följande:
    I en diskussion om ansvar och moral?

    Vi diskuterar ju inte "vad de flesta " tycker utan vad vi tycker. Men naturligtvis har var pch en rätt till sina känslor,, sina upplevelser och sin egen moraliska kkmpass.

    Självklart spelar inte vad jag tycker någon roll för vare sig den som är otrogen, blir bedragen eller har en relation med någon bedragen. Men det är ju våra åsikter som vu diskuterar här.

    Kopplingen mellan att lägga hela akulden på att vara otrogen på den som faktiskt är otrogen och på en som blir bedragen har jag väldigt svårt att se. Det är ju juat att föraölver ansvret till nån annan än den som faktiskt "begår otroheten" som jag är emot.
    Isåfall...

    ...det är ju  inte olagligt att vara otrogen heller, så varför gör den otrogne ens något fel? Kan ju bero på att den som är otrogen inte längre finner förhållandet värt så mycket.
  • Anonym (WTF)
    Anonym (Sara) skrev 2020-11-12 05:43:43 följande:
    Vad är det för handling som ärså fantastisk att begå?

    Jag vill inte diskutera med någon som börjar hitta på och anklaga mig för det hen själv hittar på Jag har aldrig varit otrogen, haft en affär med en otrogen el,er gått bakom ryggen på en väninnna med hennes partner. Hitta inte på saker tack.
    Det vi diskuterar är ju att du tycker det är helt rätt att knulla någon annans partner , men inte om du råkar känna den som blir drabbad.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Sara) skrev 2020-11-12 05:41:09 följande:
    I en diskussion om ansvar och moral?

    Vi diskuterar ju inte "vad de flesta " tycker utan vad vi tycker. Men naturligtvis har var pch en rätt till sina känslor,, sina upplevelser och sin egen moraliska kkmpass.

    Självklart spelar inte vad jag tycker någon roll för vare sig den som är otrogen, blir bedragen eller har en relation med någon bedragen. Men det är ju våra åsikter som vu diskuterar här.

    Kopplingen mellan att lägga hela akulden på att vara otrogen på den som faktiskt är otrogen och på en som blir bedragen har jag väldigt svårt att se. Det är ju juat att föraölver ansvret till nån annan än den som faktiskt "begår otroheten" som jag är emot.
    Nja, fast sociala koder och moral är inget som var och en hittar på själv som man känner för. En omoralisk handling blir inte rätt bara för att personen själv tycker det.

    Dessutom avgörs medhjälp och medskyldighet inte av vad en person tycker utan av handlingen i sig. Man slipper inte ansvar för deltagande i en handling bara för att man själv tycker det var ok.

    Så det handlar ju inte enbart om vad man själv tycker.

    Det är fortfarande ingen som lägger ansvaret för otroheten på någon annan, det som diskuteras är fortfarande delaktighet.

    Om din kompis knullar din man så har hon varit delaktig i hans otrohet. Att du känner dig sårad och sviken av BÅDE henne och din man betyder inte att du lägger hela skulden på henne, det är fortfarande din man som varit otrogen mot dig, men din kompis valde att delta i det.
  • Bjoer
    Anonym (Sara) skrev 2020-11-12 01:21:38 följande:
    Jag blir inte sårad av dennes handling nej, endast av min mans handling. Den okändes relation är fullständigt irrelevant, det är vad min man väljer att göra som är intressant.

    Om hon berättar i efterhand är det ju fortfarande att gå bakom ryggen.

    Skillnaden mellan oss är inte att jag tycker att det är ok att såra någon man inte känner utan att jag inte anser att en okänd älskarinna sårar någon.

    Givetvis har man även ansvar för sina handlingar mot okända.
    Men varför skulle du bli sårad om det var din vän då? Handlingen är densamma. Vad de lovat är detsamma. Det finns ingen väsentlig skillnad i om det är din vän eller en okänd person som har sex med din partner. Ingen går bakom ryggen på dig om de inte försöker dölja det.

    Att en okänd älskarinna inte sårar någon är ju empiriskt fel. Mängder med folk är arga inte bara på partnern, utan också på älskaren/innan. Så uppenbarligen är risken stor att denne sårar någon. Dessutom skulle handlingen inte ske utan älskaren/innan så det är uppenbart att dennes handling direkt leder till att någon blir sårad. Det här är ju fakta och inte åsiktspunkter.
  • Bjoer
    Anonym (Sara) skrev 2020-11-12 05:41:32 följande:
    Det är ju juat att föra över ansvaret till nån annan än den som faktiskt "begår otroheten" som jag är emot.
    Fast det är det väl ingen som försöker göra? Det har ju påpekats flera gånger. Fler ansvariga betyder inte mindre ansvar per person.
  • Anonym (Sara)
    Bjoer skrev 2020-11-12 09:26:19 följande:

    Men varför skulle du bli sårad om det var din vän då? Handlingen är densamma. Vad de lovat är detsamma. Det finns ingen väsentlig skillnad i om det är din vän eller en okänd person som har sex med din partner. Ingen går bakom ryggen på dig om de inte försöker dölja det.

    Att en okänd älskarinna inte sårar någon är ju empiriskt fel. Mängder med folk är arga inte bara på partnern, utan också på älskaren/innan. Så uppenbarligen är risken stor att denne sårar någon. Dessutom skulle handlingen inte ske utan älskaren/innan så det är uppenbart att dennes handling direkt leder till att någon blir sårad. Det här är ju fakta och inte åsiktspunkter.


    Jo det finns en väsentlig skillnad. Det är inte alls samma handling. Vänninan går bakom min rygg, en person som jag inte vet vem det är kan inte gå bakom min rygg. Jag tänker att en vänskapsrelation handlar om att försöka göra saker som gör den amdre glad och försöka undvika saker som gör den andre ledsen som tex luras och undanhålla viktiga saker. Vi har alltså en relation som innehåller vissa (outtalade) överenskommelser. Bryter man på den principen kan man vara en dålig vän. Man har för den skulle inget som helst ansvar för partnerns otrohet. Det är för mig två helt olika saker.

    Om väninnan och mannen beeättar innan att de tänker starta en relation ser jag det inte som otrohet alls, så då känns det som en helt annan diskussion.

    Sviker någon är ett bättre ord. Jag kan försås inte säga något om vad andra blir sårade av.

    Jag anser inte att det är älskarinnans handling som sårar utan ens makes/makas. Det är ju att denne bedrar som gör en (i alla fall mig besviken) inte vad en okänd människa som jag inte har nån relation till gör. Jag anser alltså inte att hon gör något mot mig. Jag anser alltså i te att älskarinnans handling direkt leder till att någon blir sårad. Men det kan jag tydligen i te anse då det är faktafel enligt dig. Svårt att diskutera med den inställningen.
  • Anonym (Sara)
    Bjoer skrev 2020-11-12 09:26:19 följande:

    Men varför skulle du bli sårad om det var din vän då? Handlingen är densamma. Vad de lovat är detsamma. Det finns ingen väsentlig skillnad i om det är din vän eller en okänd person som har sex med din partner. Ingen går bakom ryggen på dig om de inte försöker dölja det.

    Att en okänd älskarinna inte sårar någon är ju empiriskt fel. Mängder med folk är arga inte bara på partnern, utan också på älskaren/innan. Så uppenbarligen är risken stor att denne sårar någon. Dessutom skulle handlingen inte ske utan älskaren/innan så det är uppenbart att dennes handling direkt leder till att någon blir sårad. Det här är ju fakta och inte åsiktspunkter.


    Jo det finns en väsentlig skillnad. Det är inte alls samma handling. Vänninan går bakom min rygg, en person som jag inte vet vem det är kan inte gå bakom min rygg. Jag tänker att en vänskapsrelation handlar om att försöka göra saker som gör den amdre glad och försöka undvika saker som gör den andre ledsen som tex luras och undanhålla viktiga saker. Vi har alltså en relation som innehåller vissa (outtalade) överenskommelser. Bryter man på den principen kan man vara en dålig vän. Man har för den skulle inget som helst ansvar för partnerns otrohet. Det är för mig två helt olika saker.

    Om väninnan och mannen beeättar innan att de tänker starta en relation ser jag det inte som otrohet alls, så då känns det som en helt annan diskussion.

    Sviker någon är ett bättre ord. Jag kan försås inte säga något om vad andra blir sårade av.

    Jag anser inte att det är älskarinnans handling som sårar utan ens makes/makas. Det är ju att denne bedrar som gör en (i alla fall mig besviken) inte vad en okänd människa som jag inte har nån relation till gör. Jag anser alltså inte att hon gör något mot mig. Jag anser alltså i te att älskarinnans handling direkt leder till att någon blir sårad. Men det kan jag tydligen i te anse då det är faktafel enligt dig. Svårt att diskutera med den inställningen.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (sådär) skrev 2020-11-12 09:20:36 följande:

    Nja, fast sociala koder och moral är inget som var och en hittar på själv som man känner för. En omoralisk handling blir inte rätt bara för att personen själv tycker det.


    Det är väl just det som moral är. Ett ställ ingstagamde om vad som är rött och fel. Där kan förstås olika människor ha olika åsikter, olika moralsyn.

    Människor har ju massor med olika åsikter gällande etiska frågor. Frågor om pacifism, dödsstraff, abort osv är bara några få.
Svar på tråden Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?