• Anonym (Förvirrad)

Omskärelse barn, var och hur?

Någon här som kanske har erfarenhet av omskärelse på pojkbarn (inte av medicinska skäl) och vet lite hur det fungerar? Känns som en djungel.

Barnet är ofött men vet inte om det är lång väntetid om man söker privat och att man kanske ska stå i kö ett par månader innan födseln, eller ska man göra det via ett vanligt sjukhus? Görs det då ens om det inte är medicinskt? Vill gärna veta innan så jag slipper stressa.

Uppskattar svar från personer som vet och vill inte ha åsikter tack. Och om någon kan rekommendera ett annat ställe där jag kanske kan få bättre svar (om jag inte får det här) så tar jag tacksamt emot tips.

• Svar på tråden Omskärelse barn, var och hur?
  • FtS70

Är de här inläggen på riktigt, eller bara tänkta att röra upp antimuslimska och antisemitiska känslor? Hur kan man tro att FL år 2021 är rätt ställe för att få konkret hjälp i en sådan här fråga? Det är helt ofattbart för mig. Khitan kan väl imamen råda dig kring och brisen rabbinen? Ett gäng med övervägande ateister - så uppfattar jag det - på sociala medier med barnets bästa för ögonen kan omöjligt hjälpa dig. Det borde du ha insett nu.

• AnnaSturesson
    FtS70 skrev 2021-04-07 19:37:08 följande:

Är de här inläggen på riktigt, eller bara tänkta att röra upp antimuslimska och antisemitiska känslor? Hur kan man tro att FL år 2021 är rätt ställe för att få konkret hjälp i en sådan här fråga? Det är helt ofattbart för mig. Khitan kan väl imamen råda dig kring och brisen rabbinen? Ett gäng med övervägande ateister - så uppfattar jag det - på sociala medier med barnets bästa för ögonen kan omöjligt hjälpa dig. Det borde du ha insett nu.

Hon kanske ville veta vad vanliga normala människor tycker om sånt här.
  • Anonym (Förvirrad)
    FtS70 skrev 2021-04-07 19:37:08 följande:

Varför inte? Redan i inlägg 2 kom ett tips (dock för långt bort). Det finns en del här med pojkar som är omskurna och kan ge tips. Sedan att de kanske inte vågar pga människor som inte förstår att jag inte vill ha åsikter utan bara måste yttra sig är en annan sak.

Jag tänker knappast leta upp ett nummer och ringa någon random imam och fråga om han vet någonting om väntetiden för omskärelse och när man bör boka tid.
  • Anonym (Nononono)

Nej, sånt är inget man ska göra! Bör förbjudas!

• Anonym (a 2)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-04-07 19:46:16 följande:
    Jag tänker knappast leta upp ett nummer och ringa någon random imam och fråga om han vet någonting om väntetiden för omskärelse och när man bör boka tid.
    Du har väl rimligen någon du brukar vända dig till, eller är du inte så religiös? Ni borde väl dessutom ha folk i umgängeskretsen som gjort samma sak, eller är alla era bekanta ateister?
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (a 2) skrev 2021-04-07 19:52:22 följande:

Du har väl rimligen någon du brukar vända dig till, eller är du inte så religiös? Ni borde väl dessutom ha folk i umgängeskretsen som gjort samma sak, eller är alla era bekanta ateister?

Då är det min man som gör det och han kommer bara säga "jag kollar upp det när han föds" och så kanske väntetiden är lång och då kan vi inte längre fixa det 1-2 veckor efter födseln.

De har som jag skrivit tidigare gjort omskärelsen när de varit på resa till deras hemland.
  • Anonym (iiiiiiiiiiiiiiiii)

Ja tanken är att göra det max 1-2 veckor efter födseln så det är gjort. Men hur gjorde du? Fick du en tid strax innan du ville omskära eller fick du ringa innan födseln för att boka tid? Har ingen aning om de ungefärliga väntetiderna.

[/quote]

Jag gjorde det på en privat ställa. Precis jag ringde, hade dem tid after 3 dag, så det var inte länge väntatid. Du för kolla på internet, där du bör

• Glinda från Oz
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-04-07 19:17:09 följande:

www.familjeliv.se/forum/thread/80620609-tar-hal-i-oronen-pa-flickbebisar/3

Inlägg 29.

Varför sitter du och talar om misshandel (som faktiskt är olagligt) när du själv utsatt ditt barn för något som de flesta i denna tråd skulle kalla för misshandel? Är du ute efter en klapp på axeln eller är det för att känna dig lite lite bättre?

Kul med en följare Läser du alla mina inlägg?
  • Anonym (a 2)

TS, en nyfiken fråga: vad händer om ni avstår från omskärelsen? Jag vill förstå vad det är som så starkt motiverar detta ingrepp. Vad får det för följder att låta bli?

• Anonym (Nja)

En fråga till er i tråden som har gjort detta eller planerar det - vad skulle ni säga till er son om han som äldre frågade er varför ni gjort det mot honom eftersom han verkligen inte var glad över beslutet över hans kropp?

Någon i tråden beskrev ju sin bekants avoga inställning mot att han var omskuren.

Ni gör ju ett beslut som inte går att ändra för ert barn.

Svar på tråden Omskärelse barn, var och hur?