• SveMan30

    Har incelmän legitima intressen?

    Har ni också lagt märke till allt tjat om incels de senaste åren? Jobbigt så det förslår. Samtidigt har jag lagt ner viss möda på att försöka förstå vad fenomenet handlar om och någonstans verkar det koka ner till följande 7 punkter:

    1) Uppluckring av normer kring parbildning. När man tröttnat (vilket ofta sker rätt snabbt) är det bara att gå vidare till nästa. Eller så kan man gärna ha flera partners samtidigt. Det är modernt, nytänkande och sorterar bort svaga och icke-konkurrenskraftiga män (om de ens kan kallas för det), detta då kvinnor är hypergama medan de bästa och manligaste männen är mindre kräsna var de sprider sin säd. Digital dejting via Tinder förstärker och industrialiserar denna process enligt paretoprincipen.

    3) Ett större överskott på män. Könsfördelningen innebär att 100 000 män i åldrarna 15-35 blir utan kvinna (7%), en fördubbling från år 2000.

    4) Förlöjligande av de så kallade män (pojkar egentligen) som slås ut i konkurrensen med de som är bättre. Även om de är jobbiga och löjeväckande så är de rätt förnöjsamma att reta och provocera.

    5) Dessa män är potentiellt farliga och utgör ett terrorhot. Tydligen har de fått för sig att sex är en "mänsklig rättighet" vilket är rätt märkligt. Förvisso anses sex för nöjes skull vara tillräckligt viktigt för att abortera en del oönskade barn (en jobbig bieffekt), men bara därför är inte sex något för alla.

    6) Uppvärdering av sex och den sexuella njutningen, i allt från porr till reklam och mediaindustri. Detta så att incels ska känna att de går miste om något.

    7) Strypt tillgång till sex, bland annat genom kriminalisering av sexköp. Genom att kriminalisera tafatta raggningsförsök kan man även motverka att incels får fel idéer.

    8) Omfördelning av resurser via välfärden så att ingen kvinna känner sig nödgad att av ekonomiska skäl söka sig till en incel. För det verkar finnas både arbetande och icke-arbetande incels.

    Även om jag själv tillhör den där gruppen som inte får sex eller partner så kan jag absolut hålla med om att tjatet är väldigt jobbigt (ser fram emot att få förlöjligas och förnedras för det i tråden av bättre och mer konkurrenskraftiga män samt av er kvinnor). Jag röstar själv Nej, vi har inga legitima intressen.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har incelmän legitima intressen?
  • Anonym (Kol)
    Anonym (s) skrev 2021-01-31 02:20:45 följande:

    Det stora problemet är samhällets syn på män som är ofrivilligt singlar. En man som är vuxen och oskuld ses som en värdelös person. Det drivs ofta och skämtas om manliga oskulder. Samtidigt som det finns en stark norm av att man ska ha ett förhållande eller åtminstone mycket sex. Det får män som inte har möjlighet till det att må dåligt vilket gör att dom samlas i grupper och gör det som människor som mår dåligt gör dvs hatar.

    Det vore bättre om man istället försökte skapa ett mer modernt och öppensinnat samhälle. Det har gjorts massor när det gäller kvinnors roll men för män har det inte hänt mycket. En manlig oskuld är fortfarande körd. Det är fortfarande omöjligt för en man med dåligt självförtroende att lyckas och försöker han då är risken stor att hånas eller bli någon som det skämtas om. Och man får inte vara svag eller en man med känslor.


    Håller inte med alls. Kvinnlighetsnormerna är på väg rakt ner i dyn, där det utvecklats mycket destruktiva normer som leder till psykisk ohälsa.

    Manlighetsnormerna är mycket bättre än de för kvinnor. Männen ska inte ärva kvinnors normer. Det är kvinnorna som borde ta efter manliga normer.

    * Jobba hårt

    * Misslyckas du är det ditt eget fel

    * Ta ansvar för ditt eget liv och skyll inte på andra

    * Gör inte vad andra vill att du ska göra. Gör det du vill göra.

    * Jämför dig inte med andra utan med dig själv

    * Livet är ingen popularitetstävling. Några kommer att gilla dig, andra kommer att avsky dig och det är helt ok.
  • SveMan30
    Anonym (s) skrev 2021-01-31 02:20:45 följande:

    Det stora problemet är samhällets syn på män som är ofrivilligt singlar. En man som är vuxen och oskuld ses som en värdelös person. Det drivs ofta och skämtas om manliga oskulder. Samtidigt som det finns en stark norm av att man ska ha ett förhållande eller åtminstone mycket sex. Det får män som inte har möjlighet till det att må dåligt vilket gör att dom samlas i grupper och gör det som människor som mår dåligt gör dvs hatar.

    Det vore bättre om man istället försökte skapa ett mer modernt och öppensinnat samhälle. Det har gjorts massor när det gäller kvinnors roll men för män har det inte hänt mycket. En manlig oskuld är fortfarande körd. Det är fortfarande omöjligt för en man med dåligt självförtroende att lyckas och försöker han då är risken stor att hånas eller bli någon som det skämtas om. Och man får inte vara svag eller en man med känslor.


    Fast det är ju just i vår tid, det är just idag, som manliga oskulder anses vara körda. Förr i tiden fanns inte alls samma hysteri kring det. En man kunde bidra till samhället på olika sätt och det fanns inte alls samma laddning kring sex.

    Så det det du skriver blir fel. Detta är det "moderna och öppensinnade samhället" som du ser framför dig.
  • Överste Senap
    SveMan30 skrev 2021-01-31 00:07:36 följande:

    Är det verkligen ett så märkligt påstående, eller förefaller det bara främmande eftersom du lever inom den diskursen? (Som bekant kan man inte analysera sin egen värld).


    Ja påståendet är märkligt. Och det stöds inte minst av att tom en oskuld fann det lika märkligt som jag.
  • SveMan30
    Överste Senap skrev 2021-01-31 09:48:39 följande:

    Ja påståendet är märkligt. Och det stöds inte minst av att tom en oskuld fann det lika märkligt som jag.


    Varför är det så stor grej att "tom vara oskuld"? Varför anses det vara ett misslyckande att inte sex innan 16 års ålder (men gärna tidigare än så)? Varför står sex i centrum för alla tonårsfilmer som riktar sig till män. Populärkulturen är helt besatt av sex, eller är även det ett märkligt påstående? Sen handlar det om feminismen som "politisk maktideologi" och inte någon ideal variant av feminism. Till exempel finns ett visst motstånd mot porr bland feminister, men "egentligen" är de inte emot porr utan det handlar bara om läpparnas bekännelse. Hade det funnits ett verkligt intresse inom feminismen att förbjuda porr, ja då hade det varit förbjudet.
  • Anonym (Q)
    SveMan30 skrev 2021-01-31 00:21:33 följande:

    Finns inga oproblematiska lösningar. Men till att börja med kan man sluta betrakta incelmän som en grupp som förtjänar att mobbas. Det leder inte till något bra, hur förnöjsamt det än kan förefalla.

    På lång sikt handlar det om uppfostra män istället för pojkar. En insikt om att män är män och kvinnor kvinnor osv. Att samhället vill att män och kvinnor ska leva ihop och så vidare. Man skulle även kunna förbjuda eller begränsa tillgången på porr samt sluta vara så himla besatt av sex. I stort sett har all populärkultur sedan 90-talet på ett eller annat sätt handlat om sex (ett fruktansvärt intellektuellt och kulturellt förfall).


    Alltså. Jag förstår inte riktigt i vilken värld du lever i. Jag har aldrig stött på någon i min vänskspskrets, som har en massa åsikter om hur män lever eller vad de gör med sina liv. Men, klimatet i samhället blir allt tuffare, tyvärr.
  • Överste Senap
    SveMan30 skrev 2021-01-31 10:18:54 följande:

    Varför är det så stor grej att "tom vara oskuld"? Varför anses det vara ett misslyckande att inte sex innan 16 års ålder (men gärna tidigare än så)? Varför står sex i centrum för alla tonårsfilmer som riktar sig till män. Populärkulturen är helt besatt av sex, eller är även det ett märkligt påstående? Sen handlar det om feminismen som "politisk maktideologi" och inte någon ideal variant av feminism. Till exempel finns ett visst motstånd mot porr bland feminister, men "egentligen" är de inte emot porr utan det handlar bara om läpparnas bekännelse. Hade det funnits ett verkligt intresse inom feminismen att förbjuda porr, ja då hade det varit förbjudet.


    Vem anser att det är ett misslyckande att inte ha sex innan 16 års ålder? Feminister? När jag var i den åldern var det mer bland andra grabbar sådant snack förekom.

    Populärkulturen är inte samma som feminism. Sex är ett hot topic i unga år och har alltid varit så. Har inget med feminism att göra annat än att feminismen låtit kvinnor känna sig bekväma med att också vara kåta.

    Delar av feminismen vill förbjuda porr, andra inte. Förstår fortfarande inte vad feminismen har att göra med incels och oskulder.
  • SveMan30
    Anonym (Q) skrev 2021-01-30 19:08:25 följande:

    Hur tycker du att situationen för er "incels" skall lösas?


    Efter att ha begrundat saken lite mer ångrar jag mitt tidigare svar. Jag tycker inte att det är en "situation" som bör lösas. Tvärtom hade samhället varit tråkigare utan incels. Däremot tycker jag att man kan dra det några steg längre. Såg en annan tråd här på familjeliv där det föreslogs att incels borde tvångskastreras, som en form av moderna eunucker, och det hade kanske inte varit så dum idé. Även mer utav offentlig förnedring hade varit något. Varför är det så att allt som är "mörkt" ska sopas under mattan i Sverige?
  • Vattumankillen
    Faile skrev 2021-01-30 01:14:34 följande:

    Såklart. Men fortfarande så är det inget socialtjänsten kan tillhandahålla. Det är inte en rättighet, man får försöka hitta någon eller något annat i livet helt enkelt.

    Man kan aldrig begära eller tro att ens egna problem ska lösas med att köpas/ges en annan människas kropp. 


    Det finns saker som inte är en rättighet heller men finns kvinnor som ändå vill att samhället ska hjälpa till.

    Ingen rättighet betyder inte heller att myndigheterna inte ska hjälpa till.
  • Vattumankillen
    Faile skrev 2021-01-30 01:41:02 följande:

    De kan boka ett litet barn att våldta också. Det betyder inte att det är rätt. Sex är INTE är en rättighet. 


    Bara för något inte är en rättighet betyder inte att det är något fel automatiskt.
  • Vattumankillen
    Faile skrev 2021-01-30 01:41:02 följande:

    De kan boka ett litet barn att våldta också. Det betyder inte att det är rätt. Sex är INTE är en rättighet. 


    Att det är olagligt att våldta något litet barn har inget något med om det är en rättighet eller inte.
Svar på tråden Har incelmän legitima intressen?