• 145kvadratmeter

    Är alla förmögna utom vi?

    Jag läser ofta trådar om ekonomi på familjeliv, och slås alltid av att majoriteten verkar vara högavlönade och dessutom knappt några utgifter och ett enormt sparande. Detta sätter griller i huvudet på mig, även om jag inte vill erkänna det själv. Men är det verkligen sanningen folk berättar? Ni kan väl bolla med hur er ekonomi ser ut kontra vår?

    Vi bor i ett relativt stort radhus (friköpt) i Stockholm, med tre barn. Våra utgifter:

    Samtliga lån (ränta+amortering): 17.500:- varav amorteringen står för 8500:- av dessa.

    Försäkringar för hem och personer: 1250:-

    Djurförsäkring: 260:-

    Samfällighetsavgift: 1200:-

    Förskole/fritidsavgift: 1600:-

    Telefoner: 480:-

    Netflix: 139:-

    C More: 149:-

    El: 2000:- (snitt över året)

    Sophämtning: 250:- (snitt över året)

    Vatten: 700:-

    A-kassor: 290:-

    Fondsparande: 2600:-

    Glasögonabonnemang: 457:-

    Träningskort: 520:-

    Larm: 450:-

    Snus: 420:-

    Veckopengar: 320:-

    Totalt: 33 185:-

    Varav inkomster: 54.000:-

    Vad säger ni?

  • Svar på tråden Är alla förmögna utom vi?
  • Anonym (Eja)
    145kvadratmeter skrev 2021-05-15 20:19:54 följande:

    Enorma summor är väl att ta i? På pengarna som är kvar så ska ju trots allt maten bekostas, barnens fritidsaktiviteter vissa månader, kläder och hygien osv..


    Det är ju ändå rejält mycket mer än vad många andra kan.ni har hus i Stockholm och löner efter skatt på mer än 50000 och du tycker inte det är mycket?
  • Anonym (misosoppa)
    145kvadratmeter skrev 2021-05-15 20:37:10 följande:
    Låter verkligen som att du har stenkoll. Funkar det bra med budgeten? Vad händer om det kommer oförutsedda utgifter?
    I bilservice ingår en för stor summa så där bildas en buffert.

    I gemensamt -hem och inredning finns också luft, den ligger på 6000/månad och vi brukar inte köpa inredning och gå bananas i verktygshyllorna på Clas Ohlson varje månad.

    Och sen lägger jag budgeten på max 90% av nettoinkomsterna från början
    och det blir inte ens så mycket heller numera, så vi har goda marginaler.
  • Anonym (Poiuyt)
    Anonym (Aop) skrev 2021-05-15 20:57:00 följande:

    Som någon sa är mkt arv. Många 40-talister är rika som få.

    Vi får årligen utlandsresor för hela familjen av våra föräldrar.

    Även huset vi bor i köptes av våra föräldrar och överlämnades som gåva.


    Vad fint av dem att ge till er! Jag kan inte låta bli att bli rätt avis. Vi sparar och sparar för att kunna köpa sommarställe om några år för några hundra tusen. (Mina föräldrar är också jättesnälla, men några pengar att tala om har de inte.)
  • Anonym (inte jag)

    Jag är inte förmögen. Jag har in 12tusen efter skatt, och ut 12tusen, men det har jag bara för att jag helt ärligt inte betalar ett antal räkningar. Jag har gett upp på att ha koll på hur mycket back jag skulle gå varje månad om jag betalade dessa andra grejer, precis som jag gett upp på det mesta andra här i livet utöver att hålla näsan ovanför vattenytan. 

  • 145kvadratmeter
    Anonym (Aop) skrev 2021-05-15 20:57:00 följande:

    Som någon sa är mkt arv. Många 40-talister är rika som få.

    Vi får årligen utlandsresor för hela familjen av våra föräldrar.

    Även huset vi bor i köptes av våra föräldrar och överlämnades som gåva.

    Man kan även komma långt med belåning. Den som belånar huset kan utan problem ta ut 100000 extra under varje år. Inget jag kan rekommendera att någon gör men det finns de som gör det.


    Verkligen snällt av era föräldrar! Här finns inga mor och farföräldrar att tillgå varken med eller utan pengar, så det kan väl säkert bidra en del..
  • 145kvadratmeter
    Anonym (Eja) skrev 2021-05-15 21:02:38 följande:

    Det är ju ändå rejält mycket mer än vad många andra kan.ni har hus i Stockholm och löner efter skatt på mer än 50000 och du tycker inte det är mycket?


    Absolut, jag läser vad du säger. Vi är lyckligt lottade som har köpt ett radhus och har de inkomster vi har. Men jag tolkade ditt svar som att vi skulle kunna spara enorma summor på de 20.000 vi har kvar när allt är betalt, och då ska ju trots allt mat, nöjen, kläder, presenter, barnens fritidsaktiviteter osv räknas av, så jag svarade mer på att jag inte ansåg att det fanns utrymme att spara enorma summor.
  • 145kvadratmeter
    Anonym (inte jag) skrev 2021-05-15 21:06:06 följande:

    Jag är inte förmögen. Jag har in 12tusen efter skatt, och ut 12tusen, men det har jag bara för att jag helt ärligt inte betalar ett antal räkningar. Jag har gett upp på att ha koll på hur mycket back jag skulle gå varje månad om jag betalade dessa andra grejer, precis som jag gett upp på det mesta andra här i livet utöver att hålla näsan ovanför vattenytan. 


    Kram! Är ekonomin en anledning till att du gett upp allt annat eller har det varit måendet som skapat en sämre ekonomi? Jag hoppas på bättring för dig.
  • Anonym (Aop)
    Anonym (Poiuyt) skrev 2021-05-15 21:04:32 följande:

    Vad fint av dem att ge till er! Jag kan inte låta bli att bli rätt avis. Vi sparar och sparar för att kunna köpa sommarställe om några år för några hundra tusen. (Mina föräldrar är också jättesnälla, men några pengar att tala om har de inte.)


    Kärlek är mycket viktigare än pengar så grattis till fina föräldrar.

    Ja, det var väldigt kärleksfullt gjort av dem eftersom de har resurserna. Samtidigt är det härligt att få, men ändå bättre att ge. Vi lever ganska sparsamt så att vi ska kunna ge våra barn liknande möjligheter i framtiden.
  • Anonym (Eja)
    145kvadratmeter skrev 2021-05-15 21:09:15 följande:

    Absolut, jag läser vad du säger. Vi är lyckligt lottade som har köpt ett radhus och har de inkomster vi har. Men jag tolkade ditt svar som att vi skulle kunna spara enorma summor på de 20.000 vi har kvar när allt är betalt, och då ska ju trots allt mat, nöjen, kläder, presenter, barnens fritidsaktiviteter osv räknas av, så jag svarade mer på att jag inte ansåg att det fanns utrymme att spara enorma summor.


    Ni har ju utrymme om ni gör andra prioriteringar.

    Tex skriver du att ni lägger 8-12000 kr på mat! Det borde gå med 4-5000 kr och redan där får ni isåfall 3-7000 kr mer att spara.

    Det finns så mycket ni skulle kunna dra ner på och gå loss 20000 kr i månaden att spara, men ni väljer att spendera en del av dem. Och det är givetvis ok!

    Men ni har ju en hel del onödigt som dyr mat, gymkort, snus osv.

    Så visst skulle ni spara enorma summor om ni ville! 20000 är enorm summa för mig, det är hela min lön!
  • Anonym (Z)
    145kvadratmeter skrev 2021-05-15 20:54:25 följande:

    Högt lån då vi lånat upp för att renovera och öka värdet. Fasta avgiften för elen brukar ligga mellan 6-900:-, och sedan kommer den andra räkningen på den rörliga avgiften för förbrukningen på mellan 1200-1800:-.

    Samfälligheten är iofs och högre utgift, men o andra sidan hade vi behövt betala både tv och internet utan den och då blir det nog samma..


    Ok. Då borde ni kunna värdera om och lägga om lånen efter renoveringarna. Kanske kommer ni ner både i ränta och amortering då?
Svar på tråden Är alla förmögna utom vi?