• Anonym (Ts)

    Covid test hur göra med förskola?

    Vaknade idag med muskelsmärta och trötthet. Ytterst lätt snuva. Tog Alvedon och kände mig mkt bättre. Jobbade. Hemifrån.

    När Alvedon släppt kom muskelsmärtan igen- trötthet. Inte lika mkt dock. Ingen direkt aptit. Ingen feber eller så. Tänkte att jag vet att covid gått på barnens förskola. Muskelsmärtsn känns inte igen. Så något känns ju annorlunda. Bokat tid för covid test. Fanns tid tidigast onsdag em (hur är det ens så?!).

    Iaf. Sen kom maken hem idag från jobb och sa att två av hans kollegor som han jobbar mer testat positivt för covid. Så han ska också testa sig. Inga symtom dock.

    Så, i vår kommun får barnen vara på Fsk fram till positivt covid test. Föräldern utan symtom lämnar. Men jag känner mig kluven. Tänker att jag bör ha de hemma. Samtidigt som jag är klar och pigg nog att jobba och har två utbildningsdagar och möten som jag gärna hade genomfört. Men det går ju inte med två småttingar hemma.

    Hade ni lämnat på Fsk eller ej? Givetvis stannar de hemma om nån av oss skulle ha pos covid test men det vet vi ju tidigast på torsdag em tänker jag :-/

  • Svar på tråden Covid test hur göra med förskola?
  • Hyllemor

    Självklart hade jag haft barnen hemma. Även om de inte har symptom så kan de smitta vuxna i förskolan. (Det har inträffat på min arbetsplats i förskola)


    Väldigt enkelt: vill du att personalen ska bli sjuk? Nej, för då får dina eller andra barn vikarier som de inte känner så väl.


    Klokt av dig att fråga här!


    (Vi har haft föräldrar på mitt barns förskola som skickar in dem genom grinden "för att föräldrarna är förkylda och vill inte smitta någon" men barnen har varit på plats och plötsligt fått förkylningssymptom och då är föräldern för sjuk för att hämta barnet och några dagar efter har föräldern ringt och sagt att den har covid. Två veckor senare insjunknar EN personal som sedan smittar EN personal i personalrummet (eller hela avdelningen om det är en stor förskola) och så går det runt...

  • EpicF
    Anonym (Nej) skrev 2021-05-03 23:57:39 följande:

    Bara för att man bokat test tror man inte att man har det. Jag har testat mig 2ggr och sonen en gång och mannen en gång. Vi har haft symptom men Ingen av oss har trott att vi haft det. Samtliga test negativa.


    Så Varför boka test då?

    Bokar man test så har man en misstanke om covid-19 och då stannar man självklart hemma tills man fått svaret. Även utan symtomer (där vet jag att det är delade meningar och jag vet vad riktlinjerna säger).
  • Anonym (Lilla jag)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-03 22:22:03 följande:

    Ja. Liknande för mig. Förutom att mina möten skjuts upp vilket innebär konsekvenser för de jag har möten med men i övrigt kan jag göra mkt på kvällar eller med barn hemma osv. Men inte möten där jag har en aktiv roll och då har en 3 åring och 5 åring hemma som ska ha hjälp på toaletten eller något att äta varannan timme haha!

    Vi har också haft barnen hemma väldigt mkt under detta år. Och har vi varit sjuka så till den grad att vi inte kan jobba så har barnen varit hemma de med. Nu är skillnaden att min man är symtomfri och får enligt sin chef jobba fram till han fått provsvar. Blir större konsekvenser för honom att vara hemma också om han dessutom fakriskt inte behöver det. (Förstå mig rätt nu. Han sjuk/covid så stannar han hemma som alla andra och följer det som ska följas). Jag kan jobba hemifrån men kan inte göra det med 2 barn hemma. Är pigg och har så pass milda symtom så skulle det inte vara coronatider så skulle jag förmodligen bara tagit en Alvedon och gått till jobbet.

    Så nu är alternativet att skicka barnen och kunna jobba eller sjuka mig i väntan på provsvar och då ha barnen hemma den tiden också...


    Det är ett dilemma.

    Vi bor i Norge och här hamnar man i karantän om man varit i närkontakt med en smittad och familjemedlemmar hamnar i väntekarantän. De gånger barnen varit i närkontakt på förskolan så har vi hamnar i karantän. Det har inte varit en valmöjlighet för oss.
  • Anonym (Ts)
    EpicF skrev 2021-05-04 00:27:09 följande:

    Så Varför boka test då?

    Bokar man test så har man en misstanke om covid-19 och då stannar man självklart hemma tills man fått svaret. Även utan symtomer (där vet jag att det är delade meningar och jag vet vad riktlinjerna säger).


    Nej, min man har bokat tid enbart för att han fått veta att hans kollega har det och de jobbar nära. Håller avstånd men ses ändå under hela dagen. Så han har uppmanats att ta test men har inga symtom. Han tror inte att han har det.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Lilla jag) skrev 2021-05-04 01:29:23 följande:

    Det är ett dilemma.

    Vi bor i Norge och här hamnar man i karantän om man varit i närkontakt med en smittad och familjemedlemmar hamnar i väntekarantän. De gånger barnen varit i närkontakt på förskolan så har vi hamnar i karantän. Det har inte varit en valmöjlighet för oss.


    Ja, det borde vara så. Ingen valmöjlighet så slipper man hamna i detta. Men nu har jag valt att sjuka mig och ha barnen hemma. Så får vi se vad testet visar.
  • Anonym (Ts)
    Hyllemor skrev 2021-05-04 00:04:04 följande:

    Självklart hade jag haft barnen hemma. Även om de inte har symptom så kan de smitta vuxna i förskolan. (Det har inträffat på min arbetsplats i förskola)

    Väldigt enkelt: vill du att personalen ska bli sjuk? Nej, för då får dina eller andra barn vikarier som de inte känner så väl.

    Klokt av dig att fråga här!

    (Vi har haft föräldrar på mitt barns förskola som skickar in dem genom grinden "för att föräldrarna är förkylda och vill inte smitta någon" men barnen har varit på plats och plötsligt fått förkylningssymptom och då är föräldern för sjuk för att hämta barnet och några dagar efter har föräldern ringt och sagt att den har covid. Två veckor senare insjunknar EN personal som sedan smittar EN personal i personalrummet (eller hela avdelningen om det är en stor förskola) och så går det runt...


    Jag vet att 3 av 4 pedagoger redan haft det. På ena avd och 2/4 på andra. De senaste två bara för knappt en-två veckor sedan så sannolikt har jag fått det därifrån. Om jag har det. Vi får fortf hämta och lämna inne och står och pratar osv

    Jag har dock valt att ha dom hemma nu.
  • momjanet
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-04 07:15:24 följande:
    Jag vet att 3 av 4 pedagoger redan haft det. På ena avd och 2/4 på andra. De senaste två bara för knappt en-två veckor sedan så sannolikt har jag fått det därifrån. Om jag har det. Vi får fortf hämta och lämna inne och står och pratar osv

    Jag har dock valt att ha dom hemma nu.
    Man kan få covid flera gånger. Det är inte alls ovanligt till och med.

    Man måste ha inställningen att man inte smittar något utan förutsätter att alla är mottagliga för smitta. Sedan agerar man efter det.

    Det är alltså irrelevant vad du tror om personalen, du ska ändå agera som att de kan bli smittade.
  • Anonym (Mojjan)

    Det hade varit så skönt med TYDLIGA och restriktiva riktlinjer i dessa lägen. Jag är som TS make. Har varit i kontakt med smittad kollega, har tagit test och väntar på svar men är helt symptomfri. Regionens riktlinje är att man jobbar hemma om man har möjlighet, jag är lärare och skulle kunna jobba en hel del hemma, men behöver vara på plats eftersom eleverna är det. Rent krasst skulle jag kunna få ett positivt provsvar mitt under en lektion... Att stanna hemma tills resultatet kommit fungerar inte då hela arbetslaget träffat personen, någon måste ju ta hand om eleverna. Vi har pushat på med tydligare riktlinjer men skolan går på regionen och regionen säger att man kan jobba på plats i väntan på provsvar OM man är symptomfri. Nu tror jag inte jag är smittad, men man vet ju aldrig. Tänk vad skönt om man i dessa lägen direkt gick över till distans tills personalgruppen hunnit testa sig och det gått en vecka sen kontakt med den smittade

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Mojjan) skrev 2021-05-04 07:36:31 följande:

    Det hade varit så skönt med TYDLIGA och restriktiva riktlinjer i dessa lägen. Jag är som TS make. Har varit i kontakt med smittad kollega, har tagit test och väntar på svar men är helt symptomfri. Regionens riktlinje är att man jobbar hemma om man har möjlighet, jag är lärare och skulle kunna jobba en hel del hemma, men behöver vara på plats eftersom eleverna är det. Rent krasst skulle jag kunna få ett positivt provsvar mitt under en lektion... Att stanna hemma tills resultatet kommit fungerar inte då hela arbetslaget träffat personen, någon måste ju ta hand om eleverna. Vi har pushat på med tydligare riktlinjer men skolan går på regionen och regionen säger att man kan jobba på plats i väntan på provsvar OM man är symptomfri. Nu tror jag inte jag är smittad, men man vet ju aldrig. Tänk vad skönt om man i dessa lägen direkt gick över till distans tills personalgruppen hunnit testa sig och det gått en vecka sen kontakt med den smittade


    Håller med! Jobbar också i kommunalverksamhet. Maken inte. Men har samma riktlinjer då man ju följer regionens riktlinjer. Och han kan inte heller jobba hemifrån. Hans chef har sagt att han kan och bör jobba om han är helt symtomfri. Har han däremot minsta lilla symtom så stannar han hemma han med.

    Jag sjukade mig. Kan jobba hemifrån men vaknade idag och kände att jag inte skulle kunna göra det utifrån den trötthet jag känner och har. Så barnen blir hemma till jag fått svar. Och är det positivt så får de stanna hemma ytterligare. Vilket innebär att jag får sjuka mig ytterligare trots att jag egentligen skulle kunna jobba om någon dag (om mitt tillstånd ej försämras så klart) för att jobba med två småttingar hemma funkar ej.

    Tydligare riktlinjer hade varit välkommet. Håller med! Striktare också.
  • Anonym (Ts)
    momjanet skrev 2021-05-04 07:35:50 följande:

    Man kan få covid flera gånger. Det är inte alls ovanligt till och med.

    Man måste ha inställningen att man inte smittar något utan förutsätter att alla är mottagliga för smitta. Sedan agerar man efter det.

    Det är alltså irrelevant vad du tror om personalen, du ska ändå agera som att de kan bli smittade.


    Ja och man kan få massa olika virusinfektioner upprepade gånger. Jag kan smitta dom med vad de nu är jag än har om det skulle visa sig inte vara covid. Men den smittan är då mer ok? Mycket märkligt detta. Har respekt för covid 19 och vad det kan innebära för enskilda individer. Men det är till syvende och sist en virusinfektion. Som vi kommer behöva leva med. Precis som med övriga virusinfektioner.
Svar på tråden Covid test hur göra med förskola?