• Tjej94

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Jenzia
    Inalina skrev 2021-03-02 09:59:10 följande:

    Ok skönt att du ruvar nu i alla fall, förstår att du är lättad!! då har du ju kommit en bra bit på vägen! =)

    de som de odlar vidare på, hade de också 7 celler? nej sjukvården skulle inte sätta tillbaka något de inte tror på, så där tycker jag du tänker alldeles rätt, nu håller vi tummarna för lilla embryot!!! den mår ändå bättre i din livmoder än i ett lab och många har blivit gravida trots ett inte ultimat antal celler vid återföring!

    nja jag kurerar mig här hemma nu i 2 dagar och tror nog att förkylningen är bättre till på torsdag, känner jag inget lukt/smakbortfall eller annat än snuva så testar jag inte. (då skulle jag stå i testkön var tredje vecka känns det som med alla möjliga små känningar..) sen är pollensäsongen igång här i schweiz nu med (helt sjukt tidigt i år) så funderar på om det kan vara det också!

    ja de verkar odla alla till 5dagars om man har fler än typ 2 ägg.. men ska försöka få svar på de frågorna på torsdag efter ÄP då vi vet hur många de fått ut, är ju försiktigt positiv nu i alla fall till antalet äggblåsor, nu hoppas vi ju att det ligger några mogna ägg där i också...  men de sa att de ska ringa mig på fredag och berätta om befruktningen så bestämmer man då hur man gör, så det kan såklart bli återföring på lördag också. 

    hoppas du mår bättre snart också, och givetvis att coronatestet blir negativt! är det ett snabbtest så du får svar typ direkt?


    Det är lite surrealistiskt att jag äntligen ruvar! Nu börjar räknandet av dagar, men kommer nog inte kunna hålla mig från att testa några dagar innan. Min testdag är på en måndag och jag kommer testa på helgen innan dess så jag får lite utrymme att glädjas/sörja med min man <3

    Åhh jag är så dålig på att ställa rätt frågor, så jag har faktiskt ingen aning om hur de andra två utvecklats! Jag antar att de sätter in det som ser bäst ut, så antar att de andra hade 7 celler eller färre.

    Min man har allergisymptom också, så det verkar som tidig säsong även här! Och i början känns väl det precis som en förkylning? Tung i huvudet, tryck över ögon/panna och snuvig.

    Ikväll är det alltså dags för Ovitrelle för dig! Också spänd på hur många ägg du får ut och hur befruktningen bli!! Hoppas verkligen allt går bra. Vad skönt att kliniken ringer och berättar och befruktningen, tyckte verkligen det var fruktansvärt att få ett standardsvar på 1177 och inte kunna kontakta någon, usch! Ett telefonsamtal gör ju situationen iaf mänskligt <3

    Ja, nu är covid-testet taget, så hoppas vi att det är negativt. Om det är en vanlig förkylning blir jag glad, för jag har läst att det ska vara bra för implantationen av embryot
  • Steeph
    AmandaHanning skrev 2021-03-02 17:02:11 följande:

    Hej! Jag träffade Helena! Nej jag hade oregelbunden ägglossning (1 gång på 6 månader) så fick därför ägglossningsstimulering. Hur är det för dig ?


    Åh okej jag träffade Pia. Tycker hon är helt fantastisk!

    Jag har startat med letrozol denna cykel, och ska få komma till läkare i vår region inom 3 månader och då kanske vi blir ställda i kö för ivf!!
  • MoonK
    jgren skrev 2021-03-02 13:23:23 följande:

    Känns skönt att i alla fall vara sjukskriven i en vecka nu och ge kroppen en chans att lugna ner sig i påverkan och smärta. Har ett fysiskt tungt jobb så var inte optimalt att gå tillbaka dagen efter. 

    Har pratat med kliniken nu och av de 30 äggen så var 5 st omogna, 25 befruktade och 17 st normalt befruktade (?). Så på måndag skulle dom återkomma om hur många som klarat sig till frysen. Så jag hoppas att detta var första och sista stimuleringen och äggplocket! =) 


    Grattis! Det är ju helt fantastiskt! Hoppas du mår bättre, läste att du blivit överstimulerad. Skönt att de har bra koll och följer upp varje dag.
  • Funderar81

    Hejsan alla, nu har det varit tyst på mitt håll ett kort tag. Fullt upp med jobb-byte och sånt.

    Fick ett färskt embryo satt upp 3 veckor sedan. Det tog sig inte så nu ska jag vidare till nästa försök. Jag har ett enda fryst embryo som väntar.

    Jag ska ultraljudsscannas på torsdag, dag 8 i min cykel. Så om allt går som det ska så blir det upplägg i början av nästa vecka.

    Allt det här är sjukt läskigt. Vill jättegärna ha en liten tvåa, men processen ger alldeles för mycket betänketid. Spelar upp alla möjliga katastrofscenarion med passningsproblemer(jobbar ofta natt och helg (och bor långt från familj)), sömnproblem, påverkan på mitt arbetsliv, utmattning, ekonomiska problem, skräcken för extrem graviditetströtthet och illamående . etc etc...

    Suck alltså..

    Samtidigt så hoppas, hoppas jag på nästa embryo. Nån som känner igen sig?

  • MoonK
    Sweetpineapple skrev 2021-03-02 08:12:17 följande:

    Nu kunde jag inte hålla mig längre. Tog ett digitalt test som visade "gravid 1-2" <3 Är på ruvardag 8 idag med en blasto.

    Känns overkligt och jag vågar inte tro på det än, är över en vecka till testdag. (Jag har ett MA v 14 i bagaget samt 2 tidiga MF, dock inte med nuvarande partner). Började må lite illa igår men kan lika gärna bero på Lutinus.

    Var inte läge att berätta för sambon nu på morgonen, det var stressigt o få iväg de stora barnen till skolan. Jag vill berätta på ett fint sätt, han har längtat efter barn i så många år och känslomässigt tagit våra svårigheter med att bli gravida väldigt hårt.


    Vad kul! Grattis! Håller tummarna att det lyckas hela vägen! Jag längtar till fredag då jag äntligen ska testa mig!
  • MoonK
    Inalina skrev 2021-03-02 08:12:28 följande:

    nej precis, folk menar ju aldrig illa, i alla fall inte de man umgås med eller har i sin närhet, det handlar ju bara om lite klumpighet eller oförståelse. 

    under min graviditet med dottern så hade jag en del komplikationer redan, med sammandragningar som började redan i v 22-23, och en del blödningar tidigit etc etc. dessutom har jag gjort en konisering (man tar bort en del av livmodertappen) så man kan ha en viss risk för för tidig födsel redan. Min dotter kom i v 39 men då hade jag i princip bara gått jättekorta promenader från v 23 och sammandragningarna stannade liksom aldrig av riktigt, så de rekommenderar inte att man sätter tillbaka 2 embryon om man inte hade en enkel graviditet första gången.

    jag är nöjd med kliniken, här finns bara privata kliniker (eller man bekostar i alla fall allting själv) så det spelar ingen roll om man går på sjukhuset eller privat klinik :) är ni nöjda med er klinik? jag hoppas du får ditt livs första plus nu!!


    Tack! Vi började med privat pga långa väntetider och sen körde vi 2 cykler på Sahlgrenska. Skillnad är att man får ett privatrum på privatklinik och sköterskan hade lite mer tid att prata med mig inför äggplock, annars är det ingen större skillnad (utöver kostnaden då :D).
  • Onemore2018

    Fan fan fan fan! Det verkar inte gå denna gång heller, samma tidsdag som förra gången fick jag rosa flytningar och några dagar senare började jag blöda ordentligt. Varför :( det verkar inte gå denna gång heller. Jag ångrar mest av allt att jag tog den där p sprutan för 5 år sedan, hade jagninte gjort det kanske jag hade kunnat bli med barn ????????????

  • Inalina
    Onemore2018 skrev 2021-03-03 06:32:29 följande:

    Fan fan fan fan! Det verkar inte gå denna gång heller, samma tidsdag som förra gången fick jag rosa flytningar och några dagar senare började jag blöda ordentligt. Varför :( det verkar inte gå denna gång heller. Jag ångrar mest av allt att jag tog den där p sprutan för 5 år sedan, hade jagninte gjort det kanske jag hade kunnat bli med barn ????????????


    åh jag är så ledsen att höra att det inte verkar ha funkat nu heller :( jag vet att man frågar sig varför hela tiden men jag tycker verkligen inte att du ska klandra dig själv på något sätt!!

    Du har inte gjort nåt som gör det svårt att få barn, i många av fallen är det helt enkelt oförklarligt. har du något kvar i frysen eller hur ser det ut? styrkekramHjärta
  • Onemore2018
    Inalina skrev 2021-03-03 08:05:30 följande:

    åh jag är så ledsen att höra att det inte verkar ha funkat nu heller :( jag vet att man frågar sig varför hela tiden men jag tycker verkligen inte att du ska klandra dig själv på något sätt!!

    Du har inte gjort nåt som gör det svårt att få barn, i många av fallen är det helt enkelt oförklarligt. har du något kvar i frysen eller hur ser det ut? styrkekram


    Det här var sista ägget i frysen, vi har 2 plock kvar. Men hur ska man orka ????
  • Inalina
    Funderar81 skrev 2021-03-02 20:58:04 följande:

    Hejsan alla, nu har det varit tyst på mitt håll ett kort tag. Fullt upp med jobb-byte och sånt.

    Fick ett färskt embryo satt upp 3 veckor sedan. Det tog sig inte så nu ska jag vidare till nästa försök. Jag har ett enda fryst embryo som väntar.

    Jag ska ultraljudsscannas på torsdag, dag 8 i min cykel. Så om allt går som det ska så blir det upplägg i början av nästa vecka.

    Allt det här är sjukt läskigt. Vill jättegärna ha en liten tvåa, men processen ger alldeles för mycket betänketid. Spelar upp alla möjliga katastrofscenarion med passningsproblemer(jobbar ofta natt och helg (och bor långt från familj)), sömnproblem, påverkan på mitt arbetsliv, utmattning, ekonomiska problem, skräcken för extrem graviditetströtthet och illamående . etc etc...

    Suck alltså..

    Samtidigt så hoppas, hoppas jag på nästa embryo. Nån som känner igen sig?


    men hej! ledsen att det inte tog sig med din 3 dagars :(  men vi får hoppas den lilla i frysen är guldägget!!

    jag förstår verkligen att du tycker det är läskigt att gå igenom detta utan en partner att dela ansvaret med, men samtidigt så har du ju redan en liten underbaring så jag förstår att man känner att man gärna vill ha en till =) så känner jag själv i alla fall. jag antar att du har någon typ av kontaktnät som ändå kan hjälpa till när det krisar?  

    hur mådde du i din första graviditet? hade du extremt illamående då? oftast mår man ju dåligt i några veckor för att det sedan känns bättre, och i det långa loppet är ju inte det något man kommer fundera över. jag tycker det låter logiskt att man funderar som du gör en gång extra innan man försöker skaffa ett till barn, jag har själv samma farhåga trots att vi är 2 personer att försöka skaffa ett syskon. Framförallt är man ju lite orolig för hur det första barnet ska ta att man själv mår dåligt ett tag och inte kan vara den allra piggaste mamman i några månader, men som sagt i det långa loppet är det ju fantastiskt om man kan få ett syskon till den lillaHjärta
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021