• KNAS2

    BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET

    Hej!

    Här kommer en grupp för oss som, väntar vårat första barn i december 2021.

    Jag tänker att det är roligt att dela med sig av våra BF-datum och vår ålder.

    KNAS, 31 år, BF 7/12

    Tjing!

  • Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET
  • bananmilkshake
    mandarincurd skrev 2021-05-06 17:34:48 följande:

    Vågar ni äta sushi? Jag är sååå sugen


    Jag har bestämt mig för att göra det! Jag har googlat jättemycket och bestämde mig för att få på Livsmedelsverkets linje. Att om man ser dom göra sushin så går det bra, alltså att den görs direkt och inte ligger paketetad. Det var mitt livs godaste sushi!!
  • mandarincurd
    bananmilkshake skrev 2021-05-06 17:40:06 följande:

    Jag har bestämt mig för att göra det! Jag har googlat jättemycket och bestämde mig för att få på Livsmedelsverkets linje. Att om man ser dom göra sushin så går det bra, alltså att den görs direkt och inte ligger paketetad. Det var mitt livs godaste sushi!!


    Ja precis, tänker att om Livsmedelsverket säger att det är ok så måste det ju vara det! Jag har så svårt för fisk men sushi är verkligen bland det godaste jag vet!!
  • Thewalk
    Sellerin skrev 2021-05-05 21:24:56 följande:

    Jag var förresten på KUB idag :) sambon var med och han blev så rörd att det kom några tårar och han blev lite svimfärdig. Så gulligt tycker jag :)

    Den studsade runt som en vilding och var allt annat än still! Glad att den lille lever och härjar runt! Fick ett värde på trisomi 21 (downs) som gör att man i Region Skåne även erbjuder NIPT-test för vidare fosterdiagnostik, så ska även gå och ta det blodprovet tänkte jag :)

    Var väldigt mysigt att få dela detta med sambon och få titta på fostret under så lång dit och gå igenom alla organ och sådär :) känns mer verkligt för varje dag som går :)


    Åh vad härligt med en sådan fin upplevelse :D Och vad bra att man får ha med sig sin partner. Som några skrivit innan är det inte på tal i Göteborg...

    Vill också tacka för dina fina ord igår när jag beskrev min oro. Det värmde.
  • bananmilkshake
    mandarincurd skrev 2021-05-06 18:36:32 följande:

    Ja precis, tänker att om Livsmedelsverket säger att det är ok så måste det ju vara det! Jag har så svårt för fisk men sushi är verkligen bland det godaste jag vet!!


    Jag gav upp och fryste in salami också, haha. Exakt samma här! Och sushi var liksom lätt att äta också om man har lite svårt med maten, kallt och gött :D
  • Thewalk
    Nafplion skrev 2021-05-06 15:19:41 följande:

    Hej allihopa!


    Jag vågar äntligen hoppa in i denna tråden efter igår ha sett ett litet hjärta ticka på tidigt ultraljud i vecka 7. Har haft väldigt lindriga symptom och varit orolig så jag är otroligt lättad över att allt såg bra ut igår. 


    Jag är gravid genom IVF, första försöket men med 3 misslyckade insemineringar. Vi har försökt i 2 år, 2 månader och 2 veckor innan det äntligen blev vår tur!


    Jag är 32, min man är 36. BF 18 december. 

    Nu förbereder jag mig för MVC nästa vecka. Läser ofta att det är viktigt att vara förbered med frågor. Men vad för frågor ska man ställa? Vad har ni undrat över? Det känns för tidigt att prata förlossning, det är ju så långt kvar.. 


    Stort Grattis till graviditeten! Vilken resa och vad underbart att ni fått se det lilla härtat.

    På första besöket får du en hel del information och det kanske dyker upp frågor i samband med det.
    Jag hade en del frågor på hälsosamtalet, bland annat om kosttillskott, träning, stress och planen fram till bf. Undrade lite kring RUL bland annat. Jag kände att jag behövde få bekräftat det som jag läst mig till innan. Kommer du på frågor efter besöket kan man ju alltid ringa och fråga i efterhand.
  • bananmilkshake

    Varning för äckel-inlägg:

    Alltså jag får sån konstig mag...värk eller känsla eller vad man ska kalla det ibland. Tänk er hur magen känns precis innan typ diarré... som en obehagsäckelkänsla. Det är inte den vanliga växtvärken utan som att hela magen känns spänd. Idag i samband med jättemycket beiga flytningar. :/ Blir ju sjukt orolig. Fick nåt liknande precis innan jag fick se hjärtat slå så jag borde kanske lugna ner mig... har ett till ul nu på måndag också.

    Men nån som känner igen sig?

  • Sellerin
    mandarincurd skrev 2021-05-06 17:34:48 följande:

    Vågar ni äta sushi? Jag är sååå sugen


    Ja! Jag skulle inte köpa en färdig från en matbutik (inte ens gott i vilket fall som helst ju!!), men har ätit sushi från ställen jag tkr är bra och känner mig trygg med det :)
  • Sellerin
    Thewalk skrev 2021-05-06 18:39:36 följande:

    Åh vad härligt med en sådan fin upplevelse :D Och vad bra att man får ha med sig sin partner. Som några skrivit innan är det inte på tal i Göteborg...

    Vill också tacka för dina fina ord igår när jag beskrev min oro. Det värmde.


    Ja det var mysigt :) nu är han också så mycket mer med på det hela :) har varit väldigt overkligt för honom hittills! Tråkigt att covid ska göra att de flesta får gå själv :(

    Så glad jag blir :) har du fått några symtom igen?
  • Sellerin
    bananmilkshake skrev 2021-05-06 20:44:21 följande:

    Varning för äckel-inlägg:

    Alltså jag får sån konstig mag...värk eller känsla eller vad man ska kalla det ibland. Tänk er hur magen känns precis innan typ diarré... som en obehagsäckelkänsla. Det är inte den vanliga växtvärken utan som att hela magen känns spänd. Idag i samband med jättemycket beiga flytningar. :/ Blir ju sjukt orolig. Fick nåt liknande precis innan jag fick se hjärtat slå så jag borde kanske lugna ner mig... har ett till ul nu på måndag också.

    Men nån som känner igen sig?


    Förstår du blir orolig :( du har ju dålig erfarenhet sedan tidigare :( sen kanske du också lägger märke till väldigt mkt symtom/icke symtom på grund av oro och rädsla för att det ska gå illa igen? Tror det var KNAS som för några några veckor sedan skrev ett klokt inlägg som lugnade mig väldigt mkt. Det tjänar ju inget till att oroa sig. Vi kan inte kontrollera detta, det som ska ske kommer ske. Det hjälper mig i att inte konstant noja över om fostret ska ta skada/stötas bort pga mitt avskyvärt höga TSH-värde (sköldkörteln), eller nu senast om det ska ha downs eftersom jag även hamnade inom gränsen för att få lov att göra NIPT-test.

    För övrigt har även jag konstigt ont i magen ibland, som att jag ska behöva springa på toa men så går det över. Har flytningar till och från men inte reflekterat så mycket över färg mer än att det aldrig varit rosa/rött/brunt. Kan mycket väl ha varit beige.

    Jag hoppas allt ser fint ut för dig på måndag! <3 Så skönt att du får göra ett till ul då :)
  • bananmilkshake
    Sellerin skrev 2021-05-06 22:04:59 följande:

    Förstår du blir orolig :( du har ju dålig erfarenhet sedan tidigare :( sen kanske du också lägger märke till väldigt mkt symtom/icke symtom på grund av oro och rädsla för att det ska gå illa igen? Tror det var KNAS som för några några veckor sedan skrev ett klokt inlägg som lugnade mig väldigt mkt. Det tjänar ju inget till att oroa sig. Vi kan inte kontrollera detta, det som ska ske kommer ske. Det hjälper mig i att inte konstant noja över om fostret ska ta skada/stötas bort pga mitt avskyvärt höga TSH-värde (sköldkörteln), eller nu senast om det ska ha downs eftersom jag även hamnade inom gränsen för att få lov att göra NIPT-test.

    För övrigt har även jag konstigt ont i magen ibland, som att jag ska behöva springa på toa men så går det över. Har flytningar till och från men inte reflekterat så mycket över färg mer än att det aldrig varit rosa/rött/brunt. Kan mycket väl ha varit beige.

    Jag hoppas allt ser fint ut för dig på måndag! <3 Så skönt att du får göra ett till ul då :)


    Tack snälla för ditt svar! Det verkar ha gått över nu. Och ja, du har helt rätt i att jag antagligen övertänker och känner efter för mycket i kroppen! Har mycket katastroftankar. Jag antar jag måste acceptera att där vi är nu och framöver kommer det finnas oro. Och lära mig samexistera med den. Så skönt att kunna ventilera i den här gruppen!

    Tack! Sen har jag kub två veckor senare. Allt är i tvåveckors-intervaller nu, precis som i bim-trådarna. :D Och jag hoppas detsamma för dig! <3 När får du göra nipt?
Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET