• Anonym (Förvirrad)

Omskärelse barn, var och hur?

Någon här som kanske har erfarenhet av omskärelse på pojkbarn (inte av medicinska skäl) och vet lite hur det fungerar? Känns som en djungel.

Barnet är ofött men vet inte om det är lång väntetid om man söker privat och att man kanske ska stå i kö ett par månader innan födseln, eller ska man göra det via ett vanligt sjukhus? Görs det då ens om det inte är medicinskt? Vill gärna veta innan så jag slipper stressa.

Uppskattar svar från personer som vet och vill inte ha åsikter tack. Och om någon kan rekommendera ett annat ställe där jag kanske kan få bättre svar (om jag inte får det här) så tar jag tacksamt emot tips.

• Svar på tråden Omskärelse barn, var och hur?
  • Anonym (XXX)

Jag fattar inte hur detta fortfarande kan vara lagligt, i Sverige år 2021! :o Eller rättare sagt - jag vet varför. Det är för att man aldrig får säga att muslimer eller judar gör något fel. Detta går t.o.m. över sådant som är grundläggande annars, som förbudet mot barnaga, uppfattningen att även ett nyfött barn har en integritet och har rätt till sin egen kropp, samt djurskyddslagstiftningen (tänker nu på att det är tillåtet att importera kosher-/halalslaktat kött till Sverige). 

• Anonym (i)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-04-08 00:07:34 följande:
    Nej, jag kommer dock ihåg vissas användarnamn i vissa trådar jag läst.

Ändå komiskt att du först sitter och poängterar att detta är misshandel trots att jag säger att både jag och lagen inte håller med, medan du själv tar hål i öronen på din bebis för att "det är fint" och vägrar se det som misshandel trots de flestas syn på denna sida att både hål i öronen och omskärelse är barnmisshandel. Kasta inte sten i glashus.
    Finns ingen normal förälder som tar hål i öronen på sitt spädbarn!

Huden på öronen växer vilket gör att för unga som fått hål ofta har hängande, uttöjda hål som mest ser ut som snitt. Man bör vara minst 8-9, helst 10-11 innan håltagning sker!
  • Anonym (XXX)
    Drottningen1970 skrev 2021-04-07 23:44:08 följande:

Det är skrämmande hur religiösa villfarelser kan vara så extremt starka att de helt överskuggar sunt förnuft, mänskliga rättigheter och vetenskap. Att en utbildad kvinna kan vara så hjärntvättad av religionen att allt vett och sans hamnar så i skymundan att vederbörande på allvar tycker att det är helt rimligt att skära bort delar av ett barns könsorgan.

Tydligare bevis på hur farlig religion är finns inte. Religionen kan uppenbarligen få människor att begå fruktansvärda handlingar.

Må det sekulära samhället bevaras till varje pris..

Jag har själv inget emot religion - min erfarenhet är, att troende kristna ofta är fasta och redbara människor. Det viktiga är att ett lands lagar inte får anpassas till religiösa gruppers krav, utan den ribba som ligger normalt i samhället ska gälla för alla. SVENSK LAG GÄLLER FÖR ALLA  I SVERIGE ALLTID.

D.v.s.: om det inte är lagligt att t.ex. skära av örsnibbarna på sitt barn, binda fötterna för att de ska bli små, klämma huvudet på spädbarnet i en press för att ändra dess form, tatuera barnet, slå ut vissa permanenta tänder när de kommer o.s.v. o.s.v.. Då ska det inte vara tillåtet att skära av barnet delar av könsdelarna heller, bara för att det står i en religiös skrift att det ska göras. Ribban (no pun intended ) ska vara samma för alla som bor i landet. 

Vi har jamsat med alldeles för länge.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (i) skrev 2021-04-08 04:15:14 följande:

Huden på öronen växer vilket gör att för unga som fått hål ofta har hängande, uttöjda hål som mest ser ut som snitt. Man bör vara minst 8-9, helst 10-11 innan håltagning sker!
    Håller med här också. Det kan dessutom gå så illa att det blir varbölder, kallbrand och att hela örsnibben måste amputeras bort. Borde vara lag på 12-årsgräns. När det gäller detta är det också så typiskt, att det bara är utlänningar från primitiva kulturer samt vårt eget White Trash som gör det. Antar att intelligensnivån är densamma i båda grupperna... 
  • Anonym (i)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-04-07 14:09:22 följande:

Sammanfattar trådstarten så det blir enklare att fatta vad jag menar till den som har svar.

Jag är inte ute efter en specifik klinik (även om det hade varit ett plus), min fråga är bara att om man nu gör det privat, brukar det oftast vara lång väntetid så att tanken är att man ska stå i kö redan när bebisen är i magen? För jag vill som sagt göra det max 1-2 veckor efter födseln.

Det spelar förresten ingen roll hur mycket ni skriver, pojken ska omskäras punkt slut. Jag vill göra det tidigt och själv må dåligt ett tag över det istället för att lämna över allt ansvar till en 18-åring som kommer må dåligt själv innan omskärelsen. Även om man själv som man vill omskäras så är det ju inte lätt som en plätt att göra det rent psykiskt när man levt i 18 år med förhud. I mina ögon är det snarare egoistiskt att låta ungen själv genomgå det ensam för att man själv inte kunde göra det åt honom. Och inga motargument kommer hjälpa, både jag och pappan är överens.

För när barnet fyllt 18 kan han be er föräldrar att dra åt skogen.

Det lär han göra ändå eftersom ni stympar honom när han inte har något att säga till om, så fegt av er. Hoppas han ber er dra åt helvete pga att ni förstört hans kroppsdel!
    Har en vän som bett sina föräldrar dra åt helvete för att de gjorde detta ingrepp när han var för liten för att säga nej. Helt rätt!
  • Anonym (i)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-04-07 20:05:06 följande:
    Då är det min man som gör det och han kommer bara säga "jag kollar upp det när han föds" och så kanske väntetiden är lång och då kan vi inte längre fixa det 1-2 veckor efter födseln.

De har som jag skrivit tidigare gjort omskärelsen när de varit på resa till deras hemland.
    Deras "hemland"?

Vad är Sverige då?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (i) skrev 2021-04-08 04:46:13 följande:
    Deras "hemland"?

Vad är Sverige då?
    Deras socialbyrå... För det kan ju inte röra sig om (riktiga) flyktingar, när de har möjlighet att åka till "hemlandet" stup i kvarten...
  • Egon den stora
    Anonym (i) skrev 2021-04-08 04:15:14 följande:

Nej men det finns faktiskt ganska många onormala föräldrar som gör det
  • Spucks
    Anonym (XXX) skrev 2021-04-08 05:22:33 följande:
    Deras socialbyrå... För det kan ju inte röra sig om (riktiga) flyktingar, när de har möjlighet att åka till "hemlandet" stup i kvarten...

Verkligen? Behövs det jävla rasism till denna diskussion? Är det verkligen nödvändig?
    Man kan migrera utan att vara flykting. Man kan även vara flykting när man anländer, får asyl, bygga sig ett nytt hem och sedan resa tillbaka till hemlandet ibland, om situationen där förändras.

Om du tar till rasism och låtsas att alla utlänningar i Sverige är flyktingar eller folk som utnyttjar socialsystem är du precis lika primitiv och sjuk i skallen som personer som förstympar sina barn med flit.

• Anonym (*-*)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-04-07 14:20:18 följande:
    För att jag inte tycker att din fråga är värd att svara på. Det görs oftast av medicinska, religiösa eller traditionella skäl. Inte speciellt många skäl alltså, för vår del är det religiösa. På vilket sätt spelar det någon roll vad anledningen är? När jag dessutom påpekat i trådstarten att det inte är pga medicinska skäl.

Vad är det Gud har emot förhuden?

Har inte Gud skapat människan? Ändå gillas inte hela människan, människan måste skapa om människan för Gud gjorde det för dåligt?

Svar på tråden Omskärelse barn, var och hur?