• Pope Joan II

    Andra-vågen-tråden

    Ja, vid det här laget har väl alla insett att det - enligt FHM - mest troliga scenariot med mindre klusterutbrott under höst och vinter som tack vare regionernas skicklighet att snabbt upptäcka dem raskt skulle kväsas var fel. Det blev istället en hårt slående andra våg. 

    FHM vid intervjutillfället förkroppsligad av Anders Tegnell ville inte i första läget medge att vi hade någon andra våg eftersom Sveriges situation inte stämde in på definitionen av "andra våg" (smittspridning över hela landet). När situationen ändrades och Sverige drabbats av smittspridning över hela landet och därmed stämde med definitionen var det istället "inte så viktigt vad man kallade det". Däremot drog de/han sig inte för att kalla andra länders ökande smittspridning för "andra vågen". 

    Det är inte utan att jag bävar för vad mer de kan tänkas ha fel i, förstå fel och/eller vara för dumdrygt självbelåtna för att alls ens överväga. 

  • Svar på tråden Andra-vågen-tråden
  • Anonym (xxx)
    AndreaBD skrev 2020-11-26 14:45:37 följande:
    ? Olika studier säger olika saker. Jag gav ju en länk där det stod att man helst skulle ha 12 lager.  
    Fast du skrev så här:

    De i tyg måste ha tyget i 12 lager för att göra som helst nytta. 

    Dvs du skriver detta som att det är sanning. Varför sprider du desinformation?
  • AndreaBD
    Anonym (xxx) skrev 2020-11-26 14:55:23 följande:
    Fast du skrev så här:

    De i tyg måste ha tyget i 12 lager för att göra som helst nytta. 

    Dvs du skriver detta som att det är sanning. Varför sprider du desinformation?
    Jag råkade uttrycka mig lite slarvigt, men det skrev jag ju direkt i nästa inlägget, så varför tjatar du om det nu? Det är ju utrett! 
  • CarolusRex
    AndreaBD skrev 2020-11-26 14:48:47 följande:
    Så du kallar dina meddiskuterande för okunniga utan att ge minsta motivering till det?

    Och du har fortfarande inte svarat på hur du kom fram till att vi skulle ligga 6 veckor efter andra europeiska länder? Det intresserar mig verkligen. 
    Det är bara att se när det började dra iväg i andra länder och när det började i Sverige.

    Tjeckien började i vecka 37, Belgien vecka 38, Sverige vecka 43. 

    Det är länder med ungefär lika stor befolkning som Sverige. Fem-sex veckor tidigare.

    www.worldometers.info/coronavirus/country/belgium/
    www.worldometers.info/coronavirus/country/czech-republic/
    www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/
  • Anonym (?)
    AndreaBD skrev 2020-11-24 23:09:12 följande:

    De i tyg måste ha tyget i 12 lager för att göra som helst nytta. Hur många har det? Enda skydd i tyg som jag sett var på Lidl. Och de hade inte så många lager.....


    AndreaBD skrev 2020-11-26 14:45:37 följande:

    ? Olika studier säger olika saker. Jag gav ju en länk där det stod att man helst skulle ha 12 lager.  


    Nej, det gjorde du inte. Du påstod, se din inlägg överst, att det måste vara tyg i 12 lager för att det ska göra nytta. Ingen länk. Du fortsätter dessutom att hävda det.

    Du vägrar att inse att du har fel, trots motbevisa. Du förstår inte heller att olika tycker är av olika material och är olika tjocka.
  • AndreaBD
    CarolusRex skrev 2020-11-26 15:07:20 följande:
    Det är bara att se när det började dra iväg i andra länder och när det började i Sverige.

    Tjeckien började i vecka 37, Belgien vecka 38, Sverige vecka 43. 

    Det är länder med ungefär lika stor befolkning som Sverige. Fem-sex veckor tidigare.

    www.worldometers.info/coronavirus/country/belgium/
    www.worldometers.info/coronavirus/country/czech-republic/
    www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/
    Jag brukar också titta på den sidan, och det var där jag räknade också.
    Det kan vara lite svårt att avgöra vårt det börjar stiga exakt. Jag har då försökt räkna det datumet där det stiger mer än bara lite grann.

    Och det skulle då vara runt den 22.okt för Sverige.

    Tjeckien är specialfall, det börjar öka en bit den 8. sep och håller sig på en platå för att sedan öka igen den 9. oktober

    Belgien: 9.okt  (= knappt 2 veckor)
    Schweiz: 12.okt   (10 dagars skillnad)
    Österrike: 14, okt. 

    Kollar fler, större länder:
    Frankrike: långsam ökning sedan 15. aug, sedan snabb ökning sen 7.okt.
    Italien: entydigt 8. okt
    Spanien: måttlig ökning sedan 10. jul (!), kraftig ökning sedan 7. okt. 

    Intressant. Det verkar ha börjat i många länder 7 - 9. okt. Eller håller du inte med om när det började i Sverige?? 
  • AndreaBD
    Anonym (?) skrev 2020-11-26 15:26:20 följande:
    AndreaBD skrev 2020-11-26 14:45:37 följande:

    ? Olika studier säger olika saker. Jag gav ju en länk där det stod att man helst skulle ha 12 lager.  


    Nej, det gjorde du inte. Du påstod, se din inlägg överst, att det måste vara tyg i 12 lager för att det ska göra nytta. Ingen länk. Du fortsätter dessutom att hävda det.

    Du vägrar att inse att du har fel, trots motbevisa. Du förstår inte heller att olika tycker är av olika material och är olika tjocka.
    Om du hade läst ordentligt så hade du sett att jag har rättat mig direkt. Så vad är det du bråkar över? Nej, du behöver inte svara. Och jag kommer inte heller att yttra mig mera om detta. 
  • Anonym (?)
    AndreaBD skrev 2020-11-26 17:21:10 följande:

    Om du hade läst ordentligt så hade du sett att jag har rättat mig direkt. Så vad är det du bråkar över? Nej, du behöver inte svara. Och jag kommer inte heller att yttra mig mera om detta. 


    Varför så svårt att erkänna att du hade fel?
  • AndreaBD
    Anonym (?) skrev 2020-11-26 18:17:59 följande:
    Varför så svårt att erkänna att du hade fel?
    Jag har gjort det i början av tråden, så kan du sluta tjata eller måste jag anmäla att du inte håller dig till ämnet utan istället trakasserar andra i tråden? 
  • Anonym (KAOS)
    Pope Joan II skrev 2020-11-26 14:31:05 följande:

    Snabbt avtagande kurva, snabbare än vad scenariot visar säger han nu. Förutsatt att vi är lika bra eller bättre än tidigare veckor på att visa följsamhet gällande rekommendationerna vill säga. Värsta scenario - dubbelt så många fall som nu. Menar han smittade eller antal sjukhusinläggningar eller dödsfall då tro?


    Helt fel. Inte snabbt avtagande utan snabbt stigande. Är du utsänd av regeringen för att sprida fake news?
  • Anonym (?)
    AndreaBD skrev 2020-11-26 19:03:30 följande:

    Jag har gjort det i början av tråden, så kan du sluta tjata eller måste jag anmäla att du inte håller dig till ämnet utan istället trakasserar andra i tråden? 


    Var då? Det ligger inte i denna tråden utan här fortsätter du hävda 12 lager med tyg.
Svar på tråden Andra-vågen-tråden