• Tjej94

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Clemmentina
    Bula2021 skrev 2021-03-04 17:54:48 följande:

    Hallå alla! Vi ska på uppstartmöte för ivf och information om stickteknik i slutet av månaden efter två år av egna försök. Känns helt overkligt att vi ska börja med ivf, lite ?jaha, blev det så för oss i livet?. :)

    Vi går via regionen och här där jag bor får man tre försök. Vad innebär det egentligen? Har försökt läsa mig till på 1177 men blir inte klok!

    Innebär det att de kan göra ett äggplock med bra utfall och vi får göra tre insättningsförsök från det äggplocket om de får ut tillräckligt många ägg som befruktas?

    Eller innebär ?tre försök? att vi kommer få göra tre äggutplock och så många insättningar som alla ägg på de tre äggplocken räcker till? Det verkar ju helt sjukt i så fall. Säg att de får ut tio ägg per äggplock och samtliga befruktas och kan frysas, då innebär det ju i praktiken 30 insättningsförsök.

    Någon som vet? :)


    Spännande att ni snart har uppstartsmöte! :) Vad jag vet (så är det i min region i alla fall) innebär ett försök ett äggplock och återföring av alla dugliga embryon från det plocket. Det är dock väldigt ovanligt att få såpass många femdagars till frysen men får man 10 så får man sätta tillbaka dem inom samma försök. :)
  • Prit

    Hej tjejer! Idag är ruvardag 12 och officiella testdag med min 6 dagarsblasto. Det blev ett plus!!! Symtomen just nu är trötthet, huvudvärk och molvärk. Det kändes precis som att mensen skulle komma då molvärken gick i olika stadier. Ibland gjorde det ont inland drog det ut mot ljumsken. Brösten gick från svullna till mjuka till ömma. Ja allt. Jag trodde absolut inte jag var gravid. Sist fick jag missfall i v 8 +5 dagen innan VUL.

    Det är väldigt tidigt att känna andra symtom så som illamående. Det är väl det man letar men ville iaf dela med mig av mina symtom. Trodde verkligen inte jag skulle plussa då jag inte kände skillnad från hur det brukar vara innan mens. Huvudvärk och molvärk. Är kallad på VUL om 4 veckor. Spännande. Lycka till alla kämpar där ute !!! Att gå igenom detta är bedrövligt men vi alla ska nå målet att förhoppningsvis bli föräldrar !

  • Iväntanpåivf
    Prit skrev 2021-03-04 22:43:49 följande:

    Hej tjejer! Idag är ruvardag 12 och officiella testdag med min 6 dagarsblasto. Det blev ett plus!!! Symtomen just nu är trötthet, huvudvärk och molvärk. Det kändes precis som att mensen skulle komma då molvärken gick i olika stadier. Ibland gjorde det ont inland drog det ut mot ljumsken. Brösten gick från svullna till mjuka till ömma. Ja allt. Jag trodde absolut inte jag var gravid. Sist fick jag missfall i v 8 +5 dagen innan VUL.

    Det är väldigt tidigt att känna andra symtom så som illamående. Det är väl det man letar men ville iaf dela med mig av mina symtom. Trodde verkligen inte jag skulle plussa då jag inte kände skillnad från hur det brukar vara innan mens. Huvudvärk och molvärk. Är kallad på VUL om 4 veckor. Spännande. Lycka till alla kämpar där ute !!! Att gå igenom detta är bedrövligt men vi alla ska nå målet att förhoppningsvis bli föräldrar !


    Grattis!!!

    Hoppas det går vägen denna gången.
  • Bula2021
    Clemmentina skrev 2021-03-04 21:33:45 följande:

    Spännande att ni snart har uppstartsmöte! :) Vad jag vet (så är det i min region i alla fall) innebär ett försök ett äggplock och återföring av alla dugliga embryon från det plocket. Det är dock väldigt ovanligt att få såpass många femdagars till frysen men får man 10 så får man sätta tillbaka dem inom samma försök. :)


    Spännande men också skrämmande. Det blir så definitivt närmste blir ivf, inte som ett rutinkontroll som kanske blir en graviditet :) Herregud vad man tydligen inte hade behövt vara orolig för eventuell graviditet i de unde åren! :)

    Så klart att det inte alls behöver innebära många fina femdagars till frysen efter varje äggplock, men man kan ju drömma ;) Jag undrade mest hur de räknade och då verkar det ändå vara så många försök som möjligt per äggplock, inte bara tre insättningar :) Tack snälla för svar!
  • Bula2021
    Bula2021 skrev 2021-03-04 23:47:51 följande:

    Spännande men också skrämmande. Det blir så definitivt närmste blir ivf, inte som ett rutinkontroll som kanske blir en graviditet :) Herregud vad man tydligen inte hade behövt vara orolig för eventuell graviditet i de unde åren! :)

    Så klart att det inte alls behöver innebära många fina femdagars till frysen efter varje äggplock, men man kan ju drömma ;) Jag undrade mest hur de räknade och då verkar det ändå vara så många försök som möjligt per äggplock, inte bara tre insättningar :) Tack snälla för svar!


    Men gud vilken kratt-stavning av mig! Menade att det blir så definitivt när man kommit fram till anhalten ivf efter alla egna försök, att det inte bara är ett rutinligg (inte rutinkontroll, haha!)
  • Annna84
    Prit skrev 2021-03-04 22:43:49 följande:

    Hej tjejer! Idag är ruvardag 12 och officiella testdag med min 6 dagarsblasto. Det blev ett plus!!! Symtomen just nu är trötthet, huvudvärk och molvärk. Det kändes precis som att mensen skulle komma då molvärken gick i olika stadier. Ibland gjorde det ont inland drog det ut mot ljumsken. Brösten gick från svullna till mjuka till ömma. Ja allt. Jag trodde absolut inte jag var gravid. Sist fick jag missfall i v 8 +5 dagen innan VUL.

    Det är väldigt tidigt att känna andra symtom så som illamående. Det är väl det man letar men ville iaf dela med mig av mina symtom. Trodde verkligen inte jag skulle plussa då jag inte kände skillnad från hur det brukar vara innan mens. Huvudvärk och molvärk. Är kallad på VUL om 4 veckor. Spännande. Lycka till alla kämpar där ute !!! Att gå igenom detta är bedrövligt men vi alla ska nå målet att förhoppningsvis bli föräldrar !


    Grattis!!! Vad underbart! :) :) det ger hopp till oss andra. Jag är inne på rd 3 nu med en 6-dagars, 5e insättningen i ordningen. Hur många försök har du gjort?
  • Jenzia
    Prit skrev 2021-03-04 22:43:49 följande:

    Hej tjejer! Idag är ruvardag 12 och officiella testdag med min 6 dagarsblasto. Det blev ett plus!!! Symtomen just nu är trötthet, huvudvärk och molvärk. Det kändes precis som att mensen skulle komma då molvärken gick i olika stadier. Ibland gjorde det ont inland drog det ut mot ljumsken. Brösten gick från svullna till mjuka till ömma. Ja allt. Jag trodde absolut inte jag var gravid. Sist fick jag missfall i v 8 +5 dagen innan VUL.

    Det är väldigt tidigt att känna andra symtom så som illamående. Det är väl det man letar men ville iaf dela med mig av mina symtom. Trodde verkligen inte jag skulle plussa då jag inte kände skillnad från hur det brukar vara innan mens. Huvudvärk och molvärk. Är kallad på VUL om 4 veckor. Spännande. Lycka till alla kämpar där ute !!! Att gå igenom detta är bedrövligt men vi alla ska nå målet att förhoppningsvis bli föräldrar !


    Yey!!!! Stort grattis!!!
  • Prit
    Annna84 skrev 2021-03-05 07:05:27 följande:

    Grattis!!! Vad underbart! :) :) det ger hopp till oss andra. Jag är inne på rd 3 nu med en 6-dagars, 5e insättningen i ordningen. Hur många försök har du gjort?


    Vad bra. Det var det som var min tanke :) jag har gjort 4 ivf behandlingar. Den första var ett test som jag förstått hur man reagerar på medicin. Det blev ingen insättning och inget ägg

    Ivf 2 en insättning en i frysen. Inget blev något.

    Ivf 3 Sahlgrenska. En insättning inget till frys gravid men missfall

    Ivf 4 Sahlgrenska. 2 till frys. Två FET och nu den senaste blev jag gravid på. Har inget i frys från Sahlgrenska men två på privat för framtiden.

    Totalt försökt i 2,5 år och exakt 1 år med IVF. Är 32 år med manlig faktor
  • Inalina
    Prit skrev 2021-03-05 07:25:48 följande:
    Vad bra. Det var det som var min tanke :) jag har gjort 4 ivf behandlingar. Den första var ett test som jag förstått hur man reagerar på medicin. Det blev ingen insättning och inget ägg

    Ivf 2 en insättning en i frysen. Inget blev något.

    Ivf 3 Sahlgrenska. En insättning inget till frys gravid men missfall

    Ivf 4 Sahlgrenska. 2 till frys. Två FET och nu den senaste blev jag gravid på. Har inget i frys från Sahlgrenska men två på privat för framtiden.

    Totalt försökt i 2,5 år och exakt 1 år med IVF. Är 32 år med manlig faktor
    Stort grattis till ditt plus!!Solig 

    och vilken resa du fått gå igenom, jag hoppas verkligen på ditt lilla pyre där inne, NU ska det gå hela vägen!!!
  • Inalina
    Miilna2015 skrev 2021-03-04 18:31:18 följande:

    Hej allihopa, hejar massor på er i alla olika stadier av ivf! Jag går in i vecka 8 imorgon och har sånt fruktansvärt illamående, hoppas innerligt att det är pga graviditet fortfarande och inte bara det extra progesteronet, tar som jag förstår det ganska hög dos på 800 mg per dag. Jag har en vecka kvar till VUL nu men inte vågat testa mer sen testdagen.

    Ser att de flesta här är i sprutdagarna eller tidiga ruvardagar, håller tummarna att det blir höstbebisar för oss alla <3


    hejsan, så skönt att höra när någon lyckas här inne! Solig Det är nog det 'vanliga' gravidillamåendet som du känner nu, v 7-9 var det ett h-e med illamåendet för mig också när jag fick min dotter. aldrig känt mig så sjuk eller mått så dåligt under en längre tid, du behöver absolut inte ta fler tester utan det där är ju ett väldigt tydligt tecken på att du är gravid ;)
    Fråga din läkare/barnmorska efter medicin mot illamåendet, det är svårt att lindra, men försök också att reducera all stress i ditt liv för det gör saken bara värre. kramHjärta
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021