• Anonym (HJÄLP)

    Ni som fått ensam vårdnad!!!

    Hej

    Under ett års tid har mitt ex trakasserat mig,

    Han har förstört min bil, följt efter mig, hotat mig.. inget av det han gjort kan jag bevisa men jag har känt mig ständigt bevakad och det har varit extremt känslomässigt jobbigt.

    Kan bevisa att han skickat vissa sms, tex att han kollar upp bilar som stått utanför min bostad och frågat vad personen gjort hos mig, samt har vissa sms, men det mesta har han tagit muntligt.

    Finns sms på att han tagit kontakt med min sambo för att skicka en fil. Filen finns inte kvar då han skickade den krypterat men min sambo kan vittna om att han skickade en fil som innehöll en sexakt som han spelat in på oss tidigare utan att jag visste om det.

    Det finns bevis på att han hotat min sambo till livet.

    Jag har också en sjukskrivning då jag blev utmattad till följd av hans trakasserier.

    Kan detta ge mig full vårdnad? Eller kommer rätten anse att trots hur han behandlar mig ska ha rätt till gemensam vårdnad för att han inte åsamkad barnet något?

  • Svar på tråden Ni som fått ensam vårdnad!!!
  • Anonym (Famrätt)
    Anonym (HJÄLP) skrev 2020-11-25 13:59:23 följande:

    Det jag vill är att kunna flytta härifrån så vi slipper ha någon som tittar in i fönster, åker efter med bilen, hotar mm. Han har gjort mig utbränd och han krossar mig. Kanske blir jag som till sist blir av med vårdnaden när jag behöver läggas in på psyke pga depression och utmattningssyndrom. Det är så jag känner när det aldrig slutar och bara eskalerar.

    Och att flytta kan jag ju inte när han behöver skriva på om det om jag tex skulle flytta till annan stad med barnet


    Blir svårt praktiskt att ha varannan vecka om du tänker flytta långt så det kanske du ändå inte kan göra.

    Hursomhelst så ska det som jag sa väldigt svårt att få ensam vårdnad och en sådan familjerättsligt process tar 1-2 år.
  • Anonym (Famrätt)
    Kjell2 skrev 2020-11-25 14:28:40 följande:

    Tror du måste dela upp detta i två frågor, dels hans trakasserier av dig. Där gäller det att göra sig okontaktbar och inte reagera samt polisanmäla.

    Sen är det barnfrågan. Där behöver du nog ta kontakt med familjerätten för att få till ett umgängesschema. Kan var en bra idé att ta proffshjälp.

    Tänk på att även om han förlorar vårdnaden kan det fortfarande bli så att han har ett fastställt umgänge.


    Eftersom barnet bor varannan vecka finns inget umgänge.
  • Kjell2
    Anonym (Famrätt) skrev 2020-11-25 16:17:10 följande:
    Eftersom barnet bor varannan vecka finns inget umgänge.
    Då kanske det är dags att få till ett fastställt umgängesschema. Är det mycket konflikt mellan föräldrarna är det ofta att föredra då alla vet vad som gäller.

    Om det sen är varannan vecka eller något annat som är bäst för barnen får väl domstolen besluta och familjerätten utreda om inte föräldrarna kan komma överens.


  • Anonym (Famrätt)
    Kjell2 skrev 2020-11-25 16:26:18 följande:

    Då kanske det är dags att få till ett fastställt umgängesschema. Är det mycket konflikt mellan föräldrarna är det ofta att föredra då alla vet vad som gäller.

    Om det sen är varannan vecka eller något annat som är bäst för barnen får väl domstolen besluta och familjerätten utreda om inte föräldrarna kan komma överens.


    Fast umgänge blir det bara om barnet bor mer hos den ena. I det här faller bor barnet varannan vecka. Då finns inget umgänge.
  • Kjell2
    Anonym (Famrätt) skrev 2020-11-25 16:43:42 följande:
    Fast umgänge blir det bara om barnet bor mer hos den ena. I det här faller bor barnet varannan vecka. Då finns inget umgänge.
    Det går att få ett fastställt umgängesschema som är varannan vecka. I detta fall kanske ett annat schema är bäst för barnet.


  • Anonym (Famrätt)
    Kjell2 skrev 2020-11-25 16:46:54 följande:

    Det går att få ett fastställt umgängesschema som är varannan vecka. I detta fall kanske ett annat schema är bäst för barnet.


    Nej. Fortfarande är det så att om barnet BOR varannan vecka så existerar inget UMGÄNGE då barnet BOR varannan vecka.

    Om föräldrar inte är överens om hur det ska se ut med vårdnad, boende och eventuellt umgänge behöver de ta det till tingsrätten som då kan besluta om en eller flera av dessa delar. Att ge en förälder ensam vårdnad så att denne kan flytta, är inte troligt utan snarare ett skäl till att INTE ge en förälder ensam vårdnad. Om det fanns bevis på att pappa trakasserar TS i form av polisanmälningar, domar etc skulle det kanske finnas en möjlighet men inte utifrån det som TS beskriver. Hon behövt börja i andra ändan, med polisanmälan etc.
  • Kjell2
    Anonym (Famrätt) skrev 2020-11-25 16:55:05 följande:
    Nej. Fortfarande är det så att om barnet BOR varannan vecka så existerar inget UMGÄNGE då barnet BOR varannan vecka.

    Om föräldrar inte är överens om hur det ska se ut med vårdnad, boende och eventuellt umgänge behöver de ta det till tingsrätten som då kan besluta om en eller flera av dessa delar. Att ge en förälder ensam vårdnad så att denne kan flytta, är inte troligt utan snarare ett skäl till att INTE ge en förälder ensam vårdnad. Om det fanns bevis på att pappa trakasserar TS i form av polisanmälningar, domar etc skulle det kanske finnas en möjlighet men inte utifrån det som TS beskriver. Hon behövt börja i andra ändan, med polisanmälan etc.
    Möjligt att inget umgänge sker men ett fastställt umgängesschema kan finnas.

    Mitt tips till TS var tidigare att polisanmäla trakasserierna och gå till familjerätten för att få hjälp frågan kring vårdnad mm.


  • Silverjenny

    Du kan ansöka om enskild vårdnad och som skäl anger du de här trakasserierna och de samarbetsproblem som följer av dem. Du är rädd för ditt ex och vill därför inte ha någon kontakt själv med honom om han inte ändrar sitt beteende.

    Barnet ska han självklart få träffa, det är väldigt viktigt att du inte säger ett ord om att du vill flytta långt bort, försvårande av umgänge gillar inte domstolen. Säg istället att barnet ska få ha umgänge med pappan så mycket ni kommer överens om och under säkra former. Det kan vara övernattning eller under övervakning beroende på hur pappan beter sig.

    Men först av allt måste du

    1. Göra polisanmälan på allt han utsatt dig för. Trakasserier, hot, spridit filmen, ev våld, att han spanar utanför din port.

    2. Börja samla bevis. Skaffa en app som spelar in samtal, spela in era samtal i smyg när ni träffas, spara alla sms, skriv ner vittnesmål från din sambo och andra som antingen hört själva eller som du berättat för.

    3. Du måste säga tydligt till honom att du inte vill att han t.ex ringer dig eller befinner sig utanför ditt hus. Om någon sms-trakasserar dig och du inte bett personen sluta så räknas det inte som ofredande. Har du däremot bett honom att inte ringa och han ringer ändå så är det trakasserier.

    Det kompliceras av att ni har barn och måste hålla kontakt (och just därför vill du ju ha enskild vårdnad) men du kan skriva att du inte vill att han ringer dig, du ringer honom och ni möts på en plats du bestämt för avlämning och upphämtning av barnet. Om han inte håller detta så är det ännu ett bevis för att du måste ha enskild vårdnad.

    4. Försök hålla er kontakt skriftlig så mycket det går, så du har bevis. Eller spela in samtalen - han kanske är snart nog att inte skriva hotelser i sms för han vet att det blir bevis, men han tror inte att du spelar in så han uttalar hotelserna vilket egentligen är ännu bättre för dig.

    Värt att påpeka är att det är fullt lagligt att spela in ett samtal som du själv medverkar i, vare sig det är på telefon eller live. Det är olagligt att spela in ett samtal i smyg mellan två andra personer men om du är en av de som pratar är det alltså fullt lagligt att spela in utan de andras vetskap.

  • Silverjenny

    5. Kontakta familjerätten och begär att de påbörjar en utredning om vårdnad och umgänge.

    Be om att få samarbetsavtal med pappan i familjerätten, det kan faktiskt också hjälpa era akuta problem eftersom ni kan få vänta länge på att få tid i domstolen. Och du visar att du är den ansvarsfulla föräldern som initierar samtal i familjerätten. Vägrar han komma är det enbart till din fördel.

    Familjerätten skriver ett utlåtande som domstolen tar stor vikt vid så du ska se till att få utredarna på din sida. Börja prata om hotelserna och trakasserierna där, i samtal med pappan. Berätta att du är rädd för honom och att han har hotat även din sambo mm. Visa gärna bevis om du har.

    Och som sagt knip tyst om att du vill flytta nånstans, du vill inte ge honom möjlighet att anklaga dig för att försvåra umgänge.

    När du väl fått enskild vårdnad kan du flytta och istället förhandla om umgängesformen. Umgänge kan vara några veckor på sommaren eller bara skype-samtal om avståndet är för långt för att de ska kunna ses oftare. Men det håller du tyst om så länge.

  • Anonym (Famrätt)
    Kjell2 skrev 2020-11-25 16:57:59 följande:

    Möjligt att inget umgänge sker men ett fastställt umgängesschema kan finnas.

    Mitt tips till TS var tidigare att polisanmäla trakasserierna och gå till familjerätten för att få hjälp frågan kring vårdnad mm.


    Men gode gud ge dig. Hur fan kan man ha ett umgängesschema när inget umgänge finns tänker du??

    Jag ger upp...
Svar på tråden Ni som fått ensam vårdnad!!!