• KNAS2

    BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET

    Hej!

    Här kommer en grupp för oss som, väntar vårat första barn i december 2021.

    Jag tänker att det är roligt att dela med sig av våra BF-datum och vår ålder.

    KNAS, 31 år, BF 7/12

    Tjing!

  • Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET
  • KNAS2

    Idag mitt i vecka 12 så kom min första kräkning. Har inte mått illa den senaste veckan, det har avtagit rejält. Så jag trodde att jag skulle slippa kränkningarna, men icke! :)

  • bananmilkshake
    KNAS2 skrev 2021-05-18 08:01:07 följande:

    Idag mitt i vecka 12 så kom min första kräkning. Har inte mått illa den senaste veckan, det har avtagit rejält. Så jag trodde att jag skulle slippa kränkningarna, men icke! :)


    Neeeej vad störigt! Kom det bara från ingenstans?
  • KNAS2
    bananmilkshake skrev 2021-05-18 08:39:50 följande:

    Neeeej vad störigt! Kom det bara från ingenstans?


    Ja verkligen från ingenstans. Hade inte hunnit äta frukost.. Kanske hade det med det att göra. Brukar annars äta direkt när jag går upp men väntade en stund idag.
  • neongirl
    Nugget skrev 2021-05-17 17:52:55 följande:
    Är sån som alltid svimmat vid blodprov, vaccin mm. Så börjat använda EMLA plåster & de funkar jättebra! Tips!! Ska inte göra KUB så slipper som tur är de blodproven.
    Svimmar också av blodprov och vaccin haha. Fast första blodproven gick bra under graviditeten, men då fick jag sitta i ett större rum och hon som tog proverna kändes mer erfaren. Men kanske ska testa EMLA-plåster nästa gång.
  • neongirl
    Emlan93 skrev 2021-05-17 16:41:01 följande:

    Panik idag, lite ljusrosa/brunt I flytningen idag. Jag vill inte en gång till. Gick in i v 9 idag (8+0). Jag hoppas ju men ush vad jobbigt. Har bokat privat ultraljud i veckan, kunde flytta fram tills på onsdag iallafall iställetför på torsdag. Ush ush ush..


    Har det kommit något mer? Ljusrosa/brunt blod brukar oftast inte vara någon fara om jag förstått rätt. Så håller tummarna för att det inte är något! Skönt ändå att du har ultraljud inbokat i morgon så att du inte behöver vänta så länge.
  • neongirl
    KNAS2 skrev 2021-05-18 08:01:07 följande:

    Idag mitt i vecka 12 så kom min första kräkning. Har inte mått illa den senaste veckan, det har avtagit rejält. Så jag trodde att jag skulle slippa kränkningarna, men icke! :)


    Åh nej vad jobbigt! Har själv varit ganska förskonad från illamående och har tänkt att ju längre utan ju större chans att slippa det. Men då kan det alltså komma även senare. :S
  • mandarincurd
    Nugget skrev 2021-05-17 12:58:41 följande:

    Första blodproven avklarade, Skönt att få ha gjort det! Ser inte fram emot nästa gång i vecka 29(?)..


    Skönt att få det gjort! Verkar vara så olika från landsting till landsting? Jag fick göra blodprov vid mitt första besök (v.5) och ska även göra det v.12 och sen efter det är det väl lite då och då tror jag.

    Jag var också livrädd och det första jag sa när jag kom in till BM var: JAG ÄR RÄDD OCH NERVÖS FÖR BLODPROVET OKEJ? Haha men det gick faktiskt bra. Hon var bra på att sticka. :)
  • Nugget
    mandarincurd skrev 2021-05-18 10:53:16 följande:

    Skönt att få det gjort! Verkar vara så olika från landsting till landsting? Jag fick göra blodprov vid mitt första besök (v.5) och ska även göra det v.12 och sen efter det är det väl lite då och då tror jag.

    Jag var också livrädd och det första jag sa när jag kom in till BM var: JAG ÄR RÄDD OCH NERVÖS FÖR BLODPROVET OKEJ? Haha men det gick faktiskt bra. Hon var bra på att sticka. :)


    Skulle egentligen också gjort vid första besöket som hon fixade så att jag fick ta de samtligt istället för vid två tillfällen, & sen ska det bara göras en gång till(förutom i fingret, vilket kommer vara lite oftare)

    ?Roliga? är att jag är inte nål rädd alls, men jag har alltid haft väldigt lätt för att svimma & gjort sedan jag bara va några månader :(
  • Emlan93
    KNAS2 skrev 2021-05-17 16:52:24 följande:

    Hoppas att det är en ofarlig blödning. Jag håller tummarna för det!


    bananmilkshake skrev 2021-05-17 17:01:20 följande:

    Åh, jobbigt :( Håller tummarna att det bara är ett litet kärl som brustit!


    Thewalk skrev 2021-05-17 18:23:43 följande:

    Åh vad jobbigt detta är. Upplevde samma för 1.5 vecka sedan (när jag kommit lika långt som du). Oftast är det ju ingenting utan som andra skrev brustna kärl eller liknande. Men det är ju omöjligt att släppa tanken på att något hänt. Det tidiga ultraljudet fick mig att slappna av och var värt varenda öre, Hoppas du får bra besked <3


    Grapefrukt89 skrev 2021-05-17 21:42:39 följande:

    Är det brunt och gammalt blod är det oftast ändå ok enligt både läkaren och BM jag hade kontakt med pga blödning (lärde mig det efter min egna blödning som blev störtblödning).

    Men om det hjälper dig att få ro ska du absolut gå på ultraljud. Det gav ro och lite lugn för mig iaf.

    <3 Hoppas på det bästa inför ditt UL...<3


    neongirl skrev 2021-05-18 09:40:01 följande:

    Har det kommit något mer? Ljusrosa/brunt blod brukar oftast inte vara någon fara om jag förstått rätt. Så håller tummarna för att det inte är något! Skönt ändå att du har ultraljud inbokat i morgon så att du inte behöver vänta så länge.


    Tack för alla fina ord. Det verkar avtagit lite idag. Vi får se imorgon helt enkelt. Men ja man har ju sjuk respekt för allt som går åt blod hållet. Det var nämligen såhär det började för mig förra gången, men mycket tidigare, till och med innan jag plussade. Jag hoppas att allt ska vara bra. Kram till er <3
  • bananmilkshake

    Ni som varit på KUB, kan inte ni berätta lite hur det var? Jag har tid om en vecka och är lite nervös. :) 

    Hur lång tid tog ultraljudet? Fick ni se och vara delaktiga eller kollade barnmorskan själv i tystnad? Haha. När kollade hen nacken, typ mitt i eller direkt? Det känns ju som det man vill veta först. 

Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET