• KNAS2

    BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET

    Hej!

    Här kommer en grupp för oss som, väntar vårat första barn i december 2021.

    Jag tänker att det är roligt att dela med sig av våra BF-datum och vår ålder.

    KNAS, 31 år, BF 7/12

    Tjing!

  • Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET
  • bananmilkshake

    Jag fick ge upp och kliva upp nu efter att ha legat med helt vansinnig klåda. Tog en allergitablett och hoppas det hjälper. Såklart blev det hundra ggr värre när jag tog på mig kläder. :(

    Har liksom inte ens gjort nåt annorlunda mot tidigare kvällar heller.

  • KNAS2
    bananmilkshake skrev 2021-05-07 09:07:05 följande:

    Aah just det, jag glömmer bort hela tiden att tarmarna har mycket att göra nu, så det kan ju faktiskt bero på det. På förra vul:et kunde läkaren knappt se mina äggstockar pga tarmarna, heh. Nej fy vad drygt, hatar svamp!! Hoppas det går över snabbt. Det finns en tablett som heter Diflucan som tar bort svampen från insidan som är väldigt effektiv men vet inte om man får ta den när man är gravid.

    Vad skönt att ni har ett till, det är ju lätt värt dom pengarna! Tack så jättemycket och detsamma till dig! <3


    Ja vi sa med det, tänk om detta blir vårt enda, barn då kanske min sambo aldrig får vara med på ett ultraljud.. Så vi bestämde oss för att boka ett UL privat. Känns väldigt bra.

    Såg att du skrev att du har klåda. Hur visar sig denna klåda? Hoppas att du fick lite sömn i alla fall <3
  • bananmilkshake
    KNAS2 skrev 2021-05-08 09:21:21 följande:
    Ja vi sa med det, tänk om detta blir vårt enda, barn då kanske min sambo aldrig får vara med på ett ultraljud.. Så vi bestämde oss för att boka ett UL privat. Känns väldigt bra.

    Såg att du skrev att du har klåda. Hur visar sig denna klåda? Hoppas att du fick lite sömn i alla fall <3
    Precis! Usch, vore ju hemskt. 

    Det gav med sig efter en halvtimme som tur var. Det var en fröjd att få gå och lägga sig igen! Den börjar oftast på ryggen/svanken och så kliar det som fan, så där så man nästan får panik. Sen vandrar det vidare mot utsidan av höfterna, rumpan och låren. Jag ska fråga läkare på måndag. Har läst att klåda kan vara någon leverpåverkan. Förvånad
  • KNAS2
    bananmilkshake skrev 2021-05-08 09:30:13 följande:

    Precis! Usch, vore ju hemskt. 

    Det gav med sig efter en halvtimme som tur var. Det var en fröjd att få gå och lägga sig igen! Den börjar oftast på ryggen/svanken och så kliar det som fan, så där så man nästan får panik. Sen vandrar det vidare mot utsidan av höfterna, rumpan och låren. Jag ska fråga läkare på måndag. Har läst att klåda kan vara någon leverpåverkan. 


    Okej. Hoppas att det blir bättre och att du får svar på måndag.
  • MrsXy
    Sellerin skrev 2021-05-05 21:20:00 följande:
    Du kan ju byta BM när som <3

    Läste att du inte var helt nöjd. Ingen tvingar kvar en på en specifik mottagning. Men såklart enklare att byta om man bor så att det finns olika valmöjligheter :)

    På tal om mat som du skrev, så har jag varit ganska chill med just risken för om det ska vara dåligt. Men har börjar äta sämre typ av mat än på väldigt länge. Varit vrålsugen på framförallt hamburgare. Ätit det 2 ggr i veckan. Även pizza och dylikt har jag verkligen suktat efter. Hemskt. Jag som äter ganska naturlig/ren mat i vanliga fall :D undviker gärna mejeriprodukter, gluten och socker. Men inte längre, haha.
    Åh ja jag vet att man kan byta, jag tror jag kanske överreagerade på mitt första besök (är ganska känslig gällande nya personer och att de drar upp gamla grejer i journalen), ska ge henne 1 till försök ! Och se hur hon är. 
    Helst vill jag fly, men inte säkert att det är bättre någon annanstans. Är även ganska stressad just nu över stora förändringar i livet (förutom detta med bebis!) som gör att det känns extra jobbigt med ett nytt ställe.. 
    Önskar bara att det hade klickat direkt !

    Åh men jag tror att man ska bara äta det man är sugen på ! Tror det finns en "baktanke" med det, kanske att du just nu behöver lite mer kalorier/fett helt enkelt. Ingen fara alls tror jag :) 
    Bara man får i sig näring så ska man ju vara glad tänker jag :) 
  • MrsXy
    Sellerin skrev 2021-05-05 21:24:56 följande:

    Jag var förresten på KUB idag :) sambon var med och han blev så rörd att det kom några tårar och han blev lite svimfärdig. Så gulligt tycker jag :)

    Den studsade runt som en vilding och var allt annat än still! Glad att den lille lever och härjar runt! Fick ett värde på trisomi 21 (downs) som gör att man i Region Skåne även erbjuder NIPT-test för vidare fosterdiagnostik, så ska även gå och ta det blodprovet tänkte jag :)

    Var väldigt mysigt att få dela detta med sambon och få titta på fostret under så lång dit och gå igenom alla organ och sådär :) känns mer verkligt för varje dag som går :)


    Åhh vad kul ! :D Och kul att sambon fick följa med !
    Hoppas det går bra med provet också! :)
    Här i Region Sthlm är det big no no - sambo får inte följa med på något besök ALLS. Inte ens ultraljud. SÅ tråkigt och hemskt egentligen 
  • MrsXy
    Grapefrukt89 skrev 2021-05-06 10:55:47 följande:

    Hej finaste ni! <3


    Tack för allt stöd och frågor... <3 Många som citerat mig men jag skriver såhär tillbaka till er på detta sätt för enkelhetens skull och för att jag är helt mentalt/känslomässigt slut.


    Fick ingen tidigare tid för UL eftersom att den kraftiga blödningen avtagit, inte helt men lite per dag. Min tanke var att betala för privat tidigare men ville också se hur blödningen utvecklas. Om man kollar exempelvis idag (får ett tickande hjärta) och blödningen fortsätter så finns det ju ingen garanti att det förblir ett foster som lever genom fortsatta blödningar ändå. Så därför bestämde jag och sambon oss för att ändå vänta tills måndag. I värsta fall blir funktionen av UL att jag ser om allt kommit ut så att vi kan försöka igen.


    Har dock förlorat hoppet helt.... Det jobbiga illamåendet + tröttheten + de ömma brösten känns som ett riktigt jäkla hån. Trots detta så var det skönt att gå till jobbet igår, där jag fick så mycket stöd från de få kvinnliga kollegor som visste om mitt missfall. Vissa delade till o med sina egna resor när de fått missfall och jag kände mig så himla stöttad och förstådd. Det var såklart hjärtskärande men superfint samtidigt. Kommer fortsätta på fredag (jobbar med planering hemifrån idag).


    Jag tar det lugnt i tråden tills dess och följer er när jag har kraften. All pepp till er och era spännande resor! Så glad att ha varit med i denna tråd! Ni är underbara! <3 


     


    Heej !
    Tack för update. Förstår att du är helt känslomässigt och mentalt slut! 
    Men allt pepp och hopp till dig Hjärta Hoppas det går bra. 
    Vad skönt att du har stöd i kollegor. 
    Som sagt fler har varit med om det än man tror, liksom andra jobbiga saker i livet. Bra att vara öppen !
    Lycka till ! 
  • bananmilkshake
    mandarincurd skrev 2021-05-08 16:53:15 följande:

    Jag behöver tips, är så galet trög i magen :?( hjääälp!


    Fyfan, lider med dig. :( 

    Jag hade en period när jag drack mycket yoghurt (alltså vanlig sån smaksatt typ Yoggi) och det hjälpte faktiskt mot min megatröga mage! Sen kanske man inte vill bälga i sig massa sockrad yoghurt, men kanske annan yoghurt också funkar, vet inte!

    Men det är det enda jag märkt har hjälpt. Psylliumfrön hjälpte inget alls. 
  • Sellerin
    MrsXy skrev 2021-05-08 12:47:20 följande:

    Åh ja jag vet att man kan byta, jag tror jag kanske överreagerade på mitt första besök (är ganska känslig gällande nya personer och att de drar upp gamla grejer i journalen), ska ge henne 1 till försök ! Och se hur hon är. 

    Helst vill jag fly, men inte säkert att det är bättre någon annanstans. Är även ganska stressad just nu över stora förändringar i livet (förutom detta med bebis!) som gör att det känns extra jobbigt med ett nytt ställe.. 

    Önskar bara att det hade klickat direkt !

    Åh men jag tror att man ska bara äta det man är sugen på ! Tror det finns en "baktanke" med det, kanske att du just nu behöver lite mer kalorier/fett helt enkelt. Ingen fara alls tror jag :) 

    Bara man får i sig näring så ska man ju vara glad tänker jag :) 


    Okej! Ja kanske känns det bättre vid besök 2 när du vet vem BM från förra gången :)

    Ja så kan det ju vara! Men en del av mig vill egentligen äta så bra och ren mat som möjligt för att få i mig så näringsrik mat som möjligt, men det är ju tyvärr inte det jag är sugen på just nu, hihi. dock kör jag en del gröna smoothies eller bär-smoothies, så det känns i alla fall bra! Vill fortfarande ha dem eftersom jag ofta har i något från frysen i dem, så de är kalla och goda, och jag är oftast varm nuförtiden så det blir helt perfekt :D
Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET