• Tjej94

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Dibella
    Inalina skrev 2021-03-08 13:48:41 följande:
    jag vet vad du menar men jag kan inte låta bli att tycka det ÄR värre innan ET/FET.
    oron man känner för att det inte ska funka på ett eller annat sätt är ju hemsk tycker jag, äggplock, befruktning, ICSI, om man blir sjuk under processen, väntan på hur många som ska klara sig i labbet och ET/FET är ju alla olika steg som någon människa eller yttre omständighet skulle kunna förstöra :/

    medan när man ruvar så är det ju helt omöjligt att någon person kan påverka utfallet. jag föredrar när det är mer upp till 'naturen' eller vad man ska kalla det i vårt fall här inne haha ;)

    Ja det är en stor oro i sig det med, hur många ägg, blir de befruktade osv, covid m.m. Men på något sätt så var det ett kortsiktigt delmål som var lätt att förhålla sig till. Nu känns det som man stirrar in i oändligheten hahaDrömmer


    Men alla delar är nog olika jobbiga på sina sätt och för olika individer.

  • Inalina
    Dibella skrev 2021-03-08 14:26:09 följande:

    Ja det är en stor oro i sig det med, hur många ägg, blir de befruktade osv, covid m.m. Men på något sätt så var det ett kortsiktigt delmål som var lätt att förhålla sig till. Nu känns det som man stirrar in i oändligheten hahaDrömmer


    Men alla delar är nog olika jobbiga på sina sätt och för olika individer.


    hehe ja jag hoppas inte vi behöver stirra i oändlighet utan att det funkar nu!! när ska du testa? =)

    om jag får tillbaka ett imorgon så tänker jag nog testa på tisdag nästa vecka, eller när det känns som att det kan passa ;)

    har ingen aning om hur det funkar med min mens nu då jag sköt på mensen när jag började med sprutorna, så dagen för äggplock var egentligen (enligt min app) dagen då min mens skulle startat...så jäkligt oklart om den bara är 2 veckor förskjuten dåFörvånad aja jag hoppas jag inte får se skymten av den på länge!
  • Dhalia
    Inalina skrev 2021-03-08 13:38:07 följande:

    13 ägg låter bra!! blir spännande att höra om befruktningen imorgon, om du får blastocyst tillbaka är det ändå ganska stor chans för graviditet vad jag förstått. (med ett embryo alltså). ni kan ju få flera till frysen, detta är nog er omgång!!! =)

    ja det känns ju onekligen som att man måste ha lite tur i det här spelet...


    Det blir återföring av 2 dagars så vi inte riskerar att inte få något alls då vi generellt får dåligt med blastocyster och inget till frys. Vi har bara fått en blasto (6dagars) till frys på IVF omgång 3 så ganska dåliga odds. Om alla 13 ägg är mogna så kankse 6 befruktade, hoppas bara att en ser riktigt bra ut, resten får ja se som bonus :)
  • Dhalia
    Clemmentina skrev 2021-03-08 14:03:24 följande:

    13 ägg är ju toppen! Nu hoppas vi på många befruktade. Men tråkigt att de ändrade sig angående att återföra två. Får du besked imorgon om det blir återföring på onsdag eller lördag? :) Håller tummarna för att de utvecklas fint i labbet!


    Dem återför på dag 2 onsdag för dem vill inte riskera att jag inte får tillbaks något alls tanken på vår historia så de nog bäst så. Hoppas bara vi har en som ser riktigt bra ut då och att dem inte ringer mer tills dess heller hahah :)
  • MoonK
    Dhalia skrev 2021-03-08 10:41:44 följande:

    Va tråkigt :( stor kram till dig!


    Tack!

    Hur gick det för dig idag?
  • Dhalia
    Clemmentina skrev 2021-03-08 14:03:24 följande:

    13 ägg är ju toppen! Nu hoppas vi på många befruktade. Men tråkigt att de ändrade sig angående att återföra två. Får du besked imorgon om det blir återföring på onsdag eller lördag? :) Håller tummarna för att de utvecklas fint i labbet!


    Dem återför på dag 2 onsdag för dem vill inte riskera att jag inte får tillbaks något alls tanken på vår historia så de nog bäst så. Hoppas bara vi har en som ser riktigt bra ut då och att dem inte ringer mer tills dess heller hahah :)
    MoonK skrev 2021-03-08 15:36:24 följande:

    Tack!

    Hur gick det för dig idag?


    De blev 13 ägg, vet inte hur många som va mogna. Men dem hade ändrat till mig att bara få tillbaks 1 embryo på dag 2 eftersom ja gjort 3 operationer i livmodern så ville dem inte riskera ifall de blir tvillingar så kan de bli för stor påfrestning på livmodern. Så blev besviken då vi inte får så många blastocyster och typ inget till frys. :/ Känns som chansen att de skulle gå nu har minskat mycket mer men får hoppas de finns en stark åtminstone :)
  • Annna84
    Dhalia skrev 2021-03-08 15:53:21 följande:

    Dem återför på dag 2 onsdag för dem vill inte riskera att jag inte får tillbaks något alls tanken på vår historia så de nog bäst så. Hoppas bara vi har en som ser riktigt bra ut då och att dem inte ringer mer tills dess heller hahah :)De blev 13 ägg, vet inte hur många som va mogna. Men dem hade ändrat till mig att bara få tillbaks 1 embryo på dag 2 eftersom ja gjort 3 operationer i livmodern så ville dem inte riskera ifall de blir tvillingar så kan de bli för stor påfrestning på livmodern. Så blev besviken då vi inte får så många blastocyster och typ inget till frys. :/ Känns som chansen att de skulle gå nu har minskat mycket mer men får hoppas de finns en stark åtminstone :)


    Lycka till nu! Det låter väldigt bra med 13 ägg. Ska dom ringa imorgon och säga hur många som blev befruktade, eller får du veta det vid ET? Kram
  • Dibella
    Inalina skrev 2021-03-08 14:36:13 följande:
    hehe ja jag hoppas inte vi behöver stirra i oändlighet utan att det funkar nu!! när ska du testa? =)

    om jag får tillbaka ett imorgon så tänker jag nog testa på tisdag nästa vecka, eller när det känns som att det kan passa ;)

    har ingen aning om hur det funkar med min mens nu då jag sköt på mensen när jag började med sprutorna, så dagen för äggplock var egentligen (enligt min app) dagen då min mens skulle startat...så jäkligt oklart om den bara är 2 veckor förskjuten dåFörvånad aja jag hoppas jag inte får se skymten av den på länge!

    Kommer nog bli att jag testar nu på söndag 14/3 på dag 13 (RD 11?). Ska egentligen inte testa fören den 18e, men dels så lär mensen dyka upp den 15e och jag vill helst vara lite förberedd, sen vill jag gärna ta det på en helg så jag hinner smälta och sörja/fira ev. resultat.


    Det måste ju bli så att du helt enkelt skjutit på hela cykeln då, så mensen bör dyka upp helt enkelt 14-15 dagar efter ÄP kanske? Men förhoppningsvis inte fören nästa år Solig

  • Dibella

    Blev f.ö inget till frysen, det andra embryot utav de två som blev befruktade klarade sig inte. Så nu är det all in på ruvarn :)

  • Sweetpineapple
    Inalina skrev 2021-03-08 13:41:16 följande:

    ok ja men inom de där 5 veckorna kommer du förmodligen börja känna av gravidsymtpomen rätt ordentligt så då kan man sluta oroa sig litegrann i alla fall. kram och lycka till på läkarbesöket.  det är ju märkligt att man inte kan glädja sig ordentligt av graviditeten nu när du äntligen är där (men jag förstår precis)! försök tillåta dig själv att vara glad och tacksam att det faktiskt har lyckats 


    Nu är jag hemma, blev längre dag än jag tänkt mig. Man kunde se på ul att jag hade vätska i buken. Fick ta blodprover och skickades på en lungröntgen med kontrast då man var lite orolig för propp i lungan. Blivit sjukskriven denna vecka.

    Blodproverna såg bra ut bortsett från avvikande kalium. Hcg visade 540 vilket var normalt för min tid. Dock kunde man ännu inte se något i livmodern, lite för tidigt enligt läkaren.

    Tyvärr fann man ett bifynd på röntgen. En knöl på halsen. Jag ska tillbaka imorgon för ny provtagning. Vet inte vad jag ska känna o tänka - mer än oro, både för mig själv och för framtida bebis :(
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021