• Tjej94

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Olivia1992
    Iväntanpåivf skrev 2021-04-15 15:22:16 följande:
    gör du det privat eller via landstinget?  Är detta nåt de rekommenderar att göra?  På sahlgrenska erbjuder de inget sånt iaf inte första försöket. Men jag känner att jag skulle vilja testa allt. har inte så mcyket tid då jag fyller 40 i höst så inte så glad över att första försöket ser de som ett 'test-försök' och sen justerar man efter det. 
    varför kortison och blodförtunnande? varför tar man fragmin mot blodproppar och varfö intralipid? hur får man detta ordinerat?  :) 
    jag gör IVF via landstinget, men har kontakt med fertilitetplus i stockholm på sidan om :) landstinget erbjuder inte dem typer av behandlingar eller medicinering, tyvärr... vet att privata klinker är mer öppna för alla hjälpmetoder utöver "vanlig" behandling av IVF. 

    kortison är för att sänka immunförsvaret, då det kan stöta bort embryot. 
    blodförtunnande är för att få bättre blodflöde genom livmodern
    fragmin är mot ev. blodproppar, om det finns eller bildas blodproppar i livmodern eller kaneler kroppen som kan påverka flödet till livmodern. 
    intralipid är dropp, också för att sänka immunförsvaret.
    du kan läsa mer hos Fertilitetplus.se :)
    Marie hjälper till med recept på ovanstående mediciner :)
  • Olivia1992
    Annna84 skrev 2021-04-15 15:23:17 följande:
    Hej! Vad kul att du också är igång snart igen :) Mycket action nu. Testade du alla tilläggsmedicinerna förra gången också? Gör du behandlingen utomlands? Många frågor :)
    Hej! jaaa jätte kul, är så taggad denna gång och har ett annat lugn i kroppen känner jag :) mycket tack vare akupunkturen tror jag! 
    jag gör behandling i Sverige, äggplock och återföring på Akademiska, sedan kör jag tilläggsmedicinerna privat i stockholm, på Fertilitetplus:) 

    fråga på, kan jag hjälpa till är jag glad för det Skrattande
  • Olivia1992
    Krizty88 skrev 2021-04-16 11:30:38 följande:

    Idag var jag på VUL nummer två, blir ägglossningsspruta i morgon och plock på måndag! Hon kunde se 12 blåsor så även om jag känner mig inställd på att det inte betyder 12 ägg eller så kändes det ju jättebra jämfört med mina knappa 3 och avbrutet försök förra gången. :)

    Och som svar till endotjej92 har jag mått bra under den här processen, började med nässpray Synarela i drygt två veckor för nedreglering , långa protokollet, och så adderade jag sedan gonal-f 375 i 10 dagar kommer det bli. Och jag har faktiskt inte känt något speciellt. Brukar i vanliga fall ha mycket huvudvärk så var rädd för det, men det har varit väldigt lite av den saken. Första gången kände jag mig mer trött. Men det kan helt enkelt vara ganska okej!


    åååh låter strålande! Lycka till idag, håller tummarna Hjärta
  • Olivia1992
    Inalina skrev 2021-04-18 14:24:54 följande:
    Ah ok jag förstår! verkar ju vara en rätt normal dos. 

    ja vi bor i Schweiz.. och tja här kostar saker o ting lite mer helt enkelt, det finns heller inget högkostnadsskydd för mediciner så jag betalade ca 30 000kr bara för mina sprutor senast.. (och kommer väl göra igen..)

    så spännande vi ligger i fas så många nu, ska bli intressant att höra om allas VUL, jag hoppas att många blåsor bildats redan från början denna gången, senast hade jag bara 4 som syntes på första VUL och det var ju lite lite. sen blev det fler men tror aldrig de mognade ordentligt då 4 befruktades. så jag skulle vara superglad om jag hade 8 vid första ultraljudet så det känns som att man fördubblar chansen till befruktning :)

    jag tar blodprov och ultraljud och allt samtidigt på min klinik så det är ju rätt smidigt i alla fall=) ska dit på onsdag!  
    oj jösses, mycket pengar! det ska dom veta sen dom små liven ;) vad dom kostade oss! men självklart är allt värt det!Hjärta dom får kosta vad dom vill just nu! 

    jaaa verkligen jätte spännande, jag är också mer spänd och förväntansfull nu när dom höjde min dos rätt mycket från sprutstart, och inte började på lågdos som dom två senaste gångerna, för fick alltid höja dosen vid första ultraljudet. 
    Var iväg imorse och tog blodprov, så får svar under dagen hur det såg ut :)
    imorgon ska jag in och mäta äggblåsorna! 

    det är ju superbra att du gör det iaf, ska du också mäta och ta blodprov på onsdag?Skrattande
  • Krizty88
    Inalina skrev 2021-04-19 08:28:39 följande:

    du får skriva och berätta efter äggplocket sen, håller tummarna för fint resultat!!!


    Tack snälla! Äggplocket är klart och jag är hemma igen. Det gick jättebra och de fick ut 7 ägg så det är jag supernöjd med!

    Kändes ingenting när de höll på och bökade, men är lite öm nu efteråt så blir skönt att vila lite hemma idag. Och nu har jag ju fortfarande massa smärtstillande i mig så när det släpper kan jag tänka mig att det ömmar på mer.

    Återföring bokad till onsdag preliminärt så får vi se hur det går med befruktning och allt om det blir så! Tack alla för hejarrop och tummar som hållits!
  • MeAndMyself

    Gud har är så stressad nu!! Började med gonal f i lördags. Dag 2 i mensen.. trodde jag!! Hade väldigt sparsamt med blödning, bara på pappret på toa men hade gått över tiden på min normala menscykel så tänka ?jaha konstig mens? men jag måste ju ta gonal f nu annars blir de för sent?

    Men idag måndag vaknar jag av världens mensvärk och nu jävlar blöder jag!! Så egentligen borde jag börjat med gonal f imorgon tisdag! Inte i lördags!!

    Vad kan nu hända?? Kliniken har ingen telefontid så fått skriva på 1177 men inget svar än :(

    Gud detta var min skräck, att börja med gonal f på fel dag! :(

  • Inalina
    Olivia1992 skrev 2021-04-19 10:07:04 följande:
    oj jösses, mycket pengar! det ska dom veta sen dom små liven ;) vad dom kostade oss! men självklart är allt värt det!Hjärta dom får kosta vad dom vill just nu! 

    jaaa verkligen jätte spännande, jag är också mer spänd och förväntansfull nu när dom höjde min dos rätt mycket från sprutstart, och inte började på lågdos som dom två senaste gångerna, för fick alltid höja dosen vid första ultraljudet. 
    Var iväg imorse och tog blodprov, så får svar under dagen hur det såg ut :)
    imorgon ska jag in och mäta äggblåsorna! 

    det är ju superbra att du gör det iaf, ska du också mäta och ta blodprov på onsdag?Skrattande
    hehe ja precis, man vet ju att det är värt det i slutändan liksom, vi har inget val här i Schweiz ändå, så Sverige är fantastsikt med 3 IVF försök gratis. Dock är ju detta syskonförsök så det hade vi fått bekosta privat i alla länder ;)

    alltid spännande inför första VUL tycker jag, får försöka inte ha för höga förhoppningar här, jag vet ju att kliniken försöker med alla medel för att det ska funka för oss så jag kan inte skylla på dem i alla fall om det inte blir utfallet jag önskar mig. Ja precis, jag har VUL och blodprov på ons och strax därefter akupunktur så det blir en spännande dag! skulle du också köra akupunktur? jag minns inte allas exakta planer här nu, vi är rätt många som kör samtidigt vilket är jätteroligt! =)
  • Inalina
    MeAndMyself skrev 2021-04-19 10:58:25 följande:

    Gud har är så stressad nu!! Började med gonal f i lördags. Dag 2 i mensen.. trodde jag!! Hade väldigt sparsamt med blödning, bara på pappret på toa men hade gått över tiden på min normala menscykel så tänka ?jaha konstig mens? men jag måste ju ta gonal f nu annars blir de för sent?

    Men idag måndag vaknar jag av världens mensvärk och nu jävlar blöder jag!! Så egentligen borde jag börjat med gonal f imorgon tisdag! Inte i lördags!!

    Vad kan nu hända?? Kliniken har ingen telefontid så fått skriva på 1177 men inget svar än :(

    Gud detta var min skräck, att börja med gonal f på fel dag! :(


    Hej vännen, Jag skulle inte stressa ihjäl mig, det är nog ingen fara alls med exakt dagen där, du kan nog vara lugn. Du fick ju en blödning i helgen uppenbarligen så du kunde ju inte veta när det skulle köra igång ordentligt.

    jag hoppas du får lugnande besked från din klinik <3 Kram!
  • Inalina
    Krizty88 skrev 2021-04-19 10:42:31 följande:
    Tack snälla! Äggplocket är klart och jag är hemma igen. Det gick jättebra och de fick ut 7 ägg så det är jag supernöjd med!

    Kändes ingenting när de höll på och bökade, men är lite öm nu efteråt så blir skönt att vila lite hemma idag. Och nu har jag ju fortfarande massa smärtstillande i mig så när det släpper kan jag tänka mig att det ömmar på mer.

    Återföring bokad till onsdag preliminärt så får vi se hur det går med befruktning och allt om det blir så! Tack alla för hejarrop och tummar som hållits!
    men så skönt att höra om ett bra äggplock utan smärta! 7 ägg låter bra, det låter verkligen som att det långa protokollet funkade för din kropp! =) 

    spännande, ska de ringa i morgon och berätta om befruktningen?
  • endotjej92
    Iväntanpåivf skrev 2021-04-16 08:44:55 följande:
    Jag upplevde en svullnad och visst obehag av sprutorna. men kunde jobba som vanligt men kanske va lite obekvämt och jobbigt med att böja sig och lyfta tungt osv. Va lite extra trött på kvällarna och fick jätteömma bröst. Jag blev överstimulerad och fick en annan spruta än ovitrellen innan ÄP för att stoppa överstimuleringen. Kände mer efter ÄP men då hade jag också 25 äggblåsor och de fick ut 22 ägg och va överstimulerad så kanske inte så konstigt. :) Hade lite ont två-tre dagar efter men kunde jobba som vanligt redan efter en vilodag. Sen har kroppen känts lite ur balans efter det men har inte mått dåligt eller så. 
    Dibella skrev 2021-04-16 10:29:29 följande:

    Samma båda gångerna för mig, blir trött och lite trög i huvudet mest, lite svullen mot slutet. Första gången hade jag en del huvudvärk, inte lika mycket denna gången.


    Men båda gångerna har det inte varit några problem att leva och jobba som vanligt. Jag tog heldag ledigt från jobbet dagen för äggplock förra gången, men var fit for fight att jobba direkt efter egentligen, men kommer nog ta ledigt denna gången med, mest för att det är gott att kunna vila efter att ha varit spänd och man vet aldrig hur man kommer må tänker jag, även om jag mådde oförskämt bra efter mitt första plock.


    tack för svar tjejer! blir mindre orolig nu, pga min endo ska jag in i klimakteriet typ 3 veckor innan jag börjar med sprutorna. Hoppas allt går bra och det inte blir för jobbigt haha men tror det kommer gå bra!

Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021