• Marimardi

    Vår letrozol resa- följas åt?

    Hej alla glada!

    Jag fick mens den 13/10 och började äta min första kur letrozol (enkeldos) den 15/10, alltså på min tredje mensdag. Nu har det gått två dagar sen jag tog min sista tablett och jag ska gå på VUL nu på måndag den 26e. Eftersom det är min första kur så är jag väldigt taggad men också nervös. Tycker att jag redan känner lite värk i äggstockarna???? Tänkte ifall det finns fler som äter letrozol som vill följas åt?? Ge varandra lite pepp, stöd och tips? Ingen av mina vänner vet om att jag har pcos och försöker skaffa barn, därför söker jag mig till en grupp som förstår hur jag känner och som inte hade blivit uttråkad när man pratar om detta haha.

  • Svar på tråden Vår letrozol resa- följas åt?
  • Anonym (Maria)
    33villbligravid skrev 2020-11-23 11:50:44 följande:

    Okej! Här kommer rapport från mitt VUL: 18 mm äggblåsa på höger sida. Livmoderslemhinna på 7,någo mm. Gyn trodde jag sku få positivt på ÄL-test antingen idag, imorgon eller i övermorgon. Så ganska nöjd är jag. Bara CD 10 så hoppas växer till sig lite ännu och släpper typ på ons :)

    Min gyn påstår dock att det bästa är om spermierna hinner mogna i äggledarna i ett par dagar innan ägget släpper (men jag är skeptisk) så hon tyckte vi sku ligga idag.

    Köpte ÄL-test på vägen hem och tog precis ett men det var inte alls positivt, d.v.s. teststräcket var knappt synligt så tror ÄL kommer tidigast om några dagar. Hur hade ni tänkt? Sexat nu eller sexat senare när testen blir positivt?


    Gud vad spännande! Hur tjock ska livmoderslemhinnan vara vid äl?

    Jag fick äntligen en tid för vul på min ordinarie klinik nu! Ska dit på fredag, CD12. Så himla taggad!! 
  • 33villbligravid
    Anonym (Maria) skrev 2020-11-24 11:35:13 följande:
    Gud vad spännande! Hur tjock ska livmoderslemhinnan vara vid äl?

    Jag fick äntligen en tid för vul på min ordinarie klinik nu! Ska dit på fredag, CD12. Så himla taggad!! 
    Hej! Jag vet faktiskt inte! Men hon sa den såg bra ut så antar att ok. Kollade att den var 7,8 mm igår så hinner säkert växa lite ännu!

    Ååh - vad spännande med VUL på fre. Håller tummar för fina ägg och vill ha rapport!

    Mitt Äl-test var fortfarande negativt idag, så hoppas nu den kommer. Är iofs bara på CD11 idag, men blev så tackad igår att inte kan hålla mig mer :D
  • Anonym (Maria)
    33villbligravid skrev 2020-11-24 12:00:22 följande:
    Hej! Jag vet faktiskt inte! Men hon sa den såg bra ut så antar att ok. Kollade att den var 7,8 mm igår så hinner säkert växa lite ännu!

    Ååh - vad spännande med VUL på fre. Håller tummar för fina ägg och vill ha rapport!

    Mitt Äl-test var fortfarande negativt idag, så hoppas nu den kommer. Är iofs bara på CD11 idag, men blev så tackad igår att inte kan hålla mig mer :D
    Gud vad spännande!

    Ja jag är så himla pepp. Nu får dagarna se till att gå fort tills dess! Första gången med dubbel dos, hoppas verkligen att det funkar.

    Jag håller tummarna att äl kommer nu! Förstår att du är taggad!! Jag blir också taggad åt dig! Åååh
  • Anonym (Mommo)
    Anonym (Maria) skrev 2020-11-24 11:35:13 följande:

    Gud vad spännande! Hur tjock ska livmoderslemhinnan vara vid äl?

    Jag fick äntligen en tid för vul på min ordinarie klinik nu! Ska dit på fredag, CD12. Så himla taggad!! 


    Så spännande, lycka till!

    Jag tror att den helst ska vara mellan 6-8 mm, men att det viktigaste är att den treskiktad.
  • Anonym (Reed91)
    Marimardi skrev 2020-11-23 23:39:05 följande:
    Åh vad tråkigt! Förlåt om du redan har skrivit ut detta förut men vad hade du för symptom sist? Kände du ens av några äl symptom eller inte? Så tråkigt ifall man har symptom o så sker inte ens någon ägglossning :(

    Jag trodde verkligen jag hade egen ägglossning för jag hade ont I magen och ryggen, kände mig även svullen om magen och ägglossningsflytningar och även pos äl-test (har inte PCO). Men jag brukar kunna få så två veckor innan mens så är väl bara att äggen inte vill släppa misstänker jag själv så därför jag ville få en spruta. Hur känns allt för dig? har du några symtom? Läste att du tar din andra dos omgång nu.


    Anonym (Mommo) skrev 2020-11-24 06:38:37 följande:
    Förstår att det känns deppigt. Hoppas att du får igång ägglossning med en högre dos letrozol.

     


    Tack! Ja det hoppas jag verkligen. Men idag känns det bättre och mer motiverad, blev som bara besviken när man fick beskedet. Känns jobbigt att göra en behandling och så funkar det ändå inte, men förhoppningsvis ger högre dos effekt. Hur går det för dig?



  • Anonym (Reed91)
    33villbligravid skrev 2020-11-24 09:25:51 följande:
    Vad trist att de säger så. Det är ju inte ens sant att man inte kunde få ägglossningsspruta i samband emd letrozol. Tyvker tvärtom det verkar vara ganska vanligt. Hur stor dos letrozol tog du nu?

    Hoppas ökad dos hjälper - jag äter ju dubbeldos trots egen ÄL så tycker du borde få dubbeldos minst! Lycka till!
    Ellerhur! Känns som det är något de bara bestämt på den kliniken eller något. Kanske är för att de inte gör några ultraljud. Jag ska börja med dubbeldos nu så då hoppas jag den ska ha bättre effekt. Tar du letrozole för att boosta din egen äl? Är det din första omgång?håller tummarna för dig för pos äl-test snart :)
  • 33villbligravid
    Anonym (Reed91) skrev 2020-11-24 18:37:39 följande:

    Ellerhur! Känns som det är något de bara bestämt på den kliniken eller något. Kanske är för att de inte gör några ultraljud. Jag ska börja med dubbeldos nu så då hoppas jag den ska ha bättre effekt. Tar du letrozole för att boosta din egen äl? Är det din första omgång?håller tummarna för dig för pos äl-test snart :)


    Ja - jag tar för att boosta och för att äggblåsorna ska växa tillräckligt stora innan ÄL. Jag misstänker jag brukar ägglossa innan de är tillräckligt mogna. Men nu blir jag lite orolig inte ska ägglossa alls heller. Dessutom fick jag precis veta mannens bror kommer till oss övernatten imorgon och stressar mig om vi missar ett strategiskt ligg på grund av det!! :D Detta gör en lite galen ...
  • Anonym (Reed91)
    33villbligravid skrev 2020-11-24 18:51:39 följande:
    Ja - jag tar för att boosta och för att äggblåsorna ska växa tillräckligt stora innan ÄL. Jag misstänker jag brukar ägglossa innan de är tillräckligt mogna. Men nu blir jag lite orolig inte ska ägglossa alls heller. Dessutom fick jag precis veta mannens bror kommer till oss övernatten imorgon och stressar mig om vi missar ett strategiskt ligg på grund av det!! :D Detta gör en lite galen ...
    Tycker inte du ska oroa dig :) , har du regelbunden mens så får du med största sannolikhet ägglossning. Jag har haft så långa och oregelbundna cyklar så det är därför vi får hjälp och därför jag inte har någon egen ägglossning, så det är inte tabletterna som gör det utan min kropp som krånglar. 
    Haha ja alltså det är inte lätt med detta scemaplanerande! Men till oss sa dem att max varannan dag/var tredje, varje dag är inte bra för dom hinner inte "nybildas" så snabbt så. Lycka till!:)
  • 33villbligravid
    Anonym (Reed91) skrev 2020-11-23 11:59:35 följande:

    Här kommer en liten uppdatering från mig också. Progesteronvärde 19 = ingen ägglossning enligt bm. Jag ska öka upp letrozol dosen nästa cykel. Får fortfarande inget ultraljud då man inte gör det på min klinik. Får ingen ägglossningspruta heller, dom säger att Vid ägglossningsstimulering med Letrozol, används samt förskrivs ingen ägglossningsspruta. Känns deppigt.

    Men det glädjer mig att läsa om hur det går för er andra, känner mig mindre ensam i allt detta helvete. Hoppas vi alla får ett stort + i julklapp!


    Hej!

    Hördu - jag tänkte bara säga att jag läste på en sida (i Finland) att gränsen för att ÄL ska ha skett är 15. Många säger 25, men tydligen kan 15 ibland räcka. Progesteronet stiger tydligen först efter ÄL för att sedan sjunka före mensen börjar och är som högst under mitten av lutealfasen. Började bara fundera att tänk om ditt prov togs just före eller efter toppen? Vilken dag i cykeln är du nu på?

    Hoppas du inte tar illa upp över att jag lägger mig i så här. Men då jag råkade ramla över infon så ringde klockan om att du nämnt 19 ... :)
Svar på tråden Vår letrozol resa- följas åt?