• Ju mer ju bättre

    Regeringens el-fiasko

    I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

    Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

  • Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • nihka
    Tom Araya skrev 2022-08-31 08:37:15 följande:
    Den sk "klimatomställningen" omfattar mig veterligen även transportsektorn, således bilar, lastbilar och bussar.
    Jaha. Så du menar att jag ska köpa mig en Cadillac Eldorado och sedan grina över att den drar mycket?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Friger
    nihka skrev 2022-09-01 18:54:58 följande:
    Jaha. Så du menar att jag ska köpa mig en Cadillac Eldorado och sedan grina över att den drar mycket?
    Antar att du tillhör S och Mp eftersom du inte förstod vad han menade.

    Att transportsektorn ingår i energiomställningen innebär att istället för att elda bensin och diesel för att driva fordonen så ska de laddas med el från elnätet.

    Det betyder att den energin vi tidigare importerade via olja ska tas från elnätet.

    Egentligen skitbra för miljön. Synd bara att S + Mp sabbade elnätet och numera ägnar all tid och kraft åt att göra inte ett skit åt saken och skylla ifrån sig.
  • klyban
    Friger skrev 2022-09-01 18:54:41 följande:
    Än en gång skriver du en roman. Men inget svar på frågan...

    Det enkla svaret är väl att du inte vet. Istället för att lyssna på experterna är det ner med huvudet i jorden som en daggmask.

    S energipolitik är som du. En jävla massa snack helt utan hjärna eller innehåll. Det är därför vi befinner oss där vi gör.

    Det var inte långa romaner du har sett innan då.


    Kanske det är denna romanen är gränsen för vad du kan läsa = "For sale: baby shoes, never worn."


    Och det mest intressanta är avsaknaden av saklighet i ditt svar, det berättar väldigt mycket för oss alla och hur sakpolitiska detaljer inte är av intresse i agendan.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • nihka
    Friger skrev 2022-09-01 19:05:54 följande:
    Antar att du tillhör S och Mp eftersom du inte förstod vad han menade.

    Att transportsektorn ingår i energiomställningen innebär att istället för att elda bensin och diesel för att driva fordonen så ska de laddas med el från elnätet.

    Det betyder att den energin vi tidigare importerade via olja ska tas från elnätet.

    Egentligen skitbra för miljön. Synd bara att S + Mp sabbade elnätet och numera ägnar all tid och kraft åt att göra inte ett skit åt saken och skylla ifrån sig.
    Antar att du inte gått i skolan eftersom du inte kan läsa vad det står i mina inlägg. Synd att du sabbade skolan och numer ägnar all tid och kraft åt att inte göra ett skit åt saken och skylla ifrån dig.

    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Friger
    klyban skrev 2022-09-01 19:17:09 följande:

    Det var inte långa romaner du har sett innan då.


    Kanske det är denna romanen är gränsen för vad du kan läsa = "For sale: baby shoes, never worn."


    Och det mest intressanta är avsaknaden av saklighet i ditt svar, det berättar väldigt mycket för oss alla och hur sakpolitiska detaljer inte är av intresse i agendan.


    Saklighet är att Svenska Kraftnät anger att vi om 2-3år kommer stå med ett underskott i effektbalansen på 6000MW om det är en kall vinter.

    Det blir inte mer sakligt än så... Det är dessutom det största hotet vi har mot oss inom energisektorn.

    Jag har försökt förklara betydelse av siffrorna genom att jämföra med andra storheter. Men det verkar vara helt omöjligt att få er att förstå vad det innebär.

    Det är som att du kommer hem och upptäcker att det ligger en korsordstidning på köksbordet och brinner i gardinen.

    Tyvärr börjar ni lösa korsord och fattar inte problemet.
  • Padirac
    Friger skrev 2022-09-01 12:47:00 följande:
    Jag varnade för faran att göra oss beroende av Rysk gas när vi hade ett val. Då hade du inga invändningar mot Ryssland. Nu när vi kanske inte har ett val så är du emot det.

    Jag tycker absolut att vi ska försöka få tag på gas på annat håll. Men jag tror det kan bli svårt av en mängd orsaker som jag inte tänker utveckla här.

    Mp är falskare än en hel kortlek full av hjärter ess. Det är det enda du bevisar. Han försöker spela dubbelt för att försöka undgå ansvar för den galenskap till politik han bedrivit och lura folk att tro att det han säger stämmer. Men han avser fortfarande att fortsätta med galenskaparna. Förmodligen för någon form av "högre syfte". Han är en falsk människa. En farlig sådan.

    Läs deras hemsida i skrivande stund:

    Citat:
    "Förnybar energi istället för kärnkraft"

    www.mp.se/politik/karnkraft/

    Jag lyssnar gärna på förslag. Min punktlista blir enkel.

    Punkt 1: Svenska kraftnät beskriver ett effektunderskott som är uppe i lite mer än 6000MW om det blir en kall vinter redan om 2-3år. De tror inte att vi kommer kunna importera detta. Hur löser vi detta?
    Jag vet inte vilka inlägg du läser och vilka bokstäver du hittar i dem som bildar de ord du påstår att andra har skrivit.

    Jag  har skrivit hur användandet av den ryska gasen påverkar och har påverkat elpriset - är det att ha eller att inte ha invändningar mot användandet av rysk gas?   

    Det är helt osannolikt vilka  påståenden du hittar på att andra skrivit

    Om jag inte missminner mig så föreslog du och ingen annan rysk gas från NordStream (Citat kommer här)
    Friger skrev 2022-08-31 20:56:43 följande:
    Nä, antingen LNG eller gulla med Putin. Går ju två stycken gasledningar hyfsat nära. Borde ju gå att kunna koppla på sig. Inget drömscenario men med din politik en realitet.

    Du diskuterar inte fakta. Du är killen som kommer sent på mötet, men det är aldrig ditt fel. Du är samma kille som svarar på varje fråga med långa utläggningar som inte innehåller något svar.

    Ditt svar här innehöll inget... Du svarade än en gång inte på frågan... Det är fakta. Du är i den här debatten helt onödig. Du bidrar inte med något.
    Och du skiver att det kan vara svåtrt att få tag på gas från andra ställen av skäl du inte vill utveckla - så rysk gas är din lösning då?

    Jag tror inte det kommer att sänka priset på el, det krävs amdra lösningar som de EU och Tyskland tittar på.

    Jag tror nog att MP också kommer att få lov att bli realpolitiker tills någon sorts energi-utopi infinner sig i samhället. Om det kan eller inte kan hända kan man ha olika uppfattningar om - hur som helst så tillåter svensk lag sedan en tid tillbaks ny kärnkraft och kanske måste politikerna ge ekonimiska garantier eller villkor för att dessa reaktorer ska bli byggda,

    Hur elhandel och elhandelspriser utvecklas kommer kanske att formas den närmaste tiden - det kommer säkert att bli sämre innan det blir bättre.

    Kanske kan du bena upp de problemställningar du vill diskutera i olika punkter,  det kan vara lättare att förstå de repliker du får om du gör så.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-09-01 19:36:24 följande:

    Trehundra för en pizza. Det nya normala.

    Maggan-priser på pizzan


     


    Om du lyckas hitta en av dessa fantasipizzor för 300 får du äta den med andakt om du nu föredrar det framför en sallad med handskalade räkor för halva det priset Tungan ute
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Friger
    Padirac skrev 2022-09-01 19:26:59 följande:
    Jag vet inte vilka inlägg du läser och vilka bokstäver du hittar i dem som bildar de ord du påstår att andra har skrivit.

    Jag  har skrivit hur användandet av den ryska gasen påverkar och har påverkat elpriset - är det att ha eller att inte ha invändningar mot användandet av rysk gas?   

    Det är helt osannolikt vilka  påståenden du hittar på att andra skrivit

    Om jag inte missminner mig så föreslog du och ingen annan rysk gas från NordStream (Citat kommer här)
    Friger skrev 2022-08-31 20:56:43 följande:
    Nä, antingen LNG eller gulla med Putin. Går ju två stycken gasledningar hyfsat nära. Borde ju gå att kunna koppla på sig. Inget drömscenario men med din politik en realitet.

    Du diskuterar inte fakta. Du är killen som kommer sent på mötet, men det är aldrig ditt fel. Du är samma kille som svarar på varje fråga med långa utläggningar som inte innehåller något svar.

    Ditt svar här innehöll inget... Du svarade än en gång inte på frågan... Det är fakta. Du är i den här debatten helt onödig. Du bidrar inte med något.
    Och du skiver att det kan vara svåtrt att få tag på gas från andra ställen av skäl du inte vill utveckla - så rysk gas är din lösning då?

    Jag tror inte det kommer att sänka priset på el, det krävs amdra lösningar som de EU och Tyskland tittar på.

    Jag tror nog att MP också kommer att få lov att bli realpolitiker tills någon sorts energi-utopi infinner sig i samhället. Om det kan eller inte kan hända kan man ha olika uppfattningar om - hur som helst så tillåter svensk lag sedan en tid tillbaks ny kärnkraft och kanske måste politikerna ge ekonimiska garantier eller villkor för att dessa reaktorer ska bli byggda,

    Hur elhandel och elhandelspriser utvecklas kommer kanske att formas den närmaste tiden - det kommer säkert att bli sämre innan det blir bättre.

    Kanske kan du bena upp de problemställningar du vill diskutera i olika punkter,  det kan vara lättare att förstå de repliker du får om du gör så.
    Effektbrist har inget med el-pris att göra. Även om priset naturligtvis går upp när el-nätet hänger på marginalen.

    Ett problem är att du med flera inte begriper vad effekt och energi är för något. Effekt är ett flöde. Energi en mängd.

    Du kan ha jätte-lågt pris 11 månader om året och ändå ha enorma problem eftersom du saknar el den 12-fte månaden, den kalla månaden.

    Problemet är just det... Vi saknar helt hysteriska mängder effekt om det blir en kall vinter om några år. Lite mer än 6.000.000.000 Watt saknas, oavsett vad du är beredd att betala för saken, det finns inte.

    Det motsvarar ungefär 7,5 miljoner dammsugare som alla kör samtidigt. Det är för mycket.

    Problemet är att om det inträffar så blir det när det är som kallast och det kommer att i bästa fall vara omfattande strömavbrott. I värsta fall systemkollaps. När strömmen kommer tillbaka kommer värmesystem, vattenledningar och annat ha frusit sönder och människor kommer att ha dött. Skadorna kommer att vara gigantiska. Folk kan fortsätta dö även när strömmen kommit tillbaka eftersom värmesystemen slutat fungera.

    Vad görs då för att hindra detta? Sammanfattningsvis: Inget alls.
  • klyban
    Friger skrev 2022-09-01 19:25:04 följande:
    Saklighet är att Svenska Kraftnät anger att vi om 2-3år kommer stå med ett underskott i effektbalansen på 6000MW om det är en kall vinter.

    Det blir inte mer sakligt än så... Det är dessutom det största hotet vi har mot oss inom energisektorn.

    Jag har försökt förklara betydelse av siffrorna genom att jämföra med andra storheter. Men det verkar vara helt omöjligt att få er att förstå vad det innebär.

    Det är som att du kommer hem och upptäcker att det ligger en korsordstidning på köksbordet och brinner i gardinen.

    Tyvärr börjar ni lösa korsord och fattar inte problemet.

    Ja, och S har en detaljerad plan att möta detta, vart är SD´s mer är ropa vindkraftverk är dåligt och bygga kärnkraftverk som tokar?


    Dina förklaringar korrelerar inte alltid med fakta, det är detta då får åtgärda om du vill vara saklig.


     


    Korsord är tråkiga och irrelevanta, lika väl romaner.
    Men de tär rätt talande att dessa kommer istället för saklighet, det är ett t4ecken på att det går dåligt att få in agendan med fakta.
    Och agenda är att ALLT är regeringens fel, vilket är inkorrekt.


     


    Men ja, tack vare putins krig, så har vi nått och bita i.
    Men faktum är dock att vår regering och de tidigare, de har tagit höjd som gör vi har en av de billigaste elen i Europa, och ja, viss del av säsongen har vi alltid importerat el, andra exporterat.


     


    Hade du varit mer saklig med fakta, så hade du förstått detta är ett delat problem, men komiskt nog är S de enda som gett en detaljplan på hur att lösa detta.
    Men antar om det inte sker med en knäppning med fingret, så är ni inte intresserade.
    Och då ställer man sig frågande till kärnkraftverk, som inte byggs med en knäppning med fingret.


     


    Steg två, förbjud all bitcoinmining, stopa ALLA nya serverhallar, och de befintliga går man över till att konsumenten får ta hand om sin egen lagring av data.
    Detta skulle göra underverk för den nämnda situationen som putin satt oss alla i.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko