• Anonym (Sjukpensionär)

    Vilken inkomsthöjning jag fick! Tjoho!

    Hej alla glada! Jag är sjukpensionär sedan ce decenniet tillbaka och idag har jag tittat på vad jag får för månadsinkomst 2021. Hela 232 kronor per månad mer än förra året före skatt, eller 209 kronor efter. Tjoho!

    Vilket betyder att min inkomstökning de senaste 10 åren är hela 1476 kronor före skatt, eller 1223 kronor efter.

    Har någon annan fått/får höjda inkomster nu i januari? Hur ser det ut för dig om du tittar ett decenium bak?

  • Svar på tråden Vilken inkomsthöjning jag fick! Tjoho!
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Hur?) skrev 2021-01-15 01:04:57 följande:

    Hur lyckades du med det? Jag är själv sjukpensionär på halvtid och fick den fantastiska ökningen av 30 kr / månad i år. Alltså 60 kr på heltid. Din ökning är ju fantastisk på riktigt. Den är högre än min löneökning (på den halvtid jag inte är pensionär) var förra året, räknat på heltid. Du borde vara mer än nöjd.


    30 kr efter skatt ska tilläggas.
  • Anonym (Sjukpensionär)
    Anonym (.) skrev 2021-01-15 00:52:55 följande:
    Vad betyder det i praktiken?

    Jag berörs inte av det så jag är inte insatt alls. I klartext så betyder det att jag inte har en aning om det är positiv eller negativt det du säger.

    Kan du förklara lite mer vad det innebär?
    Du menar minuspengar?

    Så här är det: Sjukersättningen, om man får garantibeloppet pga inga eller små inkomster innan man blir beviljad sjukersättning, räknas ut efter prisbasbeloppet, som i år är 47600 kr. Sjukersättningen på garantinivå är 2,53 gånger prisbasbelopp i år men det är inte alltid så att de här siffrorna är samma från år till år. Oftast går prisbasbeloppet upp och gångertabellen ligger kvar, men det händer att någon av de eller båda går ner. Till exempel sist gick prisbasbeloppet från 44500 år 2015 till 44300 år 2016, vilket var bara en liten sänkning.
  • Anonym (Sjukpensionär)
    Anonym (Hur?) skrev 2021-01-15 01:04:57 följande:

    Hur lyckades du med det? Jag är själv sjukpensionär på halvtid och fick den fantastiska ökningen av 30 kr / månad i år. Alltså 60 kr på heltid. Din ökning är ju fantastisk på riktigt. Den är högre än min löneökning (på den halvtid jag inte är pensionär) var förra året, räknat på heltid. Du borde vara mer än nöjd.


    Din sjukersättning kanske är inkomstgrundad? Eller så har jag räknat fel. Jag kanske tittade på 2019?
  • Anonym (.)
    Anonym (Sjukpensionär) skrev 2021-01-15 01:18:19 följande:
    Du menar minuspengar?

    Så här är det: Sjukersättningen, om man får garantibeloppet pga inga eller små inkomster innan man blir beviljad sjukersättning, räknas ut efter prisbasbeloppet, som i år är 47600 kr. Sjukersättningen på garantinivå är 2,53 gånger prisbasbelopp i år men det är inte alltid så att de här siffrorna är samma från år till år. Oftast går prisbasbeloppet upp och gångertabellen ligger kvar, men det händer att någon av de eller båda går ner. Till exempel sist gick prisbasbeloppet från 44500 år 2015 till 44300 år 2016, vilket var bara en liten sänkning.
    Jag tycker inte att jag är särskilt korkad men det går runt i huvudet av allt det där. Jag behöver nog sova och läsa det i morgon igen.
    Tack för att du förklarar! Hjärta
  • Anonym (Tacksam)

    Jag fick 76 kr i höjning. Jag vet inte vad jag fick för 10 år sedan. Ut, med bostadstillägg, har jag 12243 kr. Jag är glad att jag inte fick en sänkning. Det kommer väl till nästa år om regeringen gör som den brukar. Har Sverige för lite pengar så drar man in på de svagaste i samhället. Du ska vara glad att du fick så mycket i höjning.

  • Anonym (Tacksam)
    Anonym (Sossarnas fel) skrev 2021-01-14 23:35:18 följande:

    Under de senaste 70 åren har Sveriges skattetryck varit bland de högsta i världen. Vid flera tillfällen världens högsta. Hur kommer det sig att vi har så låga pensioner? Var är pengarna?


    Vi som har sjukpension har det bättre nu än när Moderaterna satt vid makten. Under dessa år var det häxjakt på sjukpensionärer. Onödiga utredningar, som måste ha kostat skattebetalarna mycket pengar. Moderaterna sänkte även sjukbidraget med några hundringar. När Moderaterna hamnar vid makten igen kan vi sjukpensionärer se i fram emot sänkning av bidraget och vi som har en sjukpension som beviljas vart tredje år sitter ganska löst. Så...det är inte sossarnas fel. Vems felet är spår jag inte om.
  • Anonym (Luttrad)
    Anonym (.) skrev 2021-01-14 23:24:07 följande:
    Läsa och förstå är en svår konst...
    Ibland möts man av stora utmaningar:

    "Ser jag till det senaste decenniet så blir löneminskningen runt 50 000 i MÅNADEN."
  • Anonym (.)
    Anonym (Luttrad) skrev 2021-01-15 08:40:32 följande:
    Ibland möts man av stora utmaningar:

    "Ser jag till det senaste decenniet så blir löneminskningen runt 50 000 i MÅNADEN."
    Ja tydligen eftersom du bara läste en enda mening. Samtidigt missade du alla andra meningar och sammanhanget. Du missade även alla meningar i trådstarten och vad TS frågade efter.

    Tydligt att du möttes av en liten för stor utmaning.
  • Anonym (Sossarnas fel)
    Anonym (Tacksam) skrev 2021-01-15 04:21:38 följande:

    Vi som har sjukpension har det bättre nu än när Moderaterna satt vid makten. Under dessa år var det häxjakt på sjukpensionärer. Onödiga utredningar, som måste ha kostat skattebetalarna mycket pengar. Moderaterna sänkte även sjukbidraget med några hundringar. När Moderaterna hamnar vid makten igen kan vi sjukpensionärer se i fram emot sänkning av bidraget och vi som har en sjukpension som beviljas vart tredje år sitter ganska löst. Så...det är inte sossarnas fel. Vems felet är spår jag inte om.


    Under Alliansens tid hade Sverige europas mest välskötta ekonomi. God ekonomi skapar goda förutsättningar för sjukpensionärer på lång sikt. Socialdemokraterna har genom vårdslös ekonomisk politik genom årtiondena försatt oss i en situation där vi har högt skattetryck men ändå låga pensioner. Corona har dolt problemen med kommuner som är konkursmässiga sedan sossarna fick makten - under en högkonjunktur. T.ex. Filipstad.

    Jag vill sjukpensionärer väl och det gäller även morgondagens sjukpensionärer. Därför måste sossarna bort.
  • Anonym (Tacksam)
    Anonym (Sossarnas fel) skrev 2021-01-15 20:19:41 följande:
    Under Alliansens tid hade Sverige europas mest välskötta ekonomi. God ekonomi skapar goda förutsättningar för sjukpensionärer på lång sikt. Socialdemokraterna har genom vårdslös ekonomisk politik genom årtiondena försatt oss i en situation där vi har högt skattetryck men ändå låga pensioner. Corona har dolt problemen med kommuner som är konkursmässiga sedan sossarna fick makten - under en högkonjunktur. T.ex. Filipstad.

    Jag vill sjukpensionärer väl och det gäller även morgondagens sjukpensionärer. Därför måste sossarna bort.
    Men du förstod inte vad jag skrev? Det VAR sämre när Moderaterna hade makten för oss med förtidspension. Eller menar du att vi med förtidspension ska få sänkt bidrag och leva fattigt innan pensionen höjs till nuvarande nivå, jag förstår att du vill ha bort sossarna, men vet inte om du är inne i rätt tråd för att förmedla detta då vi, förtidspensionerade, troligtvis får det sämre i några år.
  • Anonym (Bärt)

    Jag fick löneförhöjning. Från 69714:- till 84350:-/mån.

  • Anonym (mrx)

    Vet inte vad utfallet blir i år. Ökat med 30000 senaste 10 åren.

  • Anonym (Regerinsskifte tack)

    Vi är färre och färre som ska betala för fler och fler där en hel del människor dessutom är minusposter och inte skattat in tillräckligt med pengar under sitt arbetsliv för att täcka pensionskostnaderna. Svårare än så är det inte.

    Min man och jag skattar sammanlagt bort över 40 tkr per månad och den allmänna pensionen som vi kommer få är ändå svindålig. Det förutsätts att man har tjänstepension som ska rädda upp det hela. 

    Sen ska man inte nämna alla skattepengar som svindlas bort för att staten har så dåliga kontrollmekanismer. Börja med att samköra alla register till att börja med.

    Vill ni ha nån ändring så är det dags att byta regering. Har ni röstat på sossarna, mp eller c så så får ni skylla er själva och sluta klaga.

  • Anonym (Tacksam)
    Anonym (Regerinsskifte tack) skrev 2021-02-15 13:43:58 följande:

    Vi är färre och färre som ska betala för fler och fler där en hel del människor dessutom är minusposter och inte skattat in tillräckligt med pengar under sitt arbetsliv för att täcka pensionskostnaderna. Svårare än så är det inte.

    Min man och jag skattar sammanlagt bort över 40 tkr per månad och den allmänna pensionen som vi kommer få är ändå svindålig. Det förutsätts att man har tjänstepension som ska rädda upp det hela. 

    Sen ska man inte nämna alla skattepengar som svindlas bort för att staten har så dåliga kontrollmekanismer. Börja med att samköra alla register till att börja med.

    Vill ni ha nån ändring så är det dags att byta regering. Har ni röstat på sossarna, mp eller c så så får ni skylla er själva och sluta klaga.


    Om ni skattar upp till 40 tkr per månad måste ni ha svinbra lön. Då borde ni kunna pensionsspara ganska bra också. Klaga kan man väl få göra om man blivit lurad? Ska jag vara ärlig tror jag inte att något parti kommer att vara mer generös mot pensionärer än något annat. M är värst hittills. Alla partier ljuger innan valet och lovar och lovar.
  • Anonym (Regerinsskifte tack)
    Anonym (Tacksam) skrev 2021-02-15 14:37:37 följande:
    Om ni skattar upp till 40 tkr per månad måste ni ha svinbra lön. Då borde ni kunna pensionsspara ganska bra också. Klaga kan man väl få göra om man blivit lurad? Ska jag vara ärlig tror jag inte att något parti kommer att vara mer generös mot pensionärer än något annat. M är värst hittills. Alla partier ljuger innan valet och lovar och lovar.
    Vi löneväxlar en del, men framför allt så amorterar vi på huset. Sparar även till barnen så dom ska kunna hitta en lägenhet när det är dags. Vi skulle lätt kunna spara mer men väljer att leva på utan att bry oss så hårt. Det som blir över varje månad dumpar vi in i aktier/fonder. Den dag barnen flyttar ut lär vi däremot kunna spara väldigt mycket.

    På vad sätt är du lurad?

    Man måste se helheten vad gäller politik. Vi har svinhöga skatter i Sverige och ändå verkar det aldrig räcka till. Vad skatterna går till? Bor man inte under en sten så har man räknat ut det för länge sen.

    Sossarna var från början ett arbetarparti som kämpade för just arbetarnas rättigheter och gjorde det bra. Hade man otur fanns en hygglig grundtrygghet ändå. Numera har sossarna helt tappat greppet och t o m arbetarna vänder dom ryggen. Dom lever på gamla meriter och om 10 år är många av dom borta som vuxit upp med att som arbetare röstar man på sossarna. Det märks ju tydligt hur desperata S är när man går med på att vara dörrmatta åt träsktrollen C och MP. 
Svar på tråden Vilken inkomsthöjning jag fick! Tjoho!