• Anonym (Förvirrad)

    Omskärelse barn, var och hur?

    Någon här som kanske har erfarenhet av omskärelse på pojkbarn (inte av medicinska skäl) och vet lite hur det fungerar? Känns som en djungel.

    Barnet är ofött men vet inte om det är lång väntetid om man söker privat och att man kanske ska stå i kö ett par månader innan födseln, eller ska man göra det via ett vanligt sjukhus? Görs det då ens om det inte är medicinskt? Vill gärna veta innan så jag slipper stressa.

    Uppskattar svar från personer som vet och vill inte ha åsikter tack. Och om någon kan rekommendera ett annat ställe där jag kanske kan få bättre svar (om jag inte får det här) så tar jag tacksamt emot tips.

  • Svar på tråden Omskärelse barn, var och hur?
  • Anonym (B)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-04-07 21:36:36 följande:

    Jag gjorde det på en privat ställa. Precis jag ringde, hade dem tid after 3 dag, så det var inte länge väntatid. Du för kolla på internet, där du bör


    Jag vågar inte bara googla och boka utan vill veta att andra har bra erfarenheter först, men jag får antagligen hitta något bättre ställe att ställa frågan på och förhoppningsvis få lite erfarenheter när det börjar bli dags. Tack!

    Men en fråga, hur lång tid tog själva omskärelsen, dvs hur länge höll de på tills allt var klart? Jag kommer inte klara av att gå in där själva omskärelsen kommer ske, utan pappan får gå in med honom, men vill ändå veta hur lång tid det tar ungefär om du minns.[/quote]

    Ja du är verkligen en helt fantastisk mamma. Vågar inte ens vara nära honom när han blir stympad. Varför? Det är ju inget som är farligt eller gör ont säger du ju? Om du nu är så jävla obegåvad att du ska skära i ditt barn för skojs skull så var för helvete där och ge honom någon sorts trygghet i alla fall.. om han nu kan känna det för någon som inte skyddar honom mot allt ont. Som de flesta normala föräldrar instinktivt gör. Fy fan.. du borde inte få ha barn.
  • Anonym (a 2)
    Anonym (Stockholm) skrev 2021-04-07 22:02:43 följande:
    Du verkar ju sååååå himla insatt du själv och gör massa uttalande och det är skrattretande att du gör en bedömning av mina medicinska kunskaper och fakta efter att du gjort vad..en Google sökning eller en vända på FL.
    Var har jag skrivit att alla behöver uppsöka vård efter kvinnlig omskärelse/könsstympning? De som man ser inom vården är just de som behöver kirurgiska åtgärder inför bla barnafödande och menstruation därför är det rutin att man numera ska fråga alla som skrivs in på mvc om de har blivit omskurna.
    Detta blir ju bara löjligt. Du har inte mer kunskaper inom könsstympning än vad man får efter lite googling. Du skrev att du jobbar inom psykiatrin (jag antar du gör ST), och då har man oftast inte könsingrepp som primärfokus. Du vet lika bra som jag att själva grundutbildningen innehåller någon enstaka föreläsning om detta, men som sagt, inte på ett djupare plan än att man kan googla sig till det.
  • Pilsner
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-04-07 01:54:47 följande:

     


    Bra val av nick... Det är synnerligen förvirrat att vilja omskära sitt barn. Låt barnet växa upp och som myndig själv ta beslutet.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (B) skrev 2021-04-07 22:10:08 följande:

    Jag vågar inte bara googla och boka utan vill veta att andra har bra erfarenheter först, men jag får antagligen hitta något bättre ställe att ställa frågan på och förhoppningsvis få lite erfarenheter när det börjar bli dags. Tack!

    Men en fråga, hur lång tid tog själva omskärelsen, dvs hur länge höll de på tills allt var klart? Jag kommer inte klara av att gå in där själva omskärelsen kommer ske, utan pappan får gå in med honom, men vill ändå veta hur lång tid det tar ungefär om du minns.


    Ja du är verkligen en helt fantastisk mamma. Vågar inte ens vara nära honom när han blir stympad. Varför? Det är ju inget som är farligt eller gör ont säger du ju? Om du nu är så jävla obegåvad att du ska skära i ditt barn för skojs skull så var för helvete där och ge honom någon sorts trygghet i alla fall.. om han nu kan känna det för någon som inte skyddar honom mot allt ont. Som de flesta normala föräldrar instinktivt gör. Fy fan.. du borde inte få ha barn.[/quote]

    Har jag skrivit att det inte gör ont? Det gör ju säkert ont, hur ont vet jag dock inte pga bedövning men det enda jag skrivit är att det brukar bli bättre efter att barnet kissat första gången.

    Vi är två föräldrar och nej, jag klarar inte av att sitta och titta på när min son blir omskuren och därför känns det bäst att pappan som kan hantera det bättre är med medan jag väntar utanför. Jag kanske hinner ångra mig men just nu känns det bäst så och jag förstår inte vad som skulle vara så hemskt med att jag låter pappan, som psykiskt skulle hantera det bra, trösta just i den stunden för att jag sedan ska ta över.
  • Anonym (B)
    Anonym (Stockholm) skrev 2021-04-07 22:02:43 följande:

    Du verkar ju sååååå himla insatt du själv och gör massa uttalande och det är skrattretande att du gör en bedömning av mina medicinska kunskaper och fakta efter att du gjort vad..en Google sökning eller en vända på FL.

    Var har jag skrivit att alla behöver uppsöka vård efter kvinnlig omskärelse/könsstympning? De som man ser inom vården är just de som behöver kirurgiska åtgärder inför bla barnafödande och menstruation därför är det rutin att man numera ska fråga alla som skrivs in på mvc om de har blivit omskurna.


    Jag har mött oändligt många omskurna kvinnor. Endast ett fåtal av dom har jag behövt klippa vid barnafödande. De allra allra flesta har en omskärelse fullt jämförbar med en manlig omskärelse.
  • Anonym (B)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-04-07 22:16:52 följande:

    Ja du är verkligen en helt fantastisk mamma. Vågar inte ens vara nära honom när han blir stympad. Varför? Det är ju inget som är farligt eller gör ont säger du ju? Om du nu är så jävla obegåvad att du ska skära i ditt barn för skojs skull så var för helvete där och ge honom någon sorts trygghet i alla fall.. om han nu kan känna det för någon som inte skyddar honom mot allt ont. Som de flesta normala föräldrar instinktivt gör. Fy fan.. du borde inte få ha barn.


    Har jag skrivit att det inte gör ont? Det gör ju säkert ont, hur ont vet jag dock inte pga bedövning men det enda jag skrivit är att det brukar bli bättre efter att barnet kissat första gången.

    Vi är två föräldrar och nej, jag klarar inte av att sitta och titta på när min son blir omskuren och därför känns det bäst att pappan som kan hantera det bättre är med medan jag väntar utanför. Jag kanske hinner ångra mig men just nu känns det bäst så och jag förstår inte vad som skulle vara så hemskt med att jag låter pappan, som psykiskt skulle hantera det bra, trösta just i den stunden för att jag sedan ska ta över.[/quote]

    För att man måste vara fullkomligt sjuk i huvudet om

    man frivilligt utsätter sitt barn för något som man inte ens klarar av att bevittna. Fullkomligt obegripligt och riktigt sjukt.
  • Spucks
    Anonym (Stockholm) skrev 2021-04-07 22:02:43 följande:


    Du verkar ju sååååå himla insatt du själv och gör massa uttalande och det är skrattretande att du gör en bedömning av mina medicinska kunskaper och fakta efter att du gjort vad..en Google sökning eller en vända på FL.

    Var har jag skrivit att alla behöver uppsöka vård efter kvinnlig omskärelse/könsstympning? De som man ser inom vården är just de som behöver kirurgiska åtgärder inför bla barnafödande och menstruation därför är det rutin att man numera ska fråga alla som skrivs in på mvc om de har blivit omskurna.

    Nej, jag behöver inte googla för att ha kunskap om något som inte är en hemlighet - tex kvinnlig könsförstympning.


    Du beskrev hur en omskärelse hos kvinnor/flickor ser ut och din ordval var heltklart generaliserad, du trodde alltså uppenbart att det är så allt kvinnlig omskärelse ser ut. 


    Men eftersom du nu låtsas som om du visste att det finns olika former och verkar nur vara överens med mig att det finns former som visst går att jämföra med att skäre bort förhuden, återkommer jag till min fråga, som du inte har besvarat. Men snäll som jag är, kopierar jag den, så du slipper scrolla upp:


    "Så tycker du att det är okej att omskära kvinnor om man "bara" skär bort klitoris, och gör det på samma sätt som man gör det hos pojkar, dvs. av en läkare, med smärtlindring och med "moderna" metoder (dvs inte rakblad)? Om inte, vad är skillnaden?"


    Btw: Om detta är ett riktigt examensbevis och tillhör dig, borde universitetet kanske tar itu med fuskandet bland studenter. 

  • Anonym (#90/91)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-04-07 19:46:16 följande:
    Varför inte? Redan i inlägg 2 kom ett tips (dock för långt bort). Det finns en del här med pojkar som är omskurna och kan ge tips. Sedan att de kanske inte vågar pga människor som inte förstår att jag inte vill ha åsikter utan bara måste yttra sig är en annan sak.

    Jag tänker knappast leta upp ett nummer och ringa någon random imam och fråga om han vet någonting om väntetiden för omskärelse och när man bör boka tid.
    Vi förstår att du inte vill det, men varför ska vi ge dig mer respekt än du ger ditt eget barn?
  • Anonym (Stockholm)

    Diskussionen handlade inte om kvinnlig omskärelse men anledningen till att man frågar är just om man behöver åtgärda något innan efter eller i anslutning...jag har inte sagt att jag har några specifika kunskaper i kvinnlig omskärelse då det helt enkelt inte intresserar mig men just de fall i de områdena jag arbetat i och där jag gjort mina utbyten och varit verksam i både innan och efter min utbildning har varit allvarliga fall och har varit flera fall inte enstaka...det skrevs att du är inte alls någon läkare xflera och att jag inte jobbar hittan eller dittan och en bild säger mer än 1000 ord av onödig diskussion..

    Det som däremot tas upp under virologi kurserna är vetenskapliga artiklar som visar minskad risk för bla HIV om man är omsluten och demografisk i bla Afrika är detta tydligt. Det är bara att googla så kommer massor av artiklar upp från seriösa sidor bla pubmed.

    Alla gör som de vill och jag kommer absolut att förespråka manlig omskärelse för egen del då jag är övertygad om att det finns positiva aspekter bla vetenskaplig bevis för minskad risk för könssjukdomar och jag kommer att omskära alla mina söner. Kvinnlig omskärelse oavsett form finns det inget positivt eller rimligt med så det skulle aldrig falla mig in.För mig är det klart som korvspad och alla gör som sagt exakt precis vad de vill med sina barn och sin uppfostran och jag utgår från att alla vill sina barn väl oavsett om man gör plastikkirurgi på utåtstående öron, betalar för sin tonårings bröstförstorning eller omskär sin pojke. Det är upp till var och en och alla sköter sitt helt enkelt. Tack och hej från mej,orkar inte skriva längre då jag har annat att sköta nu. Ha det gott!

  • Anonym (Stockholm)
    Spucks skrev 2021-04-07 22:22:39 följande:

    Nej, jag behöver inte googla för att ha kunskap om något som inte är en hemlighet - tex kvinnlig könsförstympning.

    Du beskrev hur en omskärelse hos kvinnor/flickor ser ut och din ordval var heltklart generaliserad, du trodde alltså uppenbart att det är så allt kvinnlig omskärelse ser ut. 

    Men eftersom du nu låtsas som om du visste att det finns olika former och verkar nur vara överens med mig att det finns former som visst går att jämföra med att skäre bort förhuden, återkommer jag till min fråga, som du inte har besvarat. Men snäll som jag är, kopierar jag den, så du slipper scrolla upp:

    "Så tycker du att det är okej att omskära kvinnor om man "bara" skär bort klitoris, och gör det på samma sätt som man gör det hos pojkar, dvs. av en läkare, med smärtlindring och med "moderna" metoder (dvs inte rakblad)? Om inte, vad är skillnaden?"

    Btw: Om detta är ett riktigt examensbevis och tillhör dig, borde universitetet kanske tar itu med fuskandet bland studenter. 


    Detta var innan fuskande studenter kom in, då det krävdes 20.0 (alla MVG som det då hette)i kombination med 1.8 på högskoleprovet. Men absolut bör man ta itu med de som fuskar ingen skulle bli gladere än mig faktiskt ,håller helt med dig:)
Svar på tråden Omskärelse barn, var och hur?