• Anonym (Alex)

    Köpa på sig massa före skuldsanering

    Har inga betalningsanmärkningar idag men kommer snart bli djupt skuldsatt. Pratat med KFM och kommer förmodligen bli beviljad skuldsanering.

    Funderar nu på att maxa vissa krediter och bunkra vinterkläder. Kommer inom kort ha begränsad inkomst men än så länge god kreditvärdighet.

    Moraliskt fel visst, men nu handlar det om överlevnad för mina barn.

  • Svar på tråden Köpa på sig massa före skuldsanering
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Helg) skrev 2020-10-24 17:51:50 följande:
    Nej men du besvarade min kommentar om hur lätt det är att komma upp i dom summorna med ?skämtar du?.

    Och jo. Jag tror att det är ganska representativt. På förskolorna hos oss, jag jag har arbetat som vikarier på typ tio förskolor samtidigt. Så kan jag säga att MÅNGA barn har NYA vinterkläder från Didriksson eller reima. Samma sak med regnkläder, och skor från Ecco. Så ja, jag tror många kommer upp i de summorna Iaf till första barnet. Jag säger inte att det är rimligt, men konstaterat att många faktiskt gör så.

    Det är som sagt oavsett inte rimligt för ts att köpa så dyra kläder
    Nja, på dig lät det som att det var rätt så självklart att det är så mycket kläder kostar, och det är inte sant.

    På vår fsk har en del av barnens föräldrar också märkeshysteri men det är inget som drabbat oss, tack och lov ;)

    Men jo, jag tycker det är orimligt av ts OM hon nu skulle ge sig på att köpa dyra märkeskläder, eller dyra kläder öht. Fast vi verkar ju tycka lika på den punkten ändå. Så jag förstår ATT man kan komma upp i de summorna så klart, men det känns mest som att det är konsumtionshysteri bakom många familjers inköp.
  • Anonym (. 2)
    Anonym (Alex) skrev 2020-10-24 12:35:45 följande:
    39, drygt 900tkr. Inte förfallit än.
    Jag törs svära på att du inte får det beviljat.
    Du har många år kvar att jobba, runt 35 år, och skulden är tillräckligt liten för att du ska hinna betala tillbaka den.

    Det jag har läst och hört om skuldsanering är att det ska vara helt omöjligt att betala tillbaka innan pensioneringen. Slår man ut 900k på 30 år blir det bara ett par tusen i månaden.

    Ja, vi har livstidsskulder i Sverige. Du kan för resten av ditt liv vara i klorna på KFM. Med ditt resonemang gissar jag att den risken är stor oavsett om du får sanering eller ej.
  • Anonym (A)
    Anonym (gammal) skrev 2020-10-24 17:56:20 följande:
    OM det är så att man kan handla utav bara HE och sedan få skuldsanering så är det ju ngt som är lite snett!? Man ska ju komma ihåg att det är många som blir blåsta på pengar och aldrig får betalt för sina varor. 
    Verkligen
  • Anonym (Helg)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-24 18:05:34 följande:

    Nja, på dig lät det som att det var rätt så självklart att det är så mycket kläder kostar, och det är inte sant.

    På vår fsk har en del av barnens föräldrar också märkeshysteri men det är inget som drabbat oss, tack och lov ;)

    Men jo, jag tycker det är orimligt av ts OM hon nu skulle ge sig på att köpa dyra märkeskläder, eller dyra kläder öht. Fast vi verkar ju tycka lika på den punkten ändå. Så jag förstår ATT man kan komma upp i de summorna så klart, men det känns mest som att det är konsumtionshysteri bakom många familjers inköp.


    Det var inte vad jag menade, men förstår naturligtvis om du tolkade det så.

    Det jag menar är helt enkelt att man lätt kan komma upp i de summorna om man köper nya kläder av de ?dyrare? märkena, vilket många verkar göra. Det var ju ett svar till frågan (som inte var ställd av dig om jag minns rätt) hur ts skulle komma upp i dom summorna och att dragkedjorna Isf skulle vara gjorda i 18k guld.

    Sedan ser jag det inte alltid som konsumtionshysteri att välja de dyrare märkena. Vi gör det av flera skäl, de passar oss bäst ur många aspekter och jag kan oftast sälja vidare till samma pris jag köpt, eller med väldigt litet tapp, då jag alltid handlar när det är riktigt bra rea.

    Jag är extrem gällande reabiten. Hos oss handlar garanterat majoritet till ordinarie priser
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Helg) skrev 2020-10-24 18:14:55 följande:
    Det var inte vad jag menade, men förstår naturligtvis om du tolkade det så.

    Det jag menar är helt enkelt att man lätt kan komma upp i de summorna om man köper nya kläder av de ?dyrare? märkena, vilket många verkar göra. Det var ju ett svar till frågan (som inte var ställd av dig om jag minns rätt) hur ts skulle komma upp i dom summorna och att dragkedjorna Isf skulle vara gjorda i 18k guld.

    Sedan ser jag det inte alltid som konsumtionshysteri att välja de dyrare märkena. Vi gör det av flera skäl, de passar oss bäst ur många aspekter och jag kan oftast sälja vidare till samma pris jag köpt, eller med väldigt litet tapp, då jag alltid handlar när det är riktigt bra rea.

    Jag är extrem gällande reabiten. Hos oss handlar garanterat majoritet till ordinarie priser
    Så skönt att vi kan tycka lite olika, men så väldigt lika ändå! :) Inte alltid det händer på FL haha!

    Jag skulle inte orka hålla på att sälja vidare, vänta på köpare och allt det där. Om vi har kläder som är i brukbart skick åker det oftast till second hand typ RK eller Erikshjälpen.
  • Anonym (Helg)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-24 18:26:19 följande:

    Så skönt att vi kan tycka lite olika, men så väldigt lika ändå! :) Inte alltid det händer på FL haha!

    Jag skulle inte orka hålla på att sälja vidare, vänta på köpare och allt det där. Om vi har kläder som är i brukbart skick åker det oftast till second hand typ RK eller Erikshjälpen.


    Oftast är ju tonen väldigt svart vit utan förstörelse för andra... Jag tycker det är lite roligt att sälja vidare på det sättet. Blir liksom lite en sport och bekräftelse att ibland till och med gå plus på det man köpt. Men fattar att dom allra flesta inte orkar med det, det tar ju ändå lite tid
  • Anonym (Skräp)
    Anonym (X) skrev 2020-10-24 15:15:28 följande:

    Våra skor från skopunkten har alltid varit jättebra, fina rejäla skor som varit vattentäta.

    Om du aldrig skulle köpa skor där vet du ju inte hur de är? Jag som HAR handlat där har alltid fått hem bra skor som hållit hela säsongen.

    Har köpt dyrare skor med som funkat på exakt samma sätt. Efter 1 säsong är sulan så nedsliten att det bara varit att köpa nya trots dyrare sko.

    Även köpt kläder på gekås som varit superbra.


    Jag har handlat skor där, alla har gått sönder.
  • Anonym (Alex)
    Anonym (. 2) skrev 2020-10-24 18:10:55 följande:

    Jag törs svära på att du inte får det beviljat.

    Du har många år kvar att jobba, runt 35 år, och skulden är tillräckligt liten för att du ska hinna betala tillbaka den.

    Det jag har läst och hört om skuldsanering är att det ska vara helt omöjligt att betala tillbaka innan pensioneringen. Slår man ut 900k på 30 år blir det bara ett par tusen i månaden.

    Ja, vi har livstidsskulder i Sverige. Du kan för resten av ditt liv vara i klorna på KFM. Med ditt resonemang gissar jag att den risken är stor oavsett om du får sanering eller ej.


    Enligt KFM var det samma resonemang för att just bli beviljad skusan. Har aldrig varit arbetslös i hela mitt liv och dessa skulder kan jag inte ens rå för. Investment i riskföretag som kånkat i covid kan man säga. Jag får stå mitt kast och har förlorat miljoner + fått skulder.
  • Anonym (Skräp)
    Anonym (. 2) skrev 2020-10-24 18:10:55 följande:

    Jag törs svära på att du inte får det beviljat.

    Du har många år kvar att jobba, runt 35 år, och skulden är tillräckligt liten för att du ska hinna betala tillbaka den.

    Det jag har läst och hört om skuldsanering är att det ska vara helt omöjligt att betala tillbaka innan pensioneringen. Slår man ut 900k på 30 år blir det bara ett par tusen i månaden.

    Ja, vi har livstidsskulder i Sverige. Du kan för resten av ditt liv vara i klorna på KFM. Med ditt resonemang gissar jag att den risken är stor oavsett om du får sanering eller ej.


    Du har fel. Skulle säga att det snarare är väldigt troligt att det blir beviljat. Den skulden plus höga räntor är typ omöjlig att bli av med inom rimlig tid
  • Anonym (Usch)

    Du kan ju försöka, men jag hoppas att du inte får igenom det. Jag får tacka i förhand att jag och andra som sköter vår ekonomi i längden måste betala dina räkningar. Någonstans kommer företagen hämta hem pengarna. Människor som inte kan hjälpa att man hamnat i sitsen är ok, men inte personer som gör det medvetet.

Svar på tråden Köpa på sig massa före skuldsanering