• Anonym (TS)

    Kvinnoföraktet som flödar på incelforumet flashback

    Varenda tråd på incelforumet Flashback innehåller kvinnoförakt och det är verkligen skrämmande att läsa. Här är ett litet axplock av kommentarer som jag läste i några trådar bara nu ikväll:

    " Sliddjuret får skylla sig själv som blev våldtagen"

    "Kvinnor borde omyndigförklaras och tas ifrån rösträtten"

    " Slynan får skylla sig själv att hon blev mördad"

    " Alla kvinnor är horor och förtjänar att våldtas"

    "Tur att jag inte är kvinna, som man är jag lösningsorienterad" (mild kommentar jämfört med de andra men kommentaren var till för att förminska det kvinnliga könet)

    Tror ni att det här kvinnohatet grundar sig i någon slags känsla av underlägsenhet eller otillräcklighet av de incels som skriver såhär? Ser dom kvinnor som hot och känner en konkurrens med dagens självständiga och starka kvinnor? Eller besitter dom ett lägre intellekt? Det sätt dom skriver på och vad dom skriver får mig att tro att det förhåller sig så.

    Många trådar skapas endast i syfte att förminska och trycka ner kvinnor, och det har blivit som ett drev som tyvärr lättmanipulerade incels hakar på. Även om man har yttrandefrihet är det sjukt att moderatorer på Flashback inte raderar vissa av dessa trådar som saknar diskussionsunderlag och bara innehåller rent kvinnohat, men jag antar att dessa moderatorer också är män.

  • Svar på tråden Kvinnoföraktet som flödar på incelforumet flashback
  • Anonym (M)
    Anonym (Ava) skrev 2021-06-11 20:30:13 följande:

    Det du säger är bara ett annat ordval för det jag beskrev.


    Nej, du skriver att det beror på att män är överordnade. Det jag skriver är närmast det motsatta, män är inte värda nått i sig själva, de är bara värda vad de presterar och därför bryr man sig inte om när de blir utslagna. När kvinnor råkar illa ut finns det mycket större empati alldeles oavsett var de befinner sig på samhällsstegen.
  • Anonym (Socialliberal klok farbror)
    Anonym (Ava) skrev 2021-06-11 18:54:04 följande:
    Det är djupt rotat i vår kultur att män klarar sig själva. Det beror inte på manshat utan att man ser mannen som överordnad.
    Det gäller inte längre, jag skulle säga att med andra och tredje vågens feminism så har vi fått en ny stark sorts ojämställdhet. 

    Men and Gender Equality | European Institute for Gender Equality (europa.eu)

    Gender Inequality: A Male Perspective - The Sociological Mail
  • Anonym (Ava)
    Anonym (Socialliberal klok farbror) skrev 2021-06-14 09:33:21 följande:

    Det gäller inte längre, jag skulle säga att med andra och tredje vågens feminism så har vi fått en ny stark sorts ojämställdhet. 

    Men and Gender Equality | European Institute for Gender Equality (europa.eu)

    Gender Inequality: A Male Perspective - The Sociological Mail


    Feminismen har en tvetydig syn på mannen. Det är snarare så att såväl konservatismen som feminismen utgår från att mannen är stark och ser ner på den svage mannen, varför den svage mannen hamnat i ett så utsatt läge i dagens samhälle. Det är ingen som bryr sig om dem.
  • Anonym (Socialliberal klok farbror)
    Anonym (Ava) skrev 2021-06-14 10:40:23 följande:
    Feminismen har en tvetydig syn på mannen. Det är snarare så att såväl konservatismen som feminismen utgår från att mannen är stark och ser ner på den svage mannen, varför den svage mannen hamnat i ett så utsatt läge i dagens samhälle. Det är ingen som bryr sig om dem.
    Vi behöver arbeta för verklig jämställdhet. Ingen ska tro sig har rätt att trycka ner andra. 

    Vad vill jämställdisterna? | Genusnytt (wordpress.com)
  • Anonym (Ava)
    Anonym (Socialliberal klok farbror) skrev 2021-06-14 10:56:14 följande:

    Vi behöver arbeta för verklig jämställdhet. Ingen ska tro sig har rätt att trycka ner andra. 

    Vad vill jämställdisterna? | Genusnytt (wordpress.com)


    Det kan mn tycka men det jag nämnde ovan gör att de som tar en sådan kamp har många hinder i vägen. Det är ingen i ledande ställning som har något att vinna på att ta strid för svaga män.
  • Anonym (Socialliberal klok farbror)
    Anonym (Ava) skrev 2021-06-14 11:06:52 följande:
    Det kan mn tycka men det jag nämnde ovan gör att de som tar en sådan kamp har många hinder i vägen. Det är ingen i ledande ställning som har något att vinna på att ta strid för svaga män.
    Ja, varför över huvud taget verkar för ett samhälle där vi tar hand om varandra. Svaga ska inte skyddas eller stöttas på något sätt - varken svaga barn, män, kvinnor, åldringar, sjuka, de på flykt, brottsoffer, de som har farliga arbetsplatser, de som råkar ut för olyckor osv. 

    Eller är det bara män som du avser?
  • Anonym (M)
    Anonym (Ava) skrev 2021-06-14 11:06:52 följande:
    Det kan mn tycka men det jag nämnde ovan gör att de som tar en sådan kamp har många hinder i vägen. Det är ingen i ledande ställning som har något att vinna på att ta strid för svaga män.
    Det är sant och det är väl förmodligen därför det inte finns någon mansrörelse som motsvarar feminismen. Feminismen har sitt ursprung i att starka kvinnor ville vara med i toppen men starka män har redan en plats i toppen och saknar därför incitament att försöka få men sig alla män och skapa nånting som motsvarar feminismen... 
  • Anonym (Socialliberal klok farbror)
    Anonym (M) skrev 2021-06-14 11:20:19 följande:
    Det är sant och det är väl förmodligen därför det inte finns någon mansrörelse som motsvarar feminismen. Feminismen har sitt ursprung i att starka kvinnor ville vara med i toppen men starka män har redan en plats i toppen och saknar därför incitament att försöka få men sig alla män och skapa nånting som motsvarar feminismen... 
    Visst finns vi: Men's movement - Wikipedia

  • Anonym (M)
    Anonym (Socialliberal klok farbror) skrev 2021-06-14 13:09:50 följande:
    Visst finns vi: Men's movement - Wikipedia

    Teknisk sett finns det men i praktiken är det en marginaliserad rörelse utan något verkligt politiskt inflytande.Tyvärr associeras den oftast med extremister på högerkanten så få kommer ju säga att de tillhör en mansrörelse. 
    Feminismen gör ju också anspråk på att vara för män och många tror ju tyvärr att det faktiskt är så så de förstår inte ens behovet... 
  • Anonym (Socialliberal klok farbror)
    Anonym (M) skrev 2021-06-14 13:31:46 följande:
    Teknisk sett finns det men i praktiken är det en marginaliserad rörelse utan något verkligt politiskt inflytande.Tyvärr associeras den oftast med extremister på högerkanten så få kommer ju säga att de tillhör en mansrörelse. 
    Feminismen gör ju också anspråk på att vara för män och många tror ju tyvärr att det faktiskt är så så de förstår inte ens behovet... 
    Sant att det är marginellt jämfört med det avtryck som feminismen gjort. Men våra argument biter alltmer vilket märks för oss som följer debatten noga, det finns stor samsyn mellan de mer sansade delarna inom alla rörelserna, oavsett kön.

    De extrema ytterkanterna avslöjar sig så snabbt att de märks direkt och kan hanteras någorlunda. Det finns goda människor som vill leva rätt jämställt och trivas ihop, inom båda könen. 

    Det som står mest i fokus är fysiskt våld (mycket uppmärksammat) men även psykiskt våld. Det är intressant att t ex familjevåld verkar vara mer jämställt än vad statistiken visar. 
Svar på tråden Kvinnoföraktet som flödar på incelforumet flashback