• tessispuff

    Vi som längtar efter liten

    Hej!

    Som jag har läst i trådar här inne. Man har blivit som besatt. Jag blir så ledsen för dom som längtar men sen meddelar att mensen kommit, och så enormt glad för dom som bifogar ett positivt gravtest. Det är så mysigt att följa er som försöker och räknar ned till BIM så det kan testas. Nu vill jag skapa en till sån tråd, för enl mig finns det inte för många och jag tror nog jag läst alla haha.

    Jag är själv snart 29 år, jag och sambon försöker blir gravida med vår första. Jag är på ÄL + 3 (hade ÄL 4/1) och BIM beräknat runt 18/1. Jag är förvånad hur dagarna kan gå såååå sakta.

    Hur går det för er? Ska vi följa varandra?

  • Svar på tråden Vi som längtar efter liten
  • Lillalilo
    AloeVvera skrev 2021-01-07 20:04:54 följande:

    Känner igen mig så mycket, har heller ingen koll.

    Jag har "kramper" i livmodern, typ som mensvärk när jag förmodligen har ÄL. Det brukar vara i ca 3 dagar lite till och från, så jag vet inte riktigt om kroppen förbereder för ÄL, eller om ägget redan släppt och det gör ont för att det "vandrar". Ska nu försöka mig på tempning nästa cykel för att kanske få ett hum om när ÄL egentligen sker.

    Har aldrig försökt med ÄL-tester, verkar lite krångligt för min del.

    Har du försökt ha koll på ditt sekret? Har hört att det är det säkraste sättet att veta att man verkligen har ÄL.


    Det är verkligen svårt! Hade haft p-stav i nio år fram till december, så har inte bemödat mig med att hålla minsta koll på min cykel tidigare, och det ställer ju till det en del.

    Förut har jag enbart reagerat över värken i ryggen, för att det är frustrerande med smärtan. Den brukar hålla i sig ett par timmar. Men idag har jag helt plötsligt mensvärksliknande symptom dessutom?

    Noterade det såklart inte i appen (idiot), men någon gång mellan 1-4 så vet jag att jag sa högt till mig själv att det var ovanligt ?glidigt? där nere, haha. Alltså som i att jag hade mycket flytningar och kände det när jag gick. Så hade jag ÄL för några dagar sedan? Eller idag? Eller kommer den nu i helgen? Gaaaah blir galen på min okunskap och att jag inte loggat tidigare! Haha

    Temp tror jag kan vara en bra idé! Du får gärna uppdatera om hur det funkar för dig!
  • AloeVvera
    tessispuff skrev 2021-01-07 20:18:18 följande:
    Skulle vilja ha era tankar på detta: Enl CB fick jag fast glad gubbe 4/1 (högsta möjliga fertilitet) vi hade sex 1, 2 och 5/1. Tror ni detta är tillräckligt? Blev pauser mellan pga andra saker kom i mellan.
     Låter ju onekligen som att du prickade rätt, med tanke på att ÄL test brukar visa positivt ?12-48h? innan ÄL, och simmarna kan leva upp till 5 dagar. Håller tummarna!
  • Babymonitor

    Hej allihop!

    Kul med en ny tråd! Jag har också läst alla gamla trådar och ser fram emot att vara mer aktiv här med er :)

    Jag är 29 och min sambo 30 och vi försöker med första barnet. Varit av p-piller ett tag men började försöka aktivt för ca 3 månader sedan. Blev gravid i december men fick tidigt missfall tre dagar efter BIM. Fick ägglossning nu runt den 5/1 så BIM 20/1 för mig.

    Haft jätteont och konstig känsla i tjejmagen i två dagar nu, vilket jag inte brukar ha vid ägglossning. Endast lätt mensvärk. Vet inte om det är bra eller dåligt.. men pratade med barnmorska som sa att det nog bara var ägglossningen som jag kände av tydligare eftersom jag precis varit gravid.

    Hoppas hoppas att vi alla snart får gratulera varandra till plus :)

  • tessispuff
    AloeVvera skrev 2021-01-07 20:37:08 följande:

     Låter ju onekligen som att du prickade rätt, med tanke på att ÄL test brukar visa positivt ?12-48h? innan ÄL, och simmarna kan leva upp till 5 dagar. Håller tummarna!


    Åh jag hoppas! Orolig att det blev för få dagar!
    Babymonitor skrev 2021-01-07 20:52:41 följande:

    Hej allihop!

    Kul med en ny tråd! Jag har också läst alla gamla trådar och ser fram emot att vara mer aktiv här med er :)

    Jag är 29 och min sambo 30 och vi försöker med första barnet. Varit av p-piller ett tag men började försöka aktivt för ca 3 månader sedan. Blev gravid i december men fick tidigt missfall tre dagar efter BIM. Fick ägglossning nu runt den 5/1 så BIM 20/1 för mig.

    Haft jätteont och konstig känsla i tjejmagen i två dagar nu, vilket jag inte brukar ha vid ägglossning. Endast lätt mensvärk. Vet inte om det är bra eller dåligt.. men pratade med barnmorska som sa att det nog bara var ägglossningen som jag kände av tydligare eftersom jag precis varit gravid.

    Hoppas hoppas att vi alla snart får gratulera varandra till plus :)


    Då är du ÄL+3-4 som mig alltså? Jag har också haft konstig känsla i magen. Ni vet som när det pirrar i magen när man blir exalterad typ fast lite annorlunda. Samt att det spänner i tjejmagen. Men jag försöker bara vifta bort det för inte kan det väl vara tecken så tidigt, men det kanske är möjligt?

    Hoppas också vi får gratulera varandra inom snar framtid! :)
  • Lillalilo
    Babymonitor skrev 2021-01-07 20:52:41 följande:

    Hej allihop!

    Kul med en ny tråd! Jag har också läst alla gamla trådar och ser fram emot att vara mer aktiv här med er :)

    Jag är 29 och min sambo 30 och vi försöker med första barnet. Varit av p-piller ett tag men började försöka aktivt för ca 3 månader sedan. Blev gravid i december men fick tidigt missfall tre dagar efter BIM. Fick ägglossning nu runt den 5/1 så BIM 20/1 för mig.

    Haft jätteont och konstig känsla i tjejmagen i två dagar nu, vilket jag inte brukar ha vid ägglossning. Endast lätt mensvärk. Vet inte om det är bra eller dåligt.. men pratade med barnmorska som sa att det nog bara var ägglossningen som jag kände av tydligare eftersom jag precis varit gravid.

    Hoppas hoppas att vi alla snart får gratulera varandra till plus :)


    Kul med fler som kommer in! Tråkigt med missfallet <3 Hoppas det blir något detta försök!
    tessispuff skrev 2021-01-07 21:05:44 följande:

    Åh jag hoppas! Orolig att det blev för få dagar!Då är du ÄL+3-4 som mig alltså? Jag har också haft konstig känsla i magen. Ni vet som när det pirrar i magen när man blir exalterad typ fast lite annorlunda. Samt att det spänner i tjejmagen. Men jag försöker bara vifta bort det för inte kan det väl vara tecken så tidigt, men det kanske är möjligt?

    Hoppas också vi får gratulera varandra inom snar framtid! :)


    Vad innebär ÄL+3-4? Haha ÄL+3 förstår jag, men inte -4.. Känns ju väldigt tidigt, men konstigare saker har ju hänt så vi får verkligen hoppas på att det betyder något! :)
  • tessispuff
    Lillalilo skrev 2021-01-07 21:19:52 följande:

    Vad innebär ÄL+3-4? Haha ÄL+3 förstår jag, men inte -4.. Känns ju väldigt tidigt, men konstigare saker har ju hänt så vi får verkligen hoppas på att det betyder något! :)


    Jag menade alltså ÄL 3 till 4 dagar haha! Vi får hålla tummarna att det är så :)
  • Lillalilo
    tessispuff skrev 2021-01-07 21:25:36 följande:

    Jag menade alltså ÄL 3 till 4 dagar haha! Vi får hålla tummarna att det är så :)


    Hahaha nej men dags för mig att sova snart kanske!
  • Stickling
    Lillalilo skrev 2021-01-07 19:44:25 följande:
    Stickling skrev 2021-01-07 19:06:06 följande:

    För att svara på inläggen individuellt får du klicka där det står citera, till höger om inlägget du vill svara på. Sen skriver du bara under det den andra skrivit :)

    Min cykel är lite oregelbunden, men i snitt är den 32 dagar, med 13 dagars lutealfas. Så där tajmar vi också! :) Vilket försök är du på? Minns inte om du skrev det, och ser inte ditt första inlägg nu när jag skriver :)


    Jag är exakt likadan, går händelserna 1000% i förväg och har redan börjat planera barnrum.. Samtidigt måste man ju behålla förståndet, eftersom det kan dröja väldigt länge innan något händer!

    Smärtan i ryggen har tilltagit nu och är densamma som den regelbundna värk jag haft tidigare. Och om mina chansningar varit rätt så betyder det typ ÄL-ish, men det skulle nog innebära att jag har en kort lutealfas. För det normala är väl 12-16 dagar som ni har? Idag på dagen var det exakt 3 veckor sedan förra gången jag hade samma värk i ryggen. Isåfall kan jag ha en på 9-10 dagar.. och det har man ju hört kan ställa till det lite, så hoppas inte!

    Känner ni av när ni har ÄL? Eller har ni använt tester? Tycker alla verkar så himla hemma på området ÄL, och själv kan man ingenting..
    Hänger inte riktigt med på hur du räknar :) De flesta kvinnor har en lutealfas på ca 14 dagar, dvs mellan ägglossning och mens. Det som varierar mellan personer (och för en och samma person mellan cykler) är follikelfasen, dvs mellan mens och ägglossning. Min follikelfas är ca 18 dagar, plus/minus några dagar. Eftersom en normal menscykeln räknas som allt mellan 21 och 35 dagar, kan follikelfasens längd variera från 1-3 veckor hos olika personer. 

    Angående ägglossningen har jag märkt att jag brukar få fertilt sekret ca tre dagar före positivt ägglossningstest. Då brukar jag börja testa med Clearblues digitala tester, som visar en tom ring vid negativt test och en glad smiley vid LH-ökning. Det testet kan visa positivt i två dagar och sedan bör ägglossningen ske ca 24 timmar senare. Jag föredrar de testerna framför stickor, orkar inte hålla på och tolka en massa svaga streck, vill få det svart på vitt :) Men det där är så olika vad man föredrar. Det finns tester från Clearblue som blinkar och ger en en förvarning om att ägglossningen är på väg, men dem har jag inte provat. Jag använder Natural cycles också, så tempar varje morgon och får på så vis bekräftelse på att ägglossningen har skett, via tempökning. Ett positivt LH-test visar bara att kroppen förbereder sig, inte att ägglossning faktiskt sker. Jag brukar känna av ägglossningssmärta några dagar också, för mig brukar det kännas på en punkt på ena sidan långt ner i magen, vilken sida det är varierar, så jag antar att det kan bero på vilken sida det växande ägget sitter på. Eftersom jag kan känna av smärtan några dagar kan jag dock inte använda den för att veta exakt när ägget släpper, då är de andra metoderna tillförlitligare.

    Nu fick du en hel föreläsning här, förlåt! Jag har hållit på ett tag med detta nu, så om det kan hjälpa någon annan är det ju bra :)
  • Babymonitor
    tessispuff skrev 2021-01-07 21:05:44 följande:

    Åh jag hoppas! Orolig att det blev för få dagar!Då är du ÄL+3-4 som mig alltså? Jag har också haft konstig känsla i magen. Ni vet som när det pirrar i magen när man blir exalterad typ fast lite annorlunda. Samt att det spänner i tjejmagen. Men jag försöker bara vifta bort det för inte kan det väl vara tecken så tidigt, men det kanske är möjligt?

    Hoppas också vi får gratulera varandra inom snar framtid! :)


    Ja precis! Spännande att ha BIM nära varandra :)

    Man vill ju tro att det är pga graviditet men verkar ju otroligt tidigt med symptom.. men tokig som man är läste man trådar här inne igår (från 2009..) med massa kvinnor som haft värk och konstiga känslor i magen redan ett par dagar efter ÄL och sedan plussat. Så hoppas kan man ju!!
  • tessispuff
    Babymonitor skrev 2021-01-07 22:04:21 följande:

    Ja precis! Spännande att ha BIM nära varandra :)

    Man vill ju tro att det är pga graviditet men verkar ju otroligt tidigt med symptom.. men tokig som man är läste man trådar här inne igår (från 2009..) med massa kvinnor som haft värk och konstiga känslor i magen redan ett par dagar efter ÄL och sedan plussat. Så hoppas kan man ju!!


    Ja man vill ju tro det!! Det är helt galet hur knäpp man blir av detta ändå. Har alltid varit intresserad av kvinnors graviditeter men sedan det blev klart att vi ska börja försöka så är jag smått besatt. Ännu värre blir det ju när man inte har någon att prata med om det, för vill inte att någon ska veta om det inte skulle gå bra. Den pressen vill jag inte sätta på oss. Men tillbaka till ämnet, det verkar lite väl otroligt att det skulle vara symtom. Bara11 dagar till bim då.... Vet redan med mig nu att det kommer bli ett testa tidigt, har satt 14/1 som absolut tidigast datum.
Svar på tråden Vi som längtar efter liten