• Ju mer ju bättre

    Regeringens el-fiasko

    I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

    Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

  • Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • Padirac
    sextiotalist skrev 2022-09-05 08:08:10 följande:
    Lite U-landsfenomen. Överdrivet, jag vet. Men rent krasst är det så att många U-länder har de fattiga inte råd med maten, inte för att det är brist på mat, utan att de säljer maten utomlands för att de får bättre betalt.
    Jag tror inte det är överdrivet 

    Jag tror att det är direkt missvisande och felaktigt.

    Det är inget liknande U-landsfenomen som gör att exporten av el från Sverige är omfattande.
  • nattuw
    KillBill skrev 2022-09-05 06:56:57 följande:
    Det är ett moderat spinn att svensk politik skulle vara orsaken till de höga elräkningarna. Allvarligt talat hur kan man påstår något sådant befängt?
    Det är inte en moderat spinn att en stor del av priset som vi konsumenter får betala beror på politiska beslut. Det är inte befängt att påpeka att vi har en energipolitik som lett till minskad pålitlig inhemsk energiproduktion samtidigt som det ligger både skatter, avgifter och moms på ovanpå priset för själva elen.
  • klyban
    nattuw skrev 2022-09-05 12:13:20 följande:
    Det är inte en moderat spinn att en stor del av priset som vi konsumenter får betala beror på politiska beslut. Det är inte befängt att påpeka att vi har en energipolitik som lett till minskad pålitlig inhemsk energiproduktion samtidigt som det ligger både skatter, avgifter och moms på ovanpå priset för själva elen.

    Dock är den beskrivning om vems fel det är inkorrekt, då beslutet är tagit på affärsmässiga grunder.


    Och sen ett krig vände allt på ändan, och det verkar en del vilja låtsas bort.


     


    Men det är rätt skoj när denna kampanj började med att återge energifrågan inkorrekt, så sade man Sverige hade dyrast el i Europa, men fakta berättade vi hade en av de absolut lägsta priserna.


    Så den kampanjen stendog då det var inkorrekt påstående, sen kommer påståendet om nedstängningen av två reaktorer, och där vi var multipla som berättade varför de stängdes, så där förde man så mycket desinformation att Vattenfalls förre Ordförande beskriver hur beslutet togs och då hävdar man att man vet bättre än den person som var med på beslutet.

    En sak man blir frågande över, varför alla dessa fabuleringar om energi, och varför kan inte en saklig diskussion återfinans om man är SD, har man inget att säga sakligt.
    Och när kommer den detaljerade energiplanen?
    För en sådan ser vi inte heller mer än av S, och ska vi verkligen rösta på en som ropar om energin och sen inte ens har förslag.(Förslag finns som ingen vindkraft och bara massa kärnkraft och fossilbränslen och noll detaljer.)


     


    Och dom vill man ska styra som inte ens vet vad de vill eller kan uttrycka det i en detaljplan.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Digestive
    klyban skrev 2022-09-05 11:51:20 följande:

    Faktum är att den användaren skrev DESINFORMATION, då det var multipla användare som gav fakta.
    Och fakta fick sen den före detta Vattenfalls Ordförande berätta igen, fast än KillBill och Padirac redan gjort detta.


    Vilket berättar att informationen inte alls är försk, uta att Vattenfalls Ordförande som var med på beslutet fick förklara det för visasa, då de inte har ett intressa av saklighet.


     


    Och det som är det intressanta är hur du försvarar denna desinformation istället för att säga den var inkorrekt, är agendan så svår nu att ni inte ens klarar av att se när någon har fabulerat och desinformerat.
    ÄR det vad din politiska grund står på, aldrig has fel även när man har det, eller vad är det som gör att det inte går säga det var desinformation.
    För en sak om det skrivits en enda gång, men det hamrades in detta fel de upprepar att det skulle vara annat än ett affärsmässigt beslut.


    Så varför säger du inte den desinformation är fel, det är den riktiga gåtan nu.


    Och du kan argumentera att den är "färsk", men det enda som är färskt är att Vattenfalls Ordförande sammanfattning pga desinformationen om beslutet alla uppgifter finns redan och är presenterade i tråden och där berättade en användare att han vet bättre än Vattenfalls Ordförande som var med när beslutet togs.
    Vi har inget svar varför någon vet bättre än Vattenfalls Ordförande som var med när beslutet togs, komemr det ta lång tid att förklara detta för er tro och varför ni vet bättre.


     


    Det vi tar med oss, det är att fortfarande inte vill du säga att det var felaktig information som gavs i tråden.
    Är felaktig fakta så viktig för dig och för ditt allt är Regeringens fel?


    Du skriver verkligen exakt samma saker oavsett vem eller vad det handlar om. Som ett skript.

    Det råkar även vara så tydligt att du ljuger genom i stort sett hela inlägget att jag bara svarar på icke lögn.

    Ja, det var tekniskt sett desinformation men du hävdade även att den var medveten och du för dig med en netikett som gör folk oemottagliga. Det är epitet på löpande band och när du inte kan få som du vill så sprudlar det av lögner och misstänkliggörande.

    Sådant är fruktansvärt oattraktivt och hindrar dig från att ens bli en någorlunda trovärdig debattör och/eller lyckad kommunikatör. Du kan inte putta din agenda framför dina kvalitéer som avsändare och tro att du attraherar folk till din sak.

    Lögner attraherar inte. Misstänkliggörande attraherar inte. Spam attraherar inte.

    Din debattstil är trasig och attraherar det samma.
  • klyban
    Digestive skrev 2022-09-05 13:41:46 följande:
    Du skriver verkligen exakt samma saker oavsett vem eller vad det handlar om. Som ett skript.

    Det råkar även vara så tydligt att du ljuger genom i stort sett hela inlägget att jag bara svarar på icke lögn.

    Ja, det var tekniskt sett desinformation men du hävdade även att den var medveten och du för dig med en netikett som gör folk oemottagliga. Det är epitet på löpande band och när du inte kan få som du vill så sprudlar det av lögner och misstänkliggörande.

    Sådant är fruktansvärt oattraktivt och hindrar dig från att ens bli en någorlunda trovärdig debattör och/eller lyckad kommunikatör. Du kan inte putta din agenda framför dina kvalitéer som avsändare och tro att du attraherar folk till din sak.

    Lögner attraherar inte. Misstänkliggörande attraherar inte. Spam attraherar inte.

    Din debattstil är trasig och attraherar det samma.

    Fakta är ju värd att upprepas och när vi haft användare som fört desinformation så länge.


    Ja, det var desinformation och den ska väl blottläggas som felaktig, eller är du av en annan tanke.
    Och ja, jag kommer upprepa fakta tills det sitter, varför skulle jag inte det för?


     


    Och trovärdigheten för mig är inte ens ifrågasatt med denna desinformation, utan trovärdigheten är 100% då även Vattenfalls Ordförande som var med på beslutet fick komma och rätta till desinformationen nästan ett decennium senare och all denna fakta fanns redan med detta brydde siginte denna användare om och bara fortsatte desinformationen tills faktan inte gick desinformera bort längre och då kom du och argumenterar emot mig som bara pekar fakta.


     


    Så vad är ditt syfte här med desinformationen jag belyste, för det verkar som att du är irriterad att det blev avslöjat som desinformation och så extremt övertydlig:
    Så varför rycker du ut till försvar där, även bara säga ja, det var desinformation och det är dåligt.
    Det är något som inte är rätt där, extrempopulism är så komiskt när den har fel så ofta och pga den inte klarar av fakta ifrån mer en punkt och det verkar vara en livsnerv att fabulera för vissa i ett visst politiskt spektrum och vad vill man ha sagt med osaklighet?


     


    Nått om elpriserna som vi vet är en av de lägsta i Europa och hur detta verkar störa vissa i det segmentet svårt.
    Och nu när putinkriget och putin säger vi stänger ned gasen, så finns det bara en att skylla på fortfarande, men av någon anledning så får man inte ge kritik till nazistens putins krig och mörda Ukrainare utan anledning.


     


    Och en extremt intressant sak, S är de enda som lagt upp en detaljerad plan för energibristen och det är extremt intressant att de inte ens har en detaljerad plan.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Digestive
    klyban skrev 2022-09-05 11:57:33 följande:

    Svaret berättar att beslutet var tagit av andra parametrar, och det verkar störa dig så mycket att du vägrar ta in fakta eller?

    Socialdemokraterna har redan en detaljerad plan, har du någon för ditt parti att visa upp?
    Så vad är det du väntar på undrar vi alla.


    KillBill skrev 2022-09-05 07:57:09 följande:
    Intressant bild som visar vilka länder som Sverige Exporter till och vilka länder vi importerar från vecka för vecka det senaste året. 

    Man ser tydligt hur liten importen av el är till Sverige är och att den svenska elexporten är stor. När vi importer så handlar det om vattenkraft från Norge och vindkraftsel från Denmark.

    De har ett narrativ att Sverige är sämst som med COVID-19, och sen när fakta läggs på bordet så inser man att det är inte alls så att Sverige är sämst, utan komiskt nog mer mot att vi är mot de bästa i jämförelsen.


     


    Så vad vill de ha sagt politiskt med att säga Sverige är sämst och sen inte ens ha en detaljerad sakpolitik att lösa energifrågan, varför har dom ingen sådan detaljerad plan för?
    Man får en direkt känsla av att energi är inget dom komerm bry sig om och när de inte ens bemödar sig ge en detaljerad plan för energin, vet dom inte hur man gör en sådan sakpolitiskt detaljerad plan tro?


    Eller vad är det dom väntar på?


    Sen ska man bygga kärnkraftverk och bygga energin i landet på detta, så är endast generations 4 aktuellt och bygga nya dåliga verk  i jämförelsen är direkt idiotiskt.


    Svaret träffade inte riktigt min fråga vilket du kan se i Padiracs senare inlägg som också reflekterar min poäng. 

    Vad S eller andra partier har för planer är ovidkommande om vi får fyra år till med en minoritetsregering som saknar majoritetens legitimitet i riksdagen och som regerar på någon annans budget.

    Tror du att Ss planer är så bra att de inte ens behöver utföras? - för det verkar Ss (och MP inom parantes) ha trott i snart åtta år.

    Det finns nog inget viktigare det här valet än att undvika fyra år till av politiskt nonsens och vilka regeringspartierna blir kan för min del kvitta även om jag har mina preferenser.

    I övrigt så är det ingen styrka för Sverige att ett enskilt parti har detaljerad plan i energifrågor. Det är inte så att S eller något annat parti lutar åt en långsiktigt egen majoritet. Energimarknaden behöver långsiktiga spelregler och därmed behövs en plan som majoriteten av partierna kan komma överens om.
  • klyban
    Digestive skrev 2022-09-05 14:17:09 följande:
    Svaret träffade inte riktigt min fråga vilket du kan se i Padiracs senare inlägg som också reflekterar min poäng. 

    Vad S eller andra partier har för planer är ovidkommande om vi får fyra år till med en minoritetsregering som saknar majoritetens legitimitet i riksdagen och som regerar på någon annans budget.

    Tror du att Ss planer är så bra att de inte ens behöver utföras? - för det verkar Ss (och MP inom parantes) ha trott i snart åtta år.

    Det finns nog inget viktigare det här valet än att undvika fyra år till av politiskt nonsens och vilka regeringspartierna blir kan för min del kvitta även om jag har mina preferenser.

    I övrigt så är det ingen styrka för Sverige att ett enskilt parti har detaljerad plan i energifrågor. Det är inte så att S eller något annat parti lutar åt en långsiktigt egen majoritet. Energimarknaden behöver långsiktiga spelregler och därmed behövs en plan som majoriteten av partierna kan komma överens om.

    Och jag som är fortfarande kvar i desinformationen som inte ska förnekas som en ren lögn och man blir rätt frågande att du inte sagt detta att hur fel det var.


    Och du inbillar dig att han sade det för en dag sedan, är ett det argument för desinformationen är rätt eller fel? Solig


     


    Vad har du för agenda som inte klarar av att säga det klart och tydligt att det är desinformation och det påståendet användaren kom med och som sen den som var med på beslutet och Vattenfalls Ordförande fick komma och berätta att allt som KilbIll och Padirac sade var korrekt.
    Så varför har du så stora svårigheter att säga detta klart och tydligt att detta påstående var fel och desinformation då det upprepades så ofta.


    Du vet jag kommer aldrig släppa detta, så det är bra du fortsätter så vi ser hur en politisk ideologi får en person att vägra säga det var en lögn och desinformation, verkar vara en bräcklig en.


     


    Så denna användare, kom denne med desinformation och var det rätt eller fel?
    Att du hela tiden slingrar dig undan, det betyder att du inte vill erkänna hur galet fel det var och det gör en rätt frågande pga svårt perplext beteende på något så enkelt som detta.
    Lugnt, jag återkommer tills det sitter.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • KillBill
    nattuw skrev 2022-09-05 12:13:20 följande:
    Det är inte en moderat spinn att en stor del av priset som vi konsumenter får betala beror på politiska beslut. Det är inte befängt att påpeka att vi har en energipolitik som lett till minskad pålitlig inhemsk energiproduktion samtidigt som det ligger både skatter, avgifter och moms på ovanpå priset för själva elen.
    Då måste du mena Vladimir Putins politiska beslut att inleda krig mot Ukraina.
    Sveriges elpriser är fortfarande lägre än övriga Europa. Länder som Norge och Finland som historiskt sett har haft låga elpriser har fått se sina elpriser öka lika mycket som i Sverige. 

    Så här såg elpriserna ut i Augusti månad 2022. 

    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Digestive
    klyban skrev 2022-09-05 14:06:29 följande:

    Fakta är ju värd att upprepas och när vi haft användare som fört desinformation så länge.


    Ja, det var desinformation och den ska väl blottläggas som felaktig, eller är du av en annan tanke.
    Och ja, jag kommer upprepa fakta tills det sitter, varför skulle jag inte det för?


     


    Och trovärdigheten för mig är inte ens ifrågasatt med denna desinformation, utan trovärdigheten är 100% då även Vattenfalls Ordförande som var med på beslutet fick komma och rätta till desinformationen nästan ett decennium senare och all denna fakta fanns redan med detta brydde siginte denna användare om och bara fortsatte desinformationen tills faktan inte gick desinformera bort längre och då kom du och argumenterar emot mig som bara pekar fakta.


     


    Så vad är ditt syfte här med desinformationen jag belyste, för det verkar som att du är irriterad att det blev avslöjat som desinformation och så extremt övertydlig:
    Så varför rycker du ut till försvar där, även bara säga ja, det var desinformation och det är dåligt.
    Det är något som inte är rätt där, extrempopulism är så komiskt när den har fel så ofta och pga den inte klarar av fakta ifrån mer en punkt och det verkar vara en livsnerv att fabulera för vissa i ett visst politiskt spektrum och vad vill man ha sagt med osaklighet?


     


    Nått om elpriserna som vi vet är en av de lägsta i Europa och hur detta verkar störa vissa i det segmentet svårt.
    Och nu när putinkriget och putin säger vi stänger ned gasen, så finns det bara en att skylla på fortfarande, men av någon anledning så får man inte ge kritik till nazistens putins krig och mörda Ukrainare utan anledning.


     


    Och en extremt intressant sak, S är de enda som lagt upp en detaljerad plan för energibristen och det är extremt intressant att de inte ens har en detaljerad plan.


    Försöker du framstå som en riddare för sanning och fakta samtidigt som du bemöter andras texter med riktade lögner och misstänkliggörande?

    Kan du inte stämma din handling i toner som harmoniserar med en sådan självbild så lyssnar ingen på din kråksång.
  • klyban
    Digestive skrev 2022-09-05 15:26:09 följande:
    Försöker du framstå som en riddare för sanning och fakta samtidigt som du bemöter andras texter med riktade lögner och misstänkliggörande?

    Kan du inte stämma din handling i toner som harmoniserar med en sådan självbild så lyssnar ingen på din kråksång.

    Jag är emot desinformation, är inte du?
    Och nej, detta är inte min självbild, utan det är fakta som berättar hur Vattenfall tog sitt beslut.


    Så varför är Desinformation något som ska låtsas om inte förekommit i energidiskussionen för?
    Kanske om vi trycker5 visa endast så kanske du deltagit i denna desinformation, är det så enkelt tro?
    Dina egna ljuger svårt och det ser du inget problem med, sånt är rätt intressant.


     


    Fakta är given så många ggr om varför man lade ned två av reaktorerna, hur det är så svårt och ta in är en gåta.
    Det är som att du saknar argument och vänder sig till fantasin i tron den är till hjälp.
    SÅ varför har SD-svansen desinformerat Svensk energipolitik för?
    Och varför har du inte visat ryggrad och berättat ni har fel och sluta upp med desinformation?
    Det är en riktigt intressant fråga också.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko