• Tjej94

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Sweetpineapple
    Inalina skrev 2021-02-18 11:06:58 följande:

    skönt att ha den biten avklarad, det är väl det värsta (?) i den här processen tycker jag! men alltså 25 st! låter ju otroligt mkt! och skönt med 12 ägg, har ni fått höra hur många som befruktades redan? spännande, låter som att ni har oddsen på er sida berätta när du hör något från kliniken!

    jag var hos min klinik i morse och allt ser bra ut för sprutstart ikväll, tjohoooo!!! (tänk att man kan bli så glad över att få sticka en nål i sig själv!) 

    Jag kör med 300 ie Pergoveris som tydligen är typ Menupor fast gjord på syntetisk väg eller nåt sånt, läst bra om det i alla fall. de hoppades att jag skulle få fler som klarade sig till blastocyst-stadiet med den medicinen...?

    förra gången (2018) fick jag ut 12 ägg men bara 3 klarade sig till dag 5 och kliniken tyckte tydligen det var dåligt, men dock fick jag ju en dotter bland de tre embryona så jag var väldigt nöjd ändå! så nu är officiellt syskonförsök på G!


    Kliniken ringde och flyttade vår insättning till på måndag kl 14 ???? Fick inte veta hur många ägg som befruktats, men minst 5 var det. ? Tur jag ska jobba i helgen så tiden går lite fortare.

    Hejja dig, kul att du får starta nu. Är sprutorna jämförbara med varandra? Jag fick ju starta på endast 125 Bemfola? Men det kanske inte är samma sort?

    Ah syskonförsök, får ni bekosta ivf själva då?

    Jag har 2 barn sedan en tidigare relation, min sambo har däremot inga barn sedan innan.
  • Krizty88
    Ninni1000 skrev 2021-02-18 15:38:47 följande:

    Hej

    Jag hakar på här. Har inte alls kommit så långt som många andra av er här.Jag har genomgått min utredning och det visade sig att vi är ofrivilligt barnlösa och man hittade inga fel på oss och min läkare har skickat en remiss till karolinska för ivf. Nu väntar vi på att få besked. Är det någon som har koll på hur lång tid detta kommer ta från att man får ett eventuellt besked från karolinska tills att man startar själva ivf behandlingen. Vad borde jag räkna med? Jag vet att själva remissen tar 4-6 veckor att få svar på men efter det? Är det också vanligt att karolinska nekar ? Då menar jag alltså att man får benahdlingen genom landstinget.

    Tror ni man kan räkna med att få starta innan sommaren i Stockholm? Super tacksam för svar! Och lycka till alla som är igång:)


    Jag tror att vår remiss blev godkänd i slutet av november pga julledigheter kunde vi besöka kliniken först i januari för genomgång och nu i februari började vi ivf-behandlingen! Så skulle säga att det iaf är möjligt och ganska troligt att ni får börja innan sommaren. Om en remiss väl skickats tror jag det är väldigt ovanligt att det avslås av karolinska.
  • Funderar81
    Inalina skrev 2021-02-18 11:11:58 följande:

    hehe låter bra med supersimmare, min man har tydligen också det så det är inte där problemet ligger i alla fall :)

    kommer du testa innan tisdag tror du? försök att hålla dig neutral i den här processen, all ångest och oro man så lätt känner i det här hjälper oss inte direkt. försök nu att tänka att du är gravid tills motsatsen är  bevisad


    Oj mitt meddelande såg lite neggo ut, jag är ganska neutral i processen, men realist. Vet hur mina blodprover o sånt ser ut så tja... Testar inte före. Med min första testade jag från dag 10 för att börja testa ut ovitrellen, men plussade redan dag 12.

    Nu är jag inte lika nervig. Dessutom så går tiden med jobb och barn så det är mycket lättare att hålla sig ;)

    såg att du är på Pergoveris. Jag hade Elonva (1 stick för en vecka) och Pergoveris 300 sista dagarna innan ovitrellen. Inga konstiga symtom, jättesmidigt. . Hoppas du slipper biverkningar. :))
  • Inalina
    Funderar81 skrev 2021-02-18 19:52:48 följande:

    Oj mitt meddelande såg lite neggo ut, jag är ganska neutral i processen, men realist. Vet hur mina blodprover o sånt ser ut så tja... Testar inte före. Med min första testade jag från dag 10 för att börja testa ut ovitrellen, men plussade redan dag 12.

    Nu är jag inte lika nervig. Dessutom så går tiden med jobb och barn så det är mycket lättare att hålla sig ;)

    såg att du är på Pergoveris. Jag hade Elonva (1 stick för en vecka) och Pergoveris 300 sista dagarna innan ovitrellen. Inga konstiga symtom, jättesmidigt. . Hoppas du slipper biverkningar. :))


    Hehe du skrev nog inte så neggo egentligen ;) jag vet själv från förra gången att jag var så orolig och lite paniktankar hela tiden så fort det var något så till slut fick jag säga till mig själv o tagga ner och inte gå och förvänta mig dåliga besked hela tiden. Men jag tror med all besvikelse man har upplevt innan man startar IVF så tar man liksom med sig det in i processen också tyvärr.

    Men som du säger, när man redan har ett barn är det på en helt annan nivå, jag känner själv att min värld kanske inte går under om det inte funkar denna gången för den pressen att garanterat ha 2 barn vill jag inte sätta på mig själv. Men visst vore det fantastiskt om det skulle gå att få ett syskon till lillan <3 hur gammalt är ditt barn?

    Det gick förvånansvärt lätt att ta sprutan idag, kändes inte alls så jag lyckades med att inte träffa någon nerv tjoho! ;)
  • Inalina
    Sweetpineapple skrev 2021-02-18 16:46:03 följande:

    Kliniken ringde och flyttade vår insättning till på måndag kl 14 ???? Fick inte veta hur många ägg som befruktats, men minst 5 var det. ? Tur jag ska jobba i helgen så tiden går lite fortare.

    Hejja dig, kul att du får starta nu. Är sprutorna jämförbara med varandra? Jag fick ju starta på endast 125 Bemfola? Men det kanske inte är samma sort?

    Ah syskonförsök, får ni bekosta ivf själva då?

    Jag har 2 barn sedan en tidigare relation, min sambo har däremot inga barn sedan innan.


    Men det låter ju toppen!!! Då var det många som befruktade sig och äggen ser fina ut, grattis!

    Jag tror alla de där sprutorna är ganska jämförbara men vi har ju alla olika värden på våra blodprover etc så på nåt sätt får man typ samma resultat trots 3 ggr så hög dos ibland :)

    Vi bor faktiskt i Schweiz så vi bekostar allt själva i vilket fall, och det råkar ju vara ett av de dyraste länderna i världen så notan orkar jag inte riktigt tänka på.. men självklart sätts det en annan press på kliniken också att ?leverera? när folk betalar från egen ficka, så de är ganska öppna med att låta en ta lite andra mediciner och använda olika metoder.

    Jag hoppas jag får ut tillräckligt många ägg så de kan göra både ICSI och vanlig IVF, skulle vara intressant att se befruktningsgraden på dem utan ICSI. Min klinik verkar tycka att ICSI bara ska göras när spermierna är lite slöa etc och det är inte där vårt problem ligger!
  • Onemore2018

    Jag fick första vaccindosen mot covid för 3 veckor sedan och ska få ny dos i mars är det beräknat. Dock sätter jag in ägget på tisdag och då får man inte vaccinera sig va?

    Jag hoppas att det lilla ägget vill fästa sig i magen

  • Dibella

    Jag startade med 375 gonal F igårkväll och VUL 25 för att se hur allt går. Var beredd på att sprutan skulle vara obehaglig och biverkningarna skulle hagla in, men allt bra änsålänge. Svårt att hålla sig positiv dock, ser mest framför mig att det kommer ta många försök och att något kommer ske som bryter processen, sjukdom eller annat, aldrig vart med om att tiden går långsammare.

    Vi fick rekommendation att inte vaccinera, men tänker att det är upp till var vårdgivare och vad för rekommendationer de har

  • Inalina
    Dibella skrev 2021-02-19 11:27:45 följande:

    Jag startade med 375 gonal F igårkväll och VUL 25 för att se hur allt går. Var beredd på att sprutan skulle vara obehaglig och biverkningarna skulle hagla in, men allt bra änsålänge. Svårt att hålla sig positiv dock, ser mest framför mig att det kommer ta många försök och att något kommer ske som bryter processen, sjukdom eller annat, aldrig vart med om att tiden går långsammare.

    Vi fick rekommendation att inte vaccinera, men tänker att det är upp till var vårdgivare och vad för rekommendationer de har


    Hej! Vad roligt, då startade vi på samma dag :) skönt att höra att du fick en bra sprutstart, jag känner inga biverkningar heller idag heller trots också ganska hög dos, 300ie.

    Har du första ultraljudet på tisdag också?
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021