• Tjej94

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Dibella
    Iväntanpåivf skrev 2021-03-11 11:05:58 följande:

    Ååh! Nu har jag äntligen fått lite mer info. :)
    Ringde dem för jag kunde inte hålla mig till imorgon. 

    hade 25 äggblåsor och de fick ut 22 ägg och alla va mogna.
    17 st befruktades normalt. 
    15st dukade under fram till dag 5 men har fått 3st blastocyster av 'god kvalitet' som har kunnat frysas. 

    :) 

    Känns som lågt utfall av så många befruktade ägg men 3st till frysen känns ändå rätt bra. 
    Nu ska jag 'bara' vänta på nästa mens för insättning 


    Kan förstå att det kanske inte känns super med 3 efter att ha fått ut så många, men de 3 som blev och klarade frys är ju av bra kvalitet och någon eller flera av dessa är förhoppningsvis The One! :) hoppas tiden går snabbt fram till insättning nu.
  • Asplövet18
    Inalina skrev 2021-03-11 10:49:12 följande:
    Lillan blev till på andra äggplocket, där vi satte tillbaka 2 frysta blastocyster. (de sista vi hade). hehe nej det är svindyrt med IVF här... som allting annat ;)

    Jag hade inte jättemkt symptom med dottern, runt BIM hade jag molvärk och lite stickningar i livmodern, och efter det lite ryggont typ. men inte redan på RD3.. men ja om du blir gravid nu får du vänja dig vid helt sjuka drömmar, det kan jag lova!  

    jag blev rätt svullen efter äggplocket och har därför också vart rejält kissnödig de senaste morgnarna då det trycker på på ett helt annat sätt! Tungan ute är du inte svullen alls längre? jag har en liten bok där jag skrev ner varje dag under ruvningen förra gången hur jag kände mig och där verkar min molvärk börjat runt RD 7 och sen fortsatt i princip hela graviditeteten ;) 
    Jaha okej, intressant att de satte in två :) haha kan tänka mig det...

    Jaså, ja jag kanske inbillar mig eller så kanske det är symptom från lutinus eller något. Jag känner mig inte så svullen längre, känns som jag "pyst" ut som en pysdocka haha. Var mycket kissnödig innan äp men inte så jag blev väckt på morgonen :) 

    Åh spännande! Jag skriver ner lite på ett papper också bara för att kunna kolla tillbaka om det tar sig.. Et var bara i måndags och är så otålmodig redan :/ 
  • Iväntanpåivf
    Inalina skrev 2021-03-11 11:14:10 följande:
    Men så skönt att du fick tre till frysen!!!! det är ju jättefint resultat! så du behöver inte vänta fram till maj på insättning??Glad då är du ju igång snart!
    tack.
    Nej det blir nog april :) om kroppen nu beter seig som den ska. 
  • Iväntanpåivf
    Dibella skrev 2021-03-11 11:47:02 följande:
    Kan förstå att det kanske inte känns super med 3 efter att ha fått ut så många, men de 3 som blev och klarade frys är ju av bra kvalitet och någon eller flera av dessa är förhoppningsvis The One! :) hoppas tiden går snabbt fram till insättning nu.
    Tack. Ja, nu när infon sjunkit in känns det bra. Behövs ju bara ett guldägg så att säga. :) 
  • Iväntanpåivf
    Dibella skrev 2021-03-11 11:42:28 följande:

    Nog vettigt att vänta trots allt, trots att jag har en djävul på axeln som försöker pressa på att IDAG! idag ska vi testa Drömmer 


    Jag har BIM på tisdag nästa vecka, om man tänker att plock är ÄL, så brukar mensen alltid komma natten till dag 15 efter ÄL. Får vi se om det blir så även efter IVF. När har du?


    Men bra att tänka som du säger, att man får ta nästa planering när man vet hur det blir helt enkelt. Men förändringar måste väl läkarna ändå ha i åtanke när det inte gick som tänkt första gången. Jag, kontrollmänniska och planerare in i det sista som jag är, försökte redan innan plock (när vi visste att det bara var 3 blåsor) prata med läkaren om nästa planering. Det vägrade hon gå med på hehe. Så jag har inte fått någon respons eller tanke på hur nästa försök kan se ut, utan får ta det vid ett negativ sa dem.


    Vi har köpt 2 försök privat i väntan på landstinget eftersom de var lite lång kö. Så vi lär använda det 2a försöket med, annars går det andra försöket förverkat ändå. Och blir det inte på de två får vi vänta in kallelsen via Landstinget, som det nog är ett tag kvar i kön på än. Har ni köpt paket eller betalar ni per omgång? Har er läkare sagt något om ev. förändringar i behandling?


     


    den där stressande djävulen på axeln är störig som fan :)  
    låter som bra att vänta lite. håller tummarna att det går fort och att du får plus på söndag. 
  • Annna84
    Iväntanpåivf skrev 2021-03-11 11:05:58 följande:

    Ååh! Nu har jag äntligen fått lite mer info. :)

    Ringde dem för jag kunde inte hålla mig till imorgon. 

    hade 25 äggblåsor och de fick ut 22 ägg och alla va mogna.

    17 st befruktades normalt. 

    15st dukade under fram till dag 5 men har fått 3st blastocyster av 'god kvalitet' som har kunnat frysas. 

    :) 

    Känns som lågt utfall av så många befruktade ägg men 3st till frysen känns ändå rätt bra. 

    Nu ska jag 'bara' vänta på nästa mens för insättning 


    Grattis! Vad härligt :) och kul att du kan komma igång snabbt med återföring
  • Inalina
    Dibella skrev 2021-03-11 11:42:28 följande:

    Nog vettigt att vänta trots allt, trots att jag har en djävul på axeln som försöker pressa på att IDAG! idag ska vi testa Drömmer 


    Jag har BIM på tisdag nästa vecka, om man tänker att plock är ÄL, så brukar mensen alltid komma natten till dag 15 efter ÄL. Får vi se om det blir så även efter IVF. När har du?


    Men bra att tänka som du säger, att man får ta nästa planering när man vet hur det blir helt enkelt. Men förändringar måste väl läkarna ändå ha i åtanke när det inte gick som tänkt första gången. Jag, kontrollmänniska och planerare in i det sista som jag är, försökte redan innan plock (när vi visste att det bara var 3 blåsor) prata med läkaren om nästa planering. Det vägrade hon gå med på hehe. Så jag har inte fått någon respons eller tanke på hur nästa försök kan se ut, utan får ta det vid ett negativ sa dem.


    Vi har köpt 2 försök privat i väntan på landstinget eftersom de var lite lång kö. Så vi lär använda det 2a försöket med, annars går det andra försöket förverkat ändå. Och blir det inte på de två får vi vänta in kallelsen via Landstinget, som det nog är ett tag kvar i kön på än. Har ni köpt paket eller betalar ni per omgång? Har er läkare sagt något om ev. förändringar i behandling? 


    hehe ja men precis testdjävulen! Demon hahaha!

    jag brukar nog ha BIM typ 13 dagar efter ÄL, har faktiskt inte jättebra koll då mensen inte riktigt är som en klocka.. men ons-tors nästa vecka borde nog vara BIM för mig i så fall!

    hehe klart man är kontroll och planeringsmänniska, check på den! men jag tror ändå inte man kan köra igång direkt med hormoner etc så man får nog sitta lugnt i båten litegrann och vänta någon månad eller så om det inte går vägen, så då hinner man väl ta alla samtal med läkarna etc misstänker jag! 

    Aha ni köpte 2 försök då förstår jag! Här finns inga paket att köpa tror jag, utan man betalar per cykel helt enkelt, och hade vi fått något till frysen hade vi såklart fått betala en del för ett frysförsök också, men kanske 1/3 av vad en hel IVFbehandling kostar. Jag fasar lite för vad fakturan med all min medicin kommer att hamna på... vet ju att Pergoveris som jag fick är den dyraste sprutan man kan få, och jag sprutade ju typ i 12-13 dagar Obestämd så skulle tro att den notan är skyhög..

    Nej min läkare har heller inte sagt något om en ev nästa omgång, det är ju inte så självklart att man gör en heller om man betalar per omgång, men jag är rätt säker på att jag inte skulle orka byta klinik ändå och gå igenom hela historien igen så vi skulle nog köra på med dem men byta tillbaka till GonalF. Jag skulle nog inte gå med på långa protokollet dock då jag ändå fått tillbaka en blastocyst med korta hittills. 

    när man går privat i sverige, får man ändå medicinerna på högkostnadsskyddet? så man betalar 'bara' för IVf:en? Och känner du mer tilltro till din klinik nu?
  • Bella87
    Dibella skrev 2021-03-11 08:51:42 följande:

    Bäst är nog att prata med kliniken och kolla, om blödningen är annorlunda från vad den brukar. Finns det anledning att kanske ta ett grav.test för säkerhets skull?

    Hoppas allt ser bra ut ändå under cykeln och att du får tillbara och får ruva på ett FET :)


    Tack! Ringde kliniken och de ville att jag skulle ta ett gravtest för säkerhetsskull. Tog ett CB snabb detektion (som jag hade hemma, maken skulle köpa äl-test för några veckor sen och kom hem med gravtest) haha.

    Bifogar bild på testet. Tycker ana mig en liten skugga...

  • Dibella
    Bella87 skrev 2021-03-11 13:25:34 följande:
    Tack! Ringde kliniken och de ville att jag skulle ta ett gravtest för säkerhetsskull. Tog ett CB snabb detektion (som jag hade hemma, maken skulle köpa äl-test för några veckor sen och kom hem med gravtest) haha.

    Bifogar bild på testet. Tycker ana mig en liten skugga...

    Jag tycker mig faktiskt se ett sträck också, men har hört att de "röda" testerna (som använder röd färgsättning) är bättre och mer tillförlitliga. Det kanske är värt att komma iväg och fått köpt ett test och testa imorgon igen! Gud vad häftigt det hade varit :)
  • Bella87
    Dibella skrev 2021-03-11 13:59:02 följande:

    Jag tycker mig faktiskt se ett sträck också, men har hört att de "röda" testerna (som använder röd färgsättning) är bättre och mer tillförlitliga. Det kanske är värt att komma iväg och fått köpt ett test och testa imorgon igen! Gud vad häftigt det hade varit :)


    Bra förslag! Ska köpa ett annat test och se imorgon bitti. Försöker hålla mig sansad, men visst hade det varit häftigt.
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021