Anonym (V) skrev 2021-05-17 10:42:22 följande:
Om man ska kunna svara på frågan kan du ge exempel på vad du menar med att vänstern håller islam bakom ryggen. Vad är det du tror dig ha observerat?
Det här t. ex. Interna stridigheter vänstern haft länge. En "rapport" från insidan:
"Zeliha Dagli flydde till Sverige år 1985. Redan i sitt gamla hemland Turkiet var hon engagerad i kampen mot hedersförtryck.
?Jag var lärare och såg hur flickor giftes bort mot sin vilja. Hur de inte tilläts studera. Hedersförtrycket var starkt. Våldtagna flickor tvingades begå självmord för att återupprätta familjens heder. Unga pojkar tvingades mörda sina systrar. Jag protesterade och fängslades.
I Sverige såg hon att kvinnor utsattes för samma förtryck. Hon började återigen protestera och göra sig obekväm. Skapade sig ovänner. Höja sin röst. Under flera år var hon aktiv i Vänsterpartiet men har idag lämnat partipolitiken.
Inger Stark, vänsterpartist, har sedan morden på Pela Atroshi och Fadime Sahindal arbetat med hederskulturfrågor.
? Efter mordet på Pela började jag driva frågorna politiskt. Nästan ingen från mitt eget parti stödde mig. Hjälpen kom från andra partier. Så är det fortfarande, säger hon.
? I Vänsterpartiet finns det många som kan frågan, men ledningen vill inte ta tag i den. Det finns en skev föreställning att en person som har flytt ett förtryck inte på samma gång kan vara en förtryckare själv. Man är naiv. Engagerar sig en person i frågor som hedersförtryck och lyfter den negativa utvecklingen i förorterna då ses den personen per definition som islamofob och rasist i vissa kretsar."
Ur en artikel i den liberala tidningen NU.
https://www.tidningen.nu/hederskulturen-romantiseras/#