• Aniiee

    Aniiee vs Konsumentverkets nya, grönare matsedel

    Visste ni att Konsumentverket gör en matsedel några gånger per decennium som de använder för att hjälpa till att räkna ut sin föreslagna matbudget? De släppte en ny 2019, som de kallade "lite mer hållbar". Sedan, i jag tror oktober eller november 2020, släppte de receptblad till den matsedeln, med recepten till lunchen och middagen. Perfekt, tänkte  jag som flera gånger börjat med en utvärdering av deras matsedel men kommit av mig bland annat pga av avsaknaden av recept. Så nu tänkte jag (och ugan) tackla denna månadslånga matsedel, med början idag.

    Så jag tänkte plåga er med detta. Sorry, not sorry =P Inköpspriser, portionspriser, kalorier, e%-ratio och utstickare för mikronutrienter. Vi har också rationaliserat bort allt vi hade förutom saltet och pepparn, så allt kommer vi köpa. Med planen att allt äts hemma eller tas med som matlåda har vi 5540 kr att vifta på enligt kostnadsberäkningen.

    Let's get going. Dag 1 i ett inlägg. 

    Länk till konsumentverkets filer i ämnet:
    www.konsumentverket.se/om-konsumentverket/var-verksamhet/privatekonomi/kostnadsberakningar/matkostnader/


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Svar på tråden Aniiee vs Konsumentverkets nya, grönare matsedel
  • Aniiee
    BuoBä skrev 2021-02-09 20:02:26 följande:
    Hehe jag läste igenom recepten tidigare idag och tänkte "herregud så mycket morötter!".

    Det var en del intressanta recept, men det de inte verkade ha tänkt på var att ta vara på all mat. Till exempel var det ett recept där man skulle ha 1/2 blomkålshuvud, och jag kunde inte se att den andra halvan skulle användas i något annat recept den veckan. Så det kändes lite teoretisk och "för inspiration" snarare än en meny att följa slaviskt (med reservation för att jag skummade igenom menyerna). Det ska bli intressant att se hur det går för er!
    Jo, jag hade också sånna funderingar när jag skummade igenom alltihop. Hur långt har de tänkt, liksom. Vi får se..... *evil laugh*
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • felix le chat
    Aniiee skrev 2021-02-09 19:20:57 följande:

    Lite tankar om Dag 1:

    Ok, first things first: Jag missade att fixa kcal för bregott. Så frukostarna är ca 75 kcal för små i texten. Ouch....

    På tal om frukost. Jag... är inte van vid att äta så här. Mina frukostar består oftast av rätt mycket protein, och inte så mycket kolhydrater som det här är. Jag äter inte heller gröt särskilt ofta.

    Lunchen var ok. Recepten var ok. Jag glömde skriva att jag bytte ut moroten mot kålrabbi även till lunchen.

    Middagen var väl ok den också, men jag föredrar mitt egna recept på spenatsoppa. 

    Just nu känns väl det mest alarmerande med det här experimentet att av vår budget på 5540 kr har Nästan 1400 kronor redan gått åt. Men vi utgick ju från tomma skåp....


    tycker ochså att både lunch och middag kändes som ok recept.
    inget extremt alls.
  • Litenmenhård
    Aniiee skrev 2021-02-09 20:30:23 följande:
    Aww...
    Du är väldigt duktig i alla fall! .
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Aniiee

    Pga diverse tekniska problem kommer det bli eftersläp i inläggen i det här projektet.....


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee

    Ok, dag 2. Frukost och FM-Mellanmål.

    Inga inköp behövdes.

    Min frukost: 
    1 portion mannagrynsgröt med kanel, socker och mjölk, 1 brödbulle med smör, svart klosterost och 2 skivor grön paprika, samt vatten till.
    Portionskostnad: 9,60 kr
    Energi: 535 kcal (rättat sedan igår)
    Mitt mellanmål på FM: 2 clementiner, 88 kcal, 6 kr

    Ugans frukost:
    1 portion havregrynsgröt med rårörda lingon och mjölk, 1 brödbulle med smör, svart klosterost och 2 skivor grön paprika, kaffe (kapsel) med mjölk.
    Portionskostnad: 12,62 kr
    Energi: 500 kcal
    Ugans FM-mellanmål: 2 clementiner, 88 kcal, 6 kr


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Räkan77

    Vem är det som har gjort menyerna? (länken funkade inte för mig och orkar inte kopiera och klistra in. Är de baserade på livsmedelsverkets kostråd?

  • Tow2Mater
    Aniiee skrev 2021-02-09 17:47:07 följande:

    Ok, let's play catch-up. Dag 1, fortsättning. Lunch och EM-mellanmål.

    Lunchen dag 1 bestod av broccoli-risgratäng, honungs- och chilimarinerad kyckling och en sallad, EM-mellanmålet bytte vi plats på, så mer frukt. Ingredienserna inhandlades mellan frukost och lunch och bestod av detta:

    ...


    Oj, jobbar man på dagarna hinner man knappast spendera denna tid på lunch, även om man tinar och marinerar kycklingen på morgonen ska den sen vara i ugnen 25 minuter (medan riset kokar antar jag) och sen svalna, och gronsaker ska hackas och fräsas och allt ska sen gratinera i ugn i 15 minuter. Så ska man ju hinna äta också, allt på en timmes lunchrast....

    Men jobbar man inte s
    å ok....
  • Aniiee
    Räkan77 skrev 2021-02-10 22:09:43 följande:

    Vem är det som har gjort menyerna? (länken funkade inte för mig och orkar inte kopiera och klistra in. Är de baserade på livsmedelsverkets kostråd?


    Det är konsumentverket i samarbete med livsmedelsverket som skapat menyerna.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee
    Tow2Mater skrev 2021-02-11 01:35:31 följande:
    Oj, jobbar man på dagarna hinner man knappast spendera denna tid på lunch, även om man tinar och marinerar kycklingen på morgonen ska den sen vara i ugnen 25 minuter (medan riset kokar antar jag) och sen svalna, och gronsaker ska hackas och fräsas och allt ska sen gratinera i ugn i 15 minuter. Så ska man ju hinna äta också, allt på en timmes lunchrast....

    Men jobbar man inte så ok....
    Tanken är väl kanske att man ska förbereda lunchen kvällen innan om man jobbar någonannanstans än hemma..... idk. 
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee

    Ok, jag har, förhoppningsvis, fixat mina datorproblem, men konsekvensen en hårddiskkrash och total wipe av sagda hårddisk, och jag har nu 0 data kvar, så.... eftersläp, eftersläp, men jag hoppas komma ikapp om ett par dagar.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Tow2Mater
    Aniiee skrev 2021-02-11 15:53:31 följande:
    Tanken är väl kanske att man ska förbereda lunchen kvällen innan om man jobbar någonannanstans än hemma..... idk. 
    Jobbar hemma, men med en timme mellan möten etc finns det inte tid till nåt som ska vara i ugnen i 45 minuter. De flesta har väl inte längre lunchrast bara för att de jobbar hemifrån.
Svar på tråden Aniiee vs Konsumentverkets nya, grönare matsedel