• Anonym (Milori)

    Mycket Tabubelagt ämne varning

    Hej... vet att detta kan skapa starka reaktioner och vill inte stöta någon i sidan... men har alltid undrat över hur folk som genomgår massa ivf-behandlingar orkar/tänker.

    Som jag ser det är man generellt sett ganska gammal i Sverige när man börjar försöka skaffa barn. Rent biologiskt är ju det i många fall en omöjlighet och i många fall förknippat med ökade risker för missbildningar och svåra förlossningar. Faktum är att man inte är speciellt ung vid 30 men många tänker att de ska vänta till 35-40 typ.

    Många tänker på att de vill festa, resa, utbilda sig, köpa och renovera hus först osv osv och känner sig inte redo och väntar och väntar och väntar.

    Förutom de risker som finns, kostar detta samhället enormt mycket pengar, plus att barnen får växa upp med onödigt gamla föräldrar. Är själv sladdbarn och tycker det är sjukt jobbigt att mina föräldrar är så otroligt gamla och orkeslösa.

    Nu pratar jag inte om folk som börjar i god tid typ 25-årsåldern och inte kan få barn. De ska få hjälp tycker jag personligen. Är inte emot ivf så men känns som att många 40-åriga gamla par försöker och försöker med ivf utan att lyckas hur många gånger som helst liksom.

    Så min fråga är egentligen

    1) varför skaffar ni inte barn tidigare?

    2) har ni någon idé att måste vara med en rätt partner som är omöjlig att träffa i yngre år?

    3) hur tänker ni kring hälsoriskerna det innebär att skaffa barn så sent?

    4) anser ni att det är etiskt mot barnet att skaffa barn så sent i livet?

    5) anser ni att barn är en mänsklig rättighet?

    6) om ni ser till antalet barn som far illa idag och är föräldralösa - och är beredda att lägga hiskeliga belopp på ivf, varför kan ni inte lägga de pengarna på att omhänderta barn som faktiskt behöver det genom adoptioner istället för att försöka skapa någonting som är lönlöst och inte menat att bli?

    Har personligen själv 4 barn, skaffade första när jag fyllt 20. Jag är klar med barnafödande nu innan 30 års ålder. Har hög utbildning och körkort bil och ett fungerande äktenskap. Jag skaffade barn tidigt för att det var viktigt för mig med barn. Annars hade jag skitit i det. Hade definitivt inte försökt mig på massa svåra behandlingar i 40-årsåldern pga alla de anledningar som jag ställt i frågorna. Jag menar känns som att många i Sverige har svårt att acceptera sin biologiska ålders gång, att det ibland inte är meningen osv. Hur ser ni på detta? Hur tänker ni som håller på med ivf i sen ålder?

  • Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning
  • Anonym (Milori)
    LaFontaine skrev 2021-02-24 15:00:14 följande:

    Men då är det egentligen bara människor med helt perfekt hälsa som ska skaffa barn. Har du reumatism i släkten? Avstå barn. Risken för ärftlighet är rätt liten, men varför ?gambla? (eller chansa som vi som pratat svenska kan säga). Har din moster haft cancer? Det kan ha varit en ärftlig sort. Avstå barn. Dog morfars far av dåligt hjärta? Var god skaffa inga barn.

    Det är inte svart eller vitt.


    Hade jag haft ärftliga sjukdomar som med stor sannolikhet skulle drabba mitt barn hade jag inte skaffat biologiska barn nej. Ni svenskar har ju en förkärlek till amerikanskt så passade på slänga in lite engelska . Om man med stor sannolikhet kan säga att alternativ 1 är bättre än 2, varför chansa? Chansa förstod du.
  • Anonym (Milori)
    sextiotalist skrev 2021-02-24 14:54:41 följande:

    Fast är det att spela med ett barns hälsa?

    Då är bara det att man väljer att skaffa barn den störst risken eller hur?

    Om man frånser graviditeten och risken att barnet har en medfödd skada, risker som är marginellt större, vad är det då som är så svårt om man är något äldre. Nu avser jag ålder och inget annat.

    Jag undrar än en gång, när var du ute och löptränade med dina barn. Själv gjorde jag det i somras, jag, 60-årig tant utan idrottsbakgrund, löptränade med min 23-åriga son, som är väldigt vältränad (GMU på en jägarpluton t.ex) och jag är inte unik. Vet många i min ålder som är betydligt mer vältränade.

    Nattvaken var inga problem, eftersom jag behövde mindre sömn som nästan 40-åring än jag behövde som 25-åring. Som 25-åring behövde jag 9 timmar, 15 år senare klarade jag mig utmärkt med 7


    Såhär är det. Man har mer energi när man är 20 än 40, mer vid 40 än 60 osv. Finns massa perspektiv att ta hänsyn till.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-24 13:22:50 följande:
    Varför så känslig? Grattis till era barn! Ja, men om det nu då visat sig att sin fru inte kunnat bli gravid eller haft svårt, hade det varit värt väntan då för att du skulle fått bygga upp det du byggt upp och upplevt det du upplevt?
    Om du såg det fetstilade i din text. 

    "...adoptioner istället för att försöka skapa någonting som är lönlöst och inte menat att bli?"

    För mig, som inte är ofrivilligt barnalös, så är jag inte känslig.

    Men jag tycker att det är plumpt uttryckt av dig, och du sågar kvinnor, män, par som kanske kämpar frenetiskt med att kunna få barn. Oavsett ålder (!). Det finns ju även "yngre" kvinnor och män som inte lyckas bli gravida...

    Din fråga faller på att det enbart blir ett teoretiskt resonemang. Som jag sa, innan jag träffade min fru så var jag inte i) intresserad av att skaffa barn där och då ii) jag hade ingen relation med någon kvinna där barn och familj kom på tal.

    Mitt liv mellan ålder 24-28 var ingen "väntan" på att skaffa barn. Det var ett liv som var fyllt med arbete, karriär, singelliv, "ego-fokus" om du så vill.

    Jag ville känna mig redo helt enkelt, och jag antar att min fru kände likadant. Givet att hon är ett antal år äldre än mig. Sen är det inget vi har diskuterat i sak - varför skaffade inte hon barn tidigare?
  • sextiotalist
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-24 15:45:18 följande:

    Såhär är det. Man har mer energi när man är 20 än 40, mer vid 40 än 60 osv. Finns massa perspektiv att ta hänsyn till.


    Det håller jag inte med om. Herregud jag har ju varit både 30, 40 och 50 och borde veta det. Du har faktiskt ingen aning. Dessutom räcker det med tillräckligt med energi
  • Anonym (Syrenflickan)

    Jag tillhör inte målgruppen som TS efterfrågar, så jag kan inte besvara frågorna, men håller i stort med om resonemanget. Det behövs mer upplysning i samhället om riskerna med att få barn sent samt om hur fertiliteten sjunker med åren. Ålder vid barnaskaffande har blivit en nästan lika känslig fråga som t.ex. övervikt i dagens samhälle, vilket är lite märkligt, eftersom det faktiskt bara handlar om biologi.

    Jag tycker personligen inte att samhället ska bekosta IVF alls, då det finns sterila exemplar inom alla djurarter och det är så av en anledning, men om man nu ska göra det så absolut inte till personer äldre än 35 år. Har man inte tagit tag i att försöka skaffa barn på de cirka 15 år man då i regel haft på sig, så kan man bekosta sin IVF själv, enligt mig.

  • Anonym (I)
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-24 10:46:00 följande:
    Jag är smart inom vissa områden andra inte, varför dessa påhopp?
    För att du hoppar på en stor grupp människor. Du framställer dig själv som den perfekta människan och ser ned på personer du inte vet någonting om. Därför dessa ?påhopp? 
  • Anonym (80h)
    Anonym (Syrenflickan) skrev 2021-02-24 16:19:22 följande:

    Jag tillhör inte målgruppen som TS efterfrågar, så jag kan inte besvara frågorna, men håller i stort med om resonemanget. Det behövs mer upplysning i samhället om riskerna med att få barn sent samt om hur fertiliteten sjunker med åren. Ålder vid barnaskaffande har blivit en nästan lika känslig fråga som t.ex. övervikt i dagens samhälle, vilket är lite märkligt, eftersom det faktiskt bara handlar om biologi.

    Jag tycker personligen inte att samhället ska bekosta IVF alls, då det finns sterila exemplar inom alla djurarter och det är så av en anledning, men om man nu ska göra det så absolut inte till personer äldre än 35 år. Har man inte tagit tag i att försöka skaffa barn på de cirka 15 år man då i regel haft på sig, så kan man bekosta sin IVF själv, enligt mig.


    Med ditt resonemang ska inga brister behandlas "det är så av en anledning". Hjärtfel - det är så av en anledning. Diabetes - det är så av en anledning. Epilepsi - det är så av en anledning.
  • Anonym (U)
    Anonym (Syrenflickan) skrev 2021-02-24 16:19:22 följande:

    Jag tillhör inte målgruppen som TS efterfrågar, så jag kan inte besvara frågorna, men håller i stort med om resonemanget. Det behövs mer upplysning i samhället om riskerna med att få barn sent samt om hur fertiliteten sjunker med åren. Ålder vid barnaskaffande har blivit en nästan lika känslig fråga som t.ex. övervikt i dagens samhälle, vilket är lite märkligt, eftersom det faktiskt bara handlar om biologi.

    Jag tycker personligen inte att samhället ska bekosta IVF alls, då det finns sterila exemplar inom alla djurarter och det är så av en anledning, men om man nu ska göra det så absolut inte till personer äldre än 35 år. Har man inte tagit tag i att försöka skaffa barn på de cirka 15 år man då i regel haft på sig, så kan man bekosta sin IVF själv, enligt mig.


    Nja, tror att de flesta är ganska informerade om riskerna och om sjunkande infertilitet. (Som inte heller procentuellt är så stora som du vill göra gällande, vilket förklarats ypperligt tidigare i tråden.)   
                                                                                         
    Är lite tveksam o eftersom jag inte hittat nyare, men det finns beräkningar på att IVF i sig inte innebär en större kostnad för samhället på längre sikt.
    https://www.forskning.se/2008/11/17/provrorsbarn-en-vinstaffar-for-staten/

    Är dock inte övertygad om att det ändrat sig så mycket.
  • fjanten
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-24 14:48:14 följande:

    Mm men varför gambla med ett barns hälsa på det viset oavsett? Plus att det inte är det enda som blir svårt när man blir äldre föräldrar som nämnts tidigare.

    Och nej anser såklart inte man ska skaffa barn om man inte kan erbjuda det trygghet, kärlek och stabilitet.


    Men du "gamblar" oavsett ålder - i många fall "gamblar" du mer som yngre och skaffar barn, än äldre, för man gör fler kontroller när modern är äldre. Det är exempelvis därför fler personer under 35 föder barn med downs än personer över 35, även om (den redan låga risken) är (något) förhöjd när modern är 35+.
  • molly50
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-24 11:03:36 följande:
    Jag förstår! Ja såklart ska man vara det. Mm det är svårt det där att hitta någon man tror är en bra pappa och partner bara sådär. Personligen valde jag en partner jag kände var mogen som person. Kan råkade vara äldre och hade liksom festat av sig. Tror jag festade av mig och reste av mig riktigt ordentligt i tonåren. grattis till din man och sina barn
    Ja,det är just det. Det är inte så lätt att hitta rätt partner bara så där.
    En del kanske inte gör det förrän senare i livet.
    Andra kanske inte alls.
    Är det då så fel at göra en IVF om man kan ge barnet allt det behöver?
    Eller ska man bara leta rätt på första bästa att skaffa barn med innan man hinner bli för gammal,menar du?
    Hur tror du att det kommer att bli för barnet?
Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning