• Ju mer ju bättre

    Regeringens el-fiasko

    I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

    Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

  • Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • Padirac
    Inteutanproblem skrev 2023-12-09 15:59:57 följande:

    ? Våra första modellresultat visar att vindkraftsparker till havs har en storskalig påverkan på havet och att effekterna sprider sig långt bortom parkernas yttre gräns, säger Lars Arneborg, chef för den oceanografiska forskningen vid SMHI som fortsätter:


    ? Vinden bakom vindkraftsparkerna minskar och vi ser att detta påverkar strömmar och skiktning i havets ytskikt. Det påverkar i sin tur näringsämnen och algblomningar i ytskiktet, vilket sedan har konsekvenser för hela det marina ekosystemet samt syreförhållanden i djupvattnet.


    Påverkan både över och under havsytan

    I Sverige har miljöeffekter av havsbaserad vindkraft hittills mest setts som en lokal påverkan i närheten av vindparkerna och då framför allt under tiden de byggs. När vindkraftverken är i drift finns det dock effekter som sträcker sig utanför vindkraftsparkerna.


    Påverkan på vinden ger även effekter under havsytan. Rotorerna drar ut energi ur vinden ? vilket är själva orsaken till att vindkraftverken byggs ? och beroende på väderläget minskar vindarna upp till 5?15 procent så långt som 30 kilometer bakom en vindkraftspark. Studier visar att ytvatten då samlas på ena sidan av området med minskade vindar, medan djupvatten väller upp på den andra sidan, vilket i sin tur påverkar strömmarna i ett ännu större område.


    Även vindkraftens fundament påverkar havet eftersom de bromsar havsströmmar och skapar turbulens som blandar olika vattenskikt.


    Om inflödet av salt- och syrerikt vatten till Östersjön förändras, till exempel som en följd av vindkraftsparker i Östersjöns mynningsområde, skulle det få följder för hela Östersjöns miljö. Förändrade inflöden eller en ökad omblandning av vattnet som flödar in kan påverka styrka och djup av den permanenta saltskiktningen i centrala Östersjön, där syrebrist och vertikala transporter av näringsämnen är avgörande faktorer för det marina livet. 


    https://www.smhi.se/forskning/forskningsnyheter/smhis-oceanografiska-forskare-vindkraftsparker-till-havs-har-en-storskalig-paverkan-pa-havet-1.202627


    Det hör liknar de farhågor som man hade innan Öresundsbron byggdes - jag tror att det visat sig vara positivt för fisk och bottenliv med de stora fundamenten. Du har kanske nåot material om detta?
  • Anton Chigurh
    Padirac skrev 2023-12-11 17:04:29 följande:
    Det hör liknar de farhågor som man hade innan Öresundsbron byggdes - jag tror att det visat sig vara positivt för fisk och bottenliv med de stora fundamenten. Du har kanske nåot material om detta?
    Självklart padi.... SJÄLVKLART är det du som har rätt, och alla forskare, ingenjörer....whatever, som har fel.

    Kan du möjligen visa på material som visar hur otroligt positiv inverkan byggandet av gigantiska vindkraftparker, med större snurror än någonsin tidigare, har på bottenliv, fisk å alla jävla kreatur som lever i bästa välmående idag.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2023-12-10 20:05:24 följande:
    Om du läser hela artikeln så säger Anna Borg ungefär detsamma om havsbaserad vindkraft.

    Vattenfall har sedan 2002 planer på att bygga havsbaserad vindkraft vid Kriegers flak utanför Trelleborg men om bolaget måste stå för anslutningskostnaden blir det för dyrt att bygga, säger Anna Borg.


    ?Jag tror att det blir svårt, det motsvarar närmare en tredjedel av projektkostnaden, så det är ju väldigt stora belopp.?, säger Anna Borg.


    Den SD-styrda regeringen sa att inget kraftslag skulle subventioneras. Nu när SD regeringen styr ska plötsligt kärnkraften subventioneras med astronomiska summor.  Den SD styrda regeringen har redan ställt ut kreditgarantier på 400 miljarder kronor (40 000 kr för varje skattebetalare i landet) men detta har visat sig vara otillräckligt och nu pratas det om tillskott på flera hundra miljarder och trots detta kommer vi inte ha ny kärnkraft i Sverige de närmaste 10 åren. I det sammanhanget är det obegripligt att regeringen inte skjuter till anslutningsavgifter på 35-40 miljarder för den havs baserade vindkraften
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Padirac
    Anton Chigurh skrev 2023-12-12 09:09:26 följande:
    Självklart padi.... SJÄLVKLART är det du som har rätt, och alla forskare, ingenjörer....whatever, som har fel.

    Kan du möjligen visa på material som visar hur otroligt positiv inverkan byggandet av gigantiska vindkraftparker, med större snurror än någonsin tidigare, har på bottenliv, fisk å alla jävla kreatur som lever i bästa välmående idag.
    Herregud Anton !!

    Jag har sällan rätt men ofta har det material jag länkar till faktauppgifter som stämmer med verkligheten.

    www.gu.se/nyheter/forskare-marint-liv-gynnas-av-havsbaserad-vindkraft-0

    "Publicerad
    23 maj 2023
    vid
    Institutionen för marina vetenskaper
    Den biologiska mångfalden ökar och det blir fler fiskar i vindkraftsparker till havs. Det visar en genomgång av över två tusen vetenskapliga artiklar i ämnet som Thomas Dahlgren, forskare i marin ekologi vid Göteborgs universitet, har gjort.

    ...
    Thomas Dahlgren har arbetat med miljöeffekter av havsbaserad vindkraft i femton år, både i Sverige och i Norge.
     
    ? Få verksamheter i havet är så väl undersökta som miljöpåverkan av vindkraftsparker. Det är tydligt att de positiva effekterna på marint liv övertrumfar de negativa när vi sammanställer forskningen som är gjord, säger han.

    ...

    ? Bottentrålning har en stor påverkan på det biologiska livet i havet. Förutom det uppenbara att fisk försvinner, skadar bottentrålning bottnar och gör att bottenlevande djur som sjöpennor och mjukkoraller försvinner från området. När det inte går att bottentråla kan dessa arter komma tillbaka i området, säger Thomas Dahlgren.
     
    En annan viktig anledning till att fisk ökar i området är att fundamenten till vindkraftverken har hårda ytor som bildar konstgjorda rev, där fastsittande arter som till exempel koraller och svampdjur kan leva, något som vanligtvis är en bristvara på havsbotten.
     
    ? Fundamenten skapar en miljö där fiskar samlas för att söka skydd, hitta föda och reproducera sig. Dessa konstgjorda rev bidrar till att den biologiska mångfalden i området ökar, säger Thomas Dahlgren.
     
    Störning vid anläggning
    Den största negativa påverkan på det marina livet sker vid anläggningsfasen. När vindkraftverken förankras vid havsbotten grumlas vattnet och ljudet kan störa vissa havslevande djur, exempelvis tumlare. Hur stor störningen är beror på vilken typ av vindkraftverk det handlar om, men störningen sker endast under en begränsad tid.

    ..

    Sjöfåglar påverkas
    Det finns också en oro för att fåglar påverkas av vindkraftsparker. Forskningen visar att vissa fågelarter som alfågel och ejder undviker dem. Det är därför viktigt att de inte placeras på platser som dessa arter är beroende av, till exempel några musselbankar i Östersjön. Det finns också en risk att sträckande fåglar kolliderar med turbinbladen."

    Koppla samman påverkan på fåglar med katters påverkan på fåglar som jag tidigare länkat faktauppgifter för.
  • Anton Chigurh
    Padirac skrev 2023-12-12 18:56:26 följande:
    Herregud Anton !!

    Jag har sällan rätt men ofta har det material jag länkar till faktauppgifter som stämmer med verkligheten.

    www.gu.se/nyheter/forskare-marint-liv-gynnas-av-havsbaserad-vindkraft-0

    "Publicerad
    23 maj 2023
    vid
    Institutionen för marina vetenskaper
    Den biologiska mångfalden ökar och det blir fler fiskar i vindkraftsparker till havs. Det visar en genomgång av över två tusen vetenskapliga artiklar i ämnet som Thomas Dahlgren, forskare i marin ekologi vid Göteborgs universitet, har gjort.

    ...
    Thomas Dahlgren har arbetat med miljöeffekter av havsbaserad vindkraft i femton år, både i Sverige och i Norge.
     
    ? Få verksamheter i havet är så väl undersökta som miljöpåverkan av vindkraftsparker. Det är tydligt att de positiva effekterna på marint liv övertrumfar de negativa när vi sammanställer forskningen som är gjord, säger han.

    ...

    ? Bottentrålning har en stor påverkan på det biologiska livet i havet. Förutom det uppenbara att fisk försvinner, skadar bottentrålning bottnar och gör att bottenlevande djur som sjöpennor och mjukkoraller försvinner från området. När det inte går att bottentråla kan dessa arter komma tillbaka i området, säger Thomas Dahlgren.
     
    En annan viktig anledning till att fisk ökar i området är att fundamenten till vindkraftverken har hårda ytor som bildar konstgjorda rev, där fastsittande arter som till exempel koraller och svampdjur kan leva, något som vanligtvis är en bristvara på havsbotten.
     
    ? Fundamenten skapar en miljö där fiskar samlas för att söka skydd, hitta föda och reproducera sig. Dessa konstgjorda rev bidrar till att den biologiska mångfalden i området ökar, säger Thomas Dahlgren.
     
    Störning vid anläggning
    Den största negativa påverkan på det marina livet sker vid anläggningsfasen. När vindkraftverken förankras vid havsbotten grumlas vattnet och ljudet kan störa vissa havslevande djur, exempelvis tumlare. Hur stor störningen är beror på vilken typ av vindkraftverk det handlar om, men störningen sker endast under en begränsad tid.

    ..

    Sjöfåglar påverkas
    Det finns också en oro för att fåglar påverkas av vindkraftsparker. Forskningen visar att vissa fågelarter som alfågel och ejder undviker dem. Det är därför viktigt att de inte placeras på platser som dessa arter är beroende av, till exempel några musselbankar i Östersjön. Det finns också en risk att sträckande fåglar kolliderar med turbinbladen."

    Koppla samman påverkan på fåglar med katters påverkan på fåglar som jag tidigare länkat faktauppgifter för.
    Mmm, visst padi, visst!!! 
    Du länkar till EN forskare som visar att det är mer eller mindre utan nackdelar att bygga snurror till havs. 
    Halleluja.....det är ju bara att dra på. Varför vänta. Lite som att, kan vi tvinga hela Sveriges befolkning till att köra 100 % eldrivna fordon och aldrig mer bära hem födan i en jävla plastkasse. Så har vi duktiga svenskar löst världens utsläpp.
    Mer eller mindre. (Beroende på vilken miljömupp du frågar). 

    Har DU, padi, gått igenom 2000 forskningsrapporter, eller tycker du att vi ska lita på dig ("du har ju sällan rätt"....vad fan du nu försöker insinuera med det) när du redovisar fakta som en (EN) forskare plockat fram. 

    Jag skulle gärna gå igenom 2000 omfattande rapporter själv. 

    Men, jag har ett heltidsjobb att sköta. Så jag hinner tyvärr inte. 

    Men.....jag gissar att du har.....tiden som behövs. Med tanke på hur otroligt mycket dynga du hinner med att skriva här till vardags.
    Men, iofs padi, jag är HELT säker på att, oavsett vad som står i dessa 2000 rapporter, så kommer du och Dahlgren fram till samma slutsats. 

    Men, då är ni iallafall två. 👍

    God Jul 🍻
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • KillBill
    Anton Chigurh skrev 2023-12-13 08:19:43 följande:
    Mmm, visst padi, visst!!! 
    Du länkar till EN forskare som visar att det är mer eller mindre utan nackdelar att bygga snurror till havs. 
    Halleluja.....det är ju bara att dra på. Varför vänta. Lite som att, kan vi tvinga hela Sveriges befolkning till att köra 100 % eldrivna fordon och aldrig mer bära hem födan i en jävla plastkasse. Så har vi duktiga svenskar löst världens utsläpp.
    Mer eller mindre. (Beroende på vilken miljömupp du frågar). 

    Har DU, padi, gått igenom 2000 forskningsrapporter, eller tycker du att vi ska lita på dig ("du har ju sällan rätt"....vad fan du nu försöker insinuera med det) när du redovisar fakta som en (EN) forskare plockat fram. 

    Jag skulle gärna gå igenom 2000 omfattande rapporter själv. 

    Men, jag har ett heltidsjobb att sköta. Så jag hinner tyvärr inte. 

    Men.....jag gissar att du har.....tiden som behövs. Med tanke på hur otroligt mycket dynga du hinner med att skriva här till vardags.
    Men, iofs padi, jag är HELT säker på att, oavsett vad som står i dessa 2000 rapporter, så kommer du och Dahlgren fram till samma slutsats. 

    Men, då är ni iallafall två. 👍

    God Jul 🍻
    Om du ger dig in i diskussionen så blir det bara löjligt om du,  när någon presenterar fakta,  beklagar dig för att du inte hinner ha koll på forskningsläget. 

    Den här forskaren kommer också fram till att havs baserad vindkraft inte utgör något särskilt stort hot mot fisken i havet.  Naturvårdsverket lutar sig på hans slutsatser. 

    www.naturvardsverket.se/4ad591/globalassets/media/publikationer-pdf/7100/978-91-620-7115-8.pdf
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • klyban
    Anton Chigurh skrev 2023-12-13 08:19:43 följande:
    Mmm, visst padi, visst!!! 
    Du länkar till EN forskare som visar att det är mer eller mindre utan nackdelar att bygga snurror till havs. 
    Halleluja.....det är ju bara att dra på. Varför vänta. Lite som att, kan vi tvinga hela Sveriges befolkning till att köra 100 % eldrivna fordon och aldrig mer bära hem födan i en jävla plastkasse. Så har vi duktiga svenskar löst världens utsläpp.
    Mer eller mindre. (Beroende på vilken miljömupp du frågar). 

    Har DU, padi, gått igenom 2000 forskningsrapporter, eller tycker du att vi ska lita på dig ("du har ju sällan rätt"....vad fan du nu försöker insinuera med det) när du redovisar fakta som en (EN) forskare plockat fram. 

    Jag skulle gärna gå igenom 2000 omfattande rapporter själv. 

    Men, jag har ett heltidsjobb att sköta. Så jag hinner tyvärr inte. 

    Men.....jag gissar att du har.....tiden som behövs. Med tanke på hur otroligt mycket dynga du hinner med att skriva här till vardags.
    Men, iofs padi, jag är HELT säker på att, oavsett vad som står i dessa 2000 rapporter, så kommer du och Dahlgren fram till samma slutsats. 

    Men, då är ni iallafall två. 👍

    God Jul 🍻

    Noterar att du lägger väldigt mycket tid på allt annat än den forskningen du fick.
    Och även noterar du lägger mycket tid på användaren också.
    Och med detta faktumet, vad är det för slutsats vi ska ta av ditt inlägg?


    Undrar för du svingade vilt omkring dig och ingen saklighet alls, eller kanske det är så här du berättar "Ooops, jag hade visst fel."?


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Padirac
    Anton Chigurh skrev 2023-12-13 08:19:43 följande:
    Mmm, visst padi, visst!!! 
    Du länkar till EN forskare som visar att det är mer eller mindre utan nackdelar att bygga snurror till havs. 
    Halleluja.....det är ju bara att dra på. Varför vänta. Lite som att, kan vi tvinga hela Sveriges befolkning till att köra 100 % eldrivna fordon och aldrig mer bära hem födan i en jävla plastkasse. Så har vi duktiga svenskar löst världens utsläpp.
    Mer eller mindre. (Beroende på vilken miljömupp du frågar). 

    Har DU, padi, gått igenom 2000 forskningsrapporter, eller tycker du att vi ska lita på dig ("du har ju sällan rätt"....vad fan du nu försöker insinuera med det) när du redovisar fakta som en (EN) forskare plockat fram. 

    Jag skulle gärna gå igenom 2000 omfattande rapporter själv. 

    Men, jag har ett heltidsjobb att sköta. Så jag hinner tyvärr inte. 

    Men.....jag gissar att du har.....tiden som behövs. Med tanke på hur otroligt mycket dynga du hinner med att skriva här till vardags.
    Men, iofs padi, jag är HELT säker på att, oavsett vad som står i dessa 2000 rapporter, så kommer du och Dahlgren fram till samma slutsats. 

    Men, då är ni iallafall två. 👍

    God Jul 🍻
    Herregud Anton!!

    Som jag uppfattade artikeln så har forskaren i fråga studerat 2000 forskningsrapporter - det kallas metastudierom jag förstått det rätt. Metastudier har fördelen att de med en statistisk metod sammanställer ett stort antal studier - kanske s åmånga som 2000 -  som då ska ge en mer rättvisande bild av kunskapsläget än enskilda studier kan ge.

    "Den biologiska mångfalden ökar och det blir fler fiskar i vindkraftsparker till havs. Det visar en genomgång av över två tusen vetenskapliga artiklar i ämnet som Thomas Dahlgren, forskare i marin ekologi vid Göteborgs universitet, har gjort"

  • Padirac
    Anton Chigurh skrev 2023-12-13 08:19:43 följande:
    Mmm, visst padi, visst!!! 
    Du länkar till EN forskare som visar att det är mer eller mindre utan nackdelar att bygga snurror till havs. 
    Halleluja.....det är ju bara att dra på. Varför vänta. Lite som att, kan vi tvinga hela Sveriges befolkning till att köra 100 % eldrivna fordon och aldrig mer bära hem födan i en jävla plastkasse. Så har vi duktiga svenskar löst världens utsläpp.
    Mer eller mindre. (Beroende på vilken miljömupp du frågar). 

    Har DU, padi, gått igenom 2000 forskningsrapporter, eller tycker du att vi ska lita på dig ("du har ju sällan rätt"....vad fan du nu försöker insinuera med det) när du redovisar fakta som en (EN) forskare plockat fram. 

    Jag skulle gärna gå igenom 2000 omfattande rapporter själv. 

    Men, jag har ett heltidsjobb att sköta. Så jag hinner tyvärr inte. 

    Men.....jag gissar att du har.....tiden som behövs. Med tanke på hur otroligt mycket dynga du hinner med att skriva här till vardags.
    Men, iofs padi, jag är HELT säker på att, oavsett vad som står i dessa 2000 rapporter, så kommer du och Dahlgren fram till samma slutsats. 

    Men, då är ni iallafall två. 👍

    God Jul 🍻
    Jag uppfattade nog att forskaren menade att det material hade hade sammaställt visade att de positiva effekterna tydligt övervägde de negativa effekterna.

    Så hur du menar att denne forskade påstår att det inte finns några nackdelar alls med att bygga havsbaserad vindkraft går helt över mitt huvud?

    Herregud Anton!!
  • klyban
    Padirac skrev 2023-12-13 21:35:33 följande:
    Jag uppfattade nog att forskaren menade att det material hade hade sammaställt visade att de positiva effekterna tydligt övervägde de negativa effekterna.

    Så hur du menar att denne forskade påstår att det inte finns några nackdelar alls med att bygga havsbaserad vindkraft går helt över mitt huvud?

    Herregud Anton!!

    En del kan bara hantera världen binärt, och bevisar man deras världsbild är inkorrekt det allra minsta, så vänder dom på pannkakan och påstår den andra binären.
    Det är också så man detekterar oärlig diskussion och att nå fram till saklig fakta är av ett 100% ointresse.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko