• Ericky

    BF Februari 2022

    Trodde aldrig jag skulle få starta en sådan här tråd, men efter 10 månaders tröstlösa försök har vi nu äntligen plussat! Klart och tydligt på Clearblue digital :) 

    Jag har haft ett jättestort stöd i BIM-trådarna jag varit med i sedan start och vill därför gärna fortsätta hänga på FL med ett nytt gäng för att dela erfarenheter och annat under resans gång :)

    Jag får lite olika resultat på BF-datum. Min app som är mer personifierad säger 5 februari medan sidor på nätet där man kan räkna ut själv säger 30 januari. Väljer att gå efter min app. 

    Gruppen är öppen för alla, men vore kul att höra hur länge ni andra förskt och om det är ert första barn eller ett syskon :)

    Ericky, BF 5 februari 2022, tog sig på 10e försöket och vi väntar vårt första barn

  • Svar på tråden BF Februari 2022
  • Lilila

    Hej hörrni. Hur var det nu, finns det någon fb grupp att gå med i och vem ska man kontakta?

    Jag beklagar verkligen sorgen wave mother. Vilken mardröm! Stort lycka till i framtiden!

  • FMLM

    hej:) får jag fråga varför du gjorde NIPT? jag var lite i valet och kvalet om jag ska göra det då vi ska ha en sladdis vid 36års ålder? gjorde du kub med? tillverkar inte kroppen själv progesteron om jag läst rätt! Hoppas allt går bra för dig:) 


    ElleJoy skrev 2021-07-15 07:39:21 följande:

    Igår gjorde jag NIPT och ultraljud, 11+1 mätte den lille och hjärtat slog fint! Så roligt att se Glad lite nervöst att vänta på NIPT som ska ta 2-3 veckor.. men börjar kunna slappna av lite mer ju mer tiden går i alla fall. 

    Jag har tagit progesteron sedan jag fick veta att jag var gravid och har blivit rekommenderad (av min läkare utomlands) att ta detta till 12 veckor. När jag frågade läkaren här i Sverige igår så var han inte alls positiv till progesteron. Jag sa att vi inte hade kollat mina progesteronvärden men de skulle ju kunna vara låga, samt att det väl inte borde vara någon fara. Då sa han att det kanske inte är någon fara men helt onödigt och så jämförde han det med att ta Panodil varje dag - det kanske inte är skadligt men om det inte behövs så är det onödigt.

    Tyckte detta var en superdålig jämförelse. Panodil är väl inte bra att ta under en längre tid? 

    Han tyckte dvs. att jag kunde sluta direkt med progesteronet. Jag ska fråga min läkare utomlands också och kommer troligtvis att fortsätta till vecka 12. Vet inte hur vanligt det är att ta progesteron men känns som att läkare här är väldigt negativa till det. 

    Jag har ju trots allt fått två missfall som inträffat i vecka 6 och den här gången har det gått bra än så länge. Progesteronet kan ju verkligen ha hjälpt mig den här gången. 

    Har ni någon erfarenhet av detta?


  • Hjortronblomma30

    Hej alla!

    Hoppar gärna in här. Kort om mig o min historia:

    Plussade för en månad sen. Hade då inte använt preventivmedel på 6 mån, inga ägglossningstest eller direkt koll på dagar, utan vi hoppades det skulle komma när det ville sig :) Då mina annars påtagliga PMS besvär uteblev och mensen blev 3 dagar sen fick jag mina aningar, 3+ på digitalt <3 BF just nu 23/2.

    Är 29år, har ett barn som snart är 7år sen tidigare, så blir andra barnet om allt går som det ska :) Nuvarande sambons första.

    Haft 2 missfall, men var längesen då det var före jag fick första barnet. Hoppas på första gången gillt denna gång!

    Har inskrivningssamtal nu på måndag (första dagen efter semester också). Annars har jag dragits med illamående/kräkningar, trötthet och ömma bröst redan sen plusset.

    Tur jag jobbar hemma, före semestern var jag nog orolig att behöva kräkas i teamsmöte eller telefonsamtal, varit nära några gånger?.

    Jo, för 2-3 veckor sen när jag ringde för att boka tid för inskrivningssamtal så fick jag dagen efter fara och ta blodprov för sköldkörteln, det minns jag aldrig att jag gjorde någon av gångerna sist. När får man svar på det provet, är det på inskrivningssamtalet? :)

  • Anonym4848
    Hjortronblomma30 skrev 2021-07-17 09:25:27 följande:

    Hej alla!

    Hoppar gärna in här. Kort om mig o min historia:

    Plussade för en månad sen. Hade då inte använt preventivmedel på 6 mån, inga ägglossningstest eller direkt koll på dagar, utan vi hoppades det skulle komma när det ville sig :) Då mina annars påtagliga PMS besvär uteblev och mensen blev 3 dagar sen fick jag mina aningar, 3+ på digitalt <3 BF just nu 23/2.

    Är 29år, har ett barn som snart är 7år sen tidigare, så blir andra barnet om allt går som det ska :) Nuvarande sambons första.

    Haft 2 missfall, men var längesen då det var före jag fick första barnet. Hoppas på första gången gillt denna gång!

    Har inskrivningssamtal nu på måndag (första dagen efter semester också). Annars har jag dragits med illamående/kräkningar, trötthet och ömma bröst redan sen plusset.

    Tur jag jobbar hemma, före semestern var jag nog orolig att behöva kräkas i teamsmöte eller telefonsamtal, varit nära några gånger?.

    Jo, för 2-3 veckor sen när jag ringde för att boka tid för inskrivningssamtal så fick jag dagen efter fara och ta blodprov för sköldkörteln, det minns jag aldrig att jag gjorde någon av gångerna sist. När får man svar på det provet, är det på inskrivningssamtalet? :)


    Grattis till plusset och välkommen i tråden!

    Ja jag fick mina resultat på inskrivningen. Tror vissa kan se dem själva innan på 1177.se men det kunde inte jag förrän efter samtalet. Hade dock lite avvikande värden så vet inte om de medvetet la ut dem efteråt för att man inte ska bli orolig.
  • Hjortronblomma30
    Anonym4848 skrev 2021-07-17 11:14:57 följande:

    Grattis till plusset och välkommen i tråden!

    Ja jag fick mina resultat på inskrivningen. Tror vissa kan se dem själva innan på 1177.se men det kunde inte jag förrän efter samtalet. Hade dock lite avvikande värden så vet inte om de medvetet la ut dem efteråt för att man inte ska bli orolig.


    Tack för tips! Loggade precis in och dom fanns där :)
  • ElleJoy
    FMLM skrev 2021-07-16 19:38:00 följande:

    hej:) får jag fråga varför du gjorde NIPT? jag var lite i valet och kvalet om jag ska göra det då vi ska ha en sladdis vid 36års ålder? gjorde du kub med? tillverkar inte kroppen själv progesteron om jag läst rätt! Hoppas allt går bra för dig:) 


    Jag ville veta säkert och inte vara orolig i onödan. Även om jag skulle få en låg sannolikhet vid KUB så hade jag troligtvis velat göra NIPT då vi har bestämt att vi inte vill behålla barnet om det skulle visa sig vara något som är avvikande. Hade vi varit mer öppna för att behålla barnet så hade jag väntat med NIPT och gjort KUB först. Jag har KUB inbokat om 2 veckor och kommer troligtvis att göra det om jag inte får svar på NIPT innan. 

    Kroppen tillverkar i de flesta fall progesteron själv i tillräcklig mängd, men en del har för låg produktion vilket kan öka risken för missfall. Därför testade vi detta.

    Tack! Hoppas allt går bra för er med :)
  • Annika01

    Hej!

    Ansluter till denna tråd eftersom jag nu väntar andra barnet med bf 15 februari.

    Haft 3 missfall före denna graviditet, alla senaste året så de första 12 veckorna känns otroligt nervösa men såg i vart fall hjärtat slå i vecka 6+9 och vid missfAllen har hjärtat aldrig kommit igång.

    Finns det någon hemlig FB-grupp för bf feb 2022? Tycker det är lättare att följas åt där ????

  • Lunne
    Annika01 skrev 2021-07-18 09:51:57 följande:

    Hej!

    Ansluter till denna tråd eftersom jag nu väntar andra barnet med bf 15 februari.

    Haft 3 missfall före denna graviditet, alla senaste året så de första 12 veckorna känns otroligt nervösa men såg i vart fall hjärtat slå i vecka 6+9 och vid missfAllen har hjärtat aldrig kommit igång.

    Finns det någon hemlig FB-grupp för bf feb 2022? Tycker det är lättare att följas åt där ????


    Jag skapade en hemlig fb-grupp tidigare så du är välkommen dit!

    Det är visst lite krångligare att lägga till folk nu när man måste vara vän med de man lägger till istället för att som tidigare bara skriva in deras mail :') så vi har inte lyckats bli så många i gruppen än.

    Men skicka ett PM till mig med en länk till din FB profil (alt. namn ifall det inte finns fler som heter samma), så löser vi det :)
  • Lunne

    Är det någon mer som ska göra KUB snart?

    Jag har mitt på torsdag och börjar bli typ övertygad om att jag inte är gravid längre, trots att vi såg ett hjärta slå på daterings-UL i vecka 6. Trots att jag inte haft några större blödningar, däremot massa små men det hade jag halva graviditeten med första barnet också. Det som känns konstig är att jag mår helt bra, som vanligt liksom! Men första barnet var jag sjukskriven från v.11 och sov sådär 20 timmar per dygn :S Så jag hoppas att kunna slappna av och njuta av att inte känna av graviditeten än efter KUB.

  • Anonym4848
    Lunne skrev 2021-07-19 15:11:54 följande:

    Är det någon mer som ska göra KUB snart?

    Jag har mitt på torsdag och börjar bli typ övertygad om att jag inte är gravid längre, trots att vi såg ett hjärta slå på daterings-UL i vecka 6. Trots att jag inte haft några större blödningar, däremot massa små men det hade jag halva graviditeten med första barnet också. Det som känns konstig är att jag mår helt bra, som vanligt liksom! Men första barnet var jag sjukskriven från v.11 och sov sådär 20 timmar per dygn :S Så jag hoppas att kunna slappna av och njuta av att inte känna av graviditeten än efter KUB.


    Jag har först om 2,5 v men tänker som du! Kan inte finnas nåt som växer därinne längre..? Var på VUL i v. 9 men kan ju ha dött sen dess.. mår också helt som vanligt förutom stora och ömma bröst. Inga blödningar här dock, känns som man lever i limbo typ!
Svar på tråden BF Februari 2022