• Anonym (Why)

    Varför är det inte 100% chans för graviditet varje ägglossning?

    Varför är det inte 100% chans för graviditet varje ägglossning? Om man är frisk menar jag. Och spermiernas kvalitet är god.

    Om man har sex vid ägglossning så borde ju det i teorin leda till befruktning då spermie möter ägg..

    Så varför är det ansett 25/30% chans varje gång?

  • Svar på tråden Varför är det inte 100% chans för graviditet varje ägglossning?
  • Anotherone
    mari123 skrev 2021-05-07 13:44:32 följande:

    För mig har det varit i alla fall NÄSTAN 100%. Första barnet blev på tredje ÄL och det andra tog vid första ÄL! så i min värld så är det i det närmaste 100% chans. Om båda är friska och mår bra!


    Samma här. Två barn och båda har blivit till när vi så har önskat.
    Men sen om det beror på att vi är väldigt kompatibla, att jag har sjukt bra ägg eller om det bara är två rena lyckoträffar... ingen aning.
  • Anonym (L)

    För att man gör en sammanvägning av massa olika människor där det för vissa går på första försöket och för andra gör det inte. Det är många faktorer som måste stämma och för vissa gör det det och för andra är något off.

  • mari123
    Anonym (L) skrev 2021-05-07 14:20:53 följande:

    För att man gör en sammanvägning av massa olika människor där det för vissa går på första försöket och för andra gör det inte. Det är många faktorer som måste stämma och för vissa gör det det och för andra är något off.


    Javisst är det så! MEN om båda parter är friska och äggstockar och spermier gör det de ska så ÄR det i alla fall i det närmaste 100% chans att bli gravid vid ÄL!
  • Anonym (Kvalitet)
    mari123 skrev 2021-05-07 14:33:02 följande:
    Javisst är det så! MEN om båda parter är friska och äggstockar och spermier gör det de ska så ÄR det i alla fall i det närmaste 100% chans att bli gravid vid ÄL!
    Nej, inte rent statistiskt. För en enskild kvinna- ja, det kan det vara. Men man kan absolut aldrig veta. 30% av de som gör en utredning pga infertilitet får diagnosen oförklarligt infertila. Paret är till synes friska och med bra värden- ändå blir inte kvinnan gravid. Vid IVF blir problemet ofta uppenbart. Det finns kvinnor som haft jättesvårt att bli gravida som sen blir spontant gravida jättesnabbt, ibland utan regelrätt försök ens. Jag har en sån bekant. Första barnet tog 10 år. Andra barnet kom till när första barnet var endast 4 månader och de hade absolut inte gått in för att försöka ens! Andra kvinnor kan ha haft jättelätt att bli gravida med första barnet och andra går inte alls. De fick helt enkelt in en lyckträff med första barnet. 
  • korngryn
    mari123 skrev 2021-05-07 14:33:02 följande:

    Javisst är det så! MEN om båda parter är friska och äggstockar och spermier gör det de ska så ÄR det i alla fall i det närmaste 100% chans att bli gravid vid ÄL!


    Nej. Snarare 30 %.
  • korngryn
    mari123 skrev 2021-05-07 14:33:02 följande:

    Javisst är det så! MEN om båda parter är friska och äggstockar och spermier gör det de ska så ÄR det i alla fall i det närmaste 100% chans att bli gravid vid ÄL!


    Nej. Snarare 30 %.
  • Anonym (Källa)
    mari123 skrev 2021-05-07 14:33:02 följande:

    Javisst är det så! MEN om båda parter är friska och äggstockar och spermier gör det de ska så ÄR det i alla fall i det närmaste 100% chans att bli gravid vid ÄL!


    Behöver absolut inte vara 100%.

    Du är medveten om att du kan få kvinnor/män att känna sig rätt så missledda med ditt påstående?

    Det absolut vanligaste är att det kan ta upp till ett år även om båda är friska och kompatibla. Sen kan det absolut gå för många på första försöket (jag har fyra barn, alla kom till på första försök) men du kan inte påstå att det är närmare 100% chans att bli gravid vid äl.
  • mari123
    Anonym (Kvalitet) skrev 2021-05-07 15:05:19 följande:
    Nej, inte rent statistiskt. För en enskild kvinna- ja, det kan det vara. Men man kan absolut aldrig veta. 30% av de som gör en utredning pga infertilitet får diagnosen oförklarligt infertila. Paret är till synes friska och med bra värden- ändå blir inte kvinnan gravid. Vid IVF blir problemet ofta uppenbart. Det finns kvinnor som haft jättesvårt att bli gravida som sen blir spontant gravida jättesnabbt, ibland utan regelrätt försök ens. Jag har en sån bekant. Första barnet tog 10 år. Andra barnet kom till när första barnet var endast 4 månader och de hade absolut inte gått in för att försöka ens! Andra kvinnor kan ha haft jättelätt att bli gravida med första barnet och andra går inte alls. De fick helt enkelt in en lyckträff med första barnet. 
    Ja det är ju konstigt! Minns ett par som adopterade FYRA barn under loppet av många år och så PLÖTSLIGT fick de ett biologiskt barn! Som ett mirakel....ett....EGET? barn.......alltså alla barnen var ju "egna" men liksom...... Jag är glad att jag inte vet hur det gick sedan.
  • BuoBä

    Om man ser det rent evolutionärt så kan det vara en fördel att inte bli gravid så fort någon "skakar kalsongerna i närheten". Att vara gravid och föda är farligt, och människoungar är ömtåliga och kräver omsorg länge. Då är det inte optimalt med ett barn om året.

  • mari123
    Anonym (Källa) skrev 2021-05-07 15:12:24 följande:
    Behöver absolut inte vara 100%.

    Du är medveten om att du kan få kvinnor/män att känna sig rätt så missledda med ditt påstående?

    Det absolut vanligaste är att det kan ta upp till ett år även om båda är friska och kompatibla. Sen kan det absolut gå för många på första försöket (jag har fyra barn, alla kom till på första försök) men du kan inte påstå att det är närmare 100% chans att bli gravid vid äl.
    Ett år? Herregud det hade jag aldrig klarat...........jag grinade och bölade för att det inte tog förrän på ÄL 3 första gången.
Svar på tråden Varför är det inte 100% chans för graviditet varje ägglossning?