• Fri 15 Jan 2021 10:59
    4726 visningar
    17 svar
    17
    4726

    Huskur för trötta spermier?

    Hej!

    Mitt första inlägg här. Jag och min man har just fått veta att våra svårigheter att få barn beror på att han har trötta simmare. Spermierna är även lite ?trasiga? på något vis och detta, i kombination med att de simmar dåligt, gör att det är förhöjd risk att de dör innan de kommer fram till ägget.

    Vi står nu i kö till IVF (ICSI), men läkarna har sagt åt oss att vi ändå ska fortsätta försöka. Min fertilitet tycks vara god och hans spermier är inte jättedåliga, bara tillräckligt dåliga för att de kan behöva ?en liten knuff? som läkaren sa.

    Nu klurar vi på om det är något vi tillsammans kan göra för att öka chanserna för att bli gravida naturligt. Finns det något kosttillskott eller någon huskur för trötta spermier? Vi har kollat lite på testosterontillskott, tex. Finns det något jag kan göra för att spermierna ska få det lite lättare att simma? Har läst om några som tar bisolvon, kan det göra skillnad tror ni? Vi har också lekt med tanken på att försöka timea våra samlag annorlunda. Hittills har vi haft sex rätt sällan förutom just veckan kring ÄL när vi haft sex fyra-fem dagar i rad. Läkaren föreslog att vi skulle ha sex var tredje dag istället så att min man skulle få tid att bygga upp en bra reserv och att det alltid skulle finnas spermier i mig. Själv har jag funderat på om det kan finnas en poäng med att försöka timea sexet till precis efter ägglossningen när ägget är lägre ner i äggledaren och spermierna kanske inte har lika lång väg att simma... Många tankar, som ni hör.

    Jättetacksam för alla tips och tricks!

  • Svar på tråden Huskur för trötta spermier?
  • Anonym (Pille­r)
    Fri 15 Jan 2021 12:58
    #1

    Det enda helt vetenskapliga jag hittat som funkar enligt studier är höga doser folsyra och zink ihop. Vi pratar långt mer än RDI. Det finns även en liten studie som visar att astaxantin kan funka. När min man hade lite få spermier vid en IVF gav jag honom 2 folsyrapiller per dag och 45 mg zink ( om jag minns exakt rätt på zinken) + astaxantin. 2 månader senare hade antalet gått upp och ett halvår senare var de uppe i 225 miljoner.

    Sen kan ju livsstilen påverka väldigt mycket också. Mäns fertilitet har sjunkit rejält senaste decennierna och det skylls på bla ökad fetma och ökat alkoholintag. Annat som påverkar är varma bad, bastu, trånga kallingar, tävlingscyklister bla kan få nedsatt antal spermier, riktigt usel kost.

    Du får ta till dig om nåt råd passar er. Lycka till!

  • Fri 15 Jan 2021 13:06
    #2

    Exta zink,Q10,L'Arginin och ett kosttillskott som heter Sermatrop kan ni alltid pröva. Har just gjort ett ÄD försök och sambon som har både nedsatt spermiekonsentration och en aning nedsatt kvalitet så hade ett mycket bättre prov denna gång.

    Rökning och snusning är ju inte heller det bästa för de små simmarna. För tajta byxor, och mycket och långvarig värme sägs påverka negativt.

  • Sun 17 Jan 2021 13:54
    #3

    Jag är också positivt inställd till att ta zink-tabletter, vilket andra i tråden redan nämnt. I mitt fall har jag förvisso redan högt spermievärde. Men det händer att jag tömmer reserven med kort mellanrum, eftersom jag hjälper en del andra som vill bli gravida och ibland kommer de mötena tätt i tiden. Det motiverar mig att stärka mitt spermievärde så mycket som möjligt. Jag har även märkt andra effekter av zink som leder mig att tro det är bra för manlig hälsa rent allmänt, utöver dess stöd till kroppen att producera spermier.

    Varma bad går bort helt. Jag går inte ens över 35 grader när jag duschar. Tajta jeans och briefs går också bort, för att hålla kulorna luftiga och svala. Lagom träning och bra kost har också en bra inverkan. Rökning går också bort om man vill stärka fertiliteten, medan jag är mindre säker på om alkohol och snus skulle ha en negativ inverkan.

    Läkaren gjorde helt rätt som rekommenderade att mannen har tre dygns s.k abstinens mellan utlösning. Den allmänna regeln är annars två dygn, men förmodligen är tre dygn bättre i hans fall. När par gör försök med 2-3 dygns mellanrum spelar det egentligen ingen roll när ägglossningen inträffar

  • Sun 17 Jan 2021 18:24
    #4
    SvenOlsson skrev 2021-01-17 13:54:58 följande:

    Jag är också positivt inställd till att ta zink-tabletter, vilket andra i tråden redan nämnt. I mitt fall har jag förvisso redan högt spermievärde. Men det händer att jag tömmer reserven med kort mellanrum, eftersom jag hjälper en del andra som vill bli gravida och ibland kommer de mötena tätt i tiden. Det motiverar mig att stärka mitt spermievärde så mycket som möjligt. Jag har även märkt andra effekter av zink som leder mig att tro det är bra för manlig hälsa rent allmänt, utöver dess stöd till kroppen att producera spermier.

    Varma bad går bort helt. Jag går inte ens över 35 grader när jag duschar. Tajta jeans och briefs går också bort, för att hålla kulorna luftiga och svala. Lagom träning och bra kost har också en bra inverkan. Rökning går också bort om man vill stärka fertiliteten, medan jag är mindre säker på om alkohol och snus skulle ha en negativ inverkan.

    Läkaren gjorde helt rätt som rekommenderade att mannen har tre dygns s.k abstinens mellan utlösning. Den allmänna regeln är annars två dygn, men förmodligen är tre dygn bättre i hans fall. När par gör försök med 2-3 dygns mellanrum spelar det egentligen ingen roll när ägglossningen inträffar


    Intressant, måste bara fråga när du har donerat har du alltid blivit rekommenderad att ha utlösning 2 dagar innan det är dags att donera? Eller har du någon gång donerat och typ inte haft utlösning på 2 veckor innan. Har antalet befruktade och utfallet blivit sämre då?

    Har gjort nu 3 IVF men har alltid haft ca 50% befruktningsgrad av oavsett antalet ägg. Ja får ut massa ägg och min sambos spermier fick kommentar till och med att han kunde bli spermadonator. Tyvärr har man ju ingen speciellt lust under själva sprutorna. Så simmarna har ju legat där ett tag och kommer ju först ut vid äggplocket och vet inte om det kanske har gjort att det gått sämre för oss vid IVF. Var en tanke jag hade.
  • Anonym (Pille­r)
    Sun 17 Jan 2021 18:29
    #5
    Dhalia skrev 2021-01-17 18:24:27 följande:
    Intressant, måste bara fråga när du har donerat har du alltid blivit rekommenderad att ha utlösning 2 dagar innan det är dags att donera? Eller har du någon gång donerat och typ inte haft utlösning på 2 veckor innan. Har antalet befruktade och utfallet blivit sämre då?

    Har gjort nu 3 IVF men har alltid haft ca 50% befruktningsgrad av oavsett antalet ägg. Ja får ut massa ägg och min sambos spermier fick kommentar till och med att han kunde bli spermadonator. Tyvärr har man ju ingen speciellt lust under själva sprutorna. Så simmarna har ju legat där ett tag och kommer ju först ut vid äggplocket och vet inte om det kanske har gjort att det gått sämre för oss vid IVF. Var en tanke jag hade.
    När vi gjorde IVF fick vi rådet att ha sex ca 4 dagar före ÄP just för att bli av med gamla spermier och få en ny full uppsättning- som ju tar tre dar
  • Anonym (G)
    Sun 17 Jan 2021 19:42
    #6

    Utöver det som nämnts, magnesium.

    Utlösning med jämna mellanrum 2-4 dagar är betydligt bättre än att vänta till endast ägglossningsveckan. Med utlösning med jämna mellanrum så stimuleras spermieproduktionen också.

    Ang bisolvon, så är det tjejen som ska äta det för att göra sekretet mer ?spermievänligt?.

  • Sun 17 Jan 2021 19:42
    #7
    Anonym (Piller) skrev 2021-01-17 18:29:52 följande:

    När vi gjorde IVF fick vi rådet att ha sex ca 4 dagar före ÄP just för att bli av med gamla spermier och få en ny full uppsättning- som ju tar tre dar


    Vi har alltid fått rådet att inte ha för risken att de blir tvillingar men nu känns ju som den risken är ju ganska liten. Men vi får prova det vid nästa IVF känner ja :)
  • Anonym (Pille­r)
    Sun 17 Jan 2021 21:08
    #8
    Dhalia skrev 2021-01-17 19:42:58 följande:
    Vi har alltid fått rådet att inte ha för risken att de blir tvillingar men nu känns ju som den risken är ju ganska liten. Men vi får prova det vid nästa IVF känner ja :)
    Den risken är i det närmaste obefintlig. För det första krävs ju att minst ett ägg lossnar före ÄP, sen krävs det att det ska befruktas och sen att man ska få befruktade ägg vid ET och att då dessa 2 ska bli barn. 1% drabbas av för tidigt ägglossning inför ÄP. Jag har läst om ett enda par som fick tvillingar av ett spontanlossat ägg + av IVF.en.
  • Sun 17 Jan 2021 22:11
    #9
    Dhalia skrev 2021-01-17 18:24:27 följande:

    Intressant, måste bara fråga när du har donerat har du alltid blivit rekommenderad att ha utlösning 2 dagar innan det är dags att donera? Eller har du någon gång donerat och typ inte haft utlösning på 2 veckor innan. Har antalet befruktade och utfallet blivit sämre då?


    Jag donerade till en av landstingets fertilitetskliniker för ett antal år sedan. Inför en donation föredrog de att det hade gått två dygn sedan min senaste utlösning. Väntar man längre än två dygn blir det förvisso fler spermier i sprutet, men samtidigt börjar äldre spermier sluta att fungera. Skulle man vänta i två veckor skulle satsen vara helt knökfull av gamla spermier, som bara är i vägen för de som fungerar och försöker ta sig fram.

    För män med normalt spermievärde är alltså två dygn optimalt, medan för män med nedsatt värde kanske tre dygn är optimalt som den läkaren rekommenderade. I mitt eget fall tänker jag att ett dygn är bättre än tre dygn, just för att undvika att dåliga spermier är ivägen. Men jag väljer alltid två dygn när det är möjligt
  • Mon 18 Jan 2021 07:20
    #10
    Anonym (Piller) skrev 2021-01-17 21:08:28 följande:

    Den risken är i det närmaste obefintlig. För det första krävs ju att minst ett ägg lossnar före ÄP, sen krävs det att det ska befruktas och sen att man ska få befruktade ägg vid ET och att då dessa 2 ska bli barn. 1% drabbas av för tidigt ägglossning inför ÄP. Jag har läst om ett enda par som fick tvillingar av ett spontanlossat ägg + av IVF.en.


    Ja det är ju ganska långsökt. Och ja har inte heller haft problem med spontan ägglossning vid IVF.
  • Mon 18 Jan 2021 08:49
    #11

    Tusen tack till alla er som svarar, så många bra tips! Maken for till apoteket och köpte lite allt möjligt! Känns skönt att det finns olika saker man kan göra och fortsätta hoppas ??

  • Mon 18 Jan 2021 09:05
    #12
    Krickan skrev 2021-01-18 08:49:34 följande:

    Tusen tack till alla er som svarar, så många bra tips! Maken for till apoteket och köpte lite allt möjligt! Känns skönt att det finns olika saker man kan göra och fortsätta hoppas ??


    Det var roligt att höra. Jag håller tummarna det går vägen för er

    Jag kom mig för att jag skulle nämna, ifall ni inte redan visste, att inte låta er nedslås om det verkar som om inget händer närmsta tiden. Det tar omkring två månader att bilda en spermie från början till slut. De steg som tas idag märker man alltså resultat av först i slutet av mars
  • Anonym (.)
    Thu 21 Jan 2021 13:38
    #13
    +1

    Har mannen riktigt dåliga spermier så funkar inte någon sorts huskur då det ofta beror på något i generna framförallt om mannen är ung. Min man vid 23 års ålder när vi gjorde utredning hade 4,6 milj/ml varpå slöa och de flesta simmade inte framåt, det stod även att de var gravt patogena.Testade profertil i 3 mån på läkarens inrådan. Antalet höjdes till 8 milj/ml men procenten dåliga spermier var ännu högre än första gången, var bara antalet som hade ökat men kvaliteten på dem var sämre.

    Tog 30 månader tills jag blev gravid naturligt och under den iden tog han inga kosttillskott eftersom vi hade gett upp då det inte gav någon verkan ändå.

  • Thu 21 Jan 2021 22:54
    #14

    Astaxhin är ett supertillskott. Gett mig tillbaks livskvalitet genom minskade smärtor.

    Läst om ett par i 50 års ålder som ville havarn. Mannen infertil. Efter några månader på fiskleverolja så hade han simmare o de blev spontangravida

  • Anonym (Pille­r)
    Fri 22 Jan 2021 15:08
    #15
    Zorrorro skrev 2021-01-21 22:54:33 följande:

    Astaxhin är ett supertillskott. Gett mig tillbaks livskvalitet genom minskade smärtor.

    Läst om ett par i 50 års ålder som ville havarn. Mannen infertil. Efter några månader på fiskleverolja så hade han simmare o de blev spontangravida


    Om kvinnan var över 50 betvivlar jag starkt att hon blev spontant gravid. Det är nämligen oerhört sällsynt. De flesta kvinnor över 45 som får barn har gjort ÄD.
  • Tue 2 Feb 2021 17:38
    #16

    Som jag uppfattade det var det natuligt då det var just pga hennes fertilitet som de ville göra ett försök. Men men

Svar på tråden Huskur för trötta spermier?