• Anonym (Fattig)

    Strunta i betala hyra

    Hej.

    Jag bor i hyreslägenhet och har betalat 2 månader deposition mär jag flyttade in.

    Nu är det så att jag är uppsagd från jobb pga corona.

    Jag har hyra till 1 månad bara och uppsägningstid är 3 månader. Har inte pengar till resterande 2 månader.

    Hur ska jag göra? Kan jag strunta i betala och så får hyresvärden ta dem pengarna?

  • Svar på tråden Strunta i betala hyra
  • Anonym (...)

    Om du har två hyror innestående så kan självklart de användas till de sista två hyrorna. Men vad sägs om att kommunicera med din hyresvärd och kolla hur det går till? 

  • Anonym (FYI)

    Du kan inte bara strunta i att betala hyran. Även om du har deposition så har du inte rätt att kvitta den mot kommande hyror. Det är upp till hyresvärdens goda vilja att tillåta det. Så du måste prata med hyresvärden, förklara läget och FRÅGA om det är ok att ta depositionen. Var beredd på ett nej! Om du inte betalar din hyra riskerar du Kf och vräkning.

  • Anonym (Fattig)
    Anonym (FYI) skrev 2020-11-13 09:28:42 följande:

    Du kan inte bara strunta i att betala hyran. Även om du har deposition så har du inte rätt att kvitta den mot kommande hyror. Det är upp till hyresvärdens goda vilja att tillåta det. Så du måste prata med hyresvärden, förklara läget och FRÅGA om det är ok att ta depositionen. Var beredd på ett nej! Om du inte betalar din hyra riskerar du Kf och vräkning.


    Fast det är ju mina pengar? Deposition är väl till för just detta bland annat.

    Om han säger nej, vad ska han då göra med mina pengar? Behålla för egen vinning eller?
  • Anonym (Gus)

    Har du sagt upp lägenheten? Är det för att du VILL flytta eller för att du inte har någon inkomst? Var ska du bo sen?

    Det är en mycket dålig idé att bara strunta i hyrorna oavsett. Det blir inte bra i framtiden med betalningsanmärkningar och annat, särskilt inte när/om du ska skaffa lägenhet senare.

  • Anonym (Gus)
    Anonym (Fattig) skrev 2020-11-13 21:36:00 följande:
    Fast det är ju mina pengar? Deposition är väl till för just detta bland annat.

    Om han säger nej, vad ska han då göra med mina pengar? Behålla för egen vinning eller?
    Nej, de ska du ju få tillbaka såklart, det är det deposition innebär.
  • Bibbidi

    Prata med hyresvärden.

    Det är bara dumt att hamna hos kronofogden för att man var för lat för att slå ett nummer på sin telefon. Om du hamnar hos krono, eller får en märkning, är det kört att hitta en ny hyreslägenhet ifall du blir vräkt sen.

  • Anonym (FYI)
    Anonym (Fattig) skrev 2020-11-13 21:36:00 följande:
    Fast det är ju mina pengar? Deposition är väl till för just detta bland annat.

    Om han säger nej, vad ska han då göra med mina pengar? Behålla för egen vinning eller?
    Depositionen är en säkerhet för hyresvärden ifall du skulle åstadkomma skador i lägenheten t ex, så tekniskt sett är de inte dina på det sättet. Du får tillbaka dem när du flyttar OM du inte skadat lägenheten.

    Om han säger nej så behåller han så klart dina pengar tills vidare, tills du flyttar. Då får du tillbaka depositionen, OM du inte skadat lägenhete.
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (Gus) skrev 2020-11-13 21:42:10 följande:

    Har du sagt upp lägenheten? Är det för att du VILL flytta eller för att du inte har någon inkomst? Var ska du bo sen?

    Det är en mycket dålig idé att bara strunta i hyrorna oavsett. Det blir inte bra i framtiden med betalningsanmärkningar och annat, särskilt inte när/om du ska skaffa lägenhet senare.


    Precis som jag skrev i inlägget, jag har inget jobb och har pengar 1 månad bara! Jag ska flytta till min vän och vara inneboende till jag får aktivitetsstöd och kan betala halva av hennes hyra
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Fattig) skrev 2020-11-14 03:42:40 följande:
    Precis som jag skrev i inlägget, jag har inget jobb och har pengar 1 månad bara! Jag ska flytta till min vän och vara inneboende till jag får aktivitetsstöd och kan betala halva av hennes hyra
    Prata med hyresvärden så ska du se att det ordnar sig.
  • Kjell2
    Anonym (Fattig) skrev 2020-11-13 00:31:48 följande:

    Hej.

    Jag bor i hyreslägenhet och har betalat 2 månader deposition mär jag flyttade in.

    Nu är det så att jag är uppsagd från jobb pga corona.

    Jag har hyra till 1 månad bara och uppsägningstid är 3 månader. Har inte pengar till resterande 2 månader.

    Hur ska jag göra? Kan jag strunta i betala och så får hyresvärden ta dem pengarna?


    Prata med värden. Obetalda hyror kan gör det svårt att få ett nytt kontrakt.
  • Anonym (Funderar)

    Varför får du inte a-kassa?

    Hur som helst: ring och prata med värden. Du ska ansolut inte bara låta bli att betala. Då kan det bli skitsvårt att någonsin få hyra bostad igen.

    Om du ska flytta så tänk på att lägenheten har en uppsägningstid. Du måste säga upp den ofta tre månader i förväg. Du är skyldig att betala hyra under uppsägningstiden (alltså efter det att du meddelat att du tänker flytta).

Svar på tråden Strunta i betala hyra