• Amandannn

    BIM MAJ, första barnet

    Hej! Har inte sett någon bim maj tråd så tänkte att jag startar en nu för oss som ska försöka få vårat första barn. :)

    Närmar ju sig ändå med stormsteg, detta blir vårat första riktiga försök.

    Påbörjar listan i första inlägget. :)

    Lycka till åt oss alla <3

  • Svar på tråden BIM MAJ, första barnet
  • DrLavernius

    Mensen kom idag ett par dagar senare än beräknat, så jag uppdaterar mitt datum så att det förhoppningsvis stämmer lite bättre:

    Stickling, bim 1/5, 33 år (11:e försöket, två missfall)

    Amandannn - bim 5/5, 20 år (1:a försöket)

    Mirabilis89 - Bim 5/5, 32 år (10:e försöket, tror jag?)

    Link92 - BIM 5/5, 29 år (22:a försöket)

    Vickan 31, bim 7/5, 31 år (11:e försöket)

    MAKL, bim 7/5, 27 år (8:e försöket)

    Lisen91, bim 8/5, 29 år (10:e försöket)

    DrLavernius - bim 9/5, 27 år (1:a försöket)

    Elise96 - bim 10/5, 24 år (1:a försöket)

    BoringBrick92, BIM 10/5, 28 år (6:e försöket)

  • Amandannn
    Link92 skrev 2021-04-14 07:31:04 följande:

    Hej på er! Har inte hittat den här tråden förrän nu, men går och väntar på ÄL. Hade sådana känningar och äggviteflytningar igår. Känns lite väl tidigt då jag vanligtvis ägglossar runt CD16, men det har hänt på CD11 också så är väl bara att vara beredd. Är på CD10 idag. Kommer ÄL runt CD16 blir BIM som i listan, men kan alltså bli tidigare. Har påbörjat liggandet så hoppas det går vägen denna månad. Tycker det är vår tur nu, i juni/juli har vi försökt i två år.

    Amandannn - bim 5/5, 20 år (1:a försöket)

    Mirabilis89 - Bim 5/5, 32 år (10:e försöket, tror jag?)

    Link92 - BIM 5/5, 39 år (22:a försöket)

    DrLavernius - bim 7/5, 27 år (1:a försöket)

    Vickan 31, bim 7/5, 31 år (11:e försöket)

    MAKL, bim 7/5, 27 år (8:e försöket)

    Elise96 - bim 10/5, 24 år (1:a försöket)

    BoringBrick92, BIM 10/5, 28 år (6:e försöket)


    Håller tummarna att det går vägen för er denna gång. : )
  • Amandannn
    Stickling skrev 2021-04-14 19:57:41 följande:

    Hej alla nya och gamla barnlängtare! Jag lägger till mig i tråden. Detta blir elfte försöket. Har nyligen blivit diagnostiserad med PCOS och skulle just påbörja ägglossningsstimulerande behandling med Letrozol, då jag blev spontant gravid men fick ett tidigt missfall. Nu har graviditetshormonet sjunkit nästan helt och jag kan se framåt mot nästa försök. Ingen aning när nästa ägglossning och bim blir, missfallet ställer till det i cykeln, men enligt tidigare beräkningar är bim 1/5 så jag skriver det så länge :) Lycka till alla!

    Stickling, bim 1/5, 33 år (11:e försöket, två missfall)

    Amandannn - bim 5/5, 20 år (1:a försöket)

    Mirabilis89 - Bim 5/5, 32 år (10:e försöket, tror jag?)

    Link92 - BIM 5/5, 29 år (22:a försöket)

    DrLavernius - bim 7/5, 27 år (1:a försöket)

    Vickan 31, bim 7/5, 31 år (11:e försöket)

    MAKL, bim 7/5, 27 år (8:e försöket)

    Lisen91, bim 8/5, 29 år (10:e försöket)

    Elise96 - bim 10/5, 24 år (1:a försöket)

    BoringBrick92, BIM 10/5, 28 år (6:e försöket)


    Beklagar det tidiga missfallet och hoppas att det går vägen nästa gång <3

    Skönt om kroppen börjar komma i balans igen så ni får försöka igen. Ska du nu få börja med Letrozol som du skulle tidigare? Eller ska ni fortsätta utan ? : )
  • Amandannn
    DrLavernius skrev 2021-04-14 21:49:18 följande:

    Mensen kom idag ett par dagar senare än beräknat, så jag uppdaterar mitt datum så att det förhoppningsvis stämmer lite bättre:

    Stickling, bim 1/5, 33 år (11:e försöket, två missfall)

    Amandannn - bim 5/5, 20 år (1:a försöket)

    Mirabilis89 - Bim 5/5, 32 år (10:e försöket, tror jag?)

    Link92 - BIM 5/5, 29 år (22:a försöket)

    Vickan 31, bim 7/5, 31 år (11:e försöket)

    MAKL, bim 7/5, 27 år (8:e försöket)

    Lisen91, bim 8/5, 29 år (10:e försöket)

    DrLavernius - bim 9/5, 27 år (1:a försöket)

    Elise96 - bim 10/5, 24 år (1:a försöket)

    BoringBrick92, BIM 10/5, 28 år (6:e försöket)


    Då är det bara den eviga väntan kvar. Först till äl och sedan bim.. känns olidigt ibland haha
  • Stickling
    Amandannn skrev 2021-04-15 05:55:18 följande:

    Beklagar det tidiga missfallet och hoppas att det går vägen nästa gång <3

    Skönt om kroppen börjar komma i balans igen så ni får försöka igen. Ska du nu få börja med Letrozol som du skulle tidigare? Eller ska ni fortsätta utan ? : )


    Tack <3 Ja, ska börja med Letrozol när nästa mens kommer. Blir spännande att se hur kroppen svarar, hoppas det ska gå bättre än det gjort hittills :)
  • Anonym (lite halvt)

    Ansluter mig lite halvt till den här tråden. Vi ska inte börja aktivt försöka förrän i höst, men vi skyddar oss inte under fertila perioder längre. Jag har ingen riktig koll på ÄL eller om jag ens har ÄL, mer än när den ungefär borde vara utifrån min menscykel. Jag hoppas att det är okej? 

    Om ett tag har jag tänkt börja med NC eller liknande, eftersom det har fungerat bra för mina vänner när de försökt bli gravida. 

  • MAKL
    Anonym (lite halvt) skrev 2021-04-15 08:14:44 följande:

    Ansluter mig lite halvt till den här tråden. Vi ska inte börja aktivt försöka förrän i höst, men vi skyddar oss inte under fertila perioder längre. Jag har ingen riktig koll på ÄL eller om jag ens har ÄL, mer än när den ungefär borde vara utifrån min menscykel. Jag hoppas att det är okej? 

    Om ett tag har jag tänkt börja med NC eller liknande, eftersom det har fungerat bra för mina vänner när de försökt bli gravida. 


    Spännande. Måste klia i fingrarna att få börja redan nu när ni ändå bestämt er för att aktiv försöka relativt snart :) jag tror du är mer än välkommen att hänga med oss!

    NC är ju bra på så sätt man man har större koll på vart man är i cykeln och när äl faktiskt skett. Samt att den säger när man är som mest fertil. Dock kan jag säga att det inte fungerar så bra för alla. Jag använda NC som preventivmedel innan vi försökte (vilket fungerade jätte bra) tänkte sen att det skulle funka lika bra att pricka in sex vid äl när vi väl började försöka bli gravida så att den processen skulle gå fort. Nu så här 7 försök senare utan resultat skulle jag bara säga att den är bra för att hålla koll på cykeln och om/när äl sker men den utför ju inga mirakel direkt. Hoppas självklart för eran skull att det inte kommer ta lång tid innan ett plus kommer :)
  • Anonym (lite halvt)
    MAKL skrev 2021-04-15 09:12:30 följande:
    Spännande. Måste klia i fingrarna att få börja redan nu när ni ändå bestämt er för att aktiv försöka relativt snart :) jag tror du är mer än välkommen att hänga med oss!

    NC är ju bra på så sätt man man har större koll på vart man är i cykeln och när äl faktiskt skett. Samt att den säger när man är som mest fertil. Dock kan jag säga att det inte fungerar så bra för alla. Jag använda NC som preventivmedel innan vi försökte (vilket fungerade jätte bra) tänkte sen att det skulle funka lika bra att pricka in sex vid äl när vi väl började försöka bli gravida så att den processen skulle gå fort. Nu så här 7 försök senare utan resultat skulle jag bara säga att den är bra för att hålla koll på cykeln och om/när äl sker men den utför ju inga mirakel direkt. Hoppas självklart för eran skull att det inte kommer ta lång tid innan ett plus kommer :)
    Tack för dina tankar! Jag hade hoppats slippa krångla med ÄL-tester och sådär, och att NC i alla fall kunde visa temperaturmässigt när ungefär ÄL borde vara (lite mer än min mensapp, som ju bara räknar utifrån när jag har mens och hur lång min mens är), men jag får kanske tänka om där då. Det kliar absolut lite i fingrarna. Vi är 30+ båda två också, men vi har bara varit tillsammans i 2 år, så det har inte varit läge förrän nu. Förhoppningsvis går det bra ändå! :) Det skulle på ett sätt vara skönt med ett plus innan vi börjar försöka på riktigt, för jag tror att min sambo skulle bli stressad av den "pressen" det blir på något sätt. Jag själv också, säkert. :) 
  • Link92
    Anonym (lite halvt) skrev 2021-04-15 10:05:33 följande:

    Tack för dina tankar! Jag hade hoppats slippa krångla med ÄL-tester och sådär, och att NC i alla fall kunde visa temperaturmässigt när ungefär ÄL borde vara (lite mer än min mensapp, som ju bara räknar utifrån när jag har mens och hur lång min mens är), men jag får kanske tänka om där då. Det kliar absolut lite i fingrarna. Vi är 30+ båda två också, men vi har bara varit tillsammans i 2 år, så det har inte varit läge förrän nu. Förhoppningsvis går det bra ändå! :) Det skulle på ett sätt vara skönt med ett plus innan vi börjar försöka på riktigt, för jag tror att min sambo skulle bli stressad av den "pressen" det blir på något sätt. Jag själv också, säkert. :) 


    Vad spännande för er! :) Jag använde NC hela första året vi försökte, men tyckte det blev för dyrt så har använt Fertility Friend sedan dess (finns både en gratis- och betalversion) som även tar hänsyn till vilket sekret man registrerar. Det går ju att börja med en sådan app om du vill förbereda dig inför hösten, så slipper all stress med temperatur och ÄL-tester komma på en gång då. Det negativa med att bara tempa är ju att skiftet kommer först när ägglossning skett och då är det i många fall för sent. Det enklaste är ju att vara ligga varannan dag från mensens slut tills ÄL är bekräftat med temp. Men man ska orka ligga på då också haha.
  • MAKL
    Anonym (lite halvt) skrev 2021-04-15 10:05:33 följande:

    Tack för dina tankar! Jag hade hoppats slippa krångla med ÄL-tester och sådär, och att NC i alla fall kunde visa temperaturmässigt när ungefär ÄL borde vara (lite mer än min mensapp, som ju bara räknar utifrån när jag har mens och hur lång min mens är), men jag får kanske tänka om där då. Det kliar absolut lite i fingrarna. Vi är 30+ båda två också, men vi har bara varit tillsammans i 2 år, så det har inte varit läge förrän nu. Förhoppningsvis går det bra ändå! :) Det skulle på ett sätt vara skönt med ett plus innan vi börjar försöka på riktigt, för jag tror att min sambo skulle bli stressad av den "pressen" det blir på något sätt. Jag själv också, säkert. :) 


    Det är såklart inte så att jag menar det är bortkastat att tempa med NC. Det är ju som du säger lättare att hålla koll på när äl kan ske. Den är ju väldigt bra på att räkna ut förmodad äl när man tempat några cykler så jag tycker absolut att den är bra om man vill slippa testa så kör på det du om du känner för det.

    Förstår precis vad du menar med pressen när det väl gäller. Min man tycker väl inte det är någon press runt äl utan han tycker bara det är kul. Men det här med att närma sig bim och att mensen alltid dykt upp väldigt ovälkommet är det som stressar honom mest. Så fort jag säger det minsta som kan tyda på pms symptom så säger han jag inte får säga så. Och så frågar han alltid när bim är så att han har koll på min cykel också. Det kan ju jag också bli lite stressad av att jag inte får nämna att jag tror mensen kommer för att han blir så ledsen då. Men det är våran gemensamma dröm så oavsett pressen så försöker vi ha en lätt syn på det och komma ihåg att njuta av livet också, för någon gång bara måste drömmen bli till verklighet oavsett hur lång tid det än kommer ta.

    Håller som sagt tummarna för er att det kommer gå fort :)
Svar på tråden BIM MAJ, första barnet