• KNAS2

    BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET

    Hej!

    Här kommer en grupp för oss som, väntar vårat första barn i december 2021.

    Jag tänker att det är roligt att dela med sig av våra BF-datum och vår ålder.

    KNAS, 31 år, BF 7/12

    Tjing!

  • Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET
  • Miniflin

    Kan ju skriva en liten uppdatering för mig också :) Jag är inne och läser i princip varje dag och har gjort sen jag plussade, men skriver inte så himla mycket. Är med i facebookgrupper också, men ärligt talat tycker jag det är lite halvt stressad och orolig känsla där inne. Alla oroar sig så mycket... haha. Klart man gör det ibland och ska få göra det, men när det skrivs otaliga inlägg om det ena och det andra blir en lite trött. Och jag som inte är så orolig av mig börjar istället oroa mig.. 

    Jag är i vecka 26 nu, går in i vecka 27 imorgon, så på fredagar byter jag vecka. Har ju BF 30/12, men hoppas ärligt talat på en liten januariknodd. Vi har inte tagit reda på kön utan vår bebis går under namnet Knodden! Dock är jag övertygad om att det är en tjej, min sambo trodde kille i början men han har ändrat sig nu. Jag gjorde det där ring- i hårstråtestet och det var ju helt sjukt, visade på tjej och har stämt på min sambos båda barn innan och flera kompisars. Så nu är jag ännu mer övertygad, hehe. 

    I övrigt mår jag väldigt bra! Förutom att jag har foglossning som visar sig i blygdbenet och strålar ut i ljumskarna. Vaknar 711 gånger om nätterna för att jag vaknar när jag rör mig och det gör ont.. Men på dagarna är det ingen fara och det begränsar mig inte jättemycket. Så har inte sökt hjälp för det än, men blir det värre har jag pratat med min BM som sagt att jag kan få kontakt med en fysioterapeut. I övrigt har jag halsbränna från helvetet som kommer och går. Men som sagt annars mår jag prima :) Det blev en lång uppdatering, hoppas ni orkade läsa! Haha.

  • bananmilkshake

    Håller med om FB-grupper... jag är med i en som har över 1000 medlemmar! Blev superstressad över alla fantastiska barnrum och att folk var så galet engagerade, så jag tog bort alla aviseringar och har den för att söka i om det är nåt specifikt jag behöver läsa mångas erfarenheter om. :p 

  • bananmilkshake

    Om någon dag går jag in i vecka 31. Helt sjukt!!!

    Tänkte höra om det är nån mer i liknande vecka som märkt av att bebisen verkligen blivit starkare? Sparkarna är riktigt hårda, det känns som hela kroppen dallrar till ibland. XD Tror mig börjat kunna identifiera nån fot här och där också som trycks mot magen. Och huvudet en gång!

  • Sellerin
    VirrePirre06 skrev 2021-09-23 06:58:22 följande:

    Jag tror inte jag kommer skriva något brev alls, eventuellt be min bm att skriva i journalen att jag vill ta det dom det kommer, gärna all smärtlindring som finns att få samt att jag kommer lyssna på personalen om vad jag ska göra osv. Som förstföderska är det ju omöjligt att veta hur man vill ha det och hur det faktiskt går till :) Men vem vet, jag kanske ändrar mig längre fram xD


    Miniflin skrev 2021-09-23 10:52:58 följande:

    Jag tror inte jag kommer skriva ett, i så fall ett väldigt kort. Och det är väl det jag läst mig till, att hålla det just kort och koncist. Inte som en berättelse utan mer uppstaplat och stor stil så varje BM kan snabbt läsa igenom det. Så även om man är en som du beskriver, person som använder massor av ord för att beskriva saker, så måste man försöka hålla igen och inte se det som ett brev mer som en önskelista typ. Haha. Jag har ju inte så många önskningar mer än att jag helst vill hålla mig från bedövning men att om jag där och då känner att jag vill ha det så är det okej, ta det lite som det kommer, samt att jag är lite rädd att få allvarliga bristningar så jag vill ha hjälp av BM att vara tydlig med hur jag ska göra för att minska den risken. Tror även det är bra att skriva om man är som jag, en som vill ha tydliga och ärliga instruktioner/information ifall något skulle gå snett eller så, hör ska inget lindas in inte. Eller om man är en känslomänniska som behöver något annat.

    Men tror annars det är BM skyldighet att läsa igenom brevet om man har ett. Jag hoppas i alla fall att alla förlossningar försöker att följa det :)


    Jag känner nog ganska samma som er. Jag tycker till och med det känns lite obekvämt med tanken att jag ska ta med ett förlossningsbrev och trycka i handen på någon där, haha. Kanske som sagt om jag skulle skriva ihop något för min egen del. Att det kan vara bra för mig själv att i text se lite vad jag tror kan vara en bra start för mig. Men känns som man måste vara öppen för det mesta och så får det bli vad som känns rätt där och då, eller vad som visar sig behövas :)
  • Sellerin
    bananmilkshake skrev 2021-09-23 11:15:05 följande:

    Håller med om FB-grupper... jag är med i en som har över 1000 medlemmar! Blev superstressad över alla fantastiska barnrum och att folk var så galet engagerade, så jag tog bort alla aviseringar och har den för att söka i om det är nåt specifikt jag behöver läsa mångas erfarenheter om. :p 


    Haha här blir det inget fantastiskt barnrum inte :D men ja, man lägger sin energi på olika saker! :) har inte gått med i någon FB-grupp.
  • Sellerin
    bananmilkshake skrev 2021-09-23 21:04:15 följande:

    Om någon dag går jag in i vecka 31. Helt sjukt!!!

    Tänkte höra om det är nån mer i liknande vecka som märkt av att bebisen verkligen blivit starkare? Sparkarna är riktigt hårda, det känns som hela kroppen dallrar till ibland. XD Tror mig börjat kunna identifiera nån fot här och där också som trycks mot magen. Och huvudet en gång!


    Jag har! :D det gör nästan lite ont ibland till och med! Man märker att bebisen får mindre och mindre plats och det trycks till höger och vänster. Har någon gång behövt trycka tillbaka lite försiktigt för att det känts lite obehagligt och för att bli av med känslan, hehe.
  • Bula2021
    Sellerin skrev 2021-09-22 23:05:46 följande:

    Hahaha jätteroligt! Att prata barnvagnsmodeller i detalj är veeeerkligen inte min grej heller, så jag känner igen mig helt och hållet!! Men man är olika :) jag hade svårt att navigera i alla tjejgäng under uppväxten också som var helt inne på att prata smink och senaste modet också. Tyckte sånt var såååå tråkigt.

    Angående vad man köpt, så behöver man ju faktiskt inte så mkt trots allt :) men när bebisen börjar röra mer på sig kanske du börjar känna att det är dags för några fler inlöp som ändå är rätt bra att fixa innan det börjar bli lite på gränsen till senaste laget :D

    Vet du om det är en flicka eller pojke? :)


    Vi har valt att inte ta reda på kön vilket verkar rätt ovanligt nu för tiden :) Efter att vi fick hög sannolikhet på kub med efterföljande fostervattensprov - som tack och lov inte visade något avvikande alls i samtliga dna-analyser - så kändes kön verkligen helt irrelevant. Det gör det väl annars också iofs, men vi (mest jag) kände verkligen att jag skiter i kön bara den mår fint.

    Den rör på sig en hel del redan - buffar, knuffar och sparkar eller vad det nu är man känner :) I helgen ska vi ändå åka iväg till en butik och provrulla några. Jag vet redan vad jag gillar efter att ha provkört en väns Bugaboo Fox, men är väl bra att kolla läget ändå. Samma vän sa att en BabyBjörn babysitter är räddningen i vardagen när mat ska lagas, tvätt hängas osv. så ska hålla utkik efter nån begagnad sådan också.

    Vet du vad ni får? Och när är det dags? Jag går in i vecka 25 i morgon. Känns som att det går så galet fort nu! :)
  • Bula2021
    Sellerin skrev 2021-09-23 22:53:24 följande:

    Jag känner nog ganska samma som er. Jag tycker till och med det känns lite obekvämt med tanken att jag ska ta med ett förlossningsbrev och trycka i handen på någon där, haha. Kanske som sagt om jag skulle skriva ihop något för min egen del. Att det kan vara bra för mig själv att i text se lite vad jag tror kan vara en bra start för mig. Men känns som man måste vara öppen för det mesta och så får det bli vad som känns rätt där och då, eller vad som visar sig behövas :)


    Så länge ingen daltar med mig är jag nöjd. Blir f-n GALEN om nån är puttinuttig och ger mig tusen val. Herregud - säg vad jag ska göra. Ska jag stå, gå, huka eller bara chilla - bara säg!! :) Kommer säkert sluta med att jag är sjukt sur och otrevlig men det får de ta i så fall :D Jag ska försöka lita på barnmorskorna och vill, som någon skrev här ovan, att bm säger till mig om jag inte får krysta, hålla emot bebis huvud osv. för att undvika allvarliga bristningar om det går.
  • bananmilkshake
    Sellerin skrev 2021-09-23 23:00:45 följande:
    Jag har! :D det gör nästan lite ont ibland till och med! Man märker att bebisen får mindre och mindre plats och det trycks till höger och vänster. Har någon gång behövt trycka tillbaka lite försiktigt för att det känts lite obehagligt och för att bli av med känslan, hehe.
    Jag har inte fått ont än, och hon har som tur är inte hittat mina revben. :D Tror hon oftast ligger på tvären. Jag har känt fötter och även huvudet på sidan av magen och tryckt tillbaka för kul, men försöker att inte vara för jobbig med henne. Men det är så roligt att känna! 
  • Bula2021
    Sellerin skrev 2021-09-23 22:58:25 följande:

    Haha här blir det inget fantastiskt barnrum inte :D men ja, man lägger sin energi på olika saker! :) har inte gått med i någon FB-grupp.


    Inga fantastiska barnrum här heller :D
Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET