• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Inalina
    Dibella skrev 2021-04-20 11:09:08 följande:
    Jo, det är "the regulars" behöver ta gonal F 2 gånger vissa dagar. Men har superkänslig hud, får lätt blåmärken, räcker att nån petar på en. Tror det beror på att jag får kortison via min astmamedicin varje dag. Undra om det hjälper i detta sammanhang haha.

Ja man vill ju gärna känna lite "växtvärk" i äggstockarna, men får verkligen hoppas de växt på bra ändå. Jag börjar få lite ömhet runt där nu, så hoppas det betyder att de växer på.

Kanske lite känslig fråga men hur tänker folk här inne i tråden kring samlag med sin partner efter insättning? Förra insättningen så tänkte jag inte mycket på det men har läst runt lite och det verkar råda delade meningar, hur länge ska man avstå då?
    hehe ok jag förstår, ja det är inte kul direkt att ta sprutor varje dag,

är tacksam att man inte har diabetes eller liknande så man skulle behöva leva med sprutorna. Tycker ändå att de allra flesta är hur lugna som helst med att ta sprutor, äggplock etc etc, helt sjukt egentligen vad man ska behöva stå ut med medans andra rullar runt lite i sänghalmen (eller typ TITTAR på sin partner) så är de gravida???Tungan ute

jag kommer vara den tråkiga här inne ang samlag efter insättning.. jag kommer vänta till efter VUL /eller såklart ev negativt test) jag verkar extra känslig dock, men när jag fick mitt allra första plus med en 'topp-blastocyst' 2018 så höll det sig endast 5 dagar, och på dag 3 hade vi sex och allt var toppen men sen började blödningarna komma så smått efter det. Jag förstår att det säkert inte var det som var anledningen men eftersom man investerar så otroligt mkt i en IVF så kommer jag hålla mig ifrån samlag. Finns ju inga rätt o fel här{#emotions_dlg.flower} 
  • dasj

Hej,

Efter 1 månads läsning i denna tråd skapar jag konto och gör mitt första inlägg!

Jag och min fru har försökt skaffa barn (30 år gamla) i över 2 år och startade vår första IVF behandling på Eliva Clinic för lite mer än två veckor sedan.

Efter en massa sprutor i flera dagar var det dags för äggplock (i fredags förra veckan), och det resulterade i totalt 13 ägg. På måndagen (igår) skulle vi in för eventuell ägginföring.

Det har varit extremt tufft för min fru då hon också lider av endometrios (OCH propp i yngre dagarna pga ppiller). Efter äggplocket började besvären, smärtorna osv. så pass illa att ambulansen fick hämta henne och lindra smärtorna.

Hon tog sig igenom allt, och igår var det dags för oss att åka in. Men då kom samtalet från kliniken. "Inga ägg befruktades". Vi vet inte heller varför, och väntar på svar från läkaren. Helt förkrossade!

Vi vaknar upp idag, försöker hålla humöret och hoppet uppe. Inväntar läkarens samtal för att se vad nästa steg är.

Status med frugan är att hon fortfarande har väldigt ont, lite osäker på om det är endometriosen eller om hon faktiskt har fått en infektion.

• Nafplion
    dasj skrev 2021-04-20 12:01:21 följande:

Hej,

Efter 1 månads läsning i denna tråd skapar jag konto och gör mitt första inlägg!

Jag och min fru har försökt skaffa barn (30 år gamla) i över 2 år och startade vår första IVF behandling på Eliva Clinic för lite mer än två veckor sedan.

Efter en massa sprutor i flera dagar var det dags för äggplock (i fredags förra veckan), och det resulterade i totalt 13 ägg. På måndagen (igår) skulle vi in för eventuell ägginföring.

Det har varit extremt tufft för min fru då hon också lider av endometrios (OCH propp i yngre dagarna pga ppiller). Efter äggplocket började besvären, smärtorna osv. så pass illa att ambulansen fick hämta henne och lindra smärtorna.

Hon tog sig igenom allt, och igår var det dags för oss att åka in. Men då kom samtalet från kliniken. "Inga ägg befruktades". Vi vet inte heller varför, och väntar på svar från läkaren. Helt förkrossade!

Vi vaknar upp idag, försöker hålla humöret och hoppet uppe. Inväntar läkarens samtal för att se vad nästa steg är.

Status med frugan är att hon fortfarande har väldigt ont, lite osäker på om det är endometriosen eller om hon faktiskt har fått en infektion.

Hej!

Jag beklagar innerligt. Jag förstår att det måste varit hjärtekrossande med ett sådant besked efter ett så bra resultat i äggplocket och efter allt ni gått igenom. 

Jag fick ut 12 ägg och bara ett som klarade sig och som återfördes.  Förhoppningsvis lär sig läkarna mer om vad ni behöver och att det går bättre nästa gång. 

Ta hand om varandra och hoppas att ni snart får medvind!

• Inalina
    dasj skrev 2021-04-20 12:01:21 följande:

Hej,

Hejsan, välkommen till tråden. Så ledsen jag blir av att läsa om er upplevelse med första IVF :( Det låter som en otroligt tuff behandling för din fru om hon fick så ont efter äggplocket. Att sen få beskedet att inge befruktades gör ju saken ännu värre såklart. 

Jag förstår att ni är ledsna och jag hoppas ni får ett ordentligt möte med kliniken där de kan gå igenom vad som måste göras annorlunda inför nästa gång och hur de kan hjälpa er framåt. Ni får sörja ett tag tillsammans och sedan börja hoppas och förbereda er på nästa försök. Det kan ju behövas ICSI för er del om inget ägg befruktades med normal IVF, då för man in spermien med en nål i ägget. Så gjorde vi när vi lyckades att få en dotter 2018, så det är ganska standard om väldigt få befruktas första gången. 

Jag förstår att det är tufft för er, men vi är många här inne som fått gå igenom IVF flertalet gånger, och tro det eller ej men när man börjar fokusera framåt och på att göra något annorlunda nästa gång brukar det kännas bättreHjärta
    Gällande att din fru har ont borde ni göra en uppföljning för att se varför det är så, att ha ont så länge efter ett äggplock är inte meningen. 
    jag hoppas ni får en bra diskussion med läkaren, ofta kan det hjälpa att ha skrivit upp frågor ni har så man är beredd där och då, annars blir man lätt tom i skallen vid de där mötena.
  • Dibella
    Inalina skrev 2021-04-20 11:44:20 följande:
    hehe ok jag förstår, ja det är inte kul direkt att ta sprutor varje dag,

är tacksam att man inte har diabetes eller liknande så man skulle behöva leva med sprutorna. Tycker ändå att de allra flesta är hur lugna som helst med att ta sprutor, äggplock etc etc, helt sjukt egentligen vad man ska behöva stå ut med medans andra rullar runt lite i sänghalmen (eller typ TITTAR på sin partner) så är de gravida???Tungan ute

jag kommer vara den tråkiga här inne ang samlag efter insättning.. jag kommer vänta till efter VUL /eller såklart ev negativt test) jag verkar extra känslig dock, men när jag fick mitt allra första plus med en 'topp-blastocyst' 2018 så höll det sig endast 5 dagar, och på dag 3 hade vi sex och allt var toppen men sen började blödningarna komma så smått efter det. Jag förstår att det säkert inte var det som var anledningen men eftersom man investerar så otroligt mkt i en IVF så kommer jag hålla mig ifrån samlag. Finns ju inga rätt o fel här{#emotions_dlg.flower} 

Verkligen dag och natt där haha, känns så främmande att det bara "skulle bli bara man myser lite", men man accepterar ganska snabbt att det är processen med sprutor och plock och allt där emellan som ska till på något sätt. 

Ah, då kan jag förstå att du känner att det var ett viktigt sammanhang mellan de två händelserna. Jag läser att det är lite två läger, vissa säger att det spelar roll och andra inte, men vill verkligen inte riskera. Samtidigt som jag också tycker det är sjukt tråkigt när det ska gå längre perioder utan den typen av närhet Drömmer vi har varit sjuka båda två, han har gått med ryggskott och nu går vi in i IVF så känns som det blivit så lite senaste tiden haha och då fortsätta hålla sig borta känns jobbigt, men kanske värt det i slutändan. När tänker man att det är OK? När man fått se hjärtslag eller, hur vet man liksom...

• Nafplion
    MeAndMyself skrev 2021-04-19 10:58:25 följande:

Gud har är så stressad nu!! Började med gonal f i lördags. Dag 2 i mensen.. trodde jag!! Hade väldigt sparsamt med blödning, bara på pappret på toa men hade gått över tiden på min normala menscykel så tänka ?jaha konstig mens? men jag måste ju ta gonal f nu annars blir de för sent?

Men idag måndag vaknar jag av världens mensvärk och nu jävlar blöder jag!! Så egentligen borde jag börjat med gonal f imorgon tisdag! Inte i lördags!!

Vad kan nu hända?? Kliniken har ingen telefontid så fått skriva på 1177 men inget svar än :(

Gud detta var min skräck, att börja med gonal f på fel dag! :(

Detta hände mig också, jag trodde att söndagen var min dag ett och tog fyramedal dag 2 trots att det bara kommit lite mens på pappret på södagen. På tisdagen satte mensen igång på riktigt. Jag sa inget till mina läkare utan tänkte att de upptäcker väl på VUL om de blev fel. Jag gjorde färsk återföring och är idag gravid i vecka 5+2 så det var nog inte så noga :) 
  • Estelle011

Hej, 

En till som har läst hela tråden även om jag har sagt att jag kommer inte att göra det. Svårt att läsa andras erfarenheter eftersom det är så olika, för någon funkar det, för någon funkar inte. Men nu hade jag behov av att se hur det går för andra :)

Gjorde FET igår, nu är det bara att vänta. 
    Ett försök i februari, fick mens ca en vecka innan jag skulle göra test. Har ganska bra tålamod, tänkte vänta till testdagen då, och planerar samma nu. Jag vill inte ha falsk resultat om jag gör det förtidigt. 

Hur lever ni under processen? Tränar ni? Jag är så räd att förstöra något, så jag planerar bara att promenera, men gillar att träna och springa, mår mycket bättre. Tror inte att träning kommer att påverka resultat men ändå...  

• Inalina
    Estelle011 skrev 2021-04-20 13:37:21 följande:

Hej, 

En till som har läst hela tråden även om jag har sagt att jag kommer inte att göra det. Svårt att läsa andras erfarenheter eftersom det är så olika, för någon funkar det, för någon funkar inte. Men nu hade jag behov av att se hur det går för andra :)

Gjorde FET igår, nu är det bara att vänta. 
    Ett försök i februari, fick mens ca en vecka innan jag skulle göra test. Har ganska bra tålamod, tänkte vänta till testdagen då, och planerar samma nu. Jag vill inte ha falsk resultat om jag gör det förtidigt. 

Hur lever ni under processen? Tränar ni? Jag är så räd att förstöra något, så jag planerar bara att promenera, men gillar att träna och springa, mår mycket bättre. Tror inte att träning kommer att påverka resultat men ändå...  

hehe kan tro att det tar en stund att ta sig igenom hela tråden Flört välkommen hit!

jag vill säga att jag tycker detta är en väldigt positiv tråd trots att vi diskuterar alla misslyckade försök och besvikelser också givetvis. vi alla önskar väl att man kan få gå över till någon 'gravid-tråd' så småningom också...

så spännande med FET! fick ni flera till frysen? 

det där med träning är svårt tycker jag, denna gången kör jag lite spinning, massa yoga och jag sprang häromdagen om jag inte minns fel. Dock så fort jag börjar känna att något inte känns som vanligt så gör jag inte de rörelserna eller träningspassen. Har ett spinningpass jag gärna vill gå på på torsdag (utomhus) eftersom jag tycker det är så sjukt bra träning men tänkte kolla hur allt ser ut på mitt första VUL i morgon och ta beslutet sen. inga tunga lyft eller hopp undviker jag i alla fall. 

låter som att du har riktigt bra tålamod haha, själv började jag testa på RD 4 senast och det blev ingenting men ska hålla mig liiite längre denna gången tänkte jag när jag väl är där... men jag är av åsikten att jag hellre ser ett negativt test än att mensen hinner komma före. blir så dramatiskt i mitt hjärna då. 
    håller tummarna för din snöflinga!Hjärta

• Inalina
    Nafplion skrev 2021-04-20 13:21:27 följande:
    Detta hände mig också, jag trodde att söndagen var min dag ett och tog fyramedal dag 2 trots att det bara kommit lite mens på pappret på södagen. På tisdagen satte mensen igång på riktigt. Jag sa inget till mina läkare utan tänkte att de upptäcker väl på VUL om de blev fel. Jag gjorde färsk återföring och är idag gravid i vecka 5+2 så det var nog inte så noga :) 
    Men åh stort grattis till plus!! är det första plusset för er?Hjärta
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021