• Anonym (Alex)

    Köpa på sig massa före skuldsanering

    Har inga betalningsanmärkningar idag men kommer snart bli djupt skuldsatt. Pratat med KFM och kommer förmodligen bli beviljad skuldsanering.

    Funderar nu på att maxa vissa krediter och bunkra vinterkläder. Kommer inom kort ha begränsad inkomst men än så länge god kreditvärdighet.

    Moraliskt fel visst, men nu handlar det om överlevnad för mina barn.

  • Svar på tråden Köpa på sig massa före skuldsanering
  • Anonym (Alex)
    Kjell2 skrev 2020-10-25 10:44:09 följande:

    Vilken bolagsform är det du har haft?


    AB/Joint Venture där företrädaransvar tillfallit mig då den andra ägaren pysslat med oegentligheter utan min kännedom.
  • Anonym (Alex)
    EpicF skrev 2020-10-25 11:16:50 följande:

    Så vems fel är det då att du gjort en dålig investering?


    Covid är inte en dålig investering, eller någons fel. Eller?
  • Anonym (Alex)
    Limeblad skrev 2020-10-25 11:12:41 följande:

    Om du drar på dig nya skulder är risken att det inte bedöms skäligt att du ska beviljas skuldsanering.


    Jag finns inte alls i någons register idag. Skulder har inte förfallit ännu. Finns inte hos KFM. Det innebär alltså att de skulder jag drar på mig idag inte blir de nya i ordningen. Och om låt säga 6-12 månader, när allt landat hos KFM för krav/utmätning är alla skulder lika gamla eller nya.
  • Anonym (Alex)

    Såhär.

    Jag har alltså noll inkomst, är berättigad a-kassa osv men lång handläggning pga invecklat ärende och orsak till kk då ev brott föreligger för den egentliga borgenären.

    Pga solidariskt ansvar/joint venture läggs alla skulder på mig som är både ovetandes och helt pank, eftersom alla mina tillgångar låg i mina företag.

    Jag skulle handla en massa på kredit både för uppehälle och för att säkra vintern tills jag får igång a-kassa. Utredningen i företaget kommer ta minst 6-12 mån och tillfälligt näringsförbud föreligger.

    Skulderna kommer falla på mig oavsett och först om nåt år kan jag i min tur kräva tillbaka kraven, få skadestånd osv. Om det finns tillgångar i företaget vilket det nog inte gör.

    Nu handlar det mest om strategi för min del, kommer ändå bli så djävulskt skuldsatt så några 10 000 inte gör någon svindlande skillnad, särskilt inte under omständigheterna 0,- i inkomst om KFM lyfter på ögonbrynen. Det handlar ju inte direkt om missbruk eller sms lån för lyxkonsumtion, fina bilar och champagne. Eller missbruk, sms lån och idiotlån för att täcka ett annat idiotlån etc.

  • Kjell2
    Anonym (Alex) skrev 2020-10-25 14:15:41 följande:

    AB/Joint Venture där företrädaransvar tillfallit mig då den andra ägaren pysslat med oegentligheter utan min kännedom.


    Oj, då har du landat i en sur situation.
  • Kjell2
    Anonym (Alex) skrev 2020-10-25 14:11:04 följande:

    Att det skulle räcka med att en fordringsägare skulle neka så blir det ingen sanering. Fogden fattar beslut ändå.


    Säger någon av fordringsägarna nej måste beslutet till domstol.
  • Kjell2
    Anonym (Alex) skrev 2020-10-25 14:12:19 följande:

    Så kan man tycka. Man kan få skuldsanering pga spelskulder, dåliga husköp, alkoholmissbruk osv. Många tar därmed sms lån och får skuldsanering beviljat.

    Vad är skillnaden?


    Att du gör det uppsåtligt.
  • Anonym (X)
    Anonym (Alex) skrev 2020-10-25 14:27:17 följande:

    Såhär.

    Jag har alltså noll inkomst, är berättigad a-kassa osv men lång handläggning pga invecklat ärende och orsak till kk då ev brott föreligger för den egentliga borgenären.

    Pga solidariskt ansvar/joint venture läggs alla skulder på mig som är både ovetandes och helt pank, eftersom alla mina tillgångar låg i mina företag.

    Jag skulle handla en massa på kredit både för uppehälle och för att säkra vintern tills jag får igång a-kassa. Utredningen i företaget kommer ta minst 6-12 mån och tillfälligt näringsförbud föreligger.

    Skulderna kommer falla på mig oavsett och först om nåt år kan jag i min tur kräva tillbaka kraven, få skadestånd osv. Om det finns tillgångar i företaget vilket det nog inte gör.

    Nu handlar det mest om strategi för min del, kommer ändå bli så djävulskt skuldsatt så några 10 000 inte gör någon svindlande skillnad, särskilt inte under omständigheterna 0,- i inkomst om KFM lyfter på ögonbrynen. Det handlar ju inte direkt om missbruk eller sms lån för lyxkonsumtion, fina bilar och champagne. Eller missbruk, sms lån och idiotlån för att täcka ett annat idiotlån etc.


    Om du har noll i inkomst i väntan på a-kassa är det väl bättre att du söker försörjningsstöd än handlar saker på kredit som du inte kommer kunna betala?

    Ett problem kan ju bli att den dagen du ansöker om skuldsanering så kommer de ju kunna se när problemen började och att du sedan skaffade ytterligare skulder 6-12 månder efter. Även om skulderna i sig är lika gamla/förfaller samtidigt så har de inte uppkommit på samma sätt.

    Ring anonymt och fråga först för ställer de till skuldsaneringen så kommer du få betala av allt med löneavdrag istället.

    Sedan är det ju inte säkert att det du tänker handla nu hamnar hos kronofogden. Det kan likagärna stanna hos inkasso, med räntor. Jag vet inte om inkasso ens ingår i skuldsanering? Ta reda på det, för annars kommer du stå med höga inkassoräkningar också, med hot om att skicka till kronofogden. Tillslut kan du stå med både skuldsanering och löneavdrag samtidigt, då blir det ganska fattigt.
  • Limeblad
    Anonym (Alex) skrev 2020-10-25 14:18:54 följande:

    Jag finns inte alls i någons register idag. Skulder har inte förfallit ännu. Finns inte hos KFM. Det innebär alltså att de skulder jag drar på mig idag inte blir de nya i ordningen. Och om låt säga 6-12 månader, när allt landat hos KFM för krav/utmätning är alla skulder lika gamla eller nya.


    Spelar väl ingen roll om de förfallit eller inte. Det är ju en helhetsbedömning som görs där det bland annat beaktas om du försökt göra rätt för dig. Du ska ju uppge alla skulder och om det visar sig att du inte försöker göra något åt din situation kan du nekas skuldsanering.
  • Anonym (Alex)
    Kjell2 skrev 2020-10-25 14:48:14 följande:

    Att du gör det uppsåtligt.


    Medvetet ja, men uppsåtligt. Hur ska det kunna styrkas menar du?
Svar på tråden Köpa på sig massa före skuldsanering