• Anonym (Coffee)

    Hur lång tid innan gravidförsök bör man ha slutat med kaffe??

    Vi ska sätta igång med aktiva försök nu i maj och jag undrar, hur lång tid innan bör man ha slutat med kaffedrickandet?

    Jag har hittills druckit max 1-2 koppar om dagen, men inte heller blir det av varje dag. Jag har förstått att man ska sluta med kaffe för fertilitetens skull.. men slutar jag för sent nu? 

  • Svar på tråden Hur lång tid innan gravidförsök bör man ha slutat med kaffe??
  • Anonym (Julia)

    Har ni problem med fertilitet? Dricker vanligtvis 2-3 koppar om dagen och har blivit gravid enkelt med 3 barn. Under graviditet rekommenderas ju max 3 koppar kaffe per dag.

  • Anonym (Coffee)
    Anonym (Julia) skrev 2021-04-28 19:57:36 följande:

    Har ni problem med fertilitet? Dricker vanligtvis 2-3 koppar om dagen och har blivit gravid enkelt med 3 barn. Under graviditet rekommenderas ju max 3 koppar kaffe per dag.


    Inte vad jag vet. Har två barn sedan innan men de fick jag när jag var 25 och 30. Nu är jag 34.
  • Anonym (Kaffe)

    Sluta helt med kaffe och te. Jag fick missfall samma dag jag drack en kaffe och brukar inte dricka det annars. Koffein utsöndrar stress I kroppen som inte är bra för fertilitet eller graviditet.

  • Anonym (Kaffi)

    Så här skriver Livio Fertilitetscentrum (såg pålitligt ut):

    Koffein finns framför allt i kaffe men också i mindre mängd i andra drycker. Vissa undersökningar har visat ett samband mellan kvinnans koffeinintag och förlängd tid till graviditet och ökad risk för missfall. Det finns nu även studier som visar negativ inverkan för mannen. Därför uppmanas idag par som planerar graviditet att minska framför allt sitt kaffeintag till högst ett par koppar per dag.

  • Anonym (Matilda)

    Kaffe var det enda jag kunde dricka första veckorna som gravid. Kräktes av allt annat jag försökte dricka

    4 koppar om dagen med alla tre barn

  • Anonym (S)

    Jag dricker inte kaffe utan energidryck (redbull) när jag inte är gravid, jag har alla gånger jag blivit gravid slutat direkt vid plus. Inte innan. Men sedan beror det på hur fertil man är, jag är väldigt fertil men hade jag inte varit det så hade jag uteslutit koffein och isåfall direkt vid den senaste mensen man har innan man börjar försöka.

  • Anonym (Coffee)

    Tack för alla svar!

    Det råder delade meningar om detta minst sagt. Jag är mitt i min mens nu och har bestämt mig för att lägga av med kaffet helt. Drack ca 1,5 kopp idag. Och nu framåt blir det 0. Kan lika väl testa det i och med att vi börjar försöka efter denna mens.

  • Anonym (K)

    Överdrivet. Jag drack 2-3 koppar om dagen som vanligt.

  • Anonym (Annika)

    Mina barn är stora nu, så det fanns inga rekommendationer om kaffe då. Jag drack flera koppar om dagen både innan och under graviditeterna. Blev gravid lätt och inga problem för övrigt.

  • Anonym (Julia)
    Anonym (Kaffe) skrev 2021-04-28 20:04:26 följande:

    Sluta helt med kaffe och te. Jag fick missfall samma dag jag drack en kaffe och brukar inte dricka det annars. Koffein utsöndrar stress I kroppen som inte är bra för fertilitet eller graviditet.


    Vet inte ens vart jag ska börja. Förstår att du vill hitta en förklaring. Men...

    1. Man kan inte orsaka tidigt missfall genom att tex äta fel eller så. Många dricker alkohol tidigt innan de vet om en graviditet och allt går be ändå.

    2.varför skulle din graviditet tåla mindre koffein än någon annans graviditet bara för att mamman inte är van vid koffein? Väldigt ologiskt.

    3.helt omöjligt att fostret dör och kommer ut på samma gång. Ofta har det inte ens funnits ett foster vid tidiga missfall alternativt dött inna kroppen förstår det och stöter bort fostret.

    4. Du kan fortfarande inte orsaka missfall.

    Så punkt.
  • Anonym (Kaffedrickaren)

    Det är lämpligt att ha druckit upp koppen innan försöker inleds. Annars kan brännskador uppstå

    Nej men skämt å sido, maxmängden som rekommenderas under graviditet är 2-3 koppar om dagen, 3-5 dl nånting. Håll dig inom det så har du gjort rätt.

  • Anonym (Kaffe)
    Anonym (Julia) skrev 2021-04-29 06:56:55 följande:

    Vet inte ens vart jag ska börja. Förstår att du vill hitta en förklaring. Men...

    1. Man kan inte orsaka tidigt missfall genom att tex äta fel eller så. Många dricker alkohol tidigt innan de vet om en graviditet och allt går be ändå.

    2.varför skulle din graviditet tåla mindre koffein än någon annans graviditet bara för att mamman inte är van vid koffein? Väldigt ologiskt.

    3.helt omöjligt att fostret dör och kommer ut på samma gång. Ofta har det inte ens funnits ett foster vid tidiga missfall alternativt dött inna kroppen förstår det och stöter bort fostret.

    4. Du kan fortfarande inte orsaka missfall.

    Så punkt.


    Ja alla gör ju självklart som de vill. Man behöver ju inte dumförklara andra och leka besserwisser. Jag tar inte risken då ett barn är mer värt än att få dricka kaffe.

    Läs gärna nedan.

    www.vulverine.se/blogg/koffein-kaffe/
  • Anonym (S)
    Anonym (Julia) skrev 2021-04-29 06:56:55 följande:

    Vet inte ens vart jag ska börja. Förstår att du vill hitta en förklaring. Men...

    1. Man kan inte orsaka tidigt missfall genom att tex äta fel eller så. Många dricker alkohol tidigt innan de vet om en graviditet och allt går be ändå.

    2.varför skulle din graviditet tåla mindre koffein än någon annans graviditet bara för att mamman inte är van vid koffein? Väldigt ologiskt.

    3.helt omöjligt att fostret dör och kommer ut på samma gång. Ofta har det inte ens funnits ett foster vid tidiga missfall alternativt dött inna kroppen förstår det och stöter bort fostret.

    4. Du kan fortfarande inte orsaka missfall.

    Så punkt.


    För mycket koffein har ju dock visat sig öka risken för missfall. Men jag tror inte heller en kopp kaffe skulle starta ett missfall, ibland tror man att något framkallat missfall men hade man inte gjort just det så hade man troligtvis ändå fått missfall. Men som sagt, vad man stoppar i sig kan visst ha betydelse.
  • Anonym (Julia)
    Anonym (Kaffe) skrev 2021-04-29 11:18:09 följande:

    Ja alla gör ju självklart som de vill. Man behöver ju inte dumförklara andra och leka besserwisser. Jag tar inte risken då ett barn är mer värt än att få dricka kaffe.

    Läs gärna nedan.

    www.vulverine.se/blogg/koffein-kaffe/


    Men tycker också det är fel att sprida skrämselpropaganda som inte stämmer utan endast är baserat på någonting man själv tror.
  • Anonym (Kaffe)
    Anonym (Julia) skrev 2021-04-29 11:53:30 följande:

    Men tycker också det är fel att sprida skrämselpropaganda som inte stämmer utan endast är baserat på någonting man själv tror.


    Så det Vulverine skriver i min länk kan inte stämma menar du?
  • mammabitch

    Tänk om det vore så enkelt att orsaka missfall, många kvinnor i den katolska världen etc skulle bli överlyckliga.!

  • Holy93

    I början drack jag nästan inget kaffe alls för att jag mådde så illa av det. Efter typ vecka 14 kunde jag dricka 1-2 koppar ibland, inte varje dag. Tror inte det påverkar något såvida man inte överkonsumerar. Idag dricker jag max 2 koppar om dagen, ibland en energidryck istället för kaffe. Tror rekommendation är max är 200mg koffein/dag eller något sådant. Ibland kan det bli mer, ibland inget alls. Är inte så rädd, är i vecka 26 nu.

  • Anonym (Kaffe)

    Om man som jag inte har barn sedan tidigare och länge försökt få det och när det väl tar sig så får man missfall och just den dagen drack jag en väldigt stark kaffe och hade inte druckit det på flera månader. Klart man undrar och då det finns vetenskapliga studier på möss t ex som fått missfall av koffein. Gör ni som ni vill men jag tycker det är mer värt att få ett barn än att dricka kaffe.

Svar på tråden Hur lång tid innan gravidförsök bör man ha slutat med kaffe??