• Ju mer ju bättre

    Regeringens el-fiasko

    I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

    Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

  • Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-09-21 14:13:00 följande:
    Det förbudet lär ju folk skita totalt i. Kommunens gränsvärden för luftkvalitet väger lätt när folk börjar frysa.
    Dina inlägg ger en skrämmande inblick i hur du tänker och hur du tror att andra tänker likadant som du gör.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Tom Araya skrev 2022-09-22 11:20:31 följande:
    Nej, nu när priserna är skyhöga så vill man ju sälja så mycket el utomlands som möjligt. Skrattande
    Och vad är problemet att vi säljer överskottsel när priserna är höga?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-09-22 11:20:31 följande:
    Nej, nu när priserna är skyhöga så vill man ju sälja så mycket el utomlands som möjligt. Skrattande
    Vilka är 'man'?

    Är 'man' regeringen?
  • nattuw
    Padirac skrev 2022-09-21 18:29:37 följande:
    Det är ju inte förbjudet att vara nazist eller fascist i Sverige så om du är intresserad kan du ju göra som SD - bilda ett part med dessa sympatier och sympatisörer, heila under nyhetsbevkning och marschera runt i naziuniform och plocka upp missnöjesröstare i lokala partier tills du får genomslag. Förneka sedan allt du byggt partiet på och anklaga media och andra partier för det ni själv sysslar med
    Kommer du och ditt parti då att göra samma sak som ni gjort för SD och sköta om marknadsföringen?
    Padirac skrev 2022-09-21 18:29:37 följande:
    Jag tror att alla behöver orientera sig i samhällvetenskapliga frågor, sociologi, politik, vetetenskap, ekonomi och nutidshistoria för att förstå realpolitik.
    Du kan ju börja med energifrågan.

  • Padirac
    nattuw skrev 2022-09-23 18:18:06 följande:
    Kommer du och ditt parti då att göra samma sak som ni gjort för SD och sköta om marknadsföringen?
    Padirac skrev 2022-09-21 18:29:37 följande:
    Jag tror att alla behöver orientera sig i samhällvetenskapliga frågor, sociologi, politik, vetetenskap, ekonomi och nutidshistoria för att förstå realpolitik.
    Du kan ju börja med energifrågan.

    Nu verkar ditt inlägg vara förvirrat bortom rimlighet.

    Jag har inget parti och är inte heller medlem i något parti. Det jag gjorde var att rekommendera dig att starta ett parti om du inte var nöjd med de partier som idag får dina eller andras röster. 

    Eller så kan du göra en Åkesson - gå med i ett parti där ledande medlemmar - och medlemmar som värvar just dig -  har nazi-uniform, heilar och uttrycker nazistiska och fascistiska politiska mål. Sen kan du säga att det är deras Eu- motstånd som drog dig till dem Tomte

    Här hittar du mer orienterande material om energipriskrisen i Europa. 

    www.dn.se/varlden/tyska-finansministern-om-sveriges-hoga-elpriser-latt-att-forsta-kritiken-mot-tyskland/

    "
    BERLIN. Tysklands finansminister, liberalen Christian Lindner, vill dämpa de stigande energipriserna i Europa med tysk kärn- och kolkraft. Det är förståeligt att Tyskland kritiseras för att driva upp energipriserna i Sverige, enligt ministern.

    ? Vi har ett enormt problem med energiutvinningskapaciteten i Europa, säger han till DN.

    ...

    ? Det är svårt att förklara att vi, i denna krissituation, inte lyckats fatta nödvändiga beslut om kol och kärnkraft, säger Christian Lindner."

  • Tom Araya

    En intressant liten detalj som jag nyligen blivit medveten om är de olika system i vindkraftverken som drivs av el. Det är vingbladsvridning, värme (för att smörjmedel ska hålla rätt viskositet), varningslampor, motorer för att dra igång rotationen vid vind, för att snabbare komma upp i produktionshastighet e.t.c.
    Detta gör att vindkraftverken kan vara en förbrukare istället för producent av el samt att förbrukningen kan äta upp produktionen vid låg produktion.
    Detta talas det aldrig om och jag har inte sett någon officiell uträkning på detta.

  • Tom Araya
    Padirac skrev 2022-09-22 17:44:29 följande:
    Vilka är 'man'?

    Är 'man' regeringen?
    'Man' är energibolagen som till del är ägda av stat och kommuner, vilket du borde veta.
  • Tom Araya

    Intressant samtal om energiproduktion och energipolitik mellan Marie Wetterstrand (fd MP-språkrör, numera VD för Miltton Europe) och Jan Blomgren (professor i tillämpad kärnfysik).





    El-priserna

    2.52 Frågan om vad de höga el-priserna beror på.

    3.37 Maria Wetterstrands svar

    4.36 Jan Blomgrens svar, där han gör tillägg på Wetterstrands svar och beskriver till att priserna steg kraftigt redan i augusti 2021. Jan beskriver redan från början att kriget kom som lök på laxen. Han avslutar sitt svar med orden att vi ännu inte sett "Putin-priser", då Ryssland än så länge ändå har levererat ca hälften mängden gas jämfört med året innan.

    6.15 Gör Wetterstrand tillägget att vi har varit dåliga på att energieffektivisera.
    Min motfråga till Wetterstrand är om vi inte borde ha varit lika förutseende i vår energipolitik i övrigt? 

    11.29 Fortsätter Blomgren med el-priserna i Tyskland och hur det kan spilla över på svenska el-priser.

    13.38 Ställs frågan om hur det kommer sig att vi har så höga el-priser trots överskott?

    14.02 Jan Blomgrens svar. Blomgren avslutar med en modell för hur el-priserna i Sverige skulle kunna pressas med hög svensk produktion.

    15.06 Vill Wetterstrand tillägga att vi har varit dåliga på underhåll och utbyggnad av överföringskapaciteten, som bidragande orsak till de höga el-priserna.

    15.58 Talar Blomgren om problemet med att bara öka överföringskapaciteten och inte även titta på produktionskapaciteten. Han berättar kortfattat och förenklat hur el-nätet fungerar. Man kan alltså inte skicka hur mycket el som helst från ena området till det andra, utan att det finns tillräckligt med svängmassa i mottagningsområdet. Svängmassan står vatten- och kärnkraften för.

    18.03 Berättar Wetterstrand om sin vision om att anpassa el-systemet till småskalig produktion (sol- och vindkraft). Utlägget ger intrycket av att vara bristfälligt underbyggt med kunskap och fakta. Wetterstrand nämner även lagringsteknik. Hon avslutar med att tanken om "smarta" el-system inte ledde vidare till något konkret som gick att bygga och löste problemen.

    20.18 Följer Blomgren upp detta om lagringsteknik och beskriver problemen där, dels i kortvarig lagringsmöjlighet och dels i verkningsgrad, d.v.s. att omvandlingen till lagringsbar energi i sig kostar för mycket energi. Han avslutar med frågan till Wettersten om vad hon mer hade i åtanke av lagringsteknik.

    20.41 Wettersten svarar på frågan om lagringsteknik. Det visar sig främst handla om värme och inte el. Hon talar om en vision om kortvarig lagring och kompensation för sol- och vindkraftens svängande produktion. Hon avslutar med frågan om vad Blomgren tror om lagringsteknik och om verkningsgrad kommer att vara avgörande.

    22.14 Blomgren utvecklar sig vidare inom problemen med lagrad el/energi.

    23.38 Möter Wetterstrand upp diskussionen med sina tankar om att jobba parallellt med produktion och konsumtion för att nå balans. En av få riktigt vettiga saker hon framför i samtalet.

    25.12 Ställs frågan om skälen till att Ringhals-reaktorerna lades ner, samt om det gjordes en konsekvensanalys.

    25.39 Wetterstrand svarar på frågan med att "en massa konsekvensanalyser har gjorts" och påpekar att nerläggningen av Ringhals inte var ett politiskt beslut, utan ett marknadsmässigt beslut av bolaget.

    29.28 Går frågan till Blomgren och han ger lite mer nyans i svaret; "Marknadsmässigt beslut påverkat av politiken". Blomgren hänvisar också till vad Åsa Romson (mp) själv sagt om regeringens politik och dess påverkan i frågan. Man har alltså från politiskt håll medvetet gjort kärnkraften olönsam, eftersom mp (som en del av regeringen) ville lägga ner kärnkraften.

    Fortsätter i ett annat inlägg om vad som framkommer under resterande del av samtalet.

     

  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-09-24 03:38:36 följande:
    En intressant liten detalj som jag nyligen blivit medveten om är de olika system i vindkraftverken som drivs av el. Det är vingbladsvridning, värme (för att smörjmedel ska hålla rätt viskositet), varningslampor, motorer för att dra igång rotationen vid vind, för att snabbare komma upp i produktionshastighet e.t.c.
    Detta gör att vindkraftverken kan vara en förbrukare istället för producent av el samt att förbrukningen kan äta upp produktionen vid låg produktion.
    Detta talas det aldrig om och jag har inte sett någon officiell uträkning på detta.
    Så någonting det inte talas om och som du inte har sett några beräkningar på gör att du drar den spekulativa slutsatsen att vindkraftverk kan vara förbrukare istälelt för producenter av el....

    Jag häpnar - över att jag åter igen häpnar - över spekulativa slutsatser som presenteras utan några om helst belägg. 

    Så.. har du hört om kärnkraftverken i Ukraina som utsätts för artillerield och riskerar att stå utan elförsörjning som upprätthåller drift och säkerhet - hur det körs diesel till reservgeneratorer som behövs om kärnkraftsreaktorerna stängs ned ...    är dessa kärnkraftverk förbrukare snarare än producenter om de inte producerar el? 

    Har du besökt ett vattenkraftverk och tittat på likströmssystemets komponenter?

    Vad är det det inte talas om och vad är det det inte räknas på?  Vindkraftverkens reglerssystem? Hur är det med de andra energisystemens reglersystem då?
Svar på tråden Regeringens el-fiasko