• Ju mer ju bättre

    Regeringens el-fiasko

    I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

    Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

  • Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • KillBill
    Mentat skrev 2023-10-08 20:42:35 följande:
    Tack. I budgetpropositionen framgick bara att totala energiskatter beräknades minska något men i den detaljerade specifikationen framgår onekligen att inkomsterna spås öka som du säger. Återstår bara att fråga sig om detta beror på ökad användning av el, vilket till viss del vore rimligt, eller indexeringen av skatten. Vad jag anser om den har jag skrivit ovan men det är ju åtminstone positivt att den totala energibeskattningen minskar något.
    Ja du tycker det är bra att bränsleskatten sänkt med med än 6 miljarder kronor.  Effekten av det blev som du vet bara några tiotals ören i prissänkning för oss  konsumenter och de pengarna hade behövts mycket bättre inom vård skola och omsorg.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Mentat
    KillBill skrev 2023-10-09 07:49:17 följande:
    Ja du tycker det är bra att bränsleskatten sänkt med med än 6 miljarder kronor.  Effekten av det blev som du vet bara några tiotals ören i prissänkning för oss  konsumenter och de pengarna hade behövts mycket bättre inom vård skola och omsorg.
    Utan skattesänkningen, med (s)-regeringens skattesats, hade alltså priset stigit rejält. Det kan omöjligen vara svårt att inse. Hur var det nu med ideologiska band, som du klagar på hos andra?
  • KillBill
    Mentat skrev 2023-10-09 15:05:43 följande:
    Utan skattesänkningen, med (s)-regeringens skattesats, hade alltså priset stigit rejält. Det kan omöjligen vara svårt att inse. Hur var det nu med ideologiska band, som du klagar på hos andra?
    Varför ljuger du? Priset på el skulle inte ha ökat med S. 

    Däremot har svenska elkonsumenter fått betala mer för elen i år än vad som varit nödvändigt och det på grund av den SD styrda M/KD/L regeringens inkompetens.

    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Mentat
    KillBill skrev 2023-10-09 18:32:55 följande:
    Varför ljuger du? Priset på el skulle inte ha ökat med S. 

    Däremot har svenska elkonsumenter fått betala mer för elen i år än vad som varit nödvändigt och det på grund av den SD styrda M/KD/L regeringens inkompetens.
    Skygglappar var det, ja. Prova att läsa mitt inlägg på nytt och se vad jag svarade på.
  • klyban

    Imponerande räknefel M gjorde och få det hela 97% fel :lol::lol::lol:
    Snacka om inkompetens.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • KillBill
    Mentat skrev 2023-10-09 19:46:47 följande:
    Skygglappar var det, ja. Prova att läsa mitt inlägg på nytt och se vad jag svarade på.
    Jag anser att det är vilseledande att blanda in skatt på drivmedel i en tråd om regeringens el-fiasko i en diskussion om att regeringen höjt elskatten trots att de lovade att sänka den. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Mentat
    KillBill skrev 2023-10-11 19:49:05 följande:
    Jag anser att det är vilseledande att blanda in skatt på drivmedel i en tråd om regeringens el-fiasko i en diskussion om att regeringen höjt elskatten trots att de lovade att sänka den. 
    Nu drog jag inte direkt upp drivmedelsskatten, jag försökte förstå siffrorna i budgeten, där det då visade sig att dessa kom in.

    Oavsett vilket är det alltid något vunnet om du har lärt dig att inte kasta ur dig att motparten ljuger när du är ute i ogjort väder.
  • Västsverige78

    Elpriserna är idag negativa och elen är gratis. Hur kan man kalla det för ett fiasko?

  • Mentat
    Västsverige78 skrev 2023-10-11 21:58:11 följande:

    Elpriserna är idag negativa och elen är gratis. Hur kan man kalla det för ett fiasko?


    Nja, elen är inte gratis bara för att vi har en negativ marginalkostnad. Du behöver fortfarande betala punktskatter, moms på skatten, nätkostnaden etc. Men visst, just nu är elen billig eftersom det är väldigt blåsigt.

    Det fiasko man talar om är just att vi har blivit beroende av detta. När det blåser har vi billig el och stort överskott. När det inte blåser, t.ex. under ett högtryck på vintern, har vi brist på el som är så allvarlig att man har talat om en reell risk för att elkonsumenter kan tvingas bli bortkopplade från nätet. Vi har helt enkelt fått ett instabilt elsystem som inte längre går att lita på.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko