• KNAS2

    BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET

    Hej!

    Här kommer en grupp för oss som, väntar vårat första barn i december 2021.

    Jag tänker att det är roligt att dela med sig av våra BF-datum och vår ålder.

    KNAS, 31 år, BF 7/12

    Tjing!

  • Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET
  • Sellerin
    Emlan93 skrev 2021-05-18 12:10:55 följande:

    Tack för alla fina ord. Det verkar avtagit lite idag. Vi får se imorgon helt enkelt. Men ja man har ju sjuk respekt för allt som går åt blod hållet. Det var nämligen såhär det började för mig förra gången, men mycket tidigare, till och med innan jag plussade. Jag hoppas att allt ska vara bra. Kram till er <3


    Åh! Läste om din rosa/bruna flytning! :-/ Sååå skönt att det avtagit! Det verkar dock suuuupervanligt med lite blod. Kommer säkert kännas bättre efter UL imorgon, förstår verkligen att du vill kolla. Låt oss veta hur det går <3 :)
  • Sellerin
    KNAS2 skrev 2021-05-18 08:01:07 följande:

    Idag mitt i vecka 12 så kom min första kräkning. Har inte mått illa den senaste veckan, det har avtagit rejält. Så jag trodde att jag skulle slippa kränkningarna, men icke! :)


    Haha samma sak hände mig! Hade några veckor i början av graviditeten där jag mådde så extremt illa och fick gå upp extra tidigt för att liksom ladda upp ett bra mående inför arbetsdagen. Haha. Sen när veckorna gick tänkte jag: yes, jag slapp kräkas!!! sen plötsligt kom det igång... Kräkte senast imorse.

    Man inbillar sig att man ska följa någon form av generell graviditet och att man vid v12 kommit in i i en safe-zon gällande att kräka, men det verkar inte stämma på varken dig eller mig :D
  • Sellerin
    bananmilkshake skrev 2021-05-18 14:18:47 följande:

    Ni som varit på KUB, kan inte ni berätta lite hur det var? Jag har tid om en vecka och är lite nervös. :) 

    Hur lång tid tog ultraljudet? Fick ni se och vara delaktiga eller kollade barnmorskan själv i tystnad? Haha. När kollade hen nacken, typ mitt i eller direkt? Det känns ju som det man vill veta först. 


    Jag tyckte det var sååå mysigt <3

    Sambon var med och han fällde några tårar av att få se den lilla snurra rundor och vända sig till höger och vänster non stop.

    Kände mig nervös och spänd inför besöket, ville bara se ett hjärta som slog, och det var också det första som bm letade efter, så det såg vi nog efter 5-10 sekunder redan.

    Vi var där i ca 40 min, det drog ut på tiden eftersom fostret inte ville ligga still i profil för att mäta nacken! Tror de avsätter ca 30 min för varje kontroll. Jag förstod det som att de försöker kolla nacken så snart det går, om fostret direkt från start ligger fint och stilla kommer de passa på att mäta direkt. För min del fick jag gå upp 2 gånger och röra på mig för att försöka få fostret att vända sig (den stod mycket på huvudet!), samt så ville BM att jag skulle gå och kissa en gång för att se om det kunde hjälpa hur den låg. Först då kunde hon i profil se nacken och under den 1,5 min som fostret låg någorlunda still mätte hon 3 ggr. Hon sa man gärna vill mäta 2-3 ggr för att få ett medelvärde på nackspalten.

    Sen pratade hon nästan hela tiden och berättade vad hon såg: njurar, hjärna, urinblåsa, hjärta med kammare och förmakar. Hon var väldigt bekräftande på att allt såg ut precis som de skulle givet den graviditetsvecka jag var i. Ibland när hon var tyst och koncentrerad sa hon sedan: oroa er inte, jag försöker bara få till en bra bild här!

    Var en mysig stund :) vilken dag nästa vecka är det dags för dig? :)
  • bananmilkshake
    Sellerin skrev 2021-05-18 18:47:39 följande:

    Jag tyckte det var sååå mysigt <3

    Sambon var med och han fällde några tårar av att få se den lilla snurra rundor och vända sig till höger och vänster non stop.

    Kände mig nervös och spänd inför besöket, ville bara se ett hjärta som slog, och det var också det första som bm letade efter, så det såg vi nog efter 5-10 sekunder redan.

    Vi var där i ca 40 min, det drog ut på tiden eftersom fostret inte ville ligga still i profil för att mäta nacken! Tror de avsätter ca 30 min för varje kontroll. Jag förstod det som att de försöker kolla nacken så snart det går, om fostret direkt från start ligger fint och stilla kommer de passa på att mäta direkt. För min del fick jag gå upp 2 gånger och röra på mig för att försöka få fostret att vända sig (den stod mycket på huvudet!), samt så ville BM att jag skulle gå och kissa en gång för att se om det kunde hjälpa hur den låg. Först då kunde hon i profil se nacken och under den 1,5 min som fostret låg någorlunda still mätte hon 3 ggr. Hon sa man gärna vill mäta 2-3 ggr för att få ett medelvärde på nackspalten.

    Sen pratade hon nästan hela tiden och berättade vad hon såg: njurar, hjärna, urinblåsa, hjärta med kammare och förmakar. Hon var väldigt bekräftande på att allt såg ut precis som de skulle givet den graviditetsvecka jag var i. Ibland när hon var tyst och koncentrerad sa hon sedan: oroa er inte, jag försöker bara få till en bra bild här!

    Var en mysig stund :) vilken dag nästa vecka är det dags för dig? :)


    Tack så jättemycket för ditt utförliga svar! Skönt att hon förstod att ni kanske var lite nervösa! Vad gulligt att den stod på huvudet :D Och vad häftigt ändå att man kan påverka läget genom att vara uppe och röra på sig. Åh nu längtar jag jättemycket! Jag kommer ju gå själv men vi pratade om det och kände ändå att det är okej, plus att det hade varit så svårt att få till en ny tid då min sambo bara kan en dag per vecka. Och man har ju begränsad tid.

    Just det, jag har läst att man gärna ska vara kissnödig innan ul, men det står inget på min lapp så jag bryr mig nog inte om det... har ändå en liten tågresa + promenad dit så det hinner jag säkert bli ändå i och för sig.
  • Nafplion
    Grapefrukt89 skrev 2021-05-16 17:49:55 följande:

    Hm... Jag har kollat upp infon på försäkringskassan + fhms hemsida men inget står kring hur länge det kommer hålla på.

    Är själv 31 år och inga andra sjukdomar förutom mild astma, så jag är inte i en extra "riskgrupp"... Jag vet heller inte hur jag ska kunna vara hemma i 4 månader innan då ungen kanske kommer... Klarar inte av att lata mig en hel helg utan nåt att göra... Vad ska man hitta på då i hela 4 månader liksom? *panik*Jag är själv inte orolig för Covid trots att jag inte haft det, men jag + sambon är väldigt försiktiga med vem vi umgås med och på vilka sätt. Våra närmsta vänner är också väldigt måna om dessa saker så det känns som att man har stor hjälp där också.

    Egentligen enligt facket så behöver man inte meddela sin arbetsgivare förrän 2 månader innan man går på föräldraledighet. Men i och med covid så vet jag inte vad de säger om detta. Jag vill inte heller sätta min arbetsgivare i klistret så att de panikartat måste anställa nån i augusti. Kommer ringa till facket i början av juni månad (om KUB ser ok ut den 27/5) och eventuellt kolla vad de tycker att jag ska göra.

    Tror ändå att gymnasieskolan måste räkna med att en del inslag av distans kan behöva ske så fort nån lärare får förkylningssymptom osv. De kan ju inte få komma till skolan bara för att de har vaccin eftersom att man tydligen fortfarande kan smitta och kan bli sjuk (men mycket mildare än utan vaccin). Så tyvärr tror jag inte att detta problem försvinner helt, även om majoriteten av befolkningen kommer att vaccinera sig och flockimmunitet skapas. Det kommer alltid finnas folk som inte tar vaccin och folk som trots vaccin blir smittade eller kan smitta. :/  Får se helt enkelt vad arbetsgivaren säger. Jag hade föredragit att få jobba hemifrån i alla fall augusti-oktober så att jag inte är hemma så länge utan att ha nåt att göra.

    Men det viktigaste nu är att se till att försöka må bra själva och se till att våra små liv mår bra, resten får lösa sig... Vi får hålla varandra uppdatera <3


    Mycket pekar på att Gravida snart kommer ingå i vaccinationen, det ryktas att det kommer besked redan nu på torsdagens pressträff. Men bara för att vi blir vaccinerade behöver de ju inte betyda att vi får vara kvar på jobbet, vi är ju fortfarande riskgrupp efter vecka 20. Mycket som fortfarande behöver redas ut, hoppas att alla har bra och inlyssnade arbetsgivare som kan anpassa efter vad som känns bäst för er!

    Jag tycker mest att de hade varit jobbigt att vara föräldraledig utan vaccin, isolerad med en bebis känns som en utmaning jag inte är redo för!
  • bananmilkshake

    [quote=81134948][quote-nick]Sellerin skrev 2021-05-18 18:47:39 följande:[/quote-nick][/quote]

    Missade att skriva att det är på tisdag! :)

  • KNAS2
    Sellerin skrev 2021-05-18 18:35:23 följande:

    Haha samma sak hände mig! Hade några veckor i början av graviditeten där jag mådde så extremt illa och fick gå upp extra tidigt för att liksom ladda upp ett bra mående inför arbetsdagen. Haha. Sen när veckorna gick tänkte jag: yes, jag slapp kräkas!!! sen plötsligt kom det igång... Kräkte senast imorse.

    Man inbillar sig att man ska följa någon form av generell graviditet och att man vid v12 kommit in i i en safe-zon gällande att kräka, men det verkar inte stämma på varken dig eller mig :D


    Jag hade med tagit ut glädjen i förskott när det gällde att inte kräkas. Typiskt.

    Får hoppas att jag har en bättre dag imorgon, för du har jag ett fullsmockat schema på jobbet.
  • MrsXy
    mandarincurd skrev 2021-05-15 19:30:34 följande:

    Ingenting smakar gott i min mun. Alltså saker jag äääälskar smakar illa... har ingen matlust utan får verkligen tvinga i mig. Någon som känner igen? Vad äter ni?


    Jaa, håller med ! Vissa saker är fruktansvärt icke-goda haha. 
    Äter mest yoghurt och bär och kex, iallafall i några veckor var det mest det jag kunde äta utan att tvinga i mig. Nu börjar det lätta lite ! 
  • MrsXy
    Russin112 skrev 2021-05-16 10:50:09 följande:

    Hej på er!

    Jag är nu i vecka 11, 10+4 Och tror att jag har nått spökveckorna, jag känner mig inte als gravid längre och jag såg lillen på ul 10+0 och då sprattlade den som en tok :) är det någon mer som känner att symptom har försvunnit/minskat? Jag blir så orolig av detta:(


    Tycker också att det kommer och går ! Var som mest intensivt från ca v. 6-9 men sen lugnade det ner sig. Mår fortfarande illa och känner mig "sjuk" ca varannan dag dock :)
  • Grapefrukt89
    Sellerin skrev 2021-05-18 18:47:39 följande:
    Jag tyckte det var sååå mysigt <3

    Sambon var med och han fällde några tårar av att få se den lilla snurra rundor och vända sig till höger och vänster non stop.

    Kände mig nervös och spänd inför besöket, ville bara se ett hjärta som slog, och det var också det första som bm letade efter, så det såg vi nog efter 5-10 sekunder redan.

    Vi var där i ca 40 min, det drog ut på tiden eftersom fostret inte ville ligga still i profil för att mäta nacken! Tror de avsätter ca 30 min för varje kontroll. Jag förstod det som att de försöker kolla nacken så snart det går, om fostret direkt från start ligger fint och stilla kommer de passa på att mäta direkt. För min del fick jag gå upp 2 gånger och röra på mig för att försöka få fostret att vända sig (den stod mycket på huvudet!), samt så ville BM att jag skulle gå och kissa en gång för att se om det kunde hjälpa hur den låg. Först då kunde hon i profil se nacken och under den 1,5 min som fostret låg någorlunda still mätte hon 3 ggr. Hon sa man gärna vill mäta 2-3 ggr för att få ett medelvärde på nackspalten.

    Sen pratade hon nästan hela tiden och berättade vad hon såg: njurar, hjärna, urinblåsa, hjärta med kammare och förmakar. Hon var väldigt bekräftande på att allt såg ut precis som de skulle givet den graviditetsvecka jag var i. Ibland när hon var tyst och koncentrerad sa hon sedan: oroa er inte, jag försöker bara få till en bra bild här!

    Var en mysig stund :) vilken dag nästa vecka är det dags för dig? :)

    Wow... Låter som en fantastisk upplevelse! <3


    Många som ska ha KUB snart asså!


    För min del är det torsdag nästa vecka som gäller och jag hoppas hoppas hoppas verkligen att allt är ok. Har fått bruna flytningar nu... Men läkaren sa sist att jag inte skulle vara orolig för det, för i mitt fall kan det handla om att kroppen rensar ut det gamla blodet de såg i livmodern som var kvar... Det var nämligen ett stort kärl som brast och som lämnade en hel del blod kvar i livmodern. Det är en annan sak om man störtblöder färskt blod +  har en del smärtor också...


    Vi får se! Solig

Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET