• Anonym (Karin)

    Hur funkar smittspårning för covid?

    Nån som vet? Är det alla man träffat senaste 14 dagarna som ska kontaktas?

  • Svar på tråden Hur funkar smittspårning för covid?
  • Anonym (Norge)
    Anonym (Q) skrev 2020-11-29 22:18:17 följande:

    Men en sak vet jag. Att Sverige höll sig till den pandemiplan som länderna hade kommit överens om innan det bröt ut.

    Läs det om det är av intresse.

    Jag vill inte åka till Norge längre, jag känner mig inte välkommen där.

    Som du säkert förstår, så är det ju inte Sveriges befolkning som hyser agg mot norrmän, utan tvärtom.

    Men vi har ju gjort något gott, vi förhandlade fram vaccin till Norge och det tackade Erna Solberg för, ändå något. Så helt värdelösa är vi inte som land.


    Så länge du inte har covid-19, uppvisar negativt test samt håller 10 dagars karantän på karantänhotell så är du välkommen. Ingen här som har emot svenskar, men de flesta har inget förtroende för Tegnell och hur han har misskött hanteringen av pandemin. Norrmännen hyser agg mot Sveriges strategi och mot Tegnell, inte svenska i övrigt.

    Från början var det enbart en epidemi som senare blev en pandemi, där Sverige då tyvärr inte gjorde allt för att minska smittspridningen och få kontroll på smittan.

    Förhandlar fram vaccin till Norge? Nej, däremot köper de upp extra dosor och säljer sedan till Norge eftersom borge är utan för EU. Vilket de även gör till Island.
  • AndreaBD
    Anonym (Norge) skrev 2020-11-29 20:25:11 följande:
    Och ändå så får vi till det i Norge! I kommunen jag jobbar i finner vi alltid smittkällan. Visst det ingen dans på rosor men vi får det alltid till.

    Jag antar att de flesta normala personer vet var de har befunnit sig dagarna/tiden innan de fick symtom... på så vis får man fram varifrån smittan härstammar från.
    Ja så.... och dessa normala människor kan nämna alla personer som de har åkt buss med? Och om de jobbar i en bank eller affär så kan de ange varenda kund? Och du tror att vi tror på detta? Vet du vad... nu tror jag faktiskt inte längre alls på att du jobbar med smittspårning. Jag har ju misstänkt ett tag att det inte kan stämma, men det här avgör ju saken. Även finnarna som är så duktiga hittar ju högst i  2/3 av fallen. 
  • AndreaBD
    Anonym (Norge) skrev 2020-11-29 20:13:27 följande:
    Läste du artikeln du länkade till?

    Vi har aldrig stängt affärer eller ens skolor. Men vi införde digitalundervisning under lockdown. Affärerna var dock öppna som vanligt. Även förskola/skola var öppet för de med samhällskritiska jobb.

    De länder som har "lockdows light" har också bra smittspårningsstrategi eftersom de vet att det inte räcker med att enbart hålla avstånd och eftersom de vet att majoriteten av befolkning inte klarar av att hålla avstånd. Och jo, med en bra och effektiv smittspårning så får man till att begränsa smittspridningen och det är det som gör skillnaden. Känns tragiskt och en aning pinsamt att ett land som Sverige fortfarande inte förstår det.

    Och nej, inga länder har tagit efter Sveriges strategi eftersom de vet att den strategin inte fungerar.

    Varför sitter du och försvarar Sverige när du själv måste ha sett att strategin inte fungerar? Det är vara pinsamt.
    Inte bara har jag läst artikeln, utan jag har fått nog av din okunskap och otrevlighet. Det finns tidningar, det finns internet. Den som vill informera sig gör det.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Norge) skrev 2020-11-29 22:27:46 följande:

    Så länge du inte har covid-19, uppvisar negativt test samt håller 10 dagars karantän på karantänhotell så är du välkommen. Ingen här som har emot svenskar, men de flesta har inget förtroende för Tegnell och hur han har misskött hanteringen av pandemin. Norrmännen hyser agg mot Sveriges strategi och mot Tegnell, inte svenska i övrigt.

    Från början var det enbart en epidemi som senare blev en pandemi, där Sverige då tyvärr inte gjorde allt för att minska smittspridningen och få kontroll på smittan.

    Förhandlar fram vaccin till Norge? Nej, däremot köper de upp extra dosor och säljer sedan till Norge eftersom borge är utan för EU. Vilket de även gör till Island.


    Anonym (Norge) skrev 2020-11-29 22:27:46 följande:

    Så länge du inte har covid-19, uppvisar negativt test samt håller 10 dagars karantän på karantänhotell så är du välkommen. Ingen här som har emot svenskar, men de flesta har inget förtroende för Tegnell och hur han har misskött hanteringen av pandemin. Norrmännen hyser agg mot Sveriges strategi och mot Tegnell, inte svenska i övrigt.

    Från början var det enbart en epidemi som senare blev en pandemi, där Sverige då tyvärr inte gjorde allt för att minska smittspridningen och få kontroll på smittan.

    Förhandlar fram vaccin till Norge? Nej, däremot köper de upp extra dosor och säljer sedan till Norge eftersom borge är utan för EU. Vilket de även gör till Island.


    Jag kommer aldrig att åka till Norge någon mer gång. Varför skulle jag det.

    Om du/ni hyser agg till Sveriges strategi, så är det väl befolkningen ni hyser agg till.

    Nej tack. Jag åker hellre till något mer vänligt sinnat land utan agg och fördomar.

    Jo, det förstår jag också att ni betalar för vaccinet, men Sverige hjälper ju Norge med det

    Och jag vet att Island får ta del av vaccinet också, mot betalning, självklart.
  • AndreaBD
    Anonym (Norge) skrev 2020-11-29 20:29:30 följande:
    Jo, det var den huvudsakliga strategin. Du som bor i Sverige måste väl kunna läsa och veta vad strategin var? Jag som bor här i Norge vet utmärkt vilket strategin Sverige hade/har. Det är bara att googla.ö om man är osäkert på var man ska läsa.

    Ja, eftersom man har praktiserat det redan på pesttidens borde Sverige definitivt följa det även nu.

    Tegnell verkar dock ha missat att covid-19 är ett smittsamt, farligt och dödligt virus. Trots sin stora Ebola-kunskap... pinsamt är vad det är.
    Tja... man måste också kunna tänka.... du verkar dra väldigt märkliga slutsatser av det mesta. Och OM du KÄNDE TILL vad man gör/har gjort sedan pesttider, så skulle du inte påstå att Sverige agerar emot. 
  • AndreaBD
    Anonym (Q) skrev 2020-11-29 22:18:17 följande:
    Men en sak vet jag. Att Sverige höll sig till den pandemiplan som länderna hade kommit överens om innan det bröt ut.

    Läs det om det är av intresse.

    Jag vill inte åka till Norge längre, jag känner mig inte välkommen där.

    Som du säkert förstår, så är det ju inte Sveriges befolkning som hyser agg mot norrmän, utan tvärtom.

    Men vi har ju gjort något gott, vi förhandlade fram vaccin till Norge och det tackade Erna Solberg för, ändå något. Så helt värdelösa är vi inte som land.
    Vad var det för gemensam plan? 
  • Anonym (Q)
    Anonym (Q) skrev 2020-11-29 22:47:41 följande:

    Jag kommer aldrig att åka till Norge någon mer gång. Varför skulle jag det.

    Om du/ni hyser agg till Sveriges strategi, så är det väl befolkningen ni hyser agg till.

    Nej tack. Jag åker hellre till något mer vänligt sinnat land utan agg och fördomar.

    Jo, det förstår jag också att ni betalar för vaccinet, men Sverige hjälper ju Norge med det

    Och jag vet att Island får ta del av vaccinet också, mot betalning, självklart.


    Och hen som jag är tillsammans med åker gärna till Sverige. Hen skäms för vad hen har läst norska tidningar.

    Och hen är hjärtligt välkommen till mig.
  • Anonym (Norge)
    AndreaBD skrev 2020-11-29 22:43:02 följande:

    Ja så.... och dessa normala människor kan nämna alla personer som de har åkt buss med? Och om de jobbar i en bank eller affär så kan de ange varenda kund? Och du tror att vi tror på detta? Vet du vad... nu tror jag faktiskt inte längre alls på att du jobbar med smittspårning. Jag har ju misstänkt ett tag att det inte kan stämma, men det här avgör ju saken. Även finnarna som är så duktiga hittar ju högst i  2/3 av fallen. 


    Om en smittad har åkt buss så vet denne tidpunkt och vilken buss. Då går det ut meddelande via avisen och bussbolaget hemsida om att alla som varit på aktuella buss ska vara obs på syntomer, ta test på dag 7 samt ta kontakt med koronatelfonen. Vilket alla faktiskt gör. På telefonen skrivs de in i ett system och man får då översikt över ett smitta. (Samma gäller med flyg, men där kan de som suttit nära få 10 dagars karantän). Även tog går till på samma sätt. På så sätt hindrar man okontrollerad smitta. Samma gäller bank, affär, och andra offentliga ställen.

    Vårdcentraler (öegesenter och helsestasjoner) får de som varit där aktuella tidpunkten besked via sms av kommunen. Det är dock lättare eftersom legesentret/helsestasjonen själva har kontroll på vilka som varit där aktuell tid.

    Det är så vi jobbar. Vilket har visat sig effektivt och bra.

    Du får tro vad du vill. Jag jobbar heltid på med smittspårning och kornatelefon, så vet hur vi gör. Och från att pandemin startade så har vi lyckats få fram smittkällan till samtliga smittade i kommunen (och de som utanför kommunen med följs upp av oss). Så jag har sror insikt i hur smittspårning går till i Norge.

    Några gånger har vi satt så många som runt 200 personer i karantän (med test på dag 7) eftersom de har varit i ex samma träningsanläggning som en bekräftat smittad person.

    Finnarna gör på ett helt annat sätt än vad vi gör. Vi har gått rätt hårt åt när det gäller att sätta närkontakter i karantän.

    Sedan finns det absolut en och annan som glider igjenom i första skedet (ex om de har åkt buss) men de fångas upp när de själva får syntomer blir bekräftat smittade. Då är det lite detektivarbete, men det går i hop i slutändan ändå.
  • Anonym (Norge)
    AndreaBD skrev 2020-11-29 22:47:19 följande:

    Inte bara har jag läst artikeln, utan jag har fått nog av din okunskap och otrevlighet. Det finns tidningar, det finns internet. Den som vill informera sig gör det.


    Ja, det finns tidningar och internet. Men kunskap kommer av det jag jobbar med. Tidningen eller internet kan inte ange hur vi jobbar.
  • Anonym (Norge)
    Anonym (Q) skrev 2020-11-29 22:47:41 följande:

    Jag kommer aldrig att åka till Norge någon mer gång. Varför skulle jag det.

    Om du/ni hyser agg till Sveriges strategi, så är det väl befolkningen ni hyser agg till.

    Nej tack. Jag åker hellre till något mer vänligt sinnat land utan agg och fördomar.

    Jo, det förstår jag också att ni betalar för vaccinet, men Sverige hjälper ju Norge med det

    Och jag vet att Island får ta del av vaccinet också, mot betalning, självklart.


    Finns väl ingen som tvingar dig att åka hit? Alla besöker de länderna de vill, helt frivilligt.

    Agg och fördomar? Varken jag eller mina kollegor, familj och vänner hyser agg eller har fördomar mot svenskar. Vi är bara stolta och glada över de svenskar som kommer hit och jobbar eller på besök och somm faktiskt tar alla regler och rekommendationer på allvar även om det innebär mycket testing och karantänplikt.

    Det enda de flesta här är irriterade på det är dusten Tegnell. Vi norrmän önskar innerligt att gränserna öppnar eftersom vi vill till Sverige. Men så länge dusten Tegnell styr så lär det tyvärr dröja innan Sverige får ber sitt smittal och blir gult igen.
Svar på tråden Hur funkar smittspårning för covid?