• Tjej94

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Dhalia
    Annna84 skrev 2021-03-08 11:22:25 följande:

    Det kommer gå bra, och jag håller tummarna för att det är fler starka rackare :) Usch, väntan är fruktansvärd innan beskedet kommer.

    På 5st insättningar har jag blivit gravid en gång, det var förra gången, dock kom det en blödning 1 vecka efter positivt graviditetstest. Usch så jobbigt det var. Den gången gick det att se en antydan redan på RD5 (nu pratar vi riktigt manisk avläsning med ficklampa bakom testet) Jag testade igen idag och det var heeelt blankt. Så jag tror tyvärr att det inte blev något den här gången, men hoppet är det sista som överger en som sagt :)

    Nästa steg blir att gå privat till en ny klinik, vi har redan bokat in en tid om ca 1månad.

    Vad skönt att du får ligga kvar en timme efteråt och spännande med tabletten. Vad var det för preparat?

    Här i Sverige är det bara att hoppa upp och ge sig iväg hemåt direkt, ingen vila alls. Tänk så olika det är.

    Lycka till nu!


    Nej va tråkigt men hade du testdag nu? :(
  • Dhalia
    Inalina skrev 2021-03-08 10:42:10 följande:

    jag förstår, ja man vill bara ha väntade samtal från kliniken ;) hur gick äggplocket??


    Blev 13 ägg och du de stämde att dem ringde för att säga att dem återför bara 1 embryo eftersom jag gjort 3 ggr operation i livmodern så är dem oroliga ifall det skulle bli tvillingar att det blir för stor påfrestning för livmodern :( försöker ha hoppet uppe men vi får inga till frys å kunde ha varit ren tur man blev gravid sist så kändes sådär :/
  • Inalina
    Annna84 skrev 2021-03-08 11:22:25 följande:
    Det kommer gå bra, och jag håller tummarna för att det är fler starka rackare :) Usch, väntan är fruktansvärd innan beskedet kommer.

    På 5st insättningar har jag blivit gravid en gång, det var förra gången, dock kom det en blödning 1 vecka efter positivt graviditetstest. Usch så jobbigt det var. Den gången gick det att se en antydan redan på RD5 (nu pratar vi riktigt manisk avläsning med ficklampa bakom testet) Jag testade igen idag och det var heeelt blankt. Så jag tror tyvärr att det inte blev något den här gången, men hoppet är det sista som överger en som sagt :)

    Nästa steg blir att gå privat till en ny klinik, vi har redan bokat in en tid om ca 1månad.

    Vad skönt att du får ligga kvar en timme efteråt och spännande med tabletten. Vad var det för preparat?

    Här i Sverige är det bara att hoppa upp och ge sig iväg hemåt direkt, ingen vila alls. Tänk så olika det är.

    Lycka till nu!
    jag förstår, känner lite igen mig i det där lite maniska att läsa av graviditetstest... hua... men men jag hoppas ändå att det kan dyka upp något hos dig inom några dagar!

    låter som att du har planen kartlagd i alla fall, jag är likadan där (med), kan inte sitta o rulla tummarna utan något måste hända NU, så jag hade också börjat planera för nästa när man vet med säkerhet att det inte funkat. 

    Piroxicam hette tydligen tabletten, det var intressant för jag läste nu om några studier som visat att det kan öka chansen vid implantation vid färskåterföring. så jag får väl hoppas på det :) (men det finns ju lika många studier som säger att det inte gör nån skillnad haha men det märker vi väl..)
    jag minns även i Prag att de ville att man skulle ligga kvar i 30 min i alla fall, kanske tror de att ägget ska hinna lägga sig tillrätta i livmodern då, vem vet!
    tack för lycka till =)!! jag hoppas du slipper en behandling till men förstår att du mår bättre av att tänka på nästa steg.Glad
  • Dhalia
    Dibella skrev 2021-03-08 11:49:25 följande:

    Väntan, hur orkar man med?

    Det är den jobbigaste delen i hela processen, jag hade egentligen inte så stora problem med biverkningar av sprutor/hormonerna eller svårigheter vid plock osv, hade jag kunnat göra på löpande band.

    Men att konstant gå och vänta. Nu är det ruvning och man bara går och väntar och väntar... och väntar. Sedan om det inte tar sig, vilket jag redan ställt mig in på, så måste man vänta.. två månader? på att få börja nästa IVF omgång. Känns som om det rent fysiskt inte kommer gå, kommer gå under. Ungefär sån är känslan, även om man rent rimligtvis vet att dagarna går och nån gång så kommer man fram till målet, men tills dess då?


    Hoppas det tar sig nu! Men känner också samma att sprutor osv hade ja kunnat göra om hur många gånger som helst om man bara visste det kommer gå till slut. Ruvning och all dötid tills man börjar är de värsta.
  • Inalina
    Dhalia skrev 2021-03-08 12:51:58 följande:
    Blev 13 ägg och du de stämde att dem ringde för att säga att dem återför bara 1 embryo eftersom jag gjort 3 ggr operation i livmodern så är dem oroliga ifall det skulle bli tvillingar att det blir för stor påfrestning för livmodern :( försöker ha hoppet uppe men vi får inga till frys å kunde ha varit ren tur man blev gravid sist så kändes sådär :/
    13 ägg låter bra!! blir spännande att höra om befruktningen imorgon, om du får blastocyst tillbaka är det ändå ganska stor chans för graviditet vad jag förstått. (med ett embryo alltså). ni kan ju få flera till frysen, detta är nog er omgång!!! =)

    ja det känns ju onekligen som att man måste ha lite tur i det här spelet...
  • Inalina
    Sweetpineapple skrev 2021-03-08 11:55:42 följande:
    Kliniken erbjuder ett tidigt ultraljud 5 veckor efter äggplock, tack o lov, men det är en evighet till känns de som. Testen har inte blivit svagare, och jag borde absolut sluta testa för mitt eget bästa.

    De ringde för en stund sedan och läkaren ville träffa mig idag kl 14. Så fick ringa jobbet, igen, o säga att jag evt inte kan jobba ikväll. Känns inget kul, snart börjar nog kollegorna undra :/
    ok ja men inom de där 5 veckorna kommer du förmodligen börja känna av gravidsymtpomen rätt ordentligt så då kan man sluta oroa sig litegrann i alla fall. kram och lycka till på läkarbesöket. Hjärta det är ju märkligt att man inte kan glädja sig ordentligt av graviditeten nu när du äntligen är där (men jag förstår precis)! försök tillåta dig själv att vara glad och tacksam att det faktiskt har lyckats Hjärta
  • Inalina
    Dibella skrev 2021-03-08 11:49:25 följande:

    Väntan, hur orkar man med?


    Det är den jobbigaste delen i hela processen, jag hade egentligen inte så stora problem med biverkningar av sprutor/hormonerna eller svårigheter vid plock osv, hade jag kunnat göra på löpande band.


    Men att konstant gå och vänta. Nu är det ruvning och man bara går och väntar och väntar... och väntar. Sedan om det inte tar sig, vilket jag redan ställt mig in på, så måste man vänta.. två månader? på att få börja nästa IVF omgång. Känns som om det rent fysiskt inte kommer gå, kommer gå under. Ungefär sån är känslan, även om man rent rimligtvis vet att dagarna går och nån gång så kommer man fram till målet, men tills dess då?


    jag vet vad du menar men jag kan inte låta bli att tycka det ÄR värre innan ET/FET.
    oron man känner för att det inte ska funka på ett eller annat sätt är ju hemsk tycker jag, äggplock, befruktning, ICSI, om man blir sjuk under processen, väntan på hur många som ska klara sig i labbet och ET/FET är ju alla olika steg som någon människa eller yttre omständighet skulle kunna förstöra :/

    medan när man ruvar så är det ju helt omöjligt att någon person kan påverka utfallet. jag föredrar när det är mer upp till 'naturen' eller vad man ska kalla det i vårt fall här inne haha ;)
  • Clemmentina
    Dhalia skrev 2021-03-08 12:51:58 följande:

    Blev 13 ägg och du de stämde att dem ringde för att säga att dem återför bara 1 embryo eftersom jag gjort 3 ggr operation i livmodern så är dem oroliga ifall det skulle bli tvillingar att det blir för stor påfrestning för livmodern :( försöker ha hoppet uppe men vi får inga till frys å kunde ha varit ren tur man blev gravid sist så kändes sådär :/


    13 ägg är ju toppen! Nu hoppas vi på många befruktade. Men tråkigt att de ändrade sig angående att återföra två. Får du besked imorgon om det blir återföring på onsdag eller lördag? :) Håller tummarna för att de utvecklas fint i labbet!
  • Clemmentina
    Annna84 skrev 2021-03-08 11:22:25 följande:

    Det kommer gå bra, och jag håller tummarna för att det är fler starka rackare :) Usch, väntan är fruktansvärd innan beskedet kommer.

    På 5st insättningar har jag blivit gravid en gång, det var förra gången, dock kom det en blödning 1 vecka efter positivt graviditetstest. Usch så jobbigt det var. Den gången gick det att se en antydan redan på RD5 (nu pratar vi riktigt manisk avläsning med ficklampa bakom testet) Jag testade igen idag och det var heeelt blankt. Så jag tror tyvärr att det inte blev något den här gången, men hoppet är det sista som överger en som sagt :)

    Nästa steg blir att gå privat till en ny klinik, vi har redan bokat in en tid om ca 1månad.

    Vad skönt att du får ligga kvar en timme efteråt och spännande med tabletten. Vad var det för preparat?

    Här i Sverige är det bara att hoppa upp och ge sig iväg hemåt direkt, ingen vila alls. Tänk så olika det är.

    Lycka till nu!


    Precis, fortsätt hoppas. Med tanke på hur svaga streck jag fått testdag (typ 16 dagar efter äggplock)...tror jag knappast att jag hade fått positivt redan på ruvardag 5 eller 6. Men ändå skönt att ni har ett möte bokat om det inte skulle gå vägen nu! Kram
  • Dibella
    Dhalia skrev 2021-03-08 13:37:18 följande:
    Hoppas det tar sig nu! Men känner också samma att sprutor osv hade ja kunnat göra om hur många gånger som helst om man bara visste det kommer gå till slut. Ruvning och all dötid tills man börjar är de värsta.
    Precis, kanske är det där att man inte har någon kontroll som gör det än svårare på något sätt. Men väntan är olidlig.
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021